راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آموزش و پرورش آذربایجان از بانک ملی کارت اعتباری گرفت اما کارمندان نخواستند!

چند روز پیش خبری منتشر شد که بانک ملی تعداد زیادی کارت اعتباری خرید کالا صادر کرده اما نسبت بالایی از آنها به دست مردم نرسیده و تراکنشی با آنها انجام نشده است. این موضوع باعث شده بود عباس‌هاشمی، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی خبر از این دهد که عدم تناسب میان کارت‌های اعتباری خرید کالا توسط بانک‌های عامل این طرح با آمار توزیع یا تراکنش‌های صورت گرفته باعث شده ابهاماتی در نحوه عملکرد بانک‌ها در این خصوص به وجود آید. به گفته مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی در آمار تراکنش‌ها و کارت‌های صادر شده برخی بانک‌های عامل نسبتی کاملا نامتقارن وجود دارد که باید از طریق نهادهای نظارتی و بانک مرکزی پیگیری شود که این اختلاف برای چیست و آیا این کارت‌ها به دست صاحبانش رسیده است یا خیر. امروز خبری منتشر شد با عنوان توضیحی درباره آمار عجیب بانک‌های عامل کارت‌های اعتباری خرید کالا که محمدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی  آن را صرفا به خاطر درخواست‌های حساب نشده کارت‌های اعتباری دانست. به گفته او  آموزش و پرورش استان آذربایجان درخواستی مبنی بر صدور ۳۴ هزار کارت را برای کل پرسنل خود مطرح کرد که البته این درخواست، بدون درخواست اولیه کارکنان طرح شده بود که در نهایت به علت عدم مراجعه متقاضیان برای دریافت کارت‌ها یک اختلاف شدید میان کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی صادر شده و توزیع شده بانک ملی به وجود آمد. به عبارتی اختلاف آماری مطرح شده به دلیل ناهماهنگی آموزش و پرورش آذربایجان با کارمندانش و همین‌طور با بانیان این طرح بوده است. پیش از این انتقادهای متعددی درباره این کارت مطرح شده که آن را کارت اعتباری نمی‌دانند و استفاده از عبارت کارت اعتباری برای این کارت که در واقع وام خرید کالای ایرانی است که فقط از طریق کارت بانکی داده می‌شود ذهنیت‌ها نسبت به کارت اعتباری واقعی را خراب می‌کند.

 

عملکرد مبهم بانک‌ها در طرح کارت‌ اعتباری خرید کالا

عدم تناسب میان کارت‌های اعتباری خرید کالا توسط بانک‌های عامل این طرح با آمار توزیع یا تراکنش‌های صورت گرفته باعث شده ابهاماتی در نحوه عملکرد بانک‌ها در این خصوص به وجود آید، چراکه به گفته مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی در آمار تراکنش‌ها و کارت‌های صادر شده برخی بانک‌های عامل نسبتی کاملا نامتقارن وجود دارد که باید از طریق نهادهای نظارتی و بانک مرکزی پیگیری شود که این اختلاف برای چیست و آیا این کارت‌ها به دست صاحبانش رسیده است یا خیر.

به گزارش ایسنا، سه بانک رفاه کارگران، صادرات و ملی به عنوان بانک‌های عامل طرح کارت اعتباری خرید کالا در نظر گرفته شده‌اند که به اقشار هدف، یعنی بازنشتگان کشوری، بیمه شدگان تامین اجتماعی و فرهنگیان در خصوص کارت های اعتباری خرید کالای داخلی خدمات ارائه کنند.

عباس‌هاشمی – مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی- با اشاره به آخرین آمار مربوط به عملکرد بانک‌های عامل این طرح، گفت: بر اساس آماری که بانک مرکزی روز یکشنبه (۲۰ تیرماه) در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته است، در مجموع ۹۹ هزار و ۳۵۶ عدد کارت صادر و معادل ۱۶ میلیارد و ۶۲۲ میلیون تومان خرید انجام شده است.

وی همچنین در تشریح جزئیات فعالیت‌های بانک‌های عامل عنوان کرد: در این بین بانک صادرات به عنوان بانک عامل ارائه کننده خدمات به بازنشستگان تاکنون اقدام به صدور ۲۵ هزار و ۵۹۶ کارت کرده که مقدار خرید انجام شده کارت‌های توزیع شده از تعداد کارت‌های صادره به ۱۰ میلیارد و ۹۶۲ میلیون تومان رسیده است.

در حالی که نوع عملکرد بانک رفاه طی انتقاداتی، انتخاب بانک‌های عامل این طرح را بر انگیخت که علت آن بی‌میلی وزارت رفاه و تامین اجتماعی نسبت به کارت‌های اعتباری که ناشی از تمرکز روی کارا کارت‌ها بود و متعاقب آن کمک‌کاری بانک رفاه در توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالا بود که آمار اعلام شده نشان می‌دهد همین روند ادامه دارد و در وضعیتی که هر بانک وظیفه صدور و توزیع ۳۵۰ هزار کارت را بر عهده دارد، بانک رفاه تا کنون فقط حدود ۲۰۰۰ کارت صادر کرده است.

هاشمی در تشریح آمار عملکرد بانک رفاه اذعان کرد که این بانک با صدور ۲۱۴۷ کارت تا به امروز عملکرد چندان مناسبی نداشته است و مقدار خرید انجام شده کارت‌های توزیع شده از تعداد کارت‌های صادره معادل دو میلیارد و ۶۸۷ میلیون تومان است.

بانک ملی نیز به عنوان بانک عامل ارائه دهنده خدمات طرح کارت‌ اعتباری خرید کالای ایرانی عملکردی مبهم داشته است، چرا که نبود نسبت منطقی میان کارت‌های اعتباری صادر شده خرید کالا با کارت‌های توزیع شده و میزان خرید انجام شده از این تعداد، انتقاداتی را نسبت به این آمار مطرح می‌کند که حتی مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نمی تواند رابطه ای منطقی میان آن برقرار کند.

هاشمی درباره عملکرد بانک ملی در زمینه کارت اعتباری خرید کالا گفت: بانک ملی به عنوان بانک عامل ارائه دهنده خدمات کارت‌های اعتباری به فرهنگیان تا کنون ۷۱ هزار و ۶۱۳ کارت اعتباری خرید کالا را صادر کرده است که میزان خرید کارت‌های توزیع شده از این تعداد مجموعا سه میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان بوده است.

وی گفت: از اختلاف میان میزان تراکنش با تعداد کارت‌های صادرشده هر بانک می توان به تخمینی از تعداد کارت‌های توزیع شده رسید که با مشاهده این آمار می توان گفت بانکی مانند بانک رفاه گرچه کارت‌های صادر شده مناسبی نداشته است اما رقم تراکنش‌ها نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از کارت‌های صادر شده، توزیع شده است. در مقابل در آمار تراکنش‌ها و کارت‌های صادر شده بانک ملی نسبتی کاملا نامتقارن دارد که باید از طریق نهادهای نظارتی و بانک مرکزی پیگیری شود که این اختلاف برای چیست و آیا این کارت‌ها به دست فرهنگیان رسیده است یا خیر.

 

اصل ماجرا

تفاوت بالای آمار صدور و توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی از سوی یکی از بانک‌های عامل این طرح یکی از عوامل ابهام‌آمیز عملکرد بانک‌های عامل این طرح بود که بنابر توضیح سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی صرفا به خاطر درخواست‌های حساب نشده کارت‌های اعتباری بود.

محمدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بانک‌های عامل این طرح عملکرد استاندارد خود را دارند، اظهار کرد: تفاوت آماری که در صدور و توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالا در بانک ملی پیش آمده بود به خاطر درخواستی بود که از سوی استان آذربایجان مطرح شد و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را یک تخلف محسوب کرد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان آذربایجان درخواستی مبنی بر صدور ۳۴ هزار کارت را برای کل پرسنل خود مطرح کرد که البته این درخواست، بدون درخواست اولیه کارکنان طرح شده بود که در نهایت به علت عدم مراجعه متقاضیان برای دریافت کارت‌ها یک اختلاف شدید میان کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی صادر شده و توزیع شده بانک ملی به وجود آمد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه با اشاره به این‌که این درخواست با حسن‌نیت انجام شده بود، عنوان کرد: اداره آموزش و پرورش این استان به نوبه خود می‌خواست تا فرآیند صدور کارت‌ها را جلو بیندازد، اما عدم هماهنگی با کارکنان باعث شد تا این گپ آماری ایجاد شود.

غزنوی درباره‌ عملکرد بانک ملی در طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی، افزود:  خود بانک ملی با ارسال گروه‌هایی به استان‌های مختلف و ایجاد ارتباط با اداره آموزش و پرورش هر استان تلاش کرد تا آنها را ترغیب به استفاده از این طرح کنند که البته این اقدام نیز باعث شد تا در یک ماه گذشته میزان خرید و استفاده از کارت‌های اعتباری از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان به حدود هفت میلیارد افزایش پیدا کند.

وی همچنین درباره عملکرد بانک صادرات نیز اظهار کرد: بر اساس گزارش‌هایی که از عملکرد بانک‌ها به ما رسیده است، طی هفته گذشته نیز بانک صادرات توانست تا میزان استفاده از کارت‌های توزیع شده برای بازنشستگان را تا ۱۰۰ درصد افزایش دهد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به عملکرد سومین بانک عامل این طرح نیز، عنوان کرد: بانک رفاه گرچه به علت تداخل  کاراکارت‌ها که از سوی سازمان تامین اجتماعی مطرح شده بود، با کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی آمار قابل توجهی در توزیع کارت‌های اعتباری نداشت، اما به نظر من این بانک‌ها وظیفه خود را انجام می‌دهند و با شرایط جدیدی مانند افزایش سقف اعتبار تا ۱۰ میلیون تومان که برای کارت‌های اعتباری لحاظ شده است، جذابیت استفاده از این کارت‌ها افزایش پیدا می‌کند و به زودی استقبال مناسبی از این طرح صورت خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها بسته شده است.