راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قادری در حاشیه همایش پنجم: بانک‌ها از تصمیم قبلی برای دریافت کارمزد حمایت نکردند

در حاشیه پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تیم راه پرداخت با حمایت دبیرخانه همایش فضایی برای انجام گفت‌وگوهای ویدئویی در اختیار داشت که تلاش شد در این دو روز از شرکت‌های مختلف و سازمان‌های مختلف با فعالان و صاحب‌نظران گفت‌وگوهای ویدئویی کوتاهی در خصوص موضوعات مختلف انجام شود.

آنچه در ادامه آمده بخشی است از گفت‌وگو با محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک درباره اینکه چرا دریافت کارمزد تراکنش خرید دستگاه‌های کارت‌خوان تغییر جهت داد. این گفت‌وگو از سری «گفت‌وگوهای ویدئویی راه پرداخت در همایش پنجم» است.

محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک
محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک

چه شد که دریافت کارمزد تراکنش خرید دستگاه‌های کارت‌خوان تغییر جهت داد و قرار است از بانک پذیرنده گرفته شود؟

موضوع کارمزد، موضوع جدیدی نیست. همان‌طور که آقای سیف هم در سخنرانی امروزشان گفتند هزینه سرویس باید داده شود. در ابتدای سال پیشنهاد داده شد که هزینه کارمزد از پذیرنده گرفته شود، متأسفانه در آن طرح بانک‌ها حمایت نکردند و موضوع به مشکلاتی برخورد کرد. ولی نمی‌توان کارمزد را در بلاتکلیفی نگه داشت و باید برای آن تصمیمی گرفته می‌شد. از طرفی هم با بررسی دقیق گزارش‌های مالی شرکت‌های PSP، الآن 6 تا از PSPهای ما در ضرر هستند و اگر درآمدی نباشد قطعاً از دور خارج خواهند شد و حتی به ‌پیرو آن دیگر؛ پس باید کارمزدی در نظر گرفته می‌شد. این شد که قرار شد از بانک پذیرنده این کارمزد دریافت شود؛ حالا ممکن است بانک یک هزینه فایده کند که آیا هزینه را از پذیرنده بگیرد؟ یا قراردادش را شرکت PSP تغییر دهد. این‌که چه خواهد کرد در اختیار خودش است.

در مدل جدید کارمزد چون PSPها برای هر تراکنش ذی‌نفع هستند نگرانی بانک‌ها این است که شرکت‌های PSP شروع به پمپاژ تراکنش کنند، آیا برنامه‌ای برای این کار دارید؟

جای نگرانی نیست. PSPهای ما مجوزهایی دارند که می‌توانستند یک سری از تراکنش‌هایشان را از سمت وب بگیرند؛ اما ما زیرساخت‌هایی را برای نظارت هوشمند آماده کرده‌ایم که تراکنش‌ها را شناسایی می‌کند و بر اساس آن گزارش‌هایی را آماده می‌کنیم و به بانک پیشنهاد می‌دهیم و بر اساس آن‌هم جرائمی بر شرکت‌های متخلف اعمال می‌شود. برای مثال همان‌طور که گفتید تراکنش‌های پمپاژ شده اگر شناسایی شود، به بانک اعلام می‌شود و درنتیجه هیچ کارمزدی به آن PSP تعلق نخواهد گرفت. درنتیجه همیشه وظیفه ما این است که این مسائل را شناسایی کنیم و به‌موقع جلویشان را بگیریم.

ما 12 شرکت PSP داریم. آیا برنامه‌ای برای کم یا زیاد کردن آن‌ها وجود دارد؟

برنامه‌ای برای کم کردن یا زیاد کردن وجود ندارد. یک سری ضوابط و فاز برای اعطای مجوز تعیین شده بود که در پایان آذرماه ما بررسی‌های خود را انجام دادیم و اطلاعات را از PSP ها گرفتیم. حال بر اساس امتیازات دو اتفاق می‌افتد، یا مجوز می‌گیرند و یا اگر در حد مناسب نباشند، پیشنهاد متناسب برای اخذ تصمیم به بانک مرکزی ارسال خواهد شد. درواقع شاپرک در این جایگاه نیست که بگوید می‌خواهد حذف کند و یا اضافه و حتی ممیزی شاپرک بر اساس ضوابط بانک مرکزی و به شکلی واضح و روشن انجام شده است.

تعداد زیادی به‌اصطلاح PSP بدون مجوز از شاپرک در صف انتظار دریافت مجوز هستند، آن‌ها چه می‌شوند؟

ما نمی‌توانیم بگوییم PSP، بلکه یک سری درخواست‌کننده مجوز PSP وجود دارند. این موضوع در بانک مرکزی بررسی می‌شود و تصمیمات لازم را به ما ابلاغ می‌کنند.

فایل ویدئویی مصاحبه راه پرداخت با محسن قادری مدیرعامل شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.