پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پاسخ فوری گلدیکا به کاربران در بحرانی بیسابقه؛ بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در کمتر از یک روز تسویه شد
مدیرعامل گلدیکا: در بحران ۱۲ روزه، همه درخواستهای تحویل طلا و برداشت ریالی را در کمتر از یک روز پاسخ دادیم
علیرضا عیوضی، مدیرعامل گلدیکا، با انتشار ویدئویی از دستور بانک مرکزی برای بسته شدن درگاههای بانکی سامانههای آنلاین معامله طلا، مشکلات گلدیکا در این زمان بحرانی و راهحلهای تیم عملیات و مالی گلدیکا برای رفع این مشکلات گفت. او با اشاره به بحران ۱۲ روزه، اعلام کرد گلدیکا در کمتر از یک روز کاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسویه ریالی انجام داده و تمامی درخواستهای تحویل طلا را از محل طلای سرمایهای خود پاسخ داده است.
به گزارش بخش روابط عمومی گلدیکا، عیوضی در این ویدئو به بیسابقه بودن این اتفاق اشاره کرد و گفت: «با پیشامد شرایط خاص کشور که در چند دهه اخیر بیسابقه بوده است، در۲۳ خردادماه، با دستور بانک مرکزی به یکباره درگاههای کلیه سامانههای معاملاتی طلا بسته شد؛ بدون آنکه هیچ گونه اطلاعیه کتبی برای ما ارسال شده باشد.»
مسلما این اتفاق برای همه سامانهها آنلاین معضلاتی را ایجاد کرد. عیوضی در ادامه ویدئو به معضلات و موانعی که برای گلدیکا پیشامد اشاره کرد: «همراه با این اتفاق بیسابقه و اقدام غیرقانونی، اختلالات جدی دیگری مانند نیمه تعطیل شدن ادارات دولتی، خالی شدن پایتخت، محدودیت دسترسی به طلای موجود در خزانه بانکی، تعطیلی بازار طلای تهران، اختلال در شبکه بانکی و حتی خارج شدن چند بانک از شبکه هم شرایط را برای ما پیچیده تر کرد.»
او درباره نحوه مدیریت بحران تیم گلدیکا و راهحلهای این تیم برای رفع مشکل و عمل به تعهداتشان گفت: «از آنجایی که نقدشوندگی دارایی کاربران و دسترسی به دارایی فیزیکی آنها برای ما اهمیت بسیاری دارد، با وجود شرایط خطرناک پایتخت، تیمهای عملیات و مالی گلدیکا خدمترسانی به کاربران را متوقف نکردند. در نتیجه با وجود بسته شدن شعب گلدیکا در تهران و در دسترس نبودن طلای موجود در خزانه بانکی، کلیه درخواستهای تحویل طلای کاربران را از محل طلای سرمایهای خود گلدیکا به مشتریان تحویل دادیم.»
او ادامه داد: «همچنین با وجود بسته بودن تحمیلی درگاه و کاهش شدید ورودی، کاربران همچنان میتوانستند به صورت شبانهروزی طلای خود را بفروشند و معادل ریالی آن را برداشت کنند. البته در این به علت بسته بودن بازار طلای تهران، مجبور به استفاده از از ظرفیت بازارهای طلای سایر نقاط کشور برای تامین نقدینگی شدیم. در این مدت بیش از صد میلیارد تومان تسویه ریالی با کاربران در کمتر از یک روز کاری به حساب ایشان انجام شد.»
در این بحران ۱۲ روزه، صندوق های بورسی و برخی سامانههای طلا، در اکثر روزها محدودیتهای مختلفی در معامله، برداشت ریالی یا تحویل طلا به کاربران داشتند، آقای عیوضی با اشاره به این موضوع، ادامه داد: «صندوقهای بورسی دو هفته کاملاً تعطیل بودند و برخی سامانههای طلا نیزحتی سقف ۵۰۰ هزارتومانی برای برداشت اعمال کرده بودند. اما تمام تلاشمان را کردیم که در این مدت ثابت کنیم قفل شدن دارایی کاربران خط قرمز ما در گلدیکاست. در حال حاضر هم همه خدمات گلدیکا به غیر از درگاه پرداخت اینترنتی به صورت ۲۴ ساعته فعال است.»
در پایان، عیوضی تأکید کرد که مسدود شدن ناگهانی درگاه کسبوکاری دارای مجوز با میلیونها کاربر، اقدامی فراقانونی و خارج از کنترل گلدیکا بوده و پیگیریهای این سامانه از نهادهای ذیربط جهت عدم تکرار چنین اتفاقی ادامه خواهد داشت. او خاطرنشان کرد که: «ما در گلدیکا به عمل به تعهداتمان به کاربران در هر شرایطی تأکید داریم و مردم نباید قربانی بینظمیها و تصمیمات ناگهانی شوند. به امید آرامش و آرزوی سلامتی برای همه مردم ایران.»