راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: شاپرک مسئول تصمیم برای استارت‌آپ‌های بانکی است

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در موضع‌گیری نسبت به بسته شدن دو استارت‌آپ حوزه مالی و بانکی می‌گوید مخالف بسته شدن کسب‌وکارهای نوآور فعال در حوزه مالی و بانکی است چراکه توسعه و گسترش این نوع کسب‌وکارها درنهایت منجر به توسعه تجارت الکترونیکی در کشور خواهد شد.

اما مدیران استارت‌اپ‌ها این اقدام را به دلیل نامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به شاپرک می‌دانند چراکه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و مدیران شاپرک اعلام کرده‌اند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نامه‌ای از آنان خواسته تا مانع فعالیت درگاه‌های فاقد نماد اعتماد شوند.

به گزارش پیداد، این در حالی است که عمر این نامه به ۳ سال قبل بازمی‌گردد. در آن زمان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت خواست فقط به دارندگان نماد اعتماد درگاه خرید اینترنتی بدهد و در صورت نداشتن نماد به مرکز معرفی‌اش کنند تا اقدامات لازم برای دریافت نماد صورت گیرد. در آن نامه ذکر شده کسب‌وکارهای اینترنتی باید نماد اعتماد داشته باشند.

محمد گرکانی نژاد معتقد است مرکز توسعه تجارت الکترونیکی فقط مسئول کسب‌وکارهای اینترنتی است. او می‌گوید: «فعالیت این استارت‌آپ‌ها در حوزه بانکی و مالی بوده است و این مرکز نمی‌تواند برای آنان تصمیم‌گیری کند مگر اینکه رگولاتور این حوزه، بانک مرکزی و شاپرک، او را مسئول صدور نماد برای این کسب‌وکارها تشخیص دهند.»

مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی، مجید نوری، نیز اعلام کرد: «بانک مرکزی هنوز تصمیم نگرفته است که چگونه عملکرد اپلیکیشن‌های این حوزه را بررسی کند. شاید باید برای آن‌ها نیز نمادی مانند نماد اعتماد صادر شود. البته هنوز مشخص نیست این وظیفه بر عهده کدام نهاد است شاید این کار به وزارت صنعت معدن و تجارت سپرده شود شاید خود بانک مرکزی مسئول باشد. با مطرح‌شدن بحث بانکداری باز و توسعه اپلیکیشن‌های بانکی باید بتوانیم آن‌ها را ازنظر استاندارد بودن بررسی کنیم تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.»

.

در انتظار رگولاتور

به نظر می‌رسد مشخص نبودن فضای رگولاتوری برای کسب‌وکارهای جدید تصمیم‌گیری برای این حوزه را تا حدودی مشکل کرده است. مدیران این کسب‌وکارها هنوز نمی‌دانند برای دریافت مجوز به کدام مرکز باید مراجعه کنند. مدیر پی‌پینگ گفته است: «برای دریافت نماد به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مراجعه کردیم اما آنان گفتند مسئول صدور نماد برای ما نیستند اما درگاه ما را به دلیل نامه‌ای که آنان زده بودند بستند.»

بیشترین نگرانی موجود در این حوزه بسته شدن سایر استارت‌اپ‌ها است چراکه شنیده می‌شود تمام استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده در رویداد Finstars در لیست مسدودسازی قرار گرفته‌اند.

یک‌شنبه هفته گذشته درگاه اینترنتی سایت پی‌پینگ بدون اطلاع قبلی مسدود شد. پی‌پینگ پس از این اتفاق درگاه دوم و سوم خود را فعال کرد اما این دو نیز در کمتر یک هفته از طرف PSP های مربوط مسدود شدند. پس از این اتفاق امروز صبح درگاه پرداخت باهمتا هم طی نامه‌ای به شرکت پرداخت الکترونیک سامان مسدود شد.

پس از پیگیری‌های انجام شده مشخص شد شرکت شاپرک به خاطر نامه‌ای که از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (متولی اعطای ای‌نماد) ارسال شده، دستور گرفته است که درگاه تمام سایت‌هایی را که نماد اعتماد ندارند مسدود کند. شاپرک پس از دریافت این نامه بدون اطلاع استارت‌آپ‌ها به PSP های مربوط دستور غیرفعال کردن درگاه‌های پرداخت را صادر کرد.

.

نوآوری پا به پای قوانین

استارت‌آپ‌های مالی-بانکی که به خاطر قرار نگرفتن در دسته‌بندی‌های رایج نماد اعتماد الکترونیکی، از دریافت ای‌نماد محروم شده‌اند، مدت‌هاست که در انتظار تدوین قانون و تعیین زمینه فعالیت‌شان هستند. با این حال این‌طور به نظر می‌رسد که نبود رگولاتور مشخص این استارت‌آپ‌ها را در سه‌ضلعی شاپرک، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی سرگردان کرده است. هرکدام توپ را در زمین دیگری می‌اندازد و سعی دارد به خاطر اتفاقات تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی آینده مسئولیت را بر عهده نگیرد.

یکی از اعضای تیم پی‌پینگ می‌گوید: «اگر برای هر نوآوری بخواهیم منتظر بمانیم تا رگولاتور آن مشخص شود و قوانین مربوط تدوین شود و مجوز صادر شود دیگر نوآوری معنی ندارد و استارت‌آپی شکل نمی‌گیرد» به گفته او با آنکه پی‌پینگ برای سرویس خود از زیرساخت شاپرک استفاده می‌کند و تمام فرآیند مالی و انتقال وجه در درگاه استاندارد بانکی انجام می‌شود اما بازهم مشکلات مدل کسب‌وکار از جانب قانون‌گذاران تأیید نمی‌شود.

نحوه کار سرویس پی‌پینگ به این صورت است که افراد عادی می‌توانند با عضویت در این سایت و در کمترین زمان ممکن صاحب یک درگاه شخصی شوند. به‌این‌ترتیب هرکس که بخواهد برای شخصی دیگر پول ارسال کند این کار بدون نیاز به شماره کارت‌بانکی و از طریق یک لینک انجام شده و فرآیند انتقال وجه ساده‌تر از گذشته می‌شود. پی‌پینگ می‌گوید: «ما در دسته تجمیع کننده‌های پرداخت قرار می‌دهند درصورتی‌که اشتباه است و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر مانند فروشگاه‌های اپلیکیشن و سرویس‌های تبلیغاتی نیز به همین شکل فعالیت می‌کنند یعنی پول کاربر در حساب سرویس جمع می‌شود و می‌توان آن را بعداً تسویه‌حساب کرد.»

قرار است در رابطه با مشکلات پیش آمده از طرف استارت‌آپ‌های فعال در این زمینه نامه‌ای خطاب به سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور که در همایش فین‌استارز حضور داشت نوشته شود.

2 دیدگاه
  1. Alaki می‌گوید

    دعوا همون دعواى قديمى سر لحاف ملاست! هر كدوم از اين اقايون مسوليت رو قبول نميكنن تا بعدا يه دبير كلى وزيرى چيزى تو يه مراسم جشن اسمشون رو بگن و بعدشم يه سرى منابع براى بزرگ كردن سازمانشون بگيرن و البته كلى منافع.

  2. merchant می‌گوید

    بر همه دوستان این صنعت واضح است که مدیریت جدید شاپرک هر از گاهی بیدار شده و برای خالی نبودن عریضه تکانی به بدنه خفته و بی حال شاپرک میدهد، خدا آخر عاقبت این صنعت را ضعف مدیریت های تیم جدید شاپرک به خیر کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.