راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلیل تأسیس انجمن پول و بانک چیست؟

رضا قربانی / هفته گذشته بدون هیچ پیش خبر و زمینه قبلی ناگهان خبری منتشر شد که بازتاب اندکی داشت و احتمالاً لابه‌لای سیل خبرها هم گم شود. خبر رسید که انجمن علمی پول و بانک ایران تأسیس شد! در خبر هم آمده که انجمن علمی پول و بانک ایران با حضور اعضا هیئت مؤسس و نماینده وزارت علوم به‌منظور انتخاب اعضای هیئت‌مدیره برگزار شد و این اعضا برگزیده شدند.

این‌که کسانی دور هم جمع شوند و انجمن تشکیل دهند چه اشکالی دارد؟ ظاهراً هیچ ایرادی ندارد و ما می‌توانیم تا جایی که می‌توانیم هر انجمنی را تشکیل دهیم اما بسیاری از کسانی که این انجمن را راه انداخته‌اند در نهادهای پژوهشی مانند پژوهشکده پولی و بانکی فعالیت دارند. با نگاهی به اهداف این انجمن به نظر می‌رسد چیزی بیشتر ازآنچه که در پژوهشکده پولی و بانکی وجود دارد قابل‌ردیابی نیست؛ «از اهداف و وظایف انجمن پول و بانک ایران می‌توان به مواردی همچون گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی، انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌الملل، خدمات آموزشی و پژوهشی برگزاری گردهمایی‌های علمی و انتشار کتب و نشریات علمی اشاره کرد.» آیا موسسه عالی بانکداری و پژوهشکده پولی و بانکی چنین کارکردی نداشته‌اند؟ کدام بار زمین‌مانده قرار است توسط نهادی زیرمجموعه وزارت علوم برداشته شود که تاکنون نهادهای دولتی دیگر آن را برنداشته‌اند؟

گفته می‌شود «انجمن علمی پول و بانک ایران در قالب گروه‌های علمی و کمیته‌های آموزش و پژوهش، انتشارات، آمار و اطلاعات، پذیرش و روابط عمومی و کمیته گردهمایی‌های علمی فعالیت خواهد داشت». خب تمام این موارد تاکنون هم وجود داشته. مگر ما کم نشریه دولتی داریم؟

انسان دشمن هر چیزی که درباره آن نداند می‌شود و بنده هم ممکن است به دلیل این‌که اطلاعاتم کم است دچار سوءتفاهم شده باشم. سؤال روشن من این است که دیگر نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی و شبه‌دولتی فعال در صنعت بانکداری ایران تا امروز چه کردند و اگر نهادهای رنگارنگی داریم که هرکدام گوشه‌ای از کار را گرفتند لزوم ایجاد نهادی جدید آن‌هم با افرادی که با همین نهادهای موجود اشتراک دارند چیست؟

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.