راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسکوئر چگونه با صنعت پرداخت سرشاخ شد؟

مریم رضایی / اسکوئر (Square) یک شرکت خدمات مالی، جمع‌آوری‌کننده اطلاعات خدمات بازرگانی و پرداخت موبایلی در سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا است. شرکت اسکوئر در سال 2009 توسط جک دورسی و جیم مک‌کلوی تأسیس شده و اولین اپلیکیشن و سرویس خود را در سال 2010 راه‌اندازی کرد. ایده اولیه تأسیس آن در سال 2008 به ذهن جک دورسی رسید، زمانی که دوستش جیم نمی‌توانست فروش یک آیتم 2 هزار دلاری را به دلیل مشکل عدم پذیرش کارت‌های اعتباری تکمیل کند. هدف آن‌ها این بود که برای فروشندگان یک سرویس منسجم ایجاد کنند تا کل کسب‌وکارشان را از ثبت تراکنش‌ها و تحلیل حساب‌ها روی لپ‌تاپ تا تأمین مالی کسب‌وکارهای کوچک و ابزارهای بازاریابی برای فروش‌های جدید اداره کنند. همچنین آن‌ها می‌خواستند خریداران بتوانند سفارش‌های خود را از رستوران‌ها و نقاط دیگر سریع‌تر انجام دهند. اسکوئر در حال حاضر خدمات پردازش پرداخت، پایانه فروش و خدمات مالی و بازاریابی در سراسر دنیا ارائه می‌دهد. این شرکت از نوامبر 2015 در بورس نیویورک به سهامی عام تبدیل شد و تعداد نیروی کار آن از 500 نفر در سال 2013 اکنون به حدود 1500 نفر افزایش یافته است.

.

رتبه نوآوری

مجله Fast Company در سال 2012 اسکوئر را در لیست نوآورترین شرکت‌های جهان در رتبه 5 قرار داد. این مجله دراین‌باره نوشت: «جک دورسی منبع حیرت در دنیای کسب‌وکار و ادیسون مدرن در این عصر بدبینانه است. دورسی در سال 2009 وارد دنیای رقابتی شد و 10 ماه طول کشید تا اولین محصولش را تولید کند. از آن به بعد، اسکوئر به سرعت رو به جلو حرکت کرد. امروز بیش از یک میلیون فرد و کسب‌وکار کوچک برای پردازش کارت‌های اعتباری خود از اسکوئر استفاده می‌کنند.»

با وجود رشد سریع اسکوئر که اخیراً ارزش این شرکت را به 25/ 3 میلیارد دلار رسانده، این شرکت هیچ تیم توسعه و نیروی فروشی در میان کارکنان خود ندارد و بیشتر مشتریان آن از راه بازاریابی زبانی جذب می‌شوند. دورسی معتقد است «محصول خودش خودش را می‌فروشد.»

.

محصولات

اسکوئر چندین محصول پرداخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را وارد بازار کرده و کار خود را در خدمات کسب‌وکارهای کوچک مانند برنامه‌های مالی نیز توسعه داده است. فلسفه راهنمای شرکت اسکوئر این است که استفاده از تکنولوژی باید آن‌قدر ساده باشد که هیچ‌کس به دلیل دشواری استفاده آن را کنار نگذارد. مدیران اسکوئر معتقدند این فلسفه برای آن‌ها نتیجه‌بخش بوده است.

در سال 2010 اسکوئر دستگاه کارت‌خوان خود (Square Reader) را به‌عنوان اولین محصول شرکت معرفی کرد؛ دستگاه کوچکی که به خروجی هدست متصل می‌شود و گوشی و تبلت را به یک پردازشگر کارت اعتباری تبدیل می‌کند. شرکت اسکوئر با این محصول امکانی را فراهم کرد که هر کس در هر جا بتواند با کارت اعتباری پرداخت داشته باشد. امروزه، بیش از 3 میلیون بازرگان از این ابزار برای پردازش 12 میلیارد دلار معامله در یک سال استفاده می‌کنند.

این کارت‌خوان به محصول دیگر شرکت به نام Square Register متصل می‌شود؛ اپلیکیشن پایانه فروش که جایگزین صندوق‌های فروشگاهی سنتی شد و به مشتریان امکان می‌داد با اتصال به صفحه کامپیوتر با انگشتشان خرید نقدی یا اعتباری داشته باشند. این اپلیکیشن به بازرگانان در آمریکا، کانادا، ژاپن و استرالیا امکان می‌دهد حساب بدهی آفلاین و کارت‌های اعتباری را در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود داشته باشند.

در سال 2011 اسکوئر اپلیکیشن دیگری به نام «کیف پول» اسکوئر (Square Wallet) راه‌اندازی کرد که به مشتری امکان می‌داد وارد فروشگاه شود و تنها با گفتن نام خود خرید انجام دهد. دورسی مهندسان خود را برای ایجاد محصولی که به او امکان دهد وارد کافی‌شاپ شود، قهوه خود را سفارش دهد، نامش را بگوید و سپس بدون اینکه بخواهد پولی بدهد از آنجا خارج شود، به چالش کشید. در سال 2012 اسکوئر قراردادی با استارباکس امضا کرد تا سرویس «کیف پول» خود را در 7 هزار شعبه کافی‌شاپ استارباکس راه‌اندازی کند.

از دیگر محصولات اسکوئر می‌توان به Square Cash (سیستمی که امکان انتقال نقدی فردبه‌فرد را از طریق اپلیکیشن یا ایمیل فراهم می‌کند)، Customer Engagement (مجموعه‌ای از ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری که خدمات بازاریابی ایمیلی را نیز در برمی‌گیرد و به کسب‌وکارها امکان می‌دهد مشتری را با پیام‌ها و تبلیغات مناسب‌سازی شده بر اساس رفتار خرید او هدف قرار دهد. این ابزار در آوریل 2015 معرفی شد) و Square Payroll (ابزاری برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک که به‌وسیله آن می‌توانند لیست حقوق کارمندان خود را پردازش کنند. این محصول در ژوئن 2015 معرفی شد)، اشاره کرد. اسکوئر فرزند طلایی منطقه سیلیکون ولی است. این شرکت تا سال 2013 بیش از 341 میلیون دلار از شرکت‌های سرمایه مخاطره‌آمیز و دیگر سرمایه‌گذاران تأمین مالی کرده است. موفقیت این شرکت در ضمن عامل یک رقابت تنگاتنگ بوده است. در حال حاضر در بازار پرداخت‌های موبایلی هزاران فعال وجود دارد. بانک آمریکا کارت‌خوان موبایلی معرفی کرد و شرکت ویزا قراردادی با سامسونگ امضا کرد تا نسل جدید گوشی‌های هوشمند این برند را به اپلیکیشن پرداخت PayWave مجهز کند. پی‌پال، اینتوییت و گروپن نیز در لیست رقبای رو به رشد اسکوئر هستند. بااین‌حال، اسکوئر مزیت اولین بودن در این عرصه را به همراه دارد، به‌ویژه در همکاری با کسب‌وکارهای کوچک. دورسی انتظار دارد در 10 سال آینده اسکوئر در سراسر جهان دسترس‌پذیر شود. این هدف جاه‌طلبانه‌ای است، اما هیچ‌کس موفقیت عظیم شرکت توییتر را زمانی که دورسی جزو مؤسسان آن در سال 2006 بود نیز پیش‌بینی نمی‌کرد. دو سال بعد از آن دورسی مدیرعامل توییتر شد و یک سال بعد نیز اسکوئر را تأسیس کرد. او می‌گوید: «شکست می‌خورید و دوباره برمی‌خیزید. این بخشی از انجام هر کار انقلابی و مهم است. افراد زیادی به شما می‌گویند نه! تو از پس این کار برنمی‌آیی؛ اما دوباره آن را تکرار می‌کنی و اجازه نمی‌دهی هیچ‌کس جلوی تو را بگیرد.»

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.