راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل سپ در پاسخ به راه پرداخت: دستگاه‌های مبتنی بر 2G غیرفعال شده و در حال جایگزینی آنها هستیم

احسان ترکمن، مدیرعامل سپ طی نشستی که به مناسبت روز خبرنگار در ساختمان بانک سامان برگزار شد در خصوص قطع شدن پوزهای مبتنی بر 2G به راه پرداخت توضیح داد: «حدود دو میلیون دستگاه پوز بر بستر 2G در شبکه وجود دارد که حدود ۷ تا ۸ درصد آن متعلق به شرکت سپ است. این شرکت با ناوگانی شامل یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه فعال در این حوزه فعالیت می‌کند. بخشی از این دستگاه‌ها به دلیل تغییرات ایجادشده از سوی اپراتورها، که به‌دلیل مسائل امنیتی انجام شده، به تدریج از کار افتاده‌اند.»

او افزود: «این تغییرات هم‌اکنون در استان‌ها و شهرهای غربی کشور در حال اجراست و این دستگاه‌ها دیگر قابل استفاده نیستند و باید جایگزین شوند.»

به گفته مدیرعامل سپ، بررسی‌های انجام‌شده، هم در بخش تحقیق و توسعه شرکت و هم از طریق تأمین‌کنندگان، نشان داده که این مشکل صرفاً نرم‌افزاری نیست و دستگاه‌ها نیازمند تغییرات سخت‌افزاری هستند. در واقع، مادربرد این دستگاه‌ها باید به‌طور کامل تعویض شود و این قطعات نیز باید وارد کشور شوند.

ترکمن اظهار کرد: «در این شرایط، اقداماتی برای حفظ پذیرندگان اصلی و باارزش شرکت انجام شده است. بخشی از این نیاز از محل موجودی دستگاه‌های کارتخوان نو و بخشی دیگر از محل دستگاه‌های کارتخوانی که نصب شده اما غیرفعال یا کم‌تراکنش بوده، تأمین شده است. این دستگاه‌ها جمع‌آوری و برای جایگزینی در اختیار پذیرندگان فعال و مهم قرار گرفته‌اند. این فرآیند همچنان در حال انجام است، هرچند به زمان نیاز دارد.»

او افزود: « این امر باعث افت تراکنش‌های سپ در تیرماه نیز شد. علاوه بر این چهار تا پنج روز نخست این ماه نیز در بازه ۱۲ روزه جنگ قرار داشت.»

مدیرعامل سپ در خصوص کارمزد نیز بیان کرد: «میزان کارمزد در ۹ سال گذشته بدون تغییر باقی مانده بود. بانک مرکزی امسال بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که بر اساس آن افزایش حدود ۱ تا ۱.۵ درصدی کارمزد اعمال شد. البته این افزایش قابل توجه نیست؛ چرا که ۹۶ درصد تراکنش‌های جامعه زیر ۶۰۰ هزار تومان است.»

ترکمن ادامه داد: «بانک مرکزی سقف مبلغ مشمول کارمزد را دو برابر کرد، در حالی که فقط ۲ تا ۳ درصد تراکنش‌ها در این بازه انجام می‌شود.»

او خاطرنشان کرد: «حفظ زیرساخت حیاتی که به‌صورت آنلاین روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون تراکنش انجام می‌دهد و مبلغ آن حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است، نیازمند تجهیزات به‌روز و نگهداری مداوم است. این ارقام در ماه به حدود ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و سالانه به حدود یک میلیارد تراکنش می‌رسد. تأمین تجهیزات در شرایط تحریم نیز با دشواری همراه است.»

مدیرعامل سپ با اشاره به این که در حال انجام مذاکراتی با بانک مرکزی است، گفت: «امیدواریم این نهاد متقاعد شود که بخشنامه کارمزد اصلاح و پایه مبلغ از ۱۲۰ تومان به ۱۸۰ تومان افزایش یابد. در صورت تحقق این تغییر، درآمد کارمزدی شبکه پرداخت نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.»


بلوبانک به دنبال جذب سازمان‌ها و اصناف در مسیر توسعه خدمات دیجیتال


رضا حیدری، مدیرعامل بلوبانک در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار راه پرداخت مبنی بر این که آیا برنامه‌ای برای توسعه اینترنت بانک و بلو سازمانی دارید یا خیر، بیان کرد: «نت‌بانک یا درگاه ارائه خدمات از طریق اینترنت به صورت عمده در ارتباط با سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. این نهادها معمولاً یک دفتر مرکزی دارند که تیم‌های مختلف، از جمله بخش مالی و حسابداری، به صورت متمرکز در آن مستقر هستند. به همین دلیل، این فضا بیشترین همخوانی را با دریافت چنین خدماتی دارد.»

او افزود: «در حوزه استفاده شخصی، به‌ویژه از طریق تلفن همراه، این سرویس‌ها یک کانال مناسب و بهینه محسوب می‌شوند. تمامی نئوبانک‌ها و بانک‌های دیجیتال نیز در همین مسیر حرکت کرده و محصولات خود را بر این مبنا توسعه می‌دهند.»

مدیرعامل بلوبانک در پاسخ به این پرسش که آیا در مسیر توسعه، هدف‌گذاری برای شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز انجام می‌شود یا خیر، عنوان کرد: «بله، این دو بخش در واقع مکمل یکدیگر هستند؛ هم به این دلیل که بخشی از اشخاص و مشتریان برای سازمان‌ها کار می‌کنند و هم به سبب فضای بازار که در آن نیازهای متقابل تأمین می‌شود. در این بازار، بسیاری از کسب‌وکارها خدمات و محصولاتی عرضه می‌کنند که می‌تواند مورد تقاضای اشخاص باشد.»

حیدری افزود: «بلوبانک نیز با پایگاه کاربری قابل‌توجهی که ایجاد کرده، هر مجموعه یا سازمانی را برای دسترسی به این بازار ترغیب می‌کند. از این رو، این ظرفیت به‌عنوان یک بازارساز ارزشمند برای سازمان‌ها شناخته می‌شود.»

به گفته او، به‌زودی شاهد امکان آنبورد کردن اصناف و ارائه خدمات در بستر دیجیتال و درگاه بانکی خواهیم بود. شعب فیزیکی نیز همچنان برای گروه دیگری از خدمات و دسته‌ای از مشتریان فعال خواهند ماند. درگاه دیجیتال بانک سامان نیز توسعه خواهد یافت تا بتواند نیازهای شرکت‌ها و سازمان‌ها را پوشش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.