راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داستان ظهور و سقوط زنفیتس، بزرگ‌ترین استارت‌آپ بیمه جهان

زنفیتس، استارت‌آپی که آینده موسس خود را هم بیمه نکرد!

همشهری همراه نوشت:

در لیست منتشر شده از سوی وب‌سایت بیزینس اینسایدر که به استارت‌آپ‌هایی با ارزش میلیاردی و با عمر کمتر از پنج سال اشاره دارد، پس از استارت‌آپ مطرح اسنپ‌چت، در رده دوم به استارت‌آپی به نام زنفیتس برمی‌خوریم که تنها با دو سال حضور مستمر در بازار، با جذب سرمایه 583 میلیون دلاری، ارزش 4.5 میلیارد دلاری را برای خود به ثبت رسانده است. با این وجود، این استارت‌آپ در ادامه با مشکلات مختلفی دست به گریبان شد تا روند سقوط را به‌طور کاملا مشابه با مسیر صعود، کاملا سریع و بدون فوت وقت طی کند.

 

حکایت صعود

تخصص زنفیتس در حوزه عرضه نرم‌افزارهای آنلاین به منظور خودکارسازی فرآیندهای مرتبط با ثبت‌نام برای استفاده از خدمات بیمه سلامت و انجام پرداخت‌های مربوطه برای صاحبان کسب و کارهای کوچک است. اگرچه در نگاه اول، این ایده برای راه‌اندازی استارت‌آپی در این سطح به‌ نظر جذاب نبوده و حتی تکراری به‌نظر می‌رسد اما با درنظر گرفتن تعداد شش میلیون کسب و کار کوچک فعال در ایالات متحده آمریکا، این نگاه تا حد زیادی تغییر خواهد کرد. زنفیتس در سال 2013 میلادی توسط Parker Conrad راه‌اندازی شد تا با استفاده از این فرصت ایجاد شده در بازار، صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از نیاز به کاغذبازی و البته کاهش هزینه به‌کارگیری نیروهای متخصص دائمی را برای شرکت‌های کوچک به ارمغان آورد و تمامی فرآیندهای مربوط به ثبت، ارسال و پرداخت هزینه بیمه را در قالب پلتفرمی یکپارچه و آنلاین پیش روی صاحبان این کسب و کارها قرار دهد. در طرف مقابل، زنفیتس قسمت اعظم درآمد خود را از صاحبان شرکت‌های بیمه‌ که در واقع طرح آنها از سوی زنفیتس پیش روی مشتریان قرار می‌گرفت و به آنها معرفی می‌شد کسب می‌کرد. زنفیتس ترکیبی از تمامی نکات مثبت یک استارت‌آپ فعال و موثر در سیلیکون ولی را از در اختیار داشتن ساختاری رویایی تا ارائه راهکارهایی برای ایجاد تحول عظیم در بازار سنتی بیمه دارا بود و همین امر نیز جریان‌های پایدار درآمدی را برای این شرکت به ارمغان آورد. در واقع زنفیتس را می‌توان اولین شرکت فعال در حوزه نرم‌افزارهای آنلاین بیمه سلامت و هم‌پای اوبر اما در حوزه‌ای متفاوت به حساب آورد.
پتانسیل این شرکت برای رسیدن به رشد بالا نیز افزایش تعداد کارکنان از 15 نفر تا 1600 نفر در مدت سه‌سال را در پی داشت و این شرکت به یکی از مقاصد اصلی بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌هایی مانند Andreessen Horowitz تبدیل شد.

پارکر کنراد
پارکر کنراد بنیانگذار زنفیتس

 

موانع و مشكلات

یکی از مدیران سابق زنفیتس در گفت‌وگو با بیزینس اینسایدر در خصوص فرهنگ نامناسب حاکم بر این شرکت می‌گوید: وقتی شرکت ما کوچک‌تر بود، تعاملات و رفتارهای ما تاثیر آنچنانی بر سرنوشت شرکت نداشت اما با رشد سریع و پیاده‌سازی فرهنگی متفاوت، به نوعی کنترل اوضاع از دست همه خارج شد و روابط کاری شکل نامتعارفی به خود گرفتند.
مشکلات زنفیتس به همین‌جا ختم نشده و این شرکت رفته رفته به محیطی مملو از شکست و البته شکل‌گرفته برپایه فرهنگی سرشار از عدم صداقت تبدیل شد. به عنوان مثال، تیم فروش زنفیتس فعالیت خود را روی فروش سرویس‌ها و نرم‌افزارها به شرکت‌های بزرگ آغاز کرد و با گذشت چند ماه، تعداد افراد فعال در این بخش دو برابر شده و به 30 نفر رسید. این در حالی بود که اکثر نیروهای کاری این بخش، کاملا جوان بوده و هیچ تجربه‌ای در زمینه مدیریت، فروش نرم‌افزارهای شرکتی ‌ یا فروش خدمات بیمه‌ای نداشتند. در نهایت نیز اکثریت تیم فروش با گذشت ماه‌ها همچنان هیچ قرارداد جدیدی را ثبت نکرده بودند.
از سوی دیگر، نرم‌افزار زنفیتس به مشخصه‌های امنیتی و قابلیت‌هایی هم‌پای نرم‌افزارهای ویژه مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های بزرگ مجهز نشده بود و در واقع آماده عرضه به شرکت‌های بزرگ نبود و همین امر، محیطی مملو از شکست‌های پیاپی را در زنفیتس ایجاد کرد. پس از این، با استعفای Conrad مدیرعامل جدید یعنی Sacks مجبور به اخراج تمام نیروهای کاری متمرکز روی فرآیند فروش نرم‌افزارها و خدمات به شرکت‌های بزرگ شد.
از سوی دیگر، مسئولان زنفیتس در گفت‌وگو با مشتریان مدعی می‌شدند با وارد کردن نام کارمند یا تغییرات آدرس، سیستم به‌طور خودکار و با استفاده از راهکارهای اتوماسیون نرم‌افزاری، تمامی به‌روزرسانی‌های بیمه‌ای را انجام خواهد داد اما کارمند سابق این شرکت معتقد است این ادعا، خلاف واقع بوده و در برخی موارد تغییرات به کارکنان زنفیتس در آریزونا اعلام می‌شده تا تغییرات را به طور دستی روی اطلاعات اعمال کنند.
علاوه بر این، از مسئولان فروش خواسته می‌شد تا با برقراری تماس با مشتریان از آنها بخواهند قرارداد خود را هرچه سریع‌تر ثبت کرده تا از پرداخت هزینه 10 هزار دلاری که تا پایان ماه به مبلغ قراردادها اضافه خواهد شد بی‌نیاز شوند اما این هشدارها نیز دروغی بیش نبودند.
یکی دیگر از کارمندان فروش زنفیتس در مصاحبه با بیزینس اینسایدر ضمن تاکید بر تخصص نداشتن نیروهای کاری بخش فروش این شرکت می‌گوید: شرکت به ما اعلام کرده بود Conrad مجوز فروش محصولات بیمه‌ای در 50 ایالت آمریکا را در اختیار دارد و ما که افرادی تازه‌ وارد به حوزه بیمه بودیم، بدون دریافت آموزش خاصی در این حوزه، زیر چتر حمایتی او کار می‌کردیم.
در نهایت، این عوامل در کنار فاکتورهای تاثیرگذار دیگر باعث شد پس از طی روند صعودی خیره‌کننده، روزهای ناخوشایندی در انتظار این استارت‌آپ باشد تا علاوه بر اخراج 250 نفر از نیروهای کاری این شرکت در سال جاری میلادی، موسس و مدیرعامل این شرکت نیز مجبور به استعفا شود. در حال حاضر نیز تحقیقات دولتی به‌منظور بررسی جرائم و کلاهبرداری‌های این شرکت در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که براساس تخمین بنیادهایی مانند Fidelity، ارزش این شرکت به دو میلیارد دلار کاهش یافته است.

 

روایت سقوط

تا بهار سال 2015، زنفیتس در اوج قرار داشت و Conrad مدیرعامل این شرکت اعلام کرد درآمدهای این شرکت در سال 2015 به 100 میلیون دلار خواهد رسید که در مقایسه با سال پیش از آن، 10 میلیون بیشتر خواهد بود. این روند زنفیتس را به یکی از سریع‌ترین استارت‌آپ‌ها از نظر معیارهای رشد و توسعه تبدیل کرد. با این وجود، همین رشد سریع باعث شد استارت‌آپی که از ماه می سال 2013 راه‌اندازی شده بود، تعداد کارکنان خود را تا آغاز سال 2015 به 500 نفر برساند و در ادامه نیز این رقم تا سپتامبر 2015 میلادی، به 1600 نفر افزایش یابد. روندی که در نهایت فرهنگ سختکوشی در این شرکت را به سردرگمی و آشفتگی تبدیل کرد. از سوی دیگر، فرآیند استخدام نیروهای جدید، کاملا از هم گسیخته و بدون وجود قوانین مدون انجام می‌شد و شرکتی که برای مدیریت فرآیندهای موجود در کسب و کارها راه‌اندازی شده بود، خود فاقد شخصی در سمت مدیر دفتر بود. این مشکل تا حدی حاد بود که به گفته کارکنان، حتی فرد متخصصی برای تعمیر پرینترها در شرکت حاضر نبود. در نهایت، این روند به افزایش خطای نیروهای انسانی و نارضایتی کارکنان و مشتریان منجر شد. علاوه بر این، اگرچه برگزاری جشن‌ها‌ در مناسبت‌های مختلف در محیط کاری استارت‌آپ‌ها مساله جدیدی نیست اما با اضافه شدن حجم زیادی از نیروهای کاری و توجه به این مساله که طیف وسیعی از این افراد، جوانان تازه فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌ها بودند، کنترل نیروها بسیار سخت به‌نظر می‌رسید. این نکته را می‌توان در نامه‌ای که از طرف مسئولان این شرکت خطاب به کارکنان آن نگاشته شده و تذکراتی که در خصوص مصرف مشروبات الکلی، استعمال دخانیات و حتی روابط خارج از عرف میان کارکنان مطرح شده بیش از پیش متوجه شد.
در لیست منتشر شده از سوی وب‌سایت بیزینس اینسایدر که به استارت‌آپ‌هایی با ارزش میلیاردی و با عمر کمتر از پنج سال اشاره دارد، پس از استارت‌آپ مطرح اسنپ‌چت، در رده دوم به استارت‌آپی به نام زنفیتس برمی‌خوریم که تنها با دو سال حضور مستمر در بازار، با جذب سرمایه 583 میلیون دلاری، ارزش 4.5 میلیارد دلاری را برای خود به ثبت رسانده است.

منبع: همشهری همراه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.