راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست تخصصی در استودیو «راه‌کار» مطرح شد؛ نوآوری‌های پلتفرم‌‎های طلای دیجیتال زیر ذره‌بین

در حاشیه آخرین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه الکامپ، نشست تخصصی «نوآوری پلتفرم‌های طلا» در استودیو «راه‌کار» برگزار شد. در این پنل که به بررسی چالش‌ها، نوآوری‌ها و چشم‌انداز آینده کسب‌وکارهای فعال در حوزه معاملات آنلاین طلا پرداخت ، محسن ابوالفتحی، مدیرعامل طلاین؛ مریم عزیزی، مدیرعامل هماتیت گلد و مسعود کریمخانی، از مجموعه طلاسی حضور داشتند و به میزبانی رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار «راه‌کار» به بحث  و نظر پرداختند.


جمیلی: رشد پلتفرم‌ها در پاسخ به نیاز اقتصادی


رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار «راه‌کار»، در ابتدای نشست به اهمیت رویداد «گلداپ» به عنوان بستری تخصصی برای اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین طلا اشاره کرد. او با اشاره به اینکه پلتفرم‌های طلا در رویداد اول گلدآپ در سال گذشته به عنوان «پدیده سال ۱۴۰۳» انتخاب شدند افزود: «این کسب‌وکارها با سرعت بسیار بالایی توانسته‌اند تحولات جدی در بازار رقم بزنند. به گفته جمیلی، دو عامل کلیدی در این رشد سریع مؤثر بوده است: نخست، شرایط اقتصادی کشور و تلاش مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم و دوم، نوآوری خود این پلتفرم‌ها در فراهم‌سازی بستری امن و در دسترس برای سرمایه‌گذاری‌های خرد.»


ابوالفتحی، مدیرعامل طلاین: کاهش سرقت طلا با رونق پلتفرم‌های آنلاین


محسن ابوالفتحی به تشریح دلایل کلیدی استقبال کاربران و چشم‌انداز آینده این صنعت پرداخت. او «ایجاد امکان مقایسه قیمت» و «افزایش دسترسی» عموم مردم به بازار طلا با سرمایه‌های خرد (حتی از ۱۰۰ هزار تومان) را از مهم‌ترین مزیت‌های این پلتفرم‌ها در برابر بازار سنتی دانست. او در پاسخ به نقدهای اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد که هدف سرمایه‌گذار، حفظ ارزش پول است و تمایلی به پرداخت هزینه‌های اضافی مصنوعات ندارد.

محسن ابوالفتحی، مدیرعامل طلاین

او همچنین به مسیر دشوار پذیرش این نوآوری‌ها اشاره کرد و گفت حجم بالای تقاضای مردمی، در نهایت رگولاتور را به صدور اولین مجوزها سوق داد. ابوالفتحی با اشاره به تجارب جهانی، چالش‌های رگولاتوری مانند مقابله با پولشویی و یا خالی‌فروشی را را یک دغدغه جهانی برای رگولاتور در این حوزه دانست.

مدیرعامل طلاین به اثرات اجتماعی مثبت این پلتفرم‌ها نیز اشاره کرد و مدعی شد که افزایش نگهداری آنلاین طلا، به کاهش آمار سرقت فیزیکی آن در سال‌های اخیر کمک کرده است. او آینده این حوزه را در گرو تحولات کلان اقتصادی دید و پیش‌بینی کرد که با سرازیر شدن حجم زیادی از دارایی‌های مردم به این پلتفرم‌ها، می‌توان از این سرمایه برای تولید و اشتغال‌زایی استفاده کرد. به گفته وی، در آینده قیمت طلا یکپارچه‌تر و شفاف‌تر شده و با حذف جابه‌جایی‌های فیزیکی، هزینه‌ها و ریسک‌های سیستماتیک به شدت کاهش خواهد یافت. امکان توثیق طلا برای دریافت تسهیلات نیز از دیگر روندهای آتی این صنعت است.


عزیزی، مدیرعامل هماتیت گلد: عدالت مالی و نوآوری برای نسل جدید


مریم عزیزی بزرگترین خدمت این پلتفرم‌ها را «ایجاد عدالت مالی» خواند که به تمام افراد جامعه اجازه می‌دهد در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و از هر نقطه‌ای با هر بودجه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. او افزود: «این دسترسی فراگیر باعث شد تا دارایی‌های خرد و حتی طلاهای راکد مردم وارد چرخه اقتصادی کشور شود.»

مریم عزیزی، مدیرعامل هماتیت گلد

او نوآوری اصلی را ظهور خود این پلتفرم‌ها دانست که با ایجاد شفافیت در جزئیاتی مانند کارمزد و اجرت، مزیتی رقابتی نسبت به بازار سنتی ایجاد کرده‌اند. عزیزی با بیان اینکه «ما هنوز ابتدای مسیر هستیم»، به آینده فناورانه این بازار اشاره کرد و گفت: «فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی می‌تواند برای پیش‌بینی قیمت یا خلق تجارب کاربری جدید به کار گرفته شود.»

مدیرعامل هماتیت گلد همچنین به نوآوری در محصول برای تطبیق با نیازهای جدید بازار اشاره کرد و گفت: «ما با ارائه طلای ۳۰ سوتی، ورود با سرمایه اندک به بازار طلای آب‌شده را ممکن کردیم. این نوآوری پاسخی به سبک زندگی نسل جدید است که بیش از وزن، به طراحی طلا اهمیت می‌دهد.»

او در پایان تأکید کرد که رگولاتور باید با پرهیز از مانع‌تراشی، مسیر توسعه را هموار کند و پیش‌بینی کرد که نهاد ناظر قطعا به حوزه خدمات جدیدی مانند توثیق دارایی ورود خواهد کرد.


مسعود کریمخانی، مدیر توسعه کسب‌‎وکار طلاسی: پلتفرم‌های طلا قیمت‌پذیرند


مسعود کریمخانی، چشم‌انداز این صنعت در ایران را به دلیل ویژگی‌های نوآورانه، منحصر به فرد توصیف کرد. او گفت: «ایجاد پیوند میان صنعت طلا و بیمه برای پوشش دارایی‌های دیجیتال کاربران، یک نوع خدمت جدید و بسیار کارآمد است که حتی در مدل‌های آمریکایی نیز کمتر دیده می‌شود.»

مسعود کریمخانی، مدیر توسعه کسب‌‎وکار طلاسی

او در تشریح تعاملات با نهادهای ناظر گفت: «در ابتدا دغدغه‌هایی مانند خالی‌فروشی مطرح بود که با ورود نهادهای انتظامی و نظارت‌های دوره‌ای برطرف شد.»

او در پاسخ به نگرانی دیگر یعنی قیمت‌گذاری، قاطعانه تأکید کرد: «پلتفرم‌ها قیمت‌گذار نیستند، بلکه قیمت‌پذیرند و نرخ مرجع آنها، قیمت اعلامی از سوی اتحادیه است.»

کریمخانی با اشاره به تجربه موفق هند در این زمینه، فلسفه رگولاتوری مطلوب را این‌گونه تشریح کرد: «هدف تسهیل‌گر نباید ایجاد قانون باشد، بلکه باید تنظیم‌گری با هدف شفافیت را دنبال کند.»

او پیش‌بینی کرد که با تغییر سیاست‌های پولی در جهان، قیمت طلا رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و تعامل مردم با این پلتفرم‌ها افزایش خواهد یافت. او در پایان با اشاره به همکاری‌های خوب شکل‌گرفته با نهاد ناظر، ابراز امیدواری کرد که این تسهیل‌گری در آینده بهینه‌تر شود و پذیرش پلتفرم‌های طلا به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد دیجیتال کشور را یک ضرورت دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.