راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولویت اول ما چیست؟

رضا قربانی / اخیراً داود محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگویی با ‌سایت بانک مرکزی گفته است: «اهداف راهبردی را می‌توان بر اساس حوزه‌ها و با موضوعات مختلف پی گرفت. اولین نکته دراین‌باره، تقویت صنعت پرداخت کشور است، از مصادیق این موضوع می‌توان به انطباق با استانداردها، ارتقای کمی و کیفی پرداخت‌ها و گسترش ضریب نفوذ کارت‌های اعتباری اشاره کرد. اتصالات بین‌المللی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف سال 95 در حوزه پرداخت کارتی است؛ با فراهم شدن شرایط ارتباطات بین‌المللی، بانک‌ها و مشتریان از این موضوع منتفع می‌شوند.با گسترده شدن خدمات و محصولات، وظیفه بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر سنگین‌تر خواهد شد.»

به نظرم بدسلیقگی است که از بین چند مورد مهمی که محمدبیگی اشاره‌کرده همه ازجمله خودِ ‌سایت بانک مرکزی دست گذاشته‌اند بر روی اتصالات بین‌المللی. یعنی کمتر کسی «انطباق با استانداردها، ارتقای کمی و کیفی پرداخت‌ها و گسترش ضریب نفوذ کارت‌های اعتباری» را در صحبت‌های مدیر دیده و همه ترجیح دادند همراه با موج انتخاب کنند. این روزها روزهای پس از برجام است و همه می‌خواهند به دنیا وصل شوند. گویی همه دنیا منتظر ما نشسته‌اند که ما به آن‌ها وصل شویم. گویی هیچ چالش و فرازوفرود دیگری نداریم جز ارتباط با دنیا. البته که نویسنده در صف مقدم کسانی است که می‌گویند نمی‌توانیم مانند کرم، پیله به دور خودمان بتنیم و باید با دنیا در ارتباط و تعامل باشیم. ولی گاهی حجم نمکِ این آش به حدی زیاد می‌شود که صدای کسی مثل من هم درمی‌آید. این توجه به دنیا و خلاصه شدن همه‌چیز در مشکلاتی که در ارتباط با دنیا داریم، باعث می‌شود که جایی مانند پیمنت‌وال که بسیاری از مردم عادی که چه عرض کنم، روزنامه‌نگاران ما هم تا همین دیروز حتی نامش را نشنیده بودند، وقتی ادعایی گزاف می‌کند، همه رسانه‌های دولتی و خصولتی و خصوصی می‌شوند تریبون آزاد این شرکت. نمی‌دانم گریه‌دار است یا خنده‌دار؛ کافی است یک وب‌سایت خبری دست چندم یا یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی ناشناخته ادعایی درباره ارتباط با ایران کند، در کسری از ساعت به یک‌باره لشکر رسانه‌ای و فعالان فضای مجازی ایران همراه می‌شوند و خبری که از اساس دروغی شاخ‌دار است را به سرخط خبرها می‌برند. ما در دوره و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که دروغ مثل آب خوردن در رسانه‌ها بیان می‌شود. آن‌وقت فعال رسانه‌ای ما که همه نگاهش را دوخته به آن‌سوی مرزها و خبرها و خوراک رسانه‌ای‌اش را از دل ‌سایت‌های خارجی جست‌وجو می‌کند می‌شود آمپلی‌فایر دروغ‌های شاخ‌دار. حتی در صحبت‌های مدیرِ بانک مرکزی هم آن چیزی را می‌بینیم که می‌خواهیم. به‌مرور مدیران ما هم عادت می‌کنند آن چیزی را بگویند که رسانه‌ها دوست دارند. اولویت امسال ما واقعاً اتصال به دنیا نیست. اگر اولویت‌هایی هم داشته باشیم چیزی نیست جز مسئله حل‌نشده کارمزد و کارت اعتباری که قصه پر غصه‌ای شده است و در این ایام هرکسی دایه مهربان‌تر از مادر کارت اعتباری شده است.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.