راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهاجرتی دشوار از مغناطیس به تراشه / گرانی در مقابل امنیت

مادامی‌که بازار کارت ایالات‌متحده بتواند به صاحبان کسب‌وکار راه‌حل‌هایی کارگشا ارائه دهد که نسبت به ای‌ام‌وی (EMV) ارزان‌تر و سریع‌تر باشند،‌ گذار و مهاجرت به فناوری ای‌ام‌وی با مخاطرات و چالش‌های بسیاری مواجه خواهد بود و تکمیل آن سال‌ها به طول خواهد انجامید. در شرایط کنونی، یک مشکل اساسی این است که نه صاحبان کسب‌وکار و نه مشتریان به نظر نمی‌رسید که به‌اندازه کافی با مزایای «ای‌ام‌وی» آشنا باشند. از یک‌سو، مشتریان از سرعت پائین و کندی انجام تراکنش‌ها گلایه می‌کنند و از دیگر سو، صاحبان کسب‌وکار نیز جز صرف پول و زمان برای به‌روزرسانی پایانه‌های خرید ازلحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در بهره‌گیری از این استاندارد جدید مزیتی نمی‌بینند.

فناوری ای‌ام‌وی
مهاجرتی دشوار از مغناطیس به تراشه / گرانی در مقابل امنیت

در چنین شرایطی بیش از هرزمانی به یک پویش تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در خصوص مزایای این استاندارد جدید برای هر دو طرف ماجرا یعنی مشتریان و صاحبان کسب‌وکار احساس نیاز می‌شود؛ اما قضیه فقط به تبلیغات و اطلاع‌رسانی ختم نمی‌شود. به همین اندازه نیز باید به ایجاد و طراحی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی توجه شود که با قیمت‌های معقول، از این قابلیت برخوردار باشند که به‌راحتی نصب و پیاده‌سازی شوند. انتقال مسئولیت پاسخ‌گویی در قبال کلاه‌برداری و تقلب از بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکار و فروشندگان که در ماه اکتبر سال 2015 به وقوع پیوست، یک عامل محرک برای ترغیب صاحبان کسب‌وکار و فروشندگان علی‌الخصوص شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط برای پیاده‌سازی استاندارد «ای‌ام‌وی» محسوب می‌شود؛ لازم به توضیح است که این کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در حال حاضر 90 درصد از پایانه‌های کارتی در ایالات‌متحده را در اختیار دارند.

65 درصد از پذیرندگان پرداخت‌های کارتی که در نظرسنجی ما پیرامون کاربست «ای‌ام‌وی» در ایالات‌متحده شرکت کردند، نیاز به چنین فناوری را قبول دارند ولی این مسئله فقط به جلوگیری و کاهش تقلب و شیادی محدود نمی‌شود. ازنظر 66 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، تأمین استانداردهای انطباق یک چالش و معضل اصلی محسوب می‌شود؛ 75 درصد، بیش‌ازحد پیچیده بودن این فرایند را معضل اصلی آن عنوان کردند و 80 درصد نیز بر گرانی و هزینه‌بر بودن آن انگشت گذاشته‌اند. با توجه به این اظهارات و بازخوردها، توجه به مقرون‌به‌صرفه بودن در کنار اطلاع‌رسانی در خصوص مزایای این استاندارد و فناوری نوین که از آن جمله می‌توان به نقش این فناوری در جلوگیری و کاهش تقلب و کلاه‌برداری اشاره کرد، به یک‌میزان حائز اهمیت است.

ازجمله دیگر مزایای این فناوری و استاندارد جدید می‌توان به سازگاری آن با سیستم پرداخت جهانی اشاره کرد که از اهمیتی ویژه برای فروشندگان و کسب‌وکارهایی برخوردار است که یا در مقیاسی جهانی تجارت می‌کنند و یا در مناطق توریستی فعالیت دارند. آمارهایی که اخیر توسط موسسه اینجنیکو (Ingenico) منتشر شده، نشان می‌دهد، فروشندگان و تاجرانی که آمادگی بهره‌گیری از استاندارد «ای‌ام‌وی» را ندارند، طی سال‌های آتی فرصت‌های درآمدی مهم و بزرگی را از دست خواهند داد.

تجارت و بازار کارت ایالات‌متحده در حال حاضر شاهد رشد در میزان تقلب و کلاه‌برداری‌های کارتی است که می‌تواند یک انگیزه و عامل مهم برای گذار به استاندارد و فناوری «ای‌ام‌وی» محسوب شود اما نباید از دیگر مزایای این استاندارد نیز غافل شد. در سال 2015 میلادی، تقلب کارتی در ایالات‌متحده رکورد جدید 8.5 میلیارد دلاری را ثبت کرد که برخی علت آن را در حرکت شیادان از بازار کشورهایی چون کانادا می‌دانند که درنتیجه به‌کارگیری و پیاده‌سازی استاندارد «ای‌ام‌وی» در سال 2008 میلادی، کاهشی 88 درصدی در میزان تقلب از طریق پرداخت‌کارتی را تجربه کرده بود. این در حالی است که بازارهای اروپا نیز در سال 2001 به «ای‌ام‌وی» مهاجرت کرده بودند.

بیش از 90 درصد مدیران ارشد اجرایی در ایالات‌متحده بر این باورند که تقلب و کلاه‌برداری عامل اصلی صنعت پرداخت برای حرکت و گذار به «ای‌ام‌وی» محسوب می‌شود. بااین‌حال، شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم‌چنین عنوان می‌کنند که اندازه، حجم و پیچیدگی بازار ایالات‌متحده در کنار فقدان الزامات قانونی دولتی برای پیاده‌سازی «ای‌ام‌وی» منجر شده تا پیاده‌سازی این استاندارد جدید نسبت به بازارهای کشورهای بریتانیا، ایرلند و کانادا، روند کندتری داشته باشد. این مطلب در حالی عنوان می‌شود که از 14 میلیون پذیرنده کارت در سراسر ایالات‌متحده تاکنون تنها حدود یک‌میلیون به استاندارد «ای‌ام‌وی» مجهز شده‌اند. علاوه بر این، درحالی‌که 10 صادرکننده برتر کارت‌های پرداخت و اعتباری که روی‌هم‌رفته 70 درصد از کل بازار کارت ایالات‌متحده را در اختیار دارند، به مشتریان خود کارت‌های تراشه‌ای ارائه می‌کنند، بااین‌حال صاحبان کسب‌وکار و فروشندگان در مقام پذیرندگان پرداخت، هنوز به کارت‌های تراشه‌ای اقبال چندانی نشان نمی‌دهند. در حال حاضر، برآورد می‌شود که پذیرش و اقبال به «ای‌ام‌وی» رشدی حدود 4 تا 5 درصد داشته باشد که با این احتساب گذار کامل به این فناوری و استاندارد نوین، سال‌های متمادی به طول خواهد انجامید.

گذشته از مخاطرات و ریسک‌هایی که افزایش تقلب و نتیجتاً کاهش درآمد را به دنبال دارد،‌ گذار به «ای‌ام‌وی» مزایایی را به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به قابلیت به‌اصطلاح معروف «تک مجرایی» (omnichannel) اشاره کرد؛ قابلیتی که به مشتری اجازه می‌دهد در هر جا، هر زمان و از هر دستگاهی اقدام به خرید کند. رشد و توسعه چشمگیر تجارت الکترونیک در ده سال گذشته تنها یک نمونه از این فضای «تک مجرایی» است: مشتریان و مصرف‌کنندگان بیش‌ازپیش از صاحبان کسب‌وکار انتظار خواهند داشت تا زمینه و امکان انجام خرید و پرداخت از طریق دستگاه‌های موبایلی، سفارشات تلفتی، کیف‌های پول موبایلی و دیگر طرق و شیوه‌ها را فراهم آورند که در تمامی این روش‌ها استاندارد «ای‌ام‌وی» نقشی مهم و کلیدی در انجام تراکنش و حفاظت داده‌ها ایفا می‌کند.

از این گذشته، 76 درصد از کارشناسان و متخصصین صنعت پرداخت بر این باورند که فناوری «ای‌ام‌وی» به گسترش و رشد هر چه بیشتر پرداخت‌های موبایلی و غیر تماسی کمک می‌کند. در حال حاضر، تمامی ذینفعان و فعالان عرصه پرداخت بر این مسئله اتفاق‌نظر دارند که صنعت پرداخت با سرعت چشمگیری در حال تغییر و تحول است. ورود بازیگران جدیدی چون «اپل پی» و سیستم‌های پرداخت فردبه‌فرد با سرعت زیادی در حال جایگزین کردن روش‌های قدیمی و سنتی پرداخت‌اند که توسط بانک‌ها حمایت می‌شوند. برای بهره‌گیری از این فضای جدید، صاحبان کسب‌وکار و فروشندگان باید زیرساخت‌های درست را برای مواجهه و بهره‌گیری از پدیدهای نوین و نوظهوری هم چون کیف پول‌های دیجیتال و سیستم‌های پرداخت غیر تماسی ایجاد کنند و در این میان، «ای‌ام‌وی» استانداردی است که می‌تواند امنیت و ردگیری پذیری را برای تمام این روش‌ها و مسیرها به ارمغان آورد.

منبع: بانکداری الکترونیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.