راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آگاه‌ریسرچ یک ابزار تحلیلگر رایگان با رابط کاربری جذاب برای تصمیم‌گیری در بازار سرمایه بر پایه شفافیت، داده و مقایسه

تحلیل بازار از نگاه داده با ابزارهای آگاه‌ریسرچ

همزمان با رشد فناوری‌های دیجیتال، داده‌ و امکاناتی که به تحلیل این داده کمک کند، به یکی از نیازهای اساسی معامله‌گران برای خرید و فروش سهام تبدیل شده است. در همین راستا، گروه آگاه با هدف تکمیل پازل خدمات مختلفی که در بازار سرمایه ارائه می‌دهد، اقدام به توسعه پلتفرمی با نام «آگاه ریسرچ» کرده است. این پلتفرم، در حقیقت ابزاری است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن، به صورت رایگان به مجموعه‌ای از داده‌های مختلف پیرامون نمادها و صندوق‌های فعال در بازار دسترسی پیدا کنند و به کمک فیلترهای مختلف، به تحلیل در این بازار بپردازند. «آگاه‌ریسرچ» به‌عنوان بازوی تحلیلی گروه آگاه، این امکان را فراهم کرده تا تصمیم‌گیری در بازار سرمایه بر پایه شفافیت، داده و مقایسه انجام شود.

در ادامه و طی گفتگویی با علی حسنی صفت، مدیر این محصول و سعید بهجت، مدیر راهکار محصولات ویترین گروه آگاه، جزییاتی قابلیت‌های از این ابزار جدید را مرور کرده‌ایم.

جایگاه آگاه و اهمیت ریسرچ در اکوسیستم مالی

گروه آگاه که سابقه ۲۰ ساله در صنعت مالی و سرمایه‌گذاری کشور دارد، اکنون علاوه بر کارگزاری، خدمات متنوعی در زمینه مدیریت دارایی، تأسیس صندوق‌ها، تأمین مالی و آموزش ارائه می‌کند. این گروه با تکیه بر توانمندی و دانشی که در این حوزه دارد، مدتی است که توسعه ابزار تحلیلگر «آگاه ریسرچ» را آغاز کرده است.

سعید بهجت، مدیر راهکار محصولات ویترین گروه آگاه، در تشریح چرایی توسعه این محصول می‌گوید: «ما در طراحی و توسعه این محصول، دو هدف کلی را دنبال کرده‌ایم. اولین هدف ما، ایجاد پلتفرمی است که امکان دسترسی به داده‌ها و تحلیل‌ها را به صورت جامع و یکپارچه فراهم کند. به این ترتیب، کاربر برای انجام تحلیل بنیادی و یا تکنیکال پیرامون یک نماد، لازم نیست اکوسیستم آگاه را ترک کند و به هر آنچه برای انجام یک سرمایه‌گذاری خوب نیاز دارد، یکجا دسترسی خواهد داشت.»

بهجت در تشریح هدف دوم از توسعه آگاه ریسرچ می‌گوید: «ماموریت ما در آگاه، «توانمندسازی افراد برای رسیدن به آسایش مالی» است. از این رو تمام تلاش خود را به کار بستیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند به صورت رایگان و با گرافیکی جذاب و ساده، به نیازهای تحلیلی خود برای سرمایه‌گذاری پاسخ دهند و معامله درست و پرسودی داشته باشند.»

علی حسنی صفت، مدیر محصول آگاه ریسرچ نیز در تشریح مسیر توسعه این محصول می‌گوید: «توسعه آگاه ریسرچ از سه سال پیش و با این نگاه که بازار و فعالان آن در بلندمدت به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌روند، بنای کار خود را بر ارائه امکاناتی برای مقایسه صندوق‌ها گذاشت و در نهایت ابزار طراحی شده از حدود دو سال پیش عرضه عمومی شد.» او با بیان اینکه امکانات تحلیلی بیشتر، به تدریج طی این دو سال به آگاه ریسرچ اضافه شده‌اند تاکید می‌کند: «در واقع آگاه ریسرچ اکنون خدماتی بیش از تحلیل صندوق‌ها ارائه می‌کند و می‌توان آن را تلاشی برای پر کردن خلا تحلیل داده‌ای در بازار داخلی دانست.»

حسنی صفت در تشریح مزیت‌های آگاه ریسرچ نسبت به ابزارهای مشابه موجود در بازار می‌گوید: «گذشته از اینکه بخش تحلیلگر صندوق‌ها در پلتفرم آگاه ریسرچ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، باید بر رابط کاربری و گرافیکی مطلوب‌تر آگاه ریسرچ نسبت به دیگر ابزارهای تحلیل‌گری موجود در بازار تاکید کرد. از طرف دیگر این امکانات تحلیلی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند و کاربر با یک لاگ‌این ساده می‌تواند به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کند.»

مروری بر قابلیت‌های کلیدی آگاه ریسرچ

مدیر محصول آگاه‌ریسرچ در معرفی بخش‌های مختلف این تحلیلگر تخصصی می‌گوید: «یکی از صفحات کلیدی آگاه‌ریسرچ، نمای لحظه‌ای بازار بورس ایران است که وضعیت شاخص‌ها، صفوف خرید و فروش، درصد مالکیت طی روز و تغییرات را در یک نگاه جامع نشان می‌دهد.»

او می‌افزاید: «در حوزه سهام، برای هر نماد می‌توان به سابقه قیمت، اطلاعات بازاری، دیتا و تحلیل تکنیکال و دیتای مورد نیاز برای تحلیل بنیادی دسترسی داشت. در بخش دیده‌بان سهام آگاه ریسرچ، کاربران قادرند نمادها را بر اساس پارامترهایی همچون نسبت‌های مالی، حجم معاملات، بازدهی‌ها و سایر متغیرها فیلتر کنند. در بخش صندوق‌ها نیز، امکان استفاده از دیده‌بان صندوق برای انتخاب بهترین صندوق با مقایسه عملکرد، ترکیب دارایی و سایر معیارها نیز وجود دارد.»

حسنی صفت چشم‌انداز توسعه این محصول را چنین تشریح می‌کند: «هدف ما در نهایت رسیدن به یک محصول جامع در حوزه‌های تحلیلی مختلف است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرف ۶ ماه آینده، ورژن اول چند قابلیت جدید را به آگاه‌ریسرچ اضافه خواهیم کرد و همزمان برخی قابلیت‌های موجود را بهبود می‌دهیم. استفاده از هوش مصنوعی در ارائه برخی امکانات و همچنین تکمیل انواع داده‌ها برای گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، از جمله برنامه‌های ما برای بهبود محصول آگاه ریسرچ است.»

تحلیل و مقایسه صندوق‌ها؛ از عملکرد تا رفتار بازار

آگاه‌ریسرچ در حوزه صندوق‌ها، مجموعه‌ای از داده‌های معاملاتی و غیرمعاملاتی را گردآورده است تا کاربران به تحلیل کامل انواع صندوق‌های موجود در بازار دست یابند؛ داده‌هایی مانند حباب لحظه‌ای، بازدهی‌های دوره‌ای، ترکیب دارایی صندوق‌ها، تاریخ تقسیم سود و رفتار معاملاتی حقیقی‌ها در این پلتفرم قابل مشاهده هستند.

به اعتقاد مدیر محصول این ابزار، تفکیک دیده‌بان صندوق‌های ETF از صندوق‌های صدور و ابطال یکی از تمایزهای طراحی است؛ به این ترتیب کاربران می‌توانند معاملات بازار را جدا از فرایند صدور/ابطال تحلیل کنند.

در بخش مقایسه صندوق‌ها، امکان بررسی همزمان تا پنج صندوق فراهم شده و امکان تحلیل روند بازدهی، تغییرات حباب و ضریب اهرم در بازه‌های زمانی مختلف وجود دارد.

صفحه اختصاصی هر صندوق با نمودارها و داده‌های جزئی، امکان ورود به تحلیل عمیق‌تر را فراهم می‌کند. در فیچر نمای صندوق‌ها، کاربران می‌توانند خالص جریان ورود و خروج پول به صندوق‌ها، و شاخص‌هایی مانند قدرت خرید حقیقی و سرانه خرید حقیقی را به‌صورت بازارمحور مشاهده کنند؛ امکانی که کمک می‌کند وضعیت نقدینگی کلی بازار صندوق‌ها دیده شود.

بخش سهام؛ فیلتر، مقایسه و تحلیل تمامی نمادها

آگاه‌ریسرچ در حوزه سهام، مجموعه‌ای جامع از امکانات را در اختیار کاربران قرار داده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به اسکرینر سهام اشاره کرد. در اسکرینر سهام، امکان فیلتر نمادها بر اساس داده‌های معاملاتی، بازدهی دوره‌ای، نسبت‌های مالی، رفتار حقیقی/حقوقی و رویدادهای پیش‌رو فراهم شده است.

طبق توضیحات مدیر محصول آگاه ریسرچ، در صفحه مختص هر نماد، ترکیبی از تحلیل‌های بنیادی، تکنیکال و داده‌های تاریخی ارائه می‌شود. در نمای بازار، امکان مشاهده روند تاریخی خالص جریان ورود و خروج پول، نسبت P/E بازار و تعداد نمادهای مثبت و منفی روزانه وجود دارد. نقشه بازار نیز با فیلترهای قابل تنظیم، امکان رصد بازار متناسب با معیارهای انتخابی کاربر را می‌دهد.

حسنی صفت ادامه می‌دهد: «در بخش قابلیت‌های تحلیلی سهام، کاربران قادرند رتبه‌بندی لحظه‌ای بازار را بر اساس حجم معاملات، حجم مشکوک، جابه‌جایی مالکیت، سرانه خرید حقیقی و قدرت خرید حقیقی مشاهده کنند.»

او می‌گوید: «ابزار تحلیل تکنیکال در همان بستر در دسترس است و کاربران می‌توانند تحلیل‌های خود را ذخیره و بازبینی کنند. همچنین، همان‌طور که در منابع مرتبط آگاه ذکر شده، آگاه‌ریسرچ یکی از سامانه‌هایی است که با هدف افزایش دقت انتخاب دارایی و مقایسه تحلیلی بین گزینه‌های مختلف ایجاد شده است.»

نمای صنایع، آپدیت‌ جدید آگاه ریسرچ

با تمام اینها، پیشرفت و توسعه آگاه ریسرچ همچنان ادامه دارد و به تدریج قرار است قابلیت‌های متعددی به این پلتفرم اضافه شود. حسنی صفت با اشاره به اینکه نمای صنعت یکی از این آپدیت‌هاست تشریح کرد: «در این فیچر، کاربر میتواند وضعیت کلی بازار را از منظر صنایع ببیند و در یک نگاه بتواند مهم‌ترین رخدادها و وضعیت کلی هر صنعت را برآورد کند. از جمله مهم‌ترین پارامترهای این صفحه می‌توان به عدد و روند ورود و خروج پول حقیقی، بیشترین ارزش معاملات، بیشترین سرانه خرید و فروش حقیقی و قدرت خرید حقیقی به ازای هر صنعت اشاره کرد.»

به گفته مدیر محصول آگاه ریسرچ، در صفحه اختصاصی هر صنعت، کاربر می‌تواند داده‌های مختلف مربوط به آن صنعت اعم از بازدهی در دوره‌های زمانی مختلف و مقایسه با سایر دارایی‌ها، روند تاریخی ورود و خروج پول، وضعیت تکنیکال صنعت در دوره‌های زمانی مختلف، سایر داده‌های معاملاتی صنعت و همینطور وضعیت نمادهای آن صنعت در پارامترهای مهم معاملاتی مشاهده کند.

 در کنار این موارد، شاخص هر صنعت نیز در تریدینگ ویوی ریسرچ قابل مشاهده و تحلیل است و کاربر می‌تواند تنها با لاگین در سامانه، تحلیل تکنیکال انجام داده و تحلیل‌های مختلف خود را سیو کند. حسنی صفت معتقد است، فیچرهای صنعت به کاربران کمک می‌کنند در هر لحظه از بازار، وضعیت صنابع مختلف را از جهت پارامترهای مهم و اثرگذار در تصمیم گیری بررسی کرده و بر اساس آن‌ها تصمیم معاملاتی بگیرد.

در مجموع می‌توان گفت که آگاه‌ریسرچ به عنوان یکی از محصولات استراتژیک گروه آگاه، در تلاش است تا در کمک به سرمایه‌گذاران برای عمل با رویکردی تحلیل‌محور، نقش‌آفرینی کند. برآیند صحبت‌های مدیران این محصول آن است که تا اینجا و در گام‌های ابتدایی توسعه، تلاش تیم بر ارائه قابلیت‌های ضروری و پایه‌ای با رویکرد کمک به بهبود جامعیت، جذابیت و دسترسی‌پذیری این ابزار بوده و در گام‌های بعدی که قرار است ظرف ۶ ماه تا یک سال آتی برداشته شود، نوآوری بیشتر، چاشنی کار آنها خواهد شد.

منبع آگاه
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.