راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرر تولیدکنندگان و بلاتکلیفی متقاضیان کارت خرید ایرانی

بیش از چهار ماه از طرح شش‌ماهه تسریع رونق اقتصادی می‌گذرد، طرحی که بر اساس آن قرار بود برای حمایت از تولیدکنندگان کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در اختیار مردم قرار گیرد. اما هنوز حتی یک کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر نشده است. در بسته تسریع رونق اگرچه خرید ۱۱۰ هزار خودرو مورد تعهد بانک مرکزی بود اما خودروسازان ۱۲۹ هزار دستگاه فروختند و سرانجام بانک مرکزی تأمین منابع آن را متقبل شد. در مقابل اگرچه طرح خرید کالا با سقف ۱۰ میلیون تومان برای دست‌کم یک‌میلیون نفر پیش‌بینی شده بود به سقف شش میلیون تومان کاهش یافت و تا امروز ۱۸ هزار نفر متقاضی آن شده‌اند.

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی می‌گوید: «هیچ امیدی برای ارائه کارت‌های اعتباری خرید وجود ندارد. مردم منتظر این کارت‌ها نباشند. مشکل از اینجا بود که بانک مرکزی در این زمینه یک‌طرفه تصمیم‌گیری کرد.»

این طرح بانک مرکزی از همان ابتدا هم با انتقاد کارشناسانی همراه بود که آن را کارت وام می‌دانستند و نه کارت اعتباری و آن را از همان ابتدا طرحی شکست‌خورده تلقی می‌کردند که نه به هدف رشد تولید خواهد رسید و نه کارت اعتباری را در میان مردم جا خواهد انداخت.

حالا پس از گذشت بیش از چهار ماه از این طرح و عملیاتی نشدن آن، صدای کارشناسان و مسئولان بخش‌های مختلف مرتبط با آن درآمده است. غزنوی اعلام کرده عملیاتی نشدن این طرح به ایجاد شرایط نامساعد برای مردم و تولیدکنندگان منجر خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در این طرح ملی تولیدکنندگان،‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان بانک مرکزی مشارکت داشتند، می‌گوید: «مشکل اصلی، کاهش اعتبار این کارت از 10 به شش میلیون تومان بود و بانک مرکزی در این زمینه یک‌طرفه تصمیم‌گیری کرد. همچنین تعداد اقساط این تسهیلات در توافق نهایی، 18 قسط بود که بانک مرکزی آن را به 12 قسط تبدیل کرد.»

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در مورد مشکلات ایجادشده برای تولیدکننده‌ها بر اثر عملیاتی نشدن طرح کارت اعتباری خرید کالا می‌گوید: «بازار لوازم‌خانگی ایران، پنج هزار میلیارد تومان در سال است که بیشتر مردم، این لوازم را در شش ماه دوم می‌خرند. با اعلام این طرح، این کالاها در انبارها ذخیره شد و مردم منتظر کارت‌های اعتباری خرید کالا شدند و نخریدند و لذا تولیدات کارخانه‌های تولید لوازم‌خانگی، چهار ماه بیشتر از بقیه کالاها در انبارها ماند و این بی‌برنامگی موجب ضررهای زیادی برای تولیدکنندگان شد.»

به گفته غزنوی، مشکل اصلی مردم، مشکل تولید داخلی نبود بلکه کمبود درآمد بود چراکه حدود 100 هزار خودرو با ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی در کمتر از یک هفته فروش رفت. او می‌گوید مشکل ما نظام تولید نیست بلکه ارائه نشدن کارت اعتباری از سوی بانک مرکزی بود.

غزنوی با اشاره به اینکه این طرح به خروج از رکود برای اشتغال کمک می‌کرد، گفت: حدود پنج هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شد و این مبلغ موجب بهبود شرایط تولیدکنندگان می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و بسیاری از کارگران اخراج شدند.

از طرف دیگر محمد طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با اعلام اینکه اتاق فکری پشت طرح کارت اعتباری خرید کالا نبود، می‌گوید: «بانک مرکزی تصور می‌کرد که لوازم‌خانگی هم مانند خودرو است و به‌سرعت فروش می‌رود امّا این تصور اشتباه است.»

او با بیان اینکه تولیدکنندگان، بدون برنامه تولید کردند و تولیدات آنان در انبارها ذخیره شد می‌گوید: «قرار شد وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه تولیدکنندگان، کالاها را با ارائه تسهیلات به مردم بفروشند اما در این طرح، فروشندگان را مشارکت ندادند.»

رئیس اتحادیه تهیه و فروشندگان لوازم‌خانگی می‌گوید: «از ابتدا با نحوه اجرای طرح وام خرید کالای ایرانی مخالف بودیم زیرا باید در اجرا اتحادیه تهیه فروشندگان لوازم‌خانگی هم مشارکت داده می‌شد و همچنین در این طرح امکان نداشت پول به‌صورت مستقیم به دست تولیدکننده برسد.»

او می‌گوید: «نفس این طرح خوب اما موقتی و در حد یک مسکن بود زیرا ریشه‌ای نبود و اتاق فکری پشت آن نبود. با ما که در کف بازار هستیم درباره این طرح مکاتبه‌ای نشد.»

سید اصغر میر محمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی علت عملیاتی نشدن این طرح را این‌گونه بیان می‌کند: «هنوز بانک‌های عامل درخواستی برای تأمین اعتبار به بانک مرکزی ارائه نکرده‌اند.»

او در مورد آخرین وضعیت تأمین اعتبار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی می‌گوید: «تاکنون ۱۸ هزار و ۹۳۲ نفر در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند و مزدوجین می‌توانند در کنار وام قرض‌الحسنه سه میلیون تومانی از این کارت نیز استفاده کنند، این در حالی است که بانک‌ها هنوز هیچ‌گونه مکاتبه‌ای درباره اعتبارات این وام با بانک مرکزی نداشته‌اند.»

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.