پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیر توسعه کسبوکار «بله» در گفتوگو با راه پرداخت: بله در آستانه رونمایی از سامانه کسبوکار؛ گام تازه برای تبدیل شدن به راهکار جامع بانکی
مهدی رضوانی، مدیر توسعه کسبوکار «بله»، در گفتوگو با راه پرداخت توضیح داد که این پیامرسان چگونه از ابتدا تا امروز مسیر خود را به سمت تبدیل شدن به یک دستیار خدمترسان برای کاربران طی کرده است.
او از توسعه خدمات مالی و بانکی، سامانههای ارسال پیام انبوه و دستیار هوشمند سخن گفت و درباره برنامههای آینده بله برای توسعه کسبوکار توضیح داد.
بله از پیامرسان تا دستیار کاربران
مهدی رضوانی درباره آغاز مسیر بله و اهداف اولیه آن توضیح داد و با تأکید بر اینکه بله از ابتدا صرفاً یک پیامرسان ساده نبوده، گفت: « بله از همان ابتدا هم صرفاً یک پیامرسان برای ارتباط مخاطبان نبود و میخواستیم بستری ایجاد کنیم که خدمات مالی و بانکی هم در کنار قابلیتهای ارتباطی در اختیار کاربران قرار گیرد. حضور بانک ملی از ابتدای راه اپلیکیشن باعث شد که این سرویس علاوه بر ارسال پیام و اطلاعرسانی، تمرکز جدی روی ارائه خدمات الکترونیک بانکی داشته باشد و این امکان فراهم شود که کاربران بتوانند پیامهای تراکنشهای بانکی خود را بهراحتی مشاهده کنند. همین تجربه اولیه پایهای شد برای توسعه و گسترش سرویسهای بله به سمتی که امروز به عنوان یک دستیار جامع و یکپارچه برای کاربران شناخته میشود.»
رضوانی ادامه داد: «بله اولین اپلیکیشنی بود که کارتبهکارت را به شکل عمومی در اختیار کاربران قرار داد و به مرور تبدیل شد به پل ارتباطی بین مردم و بانک ملی. تجربه موفق بله باعث شد سایر بانکها و سازمانهای خدمترسان هم علاقهمند شوند که از طریق این اپلیکیشن با مخاطبان خود تعامل نزدیکتر داشته باشند.»
او افزود: «علاوه بر خدماتی که در حوزه اطلاعرسانی ارائه میشود، در اپلیکیشن بله پلتفرم «بات» یا همان بازو این امکان را به بانکها و سازمانهای مختلف میدهد که سرویسهای خود را در بله توسعه دهند. برای مثال پروژههای فروش ارز مسافرتی و ارز اربعین توسط بانک صادرات و پست بانک ایران، علاوه بر بانک ملی بر بستر بازو در بله انجام شد. همچنین تسهیلات بانک مسکن در قالب یک بازو در بله ارائه شده است تا افراد بتوانند پرداخت تسهیلات خود را انجام دهند. به این ترتیب انواع خدمات بانکی امکان ارائه در اپلیکیشن بله را دارند و این تجمیع خدمات باعث ایجاد تجربه یکپارچه برای کاربران شده است.»
سامانه سفیر و ارسال پیامهای سازمانی
رضوانی درباره سامانه سفیر گفت: «این ویژگی به سازمانها و بانکها امکان میدهد پیامهای خود را با سرعت بالا ارسال کنند، همچنین اتصال وبسرویس سازمانها به بله امکانپذیر است که این اقدام هزینه ارسال پیامک را کاهش میدهد و امکاناتی مانند ارسال فایلهای چندرسانهای، پیامهای رمزدار و پیامهای متنی بدون محدودیت کاراکتر را در اختیار سازمانها قرار میدهد.»
او ادامه داد: «یکی دیگر از کاربردهای سامانه سفیر، ارسال رمز یکبار مصرف است. بسیاری از سازمانها رمز یکبار مصرف (otp) ورود یا احراز هویت کاربران خود را از طریق بله ارسال میکنند تا دسترسی کاربران به سامانهها آسانتر شود.»
استقبال کاربران از خدمات دولت الکترونیک در بله
مهدی رضوانی درباره تأثیر خدمات دولت الکترونیک بر رشد کاربران بله توضیح داد: «بله ذاتاً یک پیامرسان است، اطلاعرسانی و ارسال نوتیفیکیشن در آن بسیار سادهتر و کارآمدتر از وبسایتها و ابزارهای مشابه انجام میشود. همین ویژگی باعث شده سازمانها و بانکها استفاده از بله را راحتتر بدانند و رضایت بیشتری از ارتباط تعاملی (دوسویه) با مخاطبان خود تجربه کنند. اکنون بسیاری از کاربران خدمات الکترونیک سازمانهای مختلف را در بله دریافت میکنند و این تجمیع خدمات موجب استقبال عمومی و رشد چشمگیر اپلیکیشن شده است.»
او افزود: «به طور میانگین روزانه نزدیک به ۲۰ هزار نصب جدید داریم. سال گذشته حدود ۱۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۳۰ میلیون نصب داشتیم، در حالی که امسال این آمار به ۱۳.۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۳۷ میلیون نصب افزایش یافته است.»
بله؛ فراتر از یک کسبوکار B2C در مسیر توسعه رویکرد B2B
رضوانی درباره توسعه بله به سمت B2B گفت: « بله یک پلتفرم باز است و میتوان گفت نقش پلی را ایفا میکند که سازمانها را به مخاطبانشان متصل میسازد. ما همچنان بخش B2C را داریم، اما تمرکز امروز بله بیش از گذشته روی همکاریهای B2B قرار گرفته است. بله امکان تعامل بهتر و راحتتر سازمانها و کسبوکارها با مشتریانشان را فراهم کرده است.»
او افزود: «علاوه بر سامانه سفیر، محصول دیگری توسعه دادیم به نام پشتیبانی هوشمند که ارتباط سازمانها با مرکز تماس و پاسخ به سؤالات متداول کاربران را تسهیل میکند. در صورت نیاز، کاربران به مرکز تماس ارجاع داده میشوند تا دسترسی و تجربه کاربری بهبود یابد.»
برنامههای آینده برای توسعه کسبوکار
مدیر توسعه کسبوکار بله، درباره برنامههای آینده بله توضیح داد: «بله بستر مناسبی برای حضور مجموعههای بانکی، سازمانهای خدمترسان و کسبوکارهاست. یکی از نقاط تمرکز توسعه کسبوکار بله، افزودن خدمات بانکهای مختلف و ارائه آن به کاربران است. تجربه موفق همکاری با بانک ملی، پست بانک و صندوق امداد ولایت نشان داد که بله بستر مناسبی برای خدمات مالی و اطلاعرسانی بانکهاست.
یکی از مهمترین مزیتهای بله برای بانکها، امکان جایگزینی بخشی از پیامکهای بانکی با پیامرسانی در بله است. این کار علاوه بر کاهش هزینهها، سرعت و کیفیت اطلاعرسانی را هم به شکل چشمگیری افزایش میدهد. طبق ابلاغیههای اخیر، بانکها موظف به معرفی بسترهای جایگزین برای اطلاعرسانی هستند و بله توانسته این نقش را با موفقیت ایفا کند.»
او ادامه داد: «همچنین توسعه محصول پیامرمزدار دغدغههای امنیتی و حریم خصوصی بانکها در ارسال رمز یکبار مصرف (otp) بانکی را حل کرده است. این قابلیت بله را به ابزاری قابل اعتماد برای بانکها تبدیل کرده است و بانک ملی در مراحل تست و پایلوت این ابزار است که بهزودی بهصورت عمومی از آن استفاده میکند. علاوهبر این، سامانه کسبوکار بله به زودی رونمایی خواهد شد تا سرویس سفیر و دستیار هوشمند را به همه بانکها، سازمانها و کسبوکارها ارائه کند و پذیرش خدمات برای کسبوکارهای کوچک و متوسط سادهتر شود.»