پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
عزیزخانی از پرورش ایدهها و کمیته توسعه کسبوکار شرکت خدمات انفورماتیک میگوید
دو سال بعد از شکلگیری کمیته توسعه کسبوکار شرکت خدمات انفورماتیک، بهطور متوسط در هرماه 50 ایده به این کمیته ارائه شده و موردبررسی قرار میگیرد و نتیجه این بررسیها در گزارشهایی سهماهه به مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ارائه میشود.
به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، مهندس علیرضا عزیزخانی مدیر مشتریان و دبیر کمیته توسعه کسبوکار شرکت خدمات انفورماتیک ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص نحوه شکل گیری کمیته مذکور اظهار داشت: «در جلسهای که بهمنظور بررسی یکی از ایدهها با حضور مدیران و معاونان تشکیل شده بود با توجه به کثرت ایدهها و طرحهایی که بهصورت پراکنده و از کانالهای مختلف به دست مدیرعامل شرکت میرسید، مقرر شد این کمیته با هدف ساماندهی نحوه بررسی و تصمیمگیری این طرحها، ایجاد شود.»
.
آغاز راه کمیته توسعه کسبوکار شرکت خدمات
عزیزخانی افزود: «درنهایت با دستور مهندس نجفی، مدیرعامل شرکت، این کمیته مرداد سال 93 با عضویت مهندس نوشآفرین مؤمن واقفی مدیر ریسک و امنیت اطلاعات، مهندس علی سیفی مدیر سیستمهای کارت، دکتر مهران افسری مدیر سیستمهای نوین بانکی، دکتر نادر قاسمی رییس گروه مهندسی کسبوکار و اینجانب کار خود را آغاز کرد.»
او تصریح کرد: «به دنبال تعیین اعضا، تدوین سریع آییننامه در دستور کار قرار گرفت و بلافاصله تشکیل جلسات هفتگی آغاز شد؛ بهاینترتیب از مرداد سال 93 تا به امروز تقریباً بهصورت کاملاً پیوسته، جلسات هفتگی روزهای سهشنبه کمیته، بدون وقفه تشکیل شده و بررسی ایدههای ارائه شده ادامه یافت و در مواردی تعداد جلسات به هفتهای دو نوبت هم رسیده است.»
به گفته عزیزخانی، فاز اول فعالیت این کمیته در حوزه کارت و موبایل تعریف شد و کلید خورد؛ چرا که عمده ایدهها و طرحهای ارائه شده به این حوزه مرتبط بودند. در ادامه و با پیشرفت کار، کمیته بهصورت فراگیر در کلیه حوزههای کسبوکار شرکت وارد شد.
عزیزخانی تعیین کانالهایی برای دریافت ایده را قدم بعدی در فعالیت کمیته توصیف کرد و افزود: «یکی از این کانالها پورتال پدیده بود. این پورتال حدود 6 ماه پیش از راهاندازی کمیته طراحی شده بود و همکاران میتوانستند ایدههای خود را ارائه کنند و برای هر کدام از این ایدهها نقطه نظرات مثبت، منفی و یا تکمیلی در قالب کامنتها دریافت میشد.»
دبیر کمیته توسعه کسبوکار شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: «ارائهکنندگان ایده به همکاران شرکت محدود نبودند و در مواردی بهطور مثال مشتریان یا سایر اشخاص در خارج از شرکت هم طرحهای جدید و قابلتأملی ارائه میکردند که باید موردبررسی قرار میگرفتند؛ بنابراین باید تدبیری اندیشیده میشد تا این طرحها هم جمعآوری و بررسی شوند.»
او گفت: «بههرحال بعد از مرداد 93 راههای متفاوتی برای دریافت، بررسی و اعلام نتایج ایدهها امتحان شد که ازجمله آنها میتوان به فرمهای تهیه شده در چارگون و سپس ایجاد کارتابل اختصاصی کمیته توسعه کسبوکار در پرتال پدیده اشاره کرد.»
.
پرتال داخلی «پدیده» برای پرورش ایدهها
عزیزخانی همچنین در خصوص قابلیتهای پورتال پدیده بیان داشت: «در ابتدا بهمنظور رعایت اصل امانتداری تصمیم بر عدم انتشار ایدههای ارائه شده در پورتال بود اما بعد تصمیم گرفته شد این ایدهها بعد از ثبت با تاریخ، قابلیت بازدید از سوی دیگر همکاران را نیز داشته باشند تا هم ایدههای تکراری به ثبت نرسد و هم راه برای ارائه طرحهای تکمیلی، باز بماند. در نتیجه ایدههایی که ایدههای قبل را تکمیل میکنند یا بهتر از مورد قبلی به نظر میرسند، موردپذیرش قرار میگیرد.»
او یکی از اولویتهای شرکت برای دریافت ایده را قرار گرفتن آن در چارچوب کسبوکار شرکت توصیف کرد و یادآور شد: «با رعایت این اصل، بسیاری از طرحها طی دو سال گذشته دریافت شد و موردبررسی قرار گرفت. البته در بعضی موارد، ایده اولیه چنگی به دل نمیزند اما در مرحله بعد با چکشکاری چند باره طرح، شاخ و برگ جدید به آن اضافه میشود و از دل ایده خام اولیه، طرح پخته و جدیدی به دست میآید.»
عزیزخانی در ادامه با اشاره به افزایش استقبال از فعالیت این کمیته تصریح کرد: «در ماههای ابتدایی ایدههای انگشتشماری به دست ما میرسید؛ اما بعد با توجه به فعالیت کمیته و بازده آن و البته سیاستهای تشویقی شرکت، سیل طرحهای همکاران سرازیر شد؛ بهاینترتیب تعداد ایدههایی که ماهیانه حداکثر به 20 میرسید، بهطور متوسط به 50 مورد در ماه افزایش یافت. البته در دو ماه اخیر به دلیل تکراری بودن ایدهها و فیلتر شدن اولیه، این تعداد به حدود 30 ایده در ماه کاهش یافته است.»
.
موبایل، مرکز ایدهها نو
او افزود: «در طی این دو سال، بیشتر ایدهها در حوزه موبایل و بانکداری نوین ارائه شدند و در رتبه دوم نیز حوزه پرداخت و کارت قرار گرفت. بهجز این، گروهی از طرحها نیز صرفاً کاربرد داخلی برای شرکت داشتند؛ بهعبارتدیگر طرحهایی نیز برای بهبود فرآیندها و فعالیتهای بخشهای مختلف شرکت خدمات انفورماتیک به دست کمیته میرسید که بعد از بررسی به معاونتهای مرتبط ارجاع میشد.»
عزیزخانی خاطرنشان کرد: «با توجه به این روند رو به بهبود، امروز و بعد از گذشت بیش از دو سال از آغاز فعالیت کمیته توسعه کسبوکار، اعضای کمیته هر سه ماه جلساتی را با حضور مدیرعامل برگزار میکنند و ایدههای جمعآوری شده موردبررسی قرار میگیرد.»
او در ادامه با اشاره به قابلیت اجرایی طرحهای ارائه شده گفت: «در برخی موارد مشاهده میشود که ایده مطرح شده صرفاً به نقل قول خبری از راهاندازی سرویس در کشورها و شرکتهای دیگر میپردازد. در مواردی هم طرح اولیه خام است و قابلیت اجرایی هم ندارد؛ با این وجود موارد قابلاعتنایی در بطن طرح و ایده اولیه به چشم میخورد که میتوان از آنها در محصولات دیگری استفاده کرد؛ در این صورت البته ارائهکننده ایده تشویق میشود و جایزه خود را هم دریافت میکند؛ هرچند که پاداش نقدی رقم چندان بزرگی نیست.»
دبیر کمیته توسعه کسبوکار شرکت خدمات انفورماتیک تأکید کرد: «البته قرار نیست لزوماً ایدهها تبدیل به محصول شوند و به سبد خدمات شرکت راه پیدا کنند؛ بهعبارتدیگر، مهم «باور کردن فرهنگ ایده پردازی» در شرکت است.»
او در ادامه، اولین نشست ایده پردازی که ماه مهر سال 93 در سالن همایشهای بانک مرکزی برگزار شد را بهطور خلاصه توصیف کرد و افزود: «در آن دوره شاید برنامهریزان این حوزه خود نیز تصویر روشنی در خصوص راهی که باید طی شود در اختیار نداشتند؛ اما خوشبختانه امروز این آگاهی حاصل شده و با بهبود شرایط، دومین نشست در سطح گستردهتر و در قالب همایش، اواخر آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد. در این همایش از ایده پردازان فعال دعوت به عمل خواهد آمد.»
عزیزخانی همچنین با اشاره به حجم فعالیتهای کمیته توسعه کسبوکار و ضرورت پیگیری نحوه اجرای ایدههای تأیید شده در بخشهای مختلف، تصریح کرد: «اعضای این کمیته در زمره پرمشغلهترین مدیران شرکت قرار دارند و درنهایت میتوانند هفتهای چند ساعت از وقت خود را صرف بررسی ایدههای جدید کنند که این میزان بههیچعنوان، کافی نیست؛ ازاینرو شاید با توجه به تجارب کسب شده، باید بازنگری و بهبود ساختار در دستور کار کمیته قرار گیرد. در این صورت خواهیم توانست نتایج محسوستری از جریان پویای ایده پردازی را در شرکت شاهد باشیم.»
او گفت: «این جلسات با چالشها و تقابل نظرات مثبت و منفی اعضا همراه میشود و گاهی مدیرعامل شرکت هم بهصورت سرزده در آنها حضور مییابد و در فرآیند بررسی ایدهها شرکت میکند.»
.
ایدهها چگونهاند؟
عزیزخانی نمونهسازی را ازجمله قابلیتهای ایجاد شده از سوی کمیته عنوان کرد و گفت: «ایدههای ارائه شده تنها یک فکر است که شاید نتوان از آن تصویر واقعی داشت؛ لذا در جایی که نمیتوان تصمیم درست گرفت که آیا قابلیت اجرا دارد یا خیر، ایده برای نمونهسازی به مدیریت فناوری و مهندسی کسبوکار ارجاع میشود. این تجربه در مورد دو ایده مهم اجرا شد و اتفاقاً تجربه بسیار موفقی بود.»
او ضمن اشاره به این که از کانالهای مهم دریافت ایده شخص مدیرعامل شرکت و اعضای کمیته بودهاند، اظهار داشت: «ایدهها را میتوان بهطورکلی به سه دسته اصلی تقسیم کرد: ایدهای که منجر به تولید محصول یا خدمت جدید میشود؛ ایدههای که منجر به ارتقای محصولات و سامانههای فعلی شرکت میشوند و بیشتر شکل «قابلیت» دارند و ایدههایی که منجر به ارتقا و بهینهسازی سیستمهای داخلی و عملیاتی شرکت میگردند. عزیزخانی تأکید کرد که غالب ایدههای مطرح شده در «دسته دوم» قرار میگیرند.
دبیر کمیته توسعه کسبوکار شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به برگزاری رویداد «این بانک» یک و دو تأکید کرد: «در «این بانک 1» کمیته تشکیل نشده بود و وجود خارجی نداشت اما در «این بانک 2» کمیته نقش مدیریت در سایه را بر عهده داشت.»
عزیزخانی با اشاره به نتیجه و عایدی این حضور و مدیریت گفت: «با پایان یافتن «این بانک 2» کار اصلی کمیته آغاز شد. بهاینترتیب 11 طرح پذیرفته شد و 10 طرح موردبررسی مجدد قرار گرفت؛ یعنی بعد از مرحله اول که انتخاب برگزیدگان و تشویق طراحان بود، حالا نوبت به کمیته رسیده بود تا میزان قابلیت طرحها برای رسیدن به مرحله اجرا را بررسی و نتیجه را به مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گزارش کند که این گزارش ارائه شد.»
او افزود: «از مجموع 10 طرح، کمیته درنهایت 3 ایده را به معاونت نرمافزار ارائه کرد؛ چون به شکل قابلیت در سامانههای شرکت قابل پیادهسازی بودند. بهجز این، 5 طرح به شرکت فرادیس گستر کیش و 3 طرح به فرادیس گستر البرز ارجاع شد. در شرکت فرادیس گسترکیش از مجموع 5 طرح، 3 طرح پذیرفته شد و درنهایت 2 طرح تا مرحله سرمایهگذاری نیز پیش رفت.»
او در خاتمه تأکید کرد مدیریت شرکت به خوبی جایگاه نوآوری را در حرکت پیشگامانه شرکت درک کرده است؛ بهگونهای که حاکمیت نگاه نوآورانه در تعریف پروژههای شرکت یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت و الزام به شمار میرود.