راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سکوی بعدی صنعت بانکداری ما، سامان‌دهی فضای کسب‌و‌کار

دکتر مهران محرمیان؛ معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک / شاید نتوان توسعه و تحول یک سیستم را به پرواز تشبیه کرد، ولی تغییراتی از جنس رشد که در یک سیستم بزرگ و فاقد تمایل به تجربه استراتژی‌های جدید روی می‌دهد، شباهت زیادی به پرواز دارد.

در اصل این دیگر یک تشبیه نیست و نوعی پرواز است. پرواز از حالت فعلی، همیشگی، سنتی، عادت‌شده، طولانی، تکراری و خطاپذیر به سکوی جدیدی از فرآیندها و ارزش‌آفرینی‌ها که در آن مخاطب موردتوجه قرار می‌گیرد و هوشمندی و کارایی جای خود را باز کرده، تکرار و ملالت تا حد امکان کاهش می‌یابد.

داستان صنعت بانکی ما در ایران، داستان یک پرواز است. پروازی که چند سکو را پیموده و همچنان از فرود خبری نیست. استارت‌آپ‌های فین‌تک در حال شکل‌گیری هستند و قابل پیش‌بینی است که رشد آن‌ها به‌صورت نمایی در سال‌های آینده بر صنعت مالی تأثیر خواهد داشت. صنعت بانکداری در این سال‌ها تغییرات زیادی کرده است ولی اینک در آستانه تغییری از جنس تحول است و نوآوری باز که پیش‌ازاین در صنعت فناوری اطلاعات راه خود را باز کرده بود، در حال جاگیری در صنعت محافظه‌کار بانک است و بیش از همه خود را در API Banking نشان می‌دهد.

در این فضای جدید سرویس‌های پایه به‌صورت وب‌سرویس‌هایی در اختیار شرکت‌ها و اشخاص نوآور و چابک قرار می‌گیرد و سرویس‌های جدید و خلاق توسط بازیگران غیر بانکی خلق می‌شود. بدیهی است این پارادایم جدید، دغدغه‌های جدیدی هم به صنعت بانکی وارد می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها امنیت و رگولاتوری است. درعین‌حال مشتری نسل y امروز بانکی، خواستار دریافت خدمات و سرویس‌هایی جدید، جذاب، راحت و متفاوت است و ادامه روند مشتری مداری، صنعت بانکداری را ملزم به توسعه فضای نوآوری باز می‌کند.

شاید سکوی بعدی که صنعت بانکداری ما به‌سوی آن پرواز می‌کند، سامان‌دهی فضای کسب‌و‌کار آن باشد. مؤلفه‌هایی که با قرارگیری در فضای رقابتی جهانی مفهوم می‌گیرد و نیازمند بازسازی است. رقابت با بازیگران قدرتمند و باتجربه جهانی، فعالیت در کنار آنان و همکاری با آنان، قواعد خاصی می‌خواهد که شاید پیش‌ازاین چندان موردتوجه ما نبوده‌اند. استاندارد شدن و داشتن چشم‌اندازهای مشخص و داشتن برنامه برای رسیدن به آن و همچنین هم‌سویی استراتژیک برای حضور در فضای جدید از مهم‌ترین عناصر حیات و ماندگاری در فضای جهانی است.

یادمان باشد پریدن، باور پرنده‌ای است که به پرواز می‌اندیشد وگرنه دلیل پرواز، پر نیست.

منبع: بانکداری الکترونیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.