پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نگاهی به فعالیت شرکت ایران کیش در حوزه ماشینهای اتوماتیک فروش
شرکت کارت اعتباری ایران کیش از سال 1392 با عقد قراردادی بهمنظور همسویی عملکرد دستگاههای کارتخوان درزمینه دستگاههای اتوماتیک خرید فعالیتش را در حوزه دستگاههای اتوماتیک خرید (Vending Machine) آغاز کرد.
حسامالدین دربانی مدیر پروژه «ماشین فروش» شرکت کارت اعتباری ایران کیش گفت: «شرکت طرف قرارداد ما در حوزه سه نوع دستگاه فروش اتوماتیک (محصولات سوپرمارکتی، بهداشتی و کتاب) فعالیت میکند و از طریق این همکاری، ازاینپس پایانه فروش ایران کیش نیز در حوزه ماشینهای فروش خدمترسانی میکند؛ یعنی استفادهکنندگان از دستگاه اتوماتیک خرید میتوانند از طریق دستگاه کارتخوان ایران کیش نصب شده بر «دستگاههای اتوماتیک خرید» پرداختهای خود را انجام دهند.»
وی ادامه داد: «در آینده نیز قرار است تا با قراردادهایی با شرکتهای مشابه، دستگاههای کارتخوان شرکت ایران کیش بر روی ابزارهایی دیده شود که کمتر کسی به آنها فکر میکند.»
محسن محتشم مدیر بازاریابی و توسعه خدمات psp درباره چرایی آغاز فعالیت شرکت ایران کیش در حوزه ماشینهای فروش گفت: «این اقدام شرکت ایران کیش اقدام نو و تازهای بود که تابهحال، سایر شرکتهای PSP آن را عملی نکرده بودند، دستگاههای کارتخوان و نصب آن در اماکن مختلفی مثل مغازهها کاری است که همه شرکتهای حوزه پرداخت الکترونیکی انجام میدهند؛ اما گاهی انتخاب گزینههای بدیع که هم سیکل قراردادی سخت و هم سیکل اجرایی زمانبر دارند و از عهده هر شرکتی برنمیآید، اتفاقات خوب و بیهمتایی را برای شرکتی که برای نخستین بار در آن راه قدم میگذارد رقم میزند.»
وی تأکید کرد: «شرکت ایران کیش اولین شرکتی است که روی «دستگاههای اتوماتیک خرید» از طریق کارتهای نقدی فعالیت میکند.»
محتشم افزود: «در جاهایی نفوذ در بازار عمیقتر و مؤثر میشود که ما ارزشافزودههای خاصی برای آن ایجاد کنیم، ممکن است عدهای در نگاه اول تصور کنند که تراکنشهای 500 یا هزارتومانی «ماشین فروشها» مفید نباشد، اما این موضوع در سهمی که در «برندینگ» شرکت ایران کیش و نفوذ در بازار دارد بسیار مؤثر و ویژه است.»
با توجه به ترسی که عدهای از پرداخت الکترونیک و همینطور خرید از دستگاههای اتوماتیک دارند، حسامالدین دربانی درباره چگونگی استقبال مردم از ترکیبی از پرداخت الکترونیک و ماشین فروش گفت: «شما سابقه کار با ATM ها را به یاد میآورید، اگر به 20 سال پیش برگردیم حتماً رفتارهای توأم با تردید مردم با خدمات سلفسرویس الکترونیکی را به خاطر دارید اما میبینیم که امروز تمام مردم یک یا چند کارت پرداخت در جیب یا کیف خود دارند، دیدیم که مردم بهتدریج با دستگاههای کارتخوان هم آشنا شدند و از آن استقبال کردند مطمئن باشید که درزمینه کاری شرکت ایران کیش در بحث «دستگاههای اتوماتیک خرید» هم مردم همراهی لازم را خواهند داشت.»
وی ادامه داد: «برای اینکه فرهنگسازی لازم را در این زمینه به وجود بیاوریم همیشه نیاز به یکسری پیشتازانی است که در صف اول نوآوری قرار میگیرند و با به ثمر نشاندن ایدههایشان، مردم را به استفاده از محصولات نوین، فرامیخوانند. شرکت کارت اعتباری ایران کیش، بهعنوان یک پیشقراول، مسیر پرداختهای الکترونیک از طریق کارتهای نقدی را بر روی دستگاههای اتوماتیک خرید فراهم ساخت و اطمینان داریم همانطور که امروز دستگاههای کارتخوان و کارتهای پرداخت بخشی از زندگی روزمره مردم شده از فعالیتهای ایران کیش در حوزه دستگاههای اتوماتیک خرید استقبال میشود.»
دربانی اظهار کرد: «شرکت کارت اعتباری ایران کیش فعالیتهای خود را در این حوزه گسترش میدهد و از هماکنون نوید خدمات گستردهتر در بخشهای دیگر را میدهیم.»
محسن محتشم نیز در این بار گفت: «استفاده از دستگاههای اتوماتیک بخشی از آینده نهچندان دور کشور است. اگر آینده 10 ساله کشور را به دو 5 سال مجزا تقسیم کنیم، حداقل در 5 سال اول، این ابزارها خودشان را در جامعه نشان میدهند و تا پایان 5 سال دوم، همواره به سمت تکمیل و توسعه پیش میروند؛ بنابراین مردم بر روی موج تغییرات در این حوزه سوار خواهند شد و از آن استقبال میکنند.»
وی ادامه داد: «آنچه در این امر اهمیت دارد این است که شرکت کارت اعتباری ایران کیش بار دیگر توانست تا بین رقبا در تولید محصولی جدید پیشگام باشد و بهجرئت میتوان گفت که ما در حوزه فعالیتهایمان در «ماشین فروش» ها، کار جدیدی در کشور انجام دادیم.»
دربانی در ادامه گفت: «در حوزه دستگاههای اتوماتیک ما با دو بخش فروشنده این دستگاهها و کاربران دستگاه مواجهایم و چنانچه فروشنده خدمات مطلوب ارائه دهد طبیعتاً کاربر نیز همگرایی بیشتری با «دستگاههای اتوماتیک خرید» پیدا کرده و مشتری نهایی رضایت بیشتری از این محصول خواهد داشت و طبیعتاً در پی آن استقبال عمومی را نیز شاهد خواهیم بود.»
محتشم نیز توضیح داد: «با توجه به اینکه ما تنها 4 تا 5 ماه است که بهصورت جدی با «وندینگ ماشینها» همراه شدهایم از استقبال مردم در این بخش خوشحالیم، هرچند برای ما ایدهآلها مهم است و هنوز با این ایدئالها فاصله داریم.»
وی ادامه داد: «هرچند نصب اولین دستگاه کارتخوان ایران کیش بر «ماشین فروش»ها به دلیل طی مراحل تجاری، اجرایی، نرمافزاری و سختافزاری و بحثهای فنی یک سال به طول کشید اما اکنون نصب هر یک از دستگاههای ما بر روی ماشینهای اتوماتیک خرید بیشتر از یک روز زمان نمیبرد!»