راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درگاه‌های واسط پرداخت این روزها چه حال و روزی دارند؟

آرش سلیمانی / تعداد زیادی از سایت‌های واسط پرداخت همچنان فیلتر مانده و احتمالاً هنوز درراه پله‌های کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و دادستانی در رفت‌وآمد هستند، بعضی‌ها هم کسب‌وکارشان را رها کرده و عطایش را به لقایش بخشیدند. مدتی پیش به سراغ جهان پی رفتیم. آن‌ها از رفتار تبعیض‌آمیز مسئولان گله کردند. در سوی دیگر زرین پال یک‌بار از زیر تیغ فیلترینگ گذشت و اما چند ماه بعد خوش‌شانسی بهشان پشت کرد و اما این شرایط دوام نیاورد و خیلی زود رها شدند. کمیته فیلترینگ طی دستوری به این درگاه‌های واسط اعلام کرده بود که سرورهای خود را مسدود کنند. در این گزارش به سراغ دو درگاه مهم دیگر در عرصه کسب‌وکارهای اینترنتی کوچک یعنی پارس‌پال و آی‌تی پرداخت رفته‌ایم.

itpardakht-index-way2pay-95-03-17

.

پارس‌پال از صفحه اینترنت محو شد

parspal-index-way2pay-95-03-17

بسیاری از درگاه‌های واسط پرداخت پس از دستور کمیته فیلترینگ یا سرورهای خود را تغییر دادند یا صفحه اول خود را مسدود کردند تا به مشتریان جدید سرویس ندهند، در این میان پارس‌پال تدبیر متفاوتی اتخاذ کرد و تصمیم گرفت سرورهای خود را خاموش کند.

رضا میزبانی مؤسس و مدیر پارس‌پال در این رابطه می‌گوید: «سرورهای پارس‌پال در مرکز خدمات داده اینترنتی تبیان قرار دارد. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم برای کاهش جنجال‌، سرورهای خود را غیرفعال کنیم تا از بروز مشکل‌های بعدی جلوگیری کنیم. سرورهای ما پس از ایام نوروز غیرفعال شدند.»

.

آی‌تی پرداخت سکوت را ترجیح داد

آی‌تی پرداخت نیز یکی از درگاه‌های واسط پرطرفدار است که در غرب کشور، کرمانشاه، حضور دارد. این درگاه نیز مشتریان به نسبت زیادی دارد که البته در این روزها به‌هیچ‌وجه حال‌وروز مناسبی ندارند.

itpardakht-filtering-index-way2pay-95-03-17

ابراهیمی مجد مدیرکل شرکت که آی‌تی پرداخت یکی از محصولاتشان است دراین‌باره می‌گوید: «ترجیح می‌دهیم در مورد این قضایا سکوت کنیم، چراکه پلیس امنیت به ما و سایر درگاه‌های واسط دستور داده است که این مسئله را رسانه‌ای نکنیم. در حال حاضر ارگان‌های بسیاری روی این موضوع تمرکز کرده که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پلیس فتا و کمیته تعیین مصادیق اشاره کرد. با این تفاسیر بهتر است سکوت کنیم و به دنبال چاره‌ای برای خارج شدن از این وضعیت باشیم.»

.

سایت‌های غیرمجاز و کاربران خبره عاملان فیلتر

مدیر پارس‌پال می‌گوید: «کمیته به ما اعلام کرد، سایت‌هایی وجود دارند که از درگاه‌های پارس‌پال برای فروش محصولات غیرمجاز استفاده می‌کنند.» چنین امری در اکثر سایت‌های واسط پرداخت اتفاق افتاده است، میزبانی می‌گوید: «ما در پارس‌پال سعی می‌کنیم بر همه‌چیز نظارت داشته باشیم اما گاهی اوقات با کاربرانی مواجه می‌شویم که بسیار خبره هستند و به هر طریقی شده سیستم را دور می‌زنند و تلاش می‌کنند، محتوای خلاف قانون به فروش برسانند.»

اما مدیر آی‌تی پرداخت نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: «به ما اعلام کردند که مجوز ندارید و باید به دنبال مجوز بروید، مجوزی که فقط به PSPها داده می‌شود. اگر بحث سر استفاده سایت‌های غیرمجاز از سرویس‌های ماست، چرا با خاطیان به‌درستی برخورد نمی‌شود. در حال حاضر شرکتی وجود دارد که بخش اعظم درآمدش از سرویس دادن به همین سایت‌های غیرمجاز است. اگر قرار است با ما چنین برخوردی صورت بگیرد، باید برخورد شدیدتری با چنین شرکتی نیز صورت گیرد که متأسفانه شاهد چنین چیزی نبودیم.»

.

حملات مشکوک به درگاه‌های واسط پرداخت

فروردین‌ماه ۹۵ حملات سنگینی به درگاه‌های واسط شد. سرورهای این درگاه‌ها میزبان هزاران و بلکه میلیون‌ها زامبی اینترنتی بودند که سعی داشتند با درخواست‌های مکرر و بیهوده (حملات DDos) سرورهای این سایت‌های را از دسترس خارج شدند.

ابراهیمی می‌گوید: «حملاتی که به ما شد بسیار طولانی و سنگین بودند، ما تقریباً یک ماه درگیر دفع حملات بودیم و تقریباً بین ساعت‌های ۲۴ تا ۹ صبح با حملات شدید روبه‌رو می‌شدیم که کار ما را بسیار سخت می‌کرد.»

هنوز مشخص نیست این حملات از سوی چه افراد یا گروه‌هایی جهت‌دهی شده‌اند، اما آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست تقریباً تمامی درگاه‌های واسط پرداخت در هفته‌های منتهی به نوروز با این مشکل دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.

.

تسویه‌حساب با ۹۰ درصد کاربران

پارس‌پال تا قبل از ۲۶ اسفندماه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار کاربر فعال داشت اما اکنون همه در حال تسویه‌حساب هستند. طبق گفته میزبانی «ما پس از خاموش کردن سرورها، تمامی درخواست‌های تسویه را به‌صورت تلفنی پاسخ می‌دهیم و تاکنون با بیش از ۹۰ درصد از مشتریان خود تسویه‌حساب کرده‌ایم و از این بابت مشکلی وجود ندارد، ۱۰ درصد باقی‌مانده هم بیشتر منتظر هستند تا ببیند سرانجام این کار چه می‌شود و خودشان برای تسویه اقدام نکرده است.»

itpardakht-index-way2pay-95-03-17

کاربران آی‌تی پرداخت با ۱۸ هزار درگاه تقریباً با تمام کاربرانش تسویه‌حساب کرده است اما آن‌هایی که موجودی حسابشان به حد تسویه‌حساب یعنی ده هزار تومان نرسیده طلبشان هیچ‌وقت صاف نمی‌شود. آی‌تی پرداخت می‌گوید: «به سبب این اتفاق ما یک‌شبه بیشتر سرمایه خود را از دست دادیم و دیگر قادر نخواهیم بود مانند سابق و باقدرت در این عرصه حاضر شویم، با شروع مجدد، ابتدا باید تلاش کنیم که این ضرر و زیان‌های به وجود آمده را جبران کنیم.»

.

قانون‌گذاری و چارچوب

parspal-filtering-index-way2pay-95-03-17

مدیران هر دو شرکت مهم‌ترین موضوع را بی‌قانون بودن این بخش از بازار می‌دانند. چارچوب خاصی برای فعالیت در این حوزه مشخص نشده است و سازمان‌های مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و این مسئله مشکل‌ساز می‌شود چراکه در صورت وقوع این نوع مشکلات چنین شرکت‌هایی نمی‌دانند باید به کجا مراجعه کنند و چگونه اعتراض خود را اعلام کنند. از طرفی نبود چارچوب سبب می‌شود تا هر شخصی بتواند ادعای درگاه واسط پرداخت بودن بکند و این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد، در همین مورد می‌توان گفت که اکنون سایت‌های بسیاری وارد بازی شده‌اند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و رشد قارچ گونه این سایت‌ها ادامه دارد. بهتر است مسئولان ذی‌ربط هرچه سریع‌تر فکری به حال این بخش بکنند و قوانین و چارچوب‌های درستی برای فعالیت این تجمیع کنندگان تدوین گردد.

منبع: پیداد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.