راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با بی‌توجهی، اعتماد مردم به خرید اینترنتی را تضعیف می‌کنیم

حامد فریدن مدیرعامل متاکمپ / تجسم کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و مشتری شما قصد خرید از محصولات شما را دارد ولی ناگهان مشتری پس از کلیک بر روی دکمه پرداخت و در هنگام اتصال به درگاه بانک با یک پیام امنیتی مواجه می‌شود که این ارتباط امن نیست و ازنظر گواهی مشکل دارد! قسمت بد ماجرا اینکه، مشتری با این اتفاق در هنگام انتقال از سایت شما به درگاه بانک روبرو می‌شود و دقت نمی‌کند این هشدار برای آدرس درگاه بانکی است و گمان میکند که سایت شما امن نیست.

حال چگونه می‌توانید اعتماد دوباره این مشتری را به خود جلب کنید و به او ثابت کنید که این مشکل از سمت شما نیست؟!

https-index-way2pay-94-09-24

یکی از مهم‌ترین مواردی که همیشه به کاربران در هنگام خرید اینترنتی اطلاع‌رسانی و تأکید شده است، ورود اطلاعات بانکی‌شان در یک ارتباط امن است؛ و این در حالی است که گواهی https سایت شاپرک که تمامی درگاه‌های اینترنتی بانک‌ها مختلف بر روی این دامنه قرار دارند مشکل دارد.

در هنگام اتصال به یکی از زیردامنه های سایت شاپرک با دقت در آدرس بار متوجه خواهید شد که ارتباط https شما امن نیست و حتی در برخی از نسخه‌های مرورگرها با پیام امنیتی نیز مواجه خواهید شد.

.

در مورد گواهینامه استفاده شده دو مشکل وجود دارد:

مشکل نخست، مشکل عدم اعتماد به گواهینامه ریشه است که برخی از دستگاه‌ها و مرورگرها، صادرکننده‌ی گواهینامه‌ی ریشه را نمی‌شناسند و ازاین‌رو به آن اعتماد ندارند و خطای گفته شده را نشان می‌دهند. برای حل این مشکل، باید گواهینامه از صادرکننده‌ای گرفته شود که پشتیبانی کاملی از دستگاه‌ها و مرورگرهای گوناگون دارد.

مشکل دوم این است که گواهینامه‌هایی که در آن‌ها الگوریتم SHA-1 به کار گرفته شده باشد، دیگر امن نیستند و مرورگرها و به‌ویژه Google Chrome آن را به شکل نا امن نشان می‌دهند.

برای حل این مشکل، باید گواهینامه‌ای که خریده می‌شود، الگوریتم بهتری مانند SHA-2 را به‌کاربرده باشد. در غیر این صورت، Google Chrome (و به‌زودی مرورگرهای دیگر) آن را نا امن نشان می‌دهند و دوباره این مشکل پیش می‌آید.

.

اعتماد کالای گران بهایی است که به‌سختی به دست می‌آید و به‌راحتی از دست می‌رود. مشکل موجود باعث می‌شود کسب‌وکارهای آنلاین و نوپا اعتمادی که به‌سختی برای آن تلاش می‌کنند تا در ذهن کاربران خود ایجاد کنند به‌راحتی تخریب شود.

شایسته است که شرکت شاپرک و شرکت‌های پرداخت آنلاین با اولویت بالا این مشکل را پیگیری نمایند تا هم مشکل کاربران رفع شود و هم کسب‌وکارهای آنلاین جوابگوی مشکلی که متوجه آن‌ها نیست نباشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.