راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه‌ی جامع ارزی پویا در بانک سپه رونمایی شد / به همراه گزارش تصویری

صبح روز شنبه 22 اسفندماه 1394 از سامانه جامع ارزی پویا در بانک سپه با حضور دکتر محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه، مهندس مسعود مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا، دکتر هادی اخلاقی عضو هیئت‌مدیره بانک سپه، مهندس شهروز زندی معاون فروش شرکت پویا و جمع زیادی از مدیران ارشد بانک سپه و شرکت پویا رونمایی شد.

arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24f arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24g

در ابتدای این رونمایی دکتر اخلاقی در خصوص راه‌اندازی این سامانه در بانک سپه گفت: «پس از برداشته شدن تحریم‌ها و خط خوردن بانک سپه از لیست تحریم‌ها مدیران بانک در راستای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های بالقوه‌ی بانک و استفاده از فرصت‌های پیش رو در عرصه‌‌ی بانکداری بین‌الملل مذاکراتی را با شرکت‌های مطرح در عرصه‌ی فن‌آوری اطلاعات و سامانه‌های بانکی انجام دادند که درنهایت اجرا و پیاده‌سازی سامانه‌ی جامع ارزی بانک سپه به شرکت پویا سپرده شد.»

دکتر هادی اخلاقی عضو هیئت‌مدیره بانک سپه
دکتر هادی اخلاقی عضو هیئت‌مدیره بانک سپه

او در ادامه گفت: «بعد از انتخاب شرکت پویا برای عملیاتی کردن این محصول در بانک سپه، با کمک متخصصان این شرکت و متخصصان بانک توانستیم در ظرف 2 ماه اولین مرحله از این محصول را در بانک اجرایی کنیم. پیاده‌سازی این سامانه مطمئناً به ظرفیت‌های نظارت و یکپارچه‌سازی کل عملیات بانک را افزایش می‌دهد.»

در ادامه مراسم دکتر چقازردی مدیرعامل بانک سپه به سیاست‌ها و برنامه‌های بانک در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و از اجرایی شدن یکپارچه و سراسری سامانه‌ی جامع ارزی از ابتدای سال 95 بانک سپه خبر داد.

دکتر محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه
دکتر محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه

arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24b

arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24b

او در خصوص ضرورت پیاده‌سازی این سامانه در بانک سپه گفت: «ضرورت فعالیت‌های ارزش خارج از کشور بانک بعد از رفع تحریم‌ها ضرورت پیاده‌سازی این سامانه را ایجاد کرد. بعد از چندین ماه بحث و تبادل‌نظر نهایتاً تصمیم بر این شد که از محصول شرکت پویا استفاده شود طبیعتاً این سامانه به‌چابکی بانک، سرعت عمل بانک، گزارش‌دهی بانک به ذینفعان و مراجع قانونی کمک فراوانی بکند و مهم‌تر از آن این که این سامانه حاصل دانش بومی و تخصص کارشناسان ایرانی تهیه شده است که با توجه به موضوعات امنیتی و حفظ محرمانگی اطلاعات برای بانک جایگاه ویژه‌ای دارد.»

در ادامه نیز مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا برای حاضرین صحبت کرد. او در صحبت‌های خود به همکاری بانک سپه با شرکت پویا برای راه‌اندازی سامانه‌ی جامع ارزی در این بانک اشاره کرد و گفت: «فاز اول استقرار سامانه با انتقال اطلاعات انجام شده است و این سیستم در سال ۹۵ شروع به کار خواهد کرد.»

مهندس مسعود مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا
مهندس مسعود مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا

arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24e

او با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بانک سپه اظهار امیدواری کرد که در سال آینده این بانک با استفاده از این ابزار بتواند سهم مطلوبی در بازار ارزی ایران را به دست بیاورد. مرتضوی در ادامه گفت: «در چند سال گذشته دو اتفاق برای بازار ارزی ایران افتاده است. اولی محرومیت بانک‌های بزرگ از درآمدها و سوددهی ارزی به خاطر تحریم‌ها و دومی واگذاری درآمدها و منابع ارزی به بانک‌هایی که تحریم نبودند؛ اما اکنون با توجه به شرایط پیش آمده به نظر می‌رسد بانک سپه قصد دارد هم سهمش را به بانک برگرداند و هم اینکه با به‌کارگیری ابزارهای جدید و مدرن، سهم بیشتری را نسبت به گذشته کسب کند. با ابزار کارا به شکلی که سیستم بتواند مشتریان را هدایت کند به سمتی که کارها با دقت، صحت و شفافیت انجام شوند، ظرفیت‌سازی برای احقاق این مهم بسیار راحت‌تر خواهد بود. با تکیه به زیرساخت‌های این بانک و کمک سامانه جامع ارزی پویا، امیدواریم بانک سپه بتواند به ظرفیت‌هایی که مدنظر دارد دست پیدا کند.»

arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24h arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24i

لازم به ذکر است سامانه جامع ارزی پویا پیش‌ازاین نیز در بانک‌های ملی، صادرات، ملت، رفاه، مسکن، آینده و بانک بین‌المللی کیش پیاده‌سازی و عملیاتی شده است و بانک سپه هشتمین بانکی است که از این سامانه استفاده می‌کند و نسخه‌ای که در این بانک پیاده‌سازی شده است جهت پوشش کلیه نیازمندی‌های بانک سپه در صف و ستاد جهت ارائه سبدی متنوع از خدمات ارزی بروز رسانی شده است.

arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24j arzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24karzi-ronama-Index-way2pay-94-12-24l

از دیگر ویژگی‌های این سامانه که در این رونمایی به آن‌ها اشاره شد می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ «حسابداری ارزی مستقل و سازگار با GL بانک»، «انطباق با مقررات بین‌المللی و سیاست‌های ارزی داخلی»، «ارتباط مستقیم با سوئیفت و سپام ارزی»، «ارتباط سیستمی با پرتال جامع ارزی بانک مرکزی (سامانه سمتاک و ITRS)»، «پاسخ‌گویی دقیق و سریع به مراجع نظارتی مانند بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارائی» و «امکان ارتباط با سایر سامانه‌های بانک، متناسب با امکانات آن‌ها ازجمله سامانه متمرکز ریالی».

راه پرداخت پیش از نیز گفت‌وگوی مفصلی با نیما صلواتی مدیر پروژه نصب و استقرار سامانه‌های جامع تحت وب شرکت پویا داشته است که می‌توانید این گفت‌وگو را در مطلب «سامانه جامع ارزی پویا برای روزهای پسا تحریم خودش را گرم می‌کند» بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.