راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت پست متولی نماد اعتماد الکترونیکی شد

بهناز توحیدی / شرکت ملی پست از مردادماه متولی ارائه «نماد اعتماد الکترونیکی» به فروشگاه‌های مجاز شده است. این مسئولیت پیش‌ازاین به مدت ۷ سال بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

به گزارش پیداد، حسین مهری مدیرعامل شرکت ملی پست امروز در حاشیه نشست روز جهانی پست این موضوع را مأموریت جدید شرکت پست نام برد.

این در حالی است که در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی «برنامه‌ریزی، ارائه راهکارها، پشتیبانی و نظارت به منظور بهره‌برداری از بسترها، راهبردها و نوآوری تجارت الکترونیکی در سطح کشور» بر عهده این مرکز قرار گرفته است. همین‌طور استانداردها و ضوابط مربوط به تجارت الکترونیکی و ارائه خدمات صدور گواهی الکترونیکی کشور بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار داده شده است.

از سوی دیگر تا پیش‌ازاین در نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای بود که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برابر مقررات به وب‌سایت کسب‌وکار اینترنتی و بازاریابی شبکه‌ای اعطا می‌گردد و اعتبار آن مطابق با مدت اعتبار پروانه کسب خواهد بود.

اما اکنون بسیاری از این تعاریف تغییر خواهد کرد. حسن مهری مدیرعامل شرکت پست می‌گوید: «تا پیش‌ازتاریخ ۲۳ مرداد سال جاری اعطای این نماد با وزارت صنعت بود که خود ما هم شرکت‌ها را ملزم به دریافت آن از وزارتخانه مذکور می‌کردیم اما بر اساس بند ۱۱ ماده ۵ اساسنامه جدید شرکت پست، متولی این مقوله شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران شد.»

در بند ۱۱ ماده ۵ آمده است: «نظارت بر قبول، حمل و رهسپاری و توزیع کلیه مرسولات خریدوفروش اینترنتی و همچنین مدیریت وجوه حاصله در سطح داخلی و بین‌المللی (درگاه) به‌منظور تحقق شاخص‌های سرعت، دقت و امنیت مطابق استانداردهای تعیین‌شده است.»

حال که این تغییرات در وظایف شرکت پست ایجاد و وظیفه مرکز توسعه و تجارت الکترونیکی به پست محول شده است، به نظر می‌آید که بسیاری از آیین‌نامه‌ها و قوانین مرکز توسعه تجارت نیاز به بازنگری خواهند داشت. مشخص نیست که آیین‌نامه‌های پیشین درزمینهٔ نماد اعتماد و فروشگاه‌های مجازی دچار چه تغییراتی می‌شوند و آیا همچنان اعتبار خود را دارند یا نه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.