پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
فعالان صنعت پرداخت درباره تنظیمگری این صنعت چه میگویند؟
روایت ۱۶ فعال صنعت پرداخت از چالشها، الزامات و آینده تنظیمگری
مدیران و فعالان صنعت پرداخت در یک جمعبندی مشترک در رویداد رگمیت تأکید دارند که مسیر تنظیمگری این صنعت به نقطهای رسیده که ادامه آن با ابزارها و نگاههای سنتی ممکن نیست. از نظارت دادهمحور و هوشمند گرفته تا نقش پررنگ بخش خصوصی، بومیسازی الگوهای جهانی و ضرورت شکلگیری اکوسیستم رگتک، این دیدگاهها نشان میدهد آینده صنعت پرداخت در گرو تنظیمگریای است که همزمان اعتماد بسازد، ریسک را مدیریت کند و مانع نوآوری نشود. در ادامه، دیدگاهها و روایت فعالان صنعت پرداخت را میخوانید که هرکدام از زاویهای متفاوت، درباره چالشها، الزامات و مسیر آینده تنظیمگری در این صنعت سخن گفتهاند.
تنظیمگر هیچ راهی جز حرکت به سمت نظارت هوشمند و دادهمحور ندارد
نوشآفرین مؤمنواقفی، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با تأکید بر غیرقابل بازگشت بودن تحول نظارت گفت «نظارت سنتی دیگر پاسخگوی کسبوکارهای فناورانه نیست» و تنظیمگر ناچار است به سمت نظارت هوشمند و دادهمحور حرکت کند.
به گفته او، پیچیدهتر شدن قوانین پس از بحران ۲۰۰۸ و ظهور فناوریها و مدلهای جدید کسبوکار، زیرساختهای نظارتی قدیمی را ناکارآمد کرده و امروز مهار ریسکهای سیستمی در اکوسیستم متنوع مالی، تنها با اتکا به داده، فناوری، حمایت و سرمایهگذاری مشارکتی ممکن است.
تجربه آزمایشگاه کشف تقلب شرکت شاپرک
امیرحسین شبیری، مدیرعامل شاپرک با تأکید بر غیرممکن بودن تنظیمگری سنتی در شبکه پرداخت گفت «کشف تقلب بدون ابزارهای هوشمند و همکاری بیندستگاهی ممکن نیست» و توضیح داد شاپرک با تکیه بر داده، تحلیل شبکهای و هوش مصنوعی توانسته پایانههای متخلف خارج از کشور را شناسایی کند؛ مسیری که به گفته او با دقت ۸۲درصدی کشف و مسدودسازی بیش از ۳۲۰۰ دستگاه همراه بوده و تنها با مشارکت نهادهای نظارتی و انتظامی به نتیجه رسیده است.
مدیرعامل شاپرک یکی از نخستین تجربههای آزمایشگاه کشف تقلب را شناسایی دستگاههای کارتخوان فعال در خارج از کشور عنوان کرد و گفت: «برای نخستینبار با سرنخهایی مواجه شدیم که نشان میداد برخی پایانههای فروش ایران در کشورهایی مانند کانادا، عراق، ترکیه و امارات فعال هستند». به گفته او، این موضوع نهتنها چالش فنی، بلکه مسئلهای حاکمیتی بود و اعتراض نهادهای پولی کشورهای میزبان را بهدنبال داشت.
شبیری با اشاره به تحلیل الگوهای جغرافیایی در شناسایی پایانههای خارج از کشور گفت بررسیها نشان میدهد این کارتخوانها بهصورت تصادفی توزیع نشدهاند و عمدتاً به پذیرندگان و شرکتهایی در استانهای خاص تعلق دارند. به گفته او، «برای مثال، بخش قابلتوجهی از دستگاههای فعال در کربلا و نجف به پذیرندگان استان خوزستان مرتبط بودهاند و در برخی دیگر از کشورها نیز الگوهای مشابهی برای استانهای آذربایجان غربی و شرقی مشاهده شده است». او تأکید کرد همین تمرکز جغرافیایی و تکرار الگوها، یکی از شاخصهای کلیدی در شناسایی شبکههای سازمانیافته تخلف و تقلب در شبکه پرداخت بوده است.
استفاده از هوش مصنوعی در حوزه رگتک دیگر یک انتخاب نیست یک استاندارد جهانی است
احسان ترکمن، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) تأکید کرد «پارادایمهای نظارتی گذشته دیگر پاسخگوی تهدیدات امروز نیستند» و افزود اگر همه الزامات مقرراتی از ابتدا بر کسبوکارها تحمیل شود، نوآوری عملاً متوقف میشود.
به گفته او، استفاده از هوش مصنوعی امروز یک استاندارد جهانی است و «بیش از ۹۰ درصد افزایش کشف تقلب» را بههمراه داشته و صنعت پرداخت ناچار است از نظارت واکنشی به سمت نظارت پیشگیرانه و دادهمحور حرکت کند.
قانونگذاری بدون مدل تجاری به نوآوری با کیفیت منجر نمیشود
آرش لرستانی، مدیرعامل فنآوا کارت با ترسیم مسیر تحول خدمات مالی از بانکداری سنتی تا اوپنفایننس، تأکید کرد آینده نوآوری مالی تنها در سایه قانونگذاری مدرن، نامرئی و دادهمحور شکل میگیرد؛ اما همزمان هشدار داد تنظیمگریای که فاقد مدل تجاری باشد، نهتنها نوآوری را تقویت نمیکند، بلکه آن را به مفهومی کماثر و غیرقابلتداوم تبدیل خواهد کرد.
گذار بانک ملت به شناسایی پویای ریسک مشتری در مبارزه با پولشویی
سیدمحمدحسین محمودی، معاون فناوری بانک ملت با تأکید بر فاصله میان مقرراتگذاری و اجرای مقررات گفت «چالش اصلی مبارزه با پولشویی دقیقاً در مرحله اجراست» و توضیح داد رویکردهای سنتی دیگر پاسخگوی پیچیدگی جرایم مالی نیستند.
به گفته او، بانک ملت با گذار به شناسایی پویای ریسک مشتری و تکیه بر داده، تحلیل رفتاری و همکاری با بازیگران رگتک، تلاش کرده تصمیمگیریهای ضدپولشویی را هوشمند، لحظهای و متناسب با سطح ریسک هر مشتری انجام دهد؛ مسیری که بدون ابزارهای فناورانه و همکاری نهادی عملاً ممکن نیست.
اکوسیستم رگتک باید با توجه به نقشها و نهادها ساخته شود
در نشستی تخصصی با حضور مجتبی یوسفی نژاد، معاون نظارت شرکت شاپرک؛ میثم رجبی، مدیرعامل شرکت رادین؛ حسین رضایی، قائممقام شرکت پرداخت نوین آرین؛ علی کمندی، هیئتعلمی دانشگاه تهران و مهدی احمدی، مدیرعامل و عضو هیئتمدیره شرکت رایان همافزا چالشهای توسعه و شناسایی راهکارها در حوزه رگتک بررسی شد.
مجتبی یوسفینژاد، معاون نظارت شرکت شاپرک در این نشست با طرح این پرسش که «آیا میتوان نوآوری را بر دولتها بار کرد؟» تأکید کرد دولتها در ذات خود مظهر «ثبات، حفظ وضع موجود و ساختار موجود» هستند و انتظار نوآوری از دولت، انتظاری بیجا است. او گفت: «من موافق هستم که کلیت پاردایم باید عوض شود اما این موضوع فقط سمت حاکمیت نیست و بخش مهم آن سمت حوزه نوآوری و بخش خصوصی است.»
یوسفینژاد همچنین با رد این ایده که اکوسیستم باید توسط حاکمیت ساخته شود، تصریح کرد: «اکوسیستم را حاکمیت نمیسازد؛ این انتظار اساساً بیمعناست.»
او در ادامه توضیح داد نقش حاکمیت در اکوسیستم نوآوری، ایجاد بستر، شفافسازی قواعد و انجام تنظیمگری میان بازیگران است و «این تنها انتظاری است که میتوان از حاکمیت داشت». معاون نظارت شاپرک مهمترین ریسک سیستمی موجود را کمبود منابع انسانی متخصص دانست و گفت در صورتی که انتظارات متناسب با واقعیتها تعریف شود، حاکمیت میتواند «مجری مفید و پاسخگو» باشد؛ در غیر این صورت، ایدهها به نتیجه نمیرسند. یوسفینژاد با اشاره به تجربه حکمرانی در کشور تأکید کرد: «ساختن نهاد اهمیت دارد» و افزود اگر امروز شبکه پرداخت قابل اتکایی در کشور وجود دارد، بخش مهمی از آن به دلیل شکلگیری نهادی به نام شاپرک است. به گفته او، اکوسیستم نیز «باید بر اساس نقشها و نهادها ساخته شود».
پیش نیاز شکل گیری اکوسیستم رگتک در ایران حرکت از دولت کنترلگر به دولت تنظیمگر است
میثم رجبی، مدیرعامل شرکت رادین در سخنرانی خود گفت: «ما اکوسیستم رگتک نداریم؛ ما امروز پارک رگتک داریم.» او تأکید کرد رگتک مفهومی برخاسته از اقتصاد و بازار لیبرال است، در حالیکه در ایران دولت رویکردی مداخلهگرایانه دارد. به گفته رجبی، «اگر دولت در برخی حوزهها قیمت، عرضه یا تقاضا را کنترل نمیکند، نه به این دلیل که نمیخواهد، بلکه به این دلیل است که منابع و توانایی کافی برای کنترل ندارد.» او افزود نبود بازار آزاد در برخی بخشها نیز بیش از آنکه تصمیم آگاهانه باشد، ناشی از محدودیت منابع حاکمیت است. رجبی پیشنیاز شکلگیری اکوسیستم واقعی رگتک در ایران را «تغییر پارادایم دولت» دانست و تصریح کرد: « پیش نیاز شکل گیری اکوسیستم رگتک در ایران حرکت از دولت کنترلگر به دولت تنظیمگر است.»
او در ادامه با اشاره به نقش نهادهای نظارتی گفت: «معاونت فناوری بانک مرکزی و شاپرک دیوار دفاعی ما هستند، اما توان و اختیارشان محدود است.» رجبی تأکید کرد هر پژوهش و اقدامی که بتواند سیاستگذاران را قانع کند «میزان دخالت بیش از حد دولت در کسبوکارها نهتنها نتیجه ندارد، بلکه مانع توسعه است»، اقدامی کمککننده خواهد بود. مدیرعامل رادین سپس سه انتظار اصلی خود را مطرح کرد و گفت: «اول، مقرراتزدایی؛ رگتک زمانی رشد میکند که قوانین دستوپاگیر از مسیر کسبوکارها برداشته شود. دوم، پذیرش تردپارتنرها بهعنوان بازیگران معتبر اکوسیستم و سوم، وجود نقشه راه مشخص در حوزه فناوری و محصول، همراه با قوانین شفاف است.»
حسین رضایی، قائممقام شرکت پرداخت نوین آرین در سخنرانی خود با اشاره به نقش مقررات در توسعه رگتک گفت: «قوانین بازدارنده نیستند؛ در بسیاری از موارد کمککنندهاند، اما در برخی حوزهها به شفافیت بیشتر و اصلاح مسیر نیاز داریم.» او تأکید کرد چالش اصلی نه وجود قانون، بلکه نحوه اجرا و میزان انطباق آن با واقعیتهای صنعت پرداخت است و بدون این شفافیت، نوآوری مسیر درستی پیدا نمیکند.
رضایی با تمرکز بر الزامات ورود رگتکها به صنعت پرداخت تصریح کرد: «اگر یک رگتک میخواهد وارد صنعت PSP شود، باید این صنعت را عمیقاً بشناسد.» رضایی هشدار داد: «اینکه صرفاً گفته شود یک سناریو در اروپا موفق بوده و پس در ایران هم جواب میدهد، کافی نیست.» او تأکید کرد: «موفقیت رگتک در ایران منوط به درک کامل از مفاهیم پرداخت، ساختار شبکه پرداخت و الزامات بومی داخل کشور است.»
رگتک باید در خدمت شرکتها باشد نه حاکمیت
علی کمندی، عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران با تأکید بر نقش بنیادین داده در تصمیمسازی گفت: «وقتی داده نداشته باشیم، نه میتوانیم تصمیم بگیریم و نه اساساً کاری از پیش ببریم.» او با اشاره به اینکه «داده باز امروز به یکی از برنامههای راهبردی کشورها تبدیل شده»، تصریح کرد در سطح ملی، زیرساختهای اشتراکگذاری داده هنوز شکل نگرفته است. به گفته کمندی، رویکردهای غالب امنیتی و سیاسی، مسیر سیاستهای پیشگیرانه را معکوس کردهاند.
او تأکید کرد: «ما از نظر دانش فنی کمبودی نداریم، مشکل اصلی نبود دیتا، نبود پروتکل و زیرساخت و غلبه نگاه محافظهکارانه است؛ در حالی که همه دادهها ذاتاً امنیتی نیستند.» به باور او، پیشنیاز توسعه رگتک، وجود قوانین پایدار و شفاف است؛ قوانینی که مشخص کنند شرکتها «چگونه باید الزامات را رعایت کنند». او تأکید کرد: «رگتک باید در خدمت شرکتها باشد، نه حاکمیت.»
ناظر نباید عامل باشد؛ قاعده بازی باید رعایت شود
مهدی احمدی، مدیرعامل و عضو هیئتمدیره شرکت رایان همافزا با تأکید بر اصول بنیادین بازار گفت: «ناظر نباید عامل باشد؛ قاعده بازی باید رعایت شود.» او توضیح داد بازار منطق و قواعد مشخصی دارد و یکی از مهمترین آنها، کاهش هزینههای مبادلاتی است. به گفته احمدی، ناظر نباید خودش به یک هزینه مبادلاتی تبدیل شود. و اگر قرار است رگتک شکل بگیرد، باید به ایجاد فضای رقابتی واقعی برای بازیگران کمک کند. او تأکید کرد رعایت همین اصل، «اولین و مهمترین گام برای عبور از نظارت سنتی به نظارت فناورانه» است.
احمدی یکی از چالشهای حکمرانی را تمایل نهادهای ناظر به ایفای نقش عامل دانست و گفت: «هر کسی در این هارمونی نقش خودش را دارد؛ ناظر باید نظارت کند، نه چیز دیگر.» او با استفاده از تمثیل دو «ج» در بازی افزود: «دو ج در هر بازی هست که باید رعایت شود اول جرزنی؛ داور یا همان رگولاتور باید مراقبت کند جرزنی اتفاق نیفتد. ج دوم این هست که رگولاتور باید مراقبت کند که بازی آنقدر جدی گرفته نشود که به کشمکش کشیده شود. اگر به رقابت خدشه وارد شود ریسک سیسماتیک ایجاد میشود. و وظیفه رگتک دقیقاً صیانت از اکوسیستم در برابر چنین ریسکی است؛ ریسکی که در نهایت به معنای نقض قاعده بازی خواهد بود.»
رضا باقری اصل: آینده تنظیمگری نیازمند یک «تغییر پارادایم» است
رضا باقری اصل، رئیس مرکز تحول دیجیتال و فناوری در سخنرانیای با موضوع رگتک تأکید کرد که در بحث رگتک و تنظیمگری پلتفرمها، تمرکز صرف بر تقابل میان «رگولاتور» و «پلتفرم» کافی نیست و باید به مسئولیتها و خدماتی که تنظیمگری بر عهده دارد توجه شود؛ از جمله حفاظت از منافع عمومی، ایجاد توازن در بازار، صیانت از رقابت و جلوگیری از انحصار.
او در جمعبندی سخنان خود گفت: «آینده تنظیمگری نیازمند یک «تغییر پارادایم» است؛ تغییری که در آن، دادهها و فرآیندهای سنتی به ابزار خلق ارزش، اعتبارسنجیهای نوین و تصمیمسازی هوشمند تبدیل شوند.» به گفته او، کاهش شکاف میان پلتفرمها و رگولاتورها تنها در صورتی ممکن است که استراتژی مشخص، سرمایهگذاری بر استعدادها، اولویتدهی به زیرساخت داده و تلفیق نظارت فناورانه با نظارت انسانی و اخلاقی بهصورت همزمان دنبال شود.
نوآوری رگتک، انطباقپذیری بیشتری با قوانین است
در دیگر نشستی تخصصی با حضور مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال؛ حسین طاهری، معاون فنی شرکت بهپرداخت ملت؛ حسین اسلامی، عضو هیئتمدیره نصر تهران و مدیرعامل رمیس و هاشم راز، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت الکترونیک سپهر مدلهای کسبوکار رگتک در ایران بررسی شد.
مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال در تشریح وضعیت فعلی حوزه رگتک گفت: «رگتک الان تا حدی یک کالای لوکس محسوب میشود.» او توضیح داد نوآوری اصلی کسبوکارهای رگتک الزاماً در فناوری پیچیده نیست، بلکه در توانایی ارائه سرویسهایی است که «انطباقپذیری بیشتری با قوانین» ایجاد میکنند. فاطمیان تأکید کرد: «ارزش افزوده رگتکها این است که تطبیق با مقررات را بهصورت سرویس ارائه میدهند» و آییننامهها باید بهعنوان ابزار توسعه و بهینهسازی سرویسها در اختیار این کسبوکارها قرار گیرند، نه مانع رشد آنها.
او در ادامه با اشاره به فضای مجوززای کشور توضیح داد: «نوآوری ته ندارد و دائماً مدلهای کسبوکار جدید در حال شکلگیری است. اگر نوآوری صرفاً در چارچوبهای سختگیرانه متوقف شود، نوآوری مسیر خودش را از راههای دیگری پیدا میکند.» او راهحل را در تغییر نقش رگتک دانست و گفت: «رگتک باید شما را به سمتی سوق دهد که نوآوری را بدون درگیری با شرکتهای رگتکی انجام دهید تا تنظیمگری از نوآوری عقب نماند.» فاطمیان تأکید کرد راه حل اعتماد به بخش خصوصی و پاس دادن به فضای رگتکی است چه از نظر دیتایی و سافتور و چه از نظر آییننامه و تطبیقپذیری با قوانین بالا دستی.
بومیسازی هوشمندانه الگوهای موفق جهانی
حسین طاهری، معاون فنی شرکت بهپرداخت ملت در تشریح نگاه شرکتهای بانکی و پرداختی به رگتک گفت: «بانکها و شرکتهای پرداخت معمولاً ترجیح میدهند با یک شرکت بالغ همکاری کنند؛ شرکتی که حدود عملیاتش مشخص باشد و خروجیهای شفاف و قابل ارزیابی ارائه دهد تا بتوان بر اساس آن تصمیمگیری کرد.» او با اشاره به نقش هوش مصنوعی افزود: «در حوزههایی که تصمیمگیری به هوش مصنوعی سپرده میشود، پاسخها ذاتاً غیرقطعی هستند و همین موضوع، حساسیت نهادهای مالی را برای مدیریت ریسک و اتکا به نتایج افزایش میدهد.»
او در ادامه با تأکید بر ضرورت واقعبینی در توسعه رگتک توضیح داد: «من مخالف اختراع دوباره چرخ هستم؛ اما باید بپذیریم فرهنگی که در کشور ما وجود دارد، با بسیاری از نمونههای جهانی متفاوت است.» به گفته طاهری، مسیر درست نه نادیدهگرفتن الگوهای موفق جهانی است و نه کپیبرداری صرف، بلکه «بومیسازی هوشمندانه» این تجربههاست. او هشدار داد اگر الگوهای موجود را کاملاً نادیده بگیریم، «زمان رسیدن به اهداف بهشدت طولانی میشود» و هزینه یادگیری برای صنعت بالا خواهد رفت.
حسین اسلامی، عضو هیئتمدیره نصر تهران و مدیرعامل رمیس با تأکید بر نقش بخش خصوصی در اقتصاد دیجیتال گفت: «پیشران اصلی اقتصاد دیجیتال، بخش خصوصی است و دولت در این فضا بیش از هر چیز باید نقش نظارتی ایفا کند.» او معتقد است شکلگیری گفتوگوی نوآورانه میان رگولاتور و بدنه بخش خصوصی یک ضرورت است و توضیح داد: «تا زمانی که یک مسئله مشخص برای کسبوکارها حل نشود، آنها تمایلی به پرداخت ندارند؛ به همین دلیل ما عملاً به سمت مدلهای کارمزدمحور رفتهایم، یعنی کاری انجام شود و در مقابل آن مزدی پرداخت شود.» اسلامی با اشاره به سطح بلوغ فعلی بازار افزود: «در شرایط کنونی، حتی شرکتهای رگتک هم هنوز جایگاه تثبیتشدهای در تشکلها ندارند و فعلاً مدل کارمزدمحور میتواند اقتصادیترین گزینه باشد.»
او در بخش دیگری از سخنان خود به تفاوت میان الهامگیری فناورانه و بومیسازی محتوایی اشاره کرد و گفت: «در حوزه فناوری میتوانیم از تجربههای جهانی الهام بگیریم و مطالعات تطبیقی انجام دهیم، اما از نظر محتوا و انطباق با شرایط، محصولات خارجی بهسادگی در ایران قابل پیادهسازی نیستند؛ همانطور که راهکارهای داخلی هم لزوماً در بیرون از کشور کار نمیکنند.» به گفته اسلامی، «رگتکها میتوانند در لایه فناوری نوآور باشند، اما در لایه تطبیق، باید حداکثر سازگاری با شرایط داخلی را داشته باشند.» او در جمعبندی هشدار داد: «آینده رگتکها پرچالش است و عامل کلیدی موفقیت آنها این است که تنظیمگران تا چه اندازه به این شرکتها اعتماد کنند و حاضر باشند بخشی از وظایف را به آنها بسپارند.»
آینده رگتک در حرکت به سمت پایش مستمر است
هاشم راز، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت الکترونیک سپهر با اشاره به مسیر تکامل فناوریهای نو گفت: «هر فناوری نوآورانهای در ابتدا لوکس و حتی فانتزی بهنظر میرسد، اما در مسیر بلوغ خود به یک ابزار مفید و در نهایت به ابزاری اجتنابناپذیر تبدیل میشود.» او توضیح داد رگتک از حدود سال ۲۰۰۸ بهصورت جدی وارد ادبیات جهانی شده و امروز نیز «در حال عبور از مرحله لوکس بودن و حرکت به سمت یک ابزار کارآمد و عملیاتی برای کسبوکارهاست.» به گفته راز، مدل همکاری رگتکها با صنایع میتواند در دو محور اصلی معنا پیدا کند: «نخست، پذیرش این واقعیت که ریسک بخشی جداییناپذیر از کسبوکار است و دوم، کمک به بهبود فرآیندهای چابک (Agile).» او تأکید کرد: «رگتک باید با نگاه تسهیلگرانه و همراه، وارد تعامل با کسبوکارها شود.»
او در ترسیم چشمانداز آینده رگتک، نقدی جدی به شیوههای فعلی حسابرسی و انطباق وارد کرد و گفت: «سیستمهای کنونی بیشتر شبیه اسنپشاتهایی چندروزه از یک پدیده زنده و پویا هستند.» راز برای توضیح این موضوع با اشاره به یک مثال ساده گفت: «این وضعیت شبیه آن است که یک هفته قبل از آزمایش، چربی و قند را کاملاً قطع کنیم و بلافاصله بعد از آزمایش، سراغ غذاهای چرب برویم و یک هفته بعد در حالی که به دلیل بسته شدن رگهایمان بستری هستیم، جواب آزمایشمان را در دست بگیریم و ببینیم که هیچ مشکلی نداریم.» به گفته او، «آینده رگتک در حرکت به سمت پایش مستمر است؛ جایی که بهجای عکسهای مقطعی، مانند سیستمهای پایش سلامت، رفتارها و ریسکها بهصورت پیوسته و هوشمند رصد میشوند.»
شاپرک از رگتک نامه؛ نغمهای بر تنظیمگری نوین در صنعت پرداخت رونمایی کرد
شاپرک با رونمایی از نخستین گزارش تخصصی رگتک، تلاش کرده است روایتی تازه از تنظیمگری نوین در صنعت پرداخت ارائه دهد؛ روایتی که بهگفته آزاده باقری، معاون راهبرد و نوآوری شاپرک، بدون شکلگیری یک اکوسیستم واقعی رگتک به نتیجه نمیرسد و نیازمند همنوازی هوشمندانه میان نوآوری، نظارت و بومیسازی است.
آزاده باقری، معاون راهبرد و نوآوری شاپرک با تأکید بر لزوم توازن میان نوآوری و تنظیمگری گفت «تنظیمگری بدون نوآوری کند است و نوآوری بدون تنظیمگری پرریسک» و توضیح داد رگتک پاسخی جهانی برای مدیریت این تعارض است. به گفته او، تنظیمگری هوشمند تنها زمانی معنا پیدا میکند که بر بستر اکوسیستم، ذهنیت مشترک و بومیسازی شکل بگیرد؛ از همین رو شاپرک با تدوین نخستین گزارش تخصصی رگتک و ترسیم نقشه بازیگران این حوزه، تلاش کرده گامی عملی برای شکلگیری اکوسیستم رگتک در صنعت خدمات مالی کشور بردارد.









