راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنگ، قطعی اینترنت و درگاه‌های بسته؛ روایت طلاین از مدیریت بحران در ۱۲ روز

طلاین اخیراً گزارشی درخصوص عملکرد و فعالیت‌های این پلتفرم طی جنگ ۱۲ روزه منتشر کرده است. بازه زمانی این گزارش از ۲۳ خرداد تا ۳ تیر ماه سال جاری عنوان شده و طلاین هدف از آن را مستندسازی اقدامات انجام‌شده برای حفظ پایداری خدمات، اطمینان‌بخشی به کاربران و ثبت تجربه مدیریت بحران در شرایط اضطراری ذکر کرده است.


  محدودیت‌های طلاین در جنگ ۱۲ روزه


محدودیت دسترسی کاربران به اینترنت، محدودیت‌های خریدوفروش و بسته شدن درگاه پرداخت از سوی نهادهای بالادستی، از دسترس خارج شدن برخی بانک‌ها و چالش‌ در مسیر پرداخت‌های کاربران و حمله سایبری به کسب‌وکارهای اینترنتی از مهم‌ترین چالش‌های طلاین در این دوره عنوان شده است.

براساس این گزارش، هجوم مردم به بازار سرمایه برای افزایش قدرت نقدینگی، محدودیت دسترسی به اینترنت و از کار افتادن بخشی از نظام بانکی به دلیل از دسترس خارج شدن برخی بانک‌ها و خدمات اینترنتی آنها باعث ایجاد چالش‌هایی برای طلاین در این بازه شد. همچنین افزایش نگرانی کاربران از حمله سایبری به چند کسب‌وکار دیجیتال و سیستم بانکی از دیگر محدودیت‌هایی بود که این پلتفرم خریدوفروش طلای آب‌شده با آن روبه‌رو بود.


اقدامات طلاین در راستای مدیریت بحران


به گفته محسن ابوالفتحی، مدیرعامل طلاین، در این چند روز با سه دسته کاربر مواجه بودیم که هر سه دسته در اثر تصمیم‌ها و اختلال‌هایی که از بیرون به پلتفرم‌های فروش طلا تحمیل شده بود نگران و مضطرب بودند.

دسته اول کاربرانی بودند که می‌خواستند طلای خود را به پول تبدیل کنند؛ اما مشکلات اینترنتی و چالش‌های بانکی مانع آنها بود.

دسته دوم کاربرانی بودند که نگران دارایی‌های خود در زمان جنگ بودند و از طرفی می‌خواستند با تبدیل آن به طلا از ارزش آنها محافظت کنند. در نتیجه برخی کاربران خواستار دریافت طلای فیزیکی خود بودند که به دلیل سازوکار بانک کارگشایی تحویل طلا با چالش‌هایی همراه بود.

دسته سوم کاربران طلاین، افرادی بود که قصد خرید طلا داشتند؛ اما به دلیل مشکلات مسدود شدن درگاه پرداخت و همچنین چالش‌های برخی از بانک‌ها نمی‌توانستند به هدف خود برسند.

تشکیل کمیته بحران، اجرای سیاست‌های امنیتی از پیش تعریف‌شده برای دسترسی کاربران، پشتیبانی ۲۴ ساعته، فعال‌سازی واریز شناسه‌دار به عنوان راهکار جایگزین درگاه پرداخت، تحویل فیزیکی طلا در یزد علی‌رغم تعطیلی بازار طلا و پاسخ‌گویی تلفنی و برخط باوجود قطعی و اختلال اینترنت، حفظ امنیت سرمایه کاربران، ارتباط مستمر با پلیس فتا و اعمال سیاست‌های امنیتی و انتشار اطلاعیه‌ها و ایجاد کانال‌های ارتباطی برای ارتباط مستمر با کاربران از جمله اقداماتی فوری بود که طلاین برای رفع مشکلات کاربران انجام داد.

براساس این گزارش، طی ۱۲ روز جنگ تحمیلی ۵۳۳۶ تماس و ۱۴۴۹۰ چت با تیم پشتیبانی این پلتفرم انجام شده است.

در این گزارش مصطفی افزونی، رئیس هیئت مدیره طلاین یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را شفاف نبودن فرایند تحویل طلا از بانک کارگشایی دانسته و عنوان کرده است: «طبیعی است که در چنین شرایطی عمدتا کاربران به فکر فروش یا تحویل فیزیکی باشند.»

او افزود: «برای همین ما مجبور بودیم طلاهای سپرده در بانک را تحویل بگیریم و به کاربران تحویل دهیم با این حال بانک کارگشایی برای چنین حجمی از عملیات آماده نبود. تحویل طلا از بانک مسیر شفاف و مشخصی نداشت و هر بار یک روش جدید و یک دستورالعمل تازه صادر می‌شد.»


افزایش ۶ برابری مراجعه به طلاین برای اطلاع از قیمت طلا


براساس گزارش طلاین، مقایسه آمار ۱۲ روز جنگ با ۱۲ روز قبل از آن نشان می‌دهد که حجم تراکنش‌های فروش ۱۰۷ درصد و حجم تراکنش‌های خرید ۵۶ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد تراکنش‌های فروش با ۲۱ درصد افزایش و تعداد تراکنش‌های خرید با ۲۴ درصد کاهش در این مدت همراه بوده است.

حجم معاملات ۸۲ درصد افزایش داشته و مراجعه به طلاین برای اطلاع از قیمت طلا نیز ۶ برابر افزایش داشته است.


 شاخص تمایل بازار طی ۱۲ روز جنگ


شاخص تمایل عددی بین منفی ۱۰۰ تا مثبت ۱۰۰ است؛ در صورتی که این شاخص به سوی مثبت ۱۰۰ میل کند؛ نشان از تمایل بالای کاربران به خرید است. در صورتی که شاخص به سمت منفی ۱۰۰ میل کند، نشان‌دهنده تمایل بالای کاربران به فروش است.

براساس گزارش طلاین، شاخص تمایل بازار در آغاز جنگ مثبت ۲۱ بوده؛ این شاخص در زمان اعلام آتش‌بس به منفی ۳۲ (۱:۳۰ تا ۴) و در زمان اجرای آتش‌بس (۷:۰۰ تا ۱۰:۰۰) به منفی ۷۳ رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.