راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در سخنرانی مدیرعامل داتا در رویداد «IRAN AI 2025» عنوان شد: آغاز استقبال صنایع ایرانی از هوش مصنوعی

در نخستین رویداد «IRAN AI 2025» که روزهای ۲۸ و ۲۹ مردادماه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، جمعی از مدیران صنایع بزرگ، فعالان بخش خصوصی، بسیاری از بازیگران شناخته شده صنعت مالی و بانکی و متخصصان حوزه‌های هوش مصنوعی حضور یافتند. در این مراسم، علی گل‌زاده، مدیرعامل شرکت داتا به عنوان سخنران کلیدی مراسم افتتاحیه این رویداد، در سخنرانی خود به بررسی وضعیت پذیرش هوش مصنوعی در ایران و کاربردهای آن در سازمان‌ها پرداخت.


یک نگاه تاریخی به تحولات فناوری


به گزارش روابط عمومی داتا، گل‌زاده سخنرانی خود را که با تصویرسازی زندگی در اوایل قرن بیستم، جایی که بشر با چالش‌هایی مانند نبود یخچال، برق، واکسن و آب لوله‌کشی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، شروع کرد. او سپس به دهه ۱۹۸۰ اشاره کرد؛ دوره انقلاب اطلاعات با ورود کامپیوترهای شخصی، اینترنت و شبکه‌های موبایل.

او با اشاره به آغاز عصر هوش مصنوعی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به پیشرفت‌هایی مانند مدل‌های زبانی و الگوریتم آلفا فولد اشاره کرد که ساختار پروتئین‌ها را پیش‌بینی می‌کند و انقلابی در زیست‌فناوری ایجاد کرده است. او آینده را تا سال ۲۰۴۵ ترسیم کرد؛ جایی که شاید مرگ به شکلی که می‌شناسیم، دیگر تجربه نشود، نانوربات‌ها سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم کنند، ویرایش ژنتیکی بیماری‌های موروثی را حذف کند و هوش مصنوعی از ذهن انسان پیشی بگیرد.

گل‌زاده با اشاره به روند تاریخی تحول فناوری‌ها، عصر کنونی را نقطه ورود جدی هوش مصنوعی به صنایع عنوان کرد و افزود: «هوش مصنوعی تنها یک ابزار فناورانه نیست، بلکه تحولی بنیادین است که می‌تواند آینده اقتصاد و جامعه را متحول کند.»


چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در ایران


مدیرعامل داتا در ادامه به شرایط حاکم بر هوش مصنوعی در کشورمان پرداخت و جای خالی فرهنگ داده‌ای و حجم عظیم داده‌های بدون تحلیل را یکی از چالش‌های توسعه هوش مصنوعی در ایران دانست. البته گل‌زاده پس از برشمردن چالش‌ها بلافاصله به فرصت‌های هوش مصنوعی در ایران اشاره کرد؛ مواردی مانند شروع استقبال صنایع بزرگ مانند بانک‌ها و پتروشیمی‌ها به هوش مصنوعی، نیاز به بهره‌وری اقتصادی و فضای بکر برای استارتاپ‌ها.

مدیرعامل داتا همچنین «فرهنگ سنتی سازمان‌ها، کمبود زیرساخت پردازشی، کمبود نیروی متخصص عملی و داده‌های غیرساختاریافته» را به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های مسیر پذیرش و توسعه هوش مصنوعی در کشور معرفی کرد. به گفته او، سرمایه‌گذاری راهبردی روی داده، تشکیل تیم‌های چند تخصصی، آموزش مستمر کارکنان و اجرای پروژه‌های آزمایشی می‌تواند راهکار عبور از این چالش‌ها باشد.

او همچنین بر کاربردهای عملی هوش مصنوعی در سازمان‌ها تمرکز داشت و این کاربردها را به سه دسته تقسیم کرد: «خدمت به مشتری خرد» ،مانند چت‌بات‌های هوشمند و سیستم‌های توصیه‌گر، «هسته اصلی کسب‌وکار»، مانند پیش‌بینی خرابی تجهیزات و کشف تقلب و «فرایندهای داخلی» مانند غربالگری رزومه‌ها و اتوماسیون حسابداری. به‌این‌ترتیب هوش مصنوعی می‌تواند تجربه مشتری را شخصی‌سازی کند، بهره‌وری را افزایش دهد و فرایندهای داخلی را سریع‌تر و ارزان‌تر کند.

گل‌زاده در مورد چالش‌های ورود به حوزه هوش مصنوعی گفت: «بسیاری از افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند، باوجود دانش فنی بالا، با چالش عدم آشنایی با حوزه داده روبرو هستند. درحالی‌که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد دغدغه متخصصان این صنعت به استفاده از سرویس‌ها و خدمات هوش مصنوعی معطوف است، نزدیک به نیمی از تلاش ما بر این است که متخصصان داده را به‌خوبی بشناسند و بتوانند به طور مؤثر با آن کار کنند.»

او با تأکید بر ضرورت تکامل مدل‌های توسعه‌یافته اظهار کرد: «شاید برخی مدیران سازمان‌ها نگاه‌شان به سرویس هوش مصنوعی صرفا اجرای مدل باشد که نگاهی نادرست است. اجرای یک سرویس شاید تازه اول راه باشد و مهم‌ترین بخش در مسیر استفاده از هوش مصنوعی، آموزش دوباره سرویس، تغییر داده، بهینه‌سازی و تکمیل مدل پس از راه‌اندازی پروژه است. در لایه بعد درگیری تمام سازمان با هوش مصنوعی به‌عنوان عامل تأثیرگذار در موفقیت پروژه است.»

گل‌زاده در پایان سخنان خود تأکید کرد: «هوش مصنوعی، نه فقط یک ابزار، بلکه انقلاب بعدی فناوری است و در ایران، باوجود چالش‌ها، فرصت‌های بزرگی داریم. سؤال این است: آیا ما آماده‌ایم که بخشی از این تحول باشیم؟»


منبع داتا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.