راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به ویژگی‌های دستگاه سوپر بانک در گفتگو با پردیس کریمی

شرکت جی‌اس‌اس از شرکت‌های فعال در حوزه ارائه راهکارهای سخت‌افزاری بانکی است که محصولاتی همچون دستگاه پرینتر، دستگاه خودپرداز، دستگاه خودپرداز غیرنقد و دستگاه VTM را در سبد محصولاتش دارد؛ اما آن چیزی که در این نوشتهمی‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم دستگاهی است به نام دستگاه «سوپر بانک» که تقریباً از دو سال پیش توسط شرکت جی‌اس‌اس به شبکه بانکی معرفی شده است. با این وجود هنوز تعداد زیادی از متخصصین با این دستگاه آشنایی ندارند. از همین رو به سراغ پردیس کریمی سرپرست فروش محصولات بانکی شرکت جی‌اس‌اس رفتیم تا با این ابزار بیشتر آشنا شویم.

.

از دستگاه خودپرداز تا دستگاه سوپر بانک

به گفته کریمی کلیه خدماتی که یک شعبه بانکی به مشتری می‌دهد را می‌توان از طریق این ابزار به مشتری ارائه داد. البته این تعریف کمی ما را یاد دستگاه VTM می‌اندازد ولی با این حال سوپر بانک از دستگاه VTM متمایز است که در مطلبی در آینده نزدیک این تفاوت را به شکلی روشن توضیح خواهیم داد.

از پردیس کریمی می‌خواهیم کمی با جزئیات بیشتر خدمات دستگاه سوپر بانک را برایمان باز کند. او می‌گوید: «با توجه به تشابه ظاهری تقریبی این دستگاه با دستگاه خودپرداز، در درجه اول باید بگویم که این دستگاه کلیه خدمات یک دستگاه خودپرداز مانند دریافت وجه، انتقال وجه، کارت به کارت، اعلام موجودی، پرداخت اقساط تسهیلات، خدمات شارژ تلفن همراه و غیره را ارائه می‌کند.»

اما اولین تفاوت بزرگ دستگاه سوپر بانک با دستگاه خودپرداز این است که به یک ریسایکلر (Recycler) نیز مجهز است و باعث می‌شود سرویس دریافت وجه نیز به خدماتش اضافه شود.

اما این تنها تفاوت سوپر بانک با خودپرداز نیست؛ پردیس کریمی در این خصوص می‌گوید: «یکی از خدماتی که این دستگاه می‌دهد سرویس افتتاح حساب است. به کمک ماژول‌هایی که برای دریافت اثرانگشت، امضا و دیگر اطلاعات روی این دستگاه نصب شده است، بانک می‌تواند با کمک این دستگاه اطلاعات مشتری را دریافت کند؛ بانک به کمک مجموع این ابزارها و اطلاعاتی که از طریق آن‌ها از مشتری دریافت می‌کند می‌تواند به درخواست مشتری برایش افتتاح حساب انجام دهد.»

.

تبادل ارز مهمترین ویژگی دستگاه سوپر بانک

با این حال، هیچ کدام از این‌ها آن چیزی نیست که سوپر بانک را در بین دیگر تجهیزات بانکی متمایز می‌کند. متمایزترین کاری که این دستگاه در کنار ده‌ها خدمت دیگر ارائه می‌کند، خدمت تبادل ارز یا همان Exchange است.

سرپرست فروش محصولات بانکی شرکت جی‌اس‌اس در خصوص این ویژگی می‌گوید: «این همان چیزی است که ما در مورد سوپر بانک بیشترین مانور را رویش می‌دهیم، یعنی ماژول Exchange. آن هم در کنار تعداد زیادی خدمت دیگر فقط روی یک ابزار؛ درصورتی‌که برای ارائه همین یک ماژول خیلی از شرکت‌ها یک دستگاه مجزا ارائه می‌کنند.»

Recycler ایتالیایی این دستگاه مجهز به 8 درام است. یکی از مزیت‌های این تعداد درام این است که بانک می‌تواند در یک زمان واحد داخل این دستگاه، هم ریال و هم ارز خارجی داشته باشد و حتی ارزی که داخلش قرار می‌گیرند می‌تواند تنوعی از چند ارز باشد؛ یعنی محدود به یک نوع ارز نیست. برای مثال بانک می‌تواند ترکیبی از ریال، دلار، یورو و درهم داشته باشید. این ترکیب ارزها انتخابی است و بسته به جایی است که دستگاه در آن منطقه قرار می‌گیرد می‌تواند تغییر کند؛ مثلاً در یک فرودگاه یا در یک منطقه بازاری.

کریمی در پاسخ به اینکه سوپر بانک بیشتر در چه مناطقی کاربرد دارد، می‌گوید: «این دستگاه را ما به مراکزی مانند مناطق آزاد و مناطق توریستی پیشنهاد می‌دهیم تا ارز بیشتری بتواند جابه‌جا شود.»

.

دیگر ویژگی‌های سوپربانک

وی در ادامه گفت: «شاید بد نباشد این را هم بدانید که این دستگاه یک ماژول پاسپورت اسکنر نیز دارد و وقتی یک توریست وارد کشور می‌شود احراز هویت او در استفاده از این دستگاه برای تبادل ارز، با کمک پاسپورتش انجام می‌شود. به این صورت که مشتری پاسپورت را داخل دستگاه می‌گذارد؛ دستگاه چیپ داخل پاسپورت را اسکن می‌کند؛ سپس مشخصات صاحب پاسپورت روی مانیتور دستگاه نمایش داده می‌شود و بعد از آن کاربر می‌تواند از تمام خدماتی که دستگاه سوپر بانک ارائه می‌کند، بهره ببرد. همچنین این دستگاه از طریق ارتباط با بانک مرکزی، نرخ ارز را به‌صورت روزانه دریافت می‌کند و می‌تواند نرخ دلار، یورو و هر ارز دیگری که داخل دستگاه موجود است را به مشتری نشان دهد.»

دستگاه سوپر بانک
نگاهی به ویژگی‌های دستگاه سوپر بانک در گفتگو با پردیس کریمی

از او می‌خواهیم کمی این فرآیند Exchange در این دستگاه را بیشتر برایمان باز کند. او می‌گوید: «فرآیند به این شکل است که فرد یا توریست مقداری ارز دارد. ارزها را داخل دستگاه قرار می‌دهد. دستگاه اسکناس‌ها را شناسایی و شمارش می‌کند. مشتری ابتدا مبلغ ارزی و سپس مبلغ معادل ریالی آن را روی صفحهٔ نمایش مشاهده می‌کند. سپس می‌تواند انتخاب کند که مقداری از آن را به شکل نقد و اسکناس دریافت کند. با توجه به محدودیت‌های قانونی در خصوص ارائه پول نقد توسط دستگاه‌های بانکی، فرد می‌تواند بخشی از حجم ریالی پول خود را نقد و باقی آن را در قالب یک کارت هدیه به شکل خودکار دریافت کند. صدور کارت نیز توسط ماژول کارت هدیه که در این دستگاه تعبیه شده است انجام می‌شود.»

از نقطه قوت اصلی این دستگاه که بگذریم، ماژول‌های دیگری نیز در این دستگاه تعبیه شده است؛ Check Acceptor یکی از این ماژول‌هاست. کریمی دراین‌باره می‌گوید: «با کمک این ماژول، وقتی مشتری نیاز داشته باشد که یک چک را به‌حساب بخواباند، به‌جای آن‌که به شعبه مراجعه کند می‌تواند این کار را با این دستگاه انجام دهد حتی در ساعاتی که شعب بانک‌ها بسته هستند. به این شکل که مشتری چک را به دستگاه می‌دهد؛ بعد از تأیید چک، چک اسکن می‌شود و بعد از تأیید مشتری، دستگاه یک رسید چاپی با سایز A4 که تصویر پشت و روی چک به همراه مشخصات حساب روی آن درج شده است به مشتری می‌دهد. همچنین ماژول‌های دیگری همچون Check Printer برای پرینت یک برگ چک، PassBook Printer برای به‌روزرسانی دفترچه حساب بانکی، ماژول خوانش کارت‌های غیرتماسی و … نیز روی این دستگاه قرار دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.