راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیران پاک دست یا ساختارهای سیستمی؟

یکی از معیارهای مهم انتخاب مدیران در سازمان‌ها برخورداری از ویژگی پاک دستی است که خوب البته به خاطر میزان مسئولیت و منابع در اختیار مدیران این نوع نگرش نیکو و پسندیده است. یکی از مؤلفه‌های خیلی مهم در دستیابی سازمان‌ها به سیستم کارآمد اداری، وجود سازوکارهای نظام‌مند و یا به عبارتی ساختارهای سیستمی است.

اگر این مؤلفه را در کنار ویژگی پاک دستی قرار دهیم با چهار حالت به شرح ذیل مواجه خواهیم شد:

  1. مدیران پاک دست – وجود ساختارهای سیستمی
  2. مدیران ناسالم – وجود ساختارهای سیستمی
  3. مدیران پاک دست – عدم وجود ساختارهای سیستمی
  4. مدیران ناسالم – عدم وجود ساختارهای سیستمی

.

بیشترین لطمه‌ای که متوجه ناکارآمدی سازمان‌هاست از ناحیه مورد 4 است. در این حالت افراد از عدم امکان ردیابی فعالیت‌هایشان اطمینان دارند و به‌راحتی وسوسه می‌شوند.

درباره مورد 3 می‌توان گفت که حتی اگر پاک دست‌ترین مدیران به کار گرفته شوند، به دلیل عدم وجود بستر نظام‌مند سیستمی، ناکارآمدی سازمان، دیر یا زود به چشم می‌آید. شاید در این حالت هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای مشاهده نشود، لیکن سازمان با موجی از نارضایتی ذینفعان مواجه می‌شود. این حالت را می‌توان به این مورد تشبیه کرد که یک انسان با ویژگی‌ها و صفات خوب انسانی، سلامت جسمی نداشته باشد یا از یک بیماری مزمن ساختاری مثل سرطان رنج ببرد. دیر یا زود این انسان، کارایی خود را از دست می‌دهد.

تنها در دو حالت 1 و 2 است که سازمان همچون گاوصندوق پولادی می‌ماند که امکان باز کردن قفل آن وجود ندارد. بدیهی است که ایده‌آل‌ترین حالت برای سازمان‌ها گزینه 1 است.

در مورد گزینه 2 می‌توان گفت که به دلیل آنکه تمام تراکنش‌ها و فعالیت‌های منجر به تصمیم، توسط سیستم قابلیت ردیابی دارد، انگیزه برای سوءاستفاده از بین می‌رود. در واقع به دلیل آنکه سازمان‌ها، به‌راحتی نمی‌توانند انسان‌ها را به خوبی بشناسند، بهتر است در زمان طراحی سیستم‌ها با رویکرد گزینه 2 اقدام کنند؛ یعنی فرض را بر آن بگذارند که جوری سیستم و الزامات مربوط به آن را طراحی کنند که حتی ناسالم‌ترین افراد نتوانند از آن سوءاستفاده کنند. در این حالت، حتی اگر فرد سالم هم پیدا نشود، خیلی جای نگرانی وجود ندارد.

اگر دقت کرده باشید عابر بانک‌ها با رویکرد 2 طراحی شده‌اند. فکر می‌کنید، چرا امکان سوءاستفاده از دستگاه‌های عابر بانک وجود ندارد؟ با اینکه در جامعه انواع و اقسام انسان‌های ناسالم وجود دارد. حتی در مواردی هم که سوءاستفاده مشاهده شده است، به دلیل سوءاستفاده از انسان‌های با آگاهی کم و مشکل در زیرساخت آن عابر بانک خاص بوده است.

منبع: اقتصاد روز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.