راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پژوا یک ساله شد؛ صنعت کالاهای پرمصرف بزرگ‌ترین اسپانسر پادکست‌ها هستند

پلتفرم اسپانسرشیپ رسانه‌های دیداری و شنیداری پژوا که سال گذشته هم‌زمان با روز جهانی پادکست فعالیت خود را با تمرکز بر اسپانسرشیپ پادکست شروع کرده بود، یک‌ساله شد. این پلتفرم در سال گذشته موفق شده است زمینه اسپانسرشیپ کسب‌وکارها در نزدیک به ۵۰۰ قسمت از پادکست‌های مختلف را فراهم کند. به‌علاوه، پژوا در ادامه مسیر توسعه‌ خود، حالا به ارائه خدمت اسپانسرشیپ کانال‌های یوتیوب رسیده است.

به گزارش رواط عمومی پژوا، پادکست‌ها از رسانه‌های جذابی هستند که در سال‌های گذشته به خوبی توانسته‌اند توجه مخاطبان پرشمار و متنوعی را به‌ خود جلب کنند. به‌گزارش Podchaser تعداد مخاطبان پادکست‌ها در ایران به ۷میلیون نفر می‌رسد. از این رو، استقبال از پادکست‌ها، آنها را به فضای بسیار مناسبی برای تبلیغ و معرفی خدمات کسب‌وکارها تبدیل کرده‌ است. به‌علاوه، براساس گزارش Acast، میزان اعتماد مخاطبان پادکست‌ها به میزبان یا گوینده پادکست‌ ۸۰درصد است. اعتماد بالای مخاطبان به میزبان پادکست‌ها باعث تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات در پادکست‌ها می‌شود.

باوجود اهمیت بالای اسپانسرشیپ رسانه‌های دیداری و شنیداری از جمله پادکست‌ها، فرآیند پیداکردن پادکست مناسب، جستجوی راه تماس، مذاکره، توافق روی چگونگی اسپانسرشیپ و طی‌کردن فرایندهای مالی، کار آسانی نیست. پژوا در یک سال گذشته کوشیده است با تسهیل این فرآیند، از یک‌سو به کسب‌وکارها برای معرفی خدمات و محصولات‌شان کمک کند و از سوی دیگر، با کمک به چرخه اقتصادی پادکست‌ها، زمینه بهبود کمی و کیفی محتوای آنان را فراهم کند.


تسهیل اسپانسرشیپ پادکست‌ها با خدمات پژوا


پلتفرم پژوا با ایجاد دسترسی یکجا به پادکست‌ها، دسته‌بندی موضوعی پادکست‌ها، ارائه داده‌های جامع از پادکست‌ها، امکان مرتب‌سازی براساس قیمت و تعداد دانلود، امکان مقایسه پادکست‌های مختلف، امکان ساخت اپیزود اختصاصی و ارائه گزارش از نتیجه اسپانسرشیپ، زمینه را برای اسپانسرشیپ آسان کسب‌وکارها در پادکست‌ها فراهم کرده است.

به‌علاوه، پژوا با ارائه فاکتور رسمی دغدغه کسب‌وکارها برای فرآیند مالی شفاف در حوزه اسپانسرشیپ را نیز پوشش داده است.

کسب‌وکارها می‌توانند در ابتدای قسمت‌های مختلف هر پادکست و از زبان میزبان پادکست پیام‌های مدنظر خود را به گوش مخاطبان‌ برسانند. هم‌چنین، این امکان وجود دارد تا لوگوی کسب‌وکارها در پست‌های پادکست در شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد.


داد‌های فعالیت یک‌ساله پژوا


در طول یک سال فعالیت پژوا، کسب‌وکارها از طریق این پلتفرم اسپانسر نزدیک به ۵۰۰ قسمت از ۲۰۶ پادکست شده‌اند.

داده‌های پژوا نشان می‌دهد، «رخ» «دیالوگ باکس»، «جافکری»، «رادیو کار نکن» و «راوکست»، به‌ترتیب پرطرفدارترین پادکست‌ها در میان کسب‌وکارها برای اسپانسرشیپ بوده‌اند.

به‌‌علاوه براساس داده‌های پژوا، به‌لحاظ موضوعی کسب‌وکارها بیشترین میزان تمایل برای اسپانسرشیپ را از پادکست‌های «تاریخی»، «توسعه فردی» و «کسب‌وکاری» نشان می‌دهند.

هم‌چنین، در طول یک سال فعالیت پژوا، برندهای حوزه کالاهای تند مصرف (FMCG) بزرگترین مشتریان پژوا و اسپانسر پادکست‌ها بوده‌اند.


ادامه مسیر توسعه با اسپانسرشیپ کانال‌های یوتیوب


اسپانسرشیپ پادکست‌ها تمرکز اصلی پژوا در سال اول فعالیت این پلتفرم بوده است. باتوجه به درخواست کسب‌وکارها و رونق تولید محتوای فارسی در یوتیوب، پژوا امکان اسپانسرشیپ آسان کسب‌وکارها در کانال‌های یوتیوب را هم فراهم کرده است.

براساس گزارش Think With Google، ویدئوهای تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب نسبت به ویدئوی سلبریتی‌های سنتی، ۳ برابر بیشتر بازدید دارد. هم‌چنین، ۶۰ درصد مخاطبان یوتیوب ترجیح می‌دهند در مقایسه با بازیگران تلویزیون و سینما، توصیه یوتیوبر مورد علاقه‌شان برای خرید یک کالا را بپذیرند. از این رو اسپانسرینگ کانال‌های یوتیوب و تبلیغات میزبان‌خوان (Host Read Ads) در آن، بازدهی بسیار بالایی برای کسب‌وکارها دارد.

همچنین، در آینده نزدیک اسپانسرشیپ کتاب‌های صوتی و پری‌رول (Pre-Roll) فیلم‌های سینمایی به خدمات پژوا افزوده خواهد شد. علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت پژوا مراجعه کنند.

منبع پژوا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.