پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چالشهای بزرگ شرکتهای رگتک؛ انحصار، نظارتهای پرهزینه و رگولاتوری نابالغ
در گفتوگو با عباس عسکری مدیرعامل مهیمن مطرح شد
گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات مهیمن از سال ۱۳۸۸ با هدف بهرمندسازی کشور از کاربرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت خود را آغاز کرده است. طی گفتوگویی که «راه پرداخت» با عباس عسکری، مدیرعامل شرکت مهیمن، داشت او به چالشهای جدی موجود در حوزه فناوریهای رگتک اشاره کرد و مهمترین مانع را انحصار ساختاری بازار و نابالغ بودن رگولاتوری دانست که ورود به این صنعت را دشوار و پرهزینه کرده است؛ او با تاکید بر پیچیدگیهای نظارتی و وجود بدنههای سنتی که اجازه فعالیت بازیگران جدید را نمیدهند، ضرورت ایجاد حرکت صنفی هماهنگ و مستمر برای ارتقای درک و همکاری با نهادهای حاکمیتی را مطرح کرد. همچنین عسکری چشمانداز توسعه فعالیتهای شرکت مهیمن را به صورت تدریجی و در چند مرحله، از زیرساختهای رگولاتوری بانکی آغاز و با ورود به حوزههای پرداخت، بیمه و خدمات دوزیستی ادامه داد و بر هدف ارائه خدمات متنوع و هماهنگ با نیازهای بازار تاکید کرد.
تمرکز بر خدمات ابری و زیرساختهای کلانداده
عباس عسکری، مدیرعامل گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات مهیمن، با اشاره به جایگاه این مجموعه در اکوسیستم فناوری کشور گفت: «مهیمن یکی از شرکتهای بزرگ کشور در حوزه فناوری اطلاعات است که عمدتاً در چهار یا پنج حوزه اصلی از جمله خدمات ابری، زیرساختهای کلانداده و راهکارهای زیرساختی سازمانی فعالیت میکند. تقریباً در تمامی این حوزهها، مهیمن توانسته به یکی از بازیگران اصلی بازار در سطح ملی تبدیل شود. سالهاست که در حوزه مدیریت بیگ دیتا بهصورت تخصصی فعالیت میکنیم و بهویژه در بخش بانکداری، خدمات متنوعی برای تحلیل تراکنشها، شناسایی تقلب و تحلیل رفتار مشتریان طراحی و پیادهسازی کردهایم. تمرکز ما در نمایشگاه امسال این بود که این راهکارها را به سازمانها و دستگاههای حاضر معرفی کنیم و ظرفیت همکاری برای ارائه سرویسهای دقیق و هدفمند را نشان دهیم.»
رگولاتوری نابالغ، مانعی دیگر برای رشد فناوری
عسکری، با اشاره به چالشهای ورود و فعالیت در این صنعت، مهمترین مانع را انحصار ساختاری و پیچیدگیهای تنظیمگری دانست. او گفت: «ما بهعنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه رگتک در کشور، با چالشهای جدی در ورود به بازار و گسترش فعالیتها مواجهایم. برخلاف بسیاری از بخشهای خصوصی دیگر، ورود به فضای رگتک، بهویژه در لایههایی که با تولید راهکارها و سلوشنهای فناورانه سروکار دارند، مسیر بسیار سنگلاخی و دشواری دارد. دلیل آن هم مشخص است نظارتها و رگولیشنهای سنگین، چندلایه و گاه مبهم، هزینه و پیچیدگی ورود را چند برابر میکند. علاوه بر این، در بسیاری از صنایع کشور، یک بدنه سنتی و تثبیتشده وجود دارد که اصولاً اجازه ورود بازیگران جدید را نمیدهد؛ اما این وضعیت در حوزههای فناورانه و بهویژه در رگتک، بهمراتب دشوارتر است. چرا که این حوزهها نیمهحاکمیتی محسوب میشوند و بازارشان در انحصار شرکتهای بیمهای یا سازمانهای دولتی قرار دارد. این شرکتها، چه از مسیرهای قانونی و چه گاهی با شیوههای غیردقیق یا غیرقانونی، بازار را قفل میکنند و راه را بر نوآوری و رقابت میبندند.»
او با تأکید بر ضرورت اقدام هماهنگ صنفی افزود : «چالش دیگر، نابالغبودن رگولاتوری در این فضاست. مقررات یا وجود ندارند یا آنقدر خام هستند که بیشتر از آنکه حمایتگر باشند، مانع رشد و توسعهاند. راهحل ما چیست؟ به نظرم باید یک حرکت صنفی، هماهنگ و مستمر شکل بگیرد. فعالان این حوزه باید با همدیگر متحد شوند، برنامهریزی کنند و زبان مشترکی برای گفتوگو با بخش حاکمیتی پیدا کنند. این حرکت باید توأم با صبر، استقامت و هدفمندی باشد. بدون این تعامل و بدون آموزش و انتقال ادراک دقیق به نهادهای تنظیمگر، بعید است بتوان امیدی به فضای کسبوکار رقابتی و سالم داشت.»
گسترش گامبهگام؛ از بانک تا بیمه و خدمات حوزههای دوزیستی
عسکری درباره چشمانداز توسعه فعالیتهای این مجموعه در آینده گفت: «هرچند تنها چند سالی است که وارد فضای بانکی شدهایم، اما میتوان گفت هنوز یک بازیگر نسبتاً جوان در این حوزه محسوب میشویم. با این حال، تلاش ما این بوده که بهصورت تدریجی اما پیوسته، سبد خدماتمان را توسعه دهیم و به آنها عمق و هویت حقوقی ببخشیم. ما از زیرساختهای رگولاتوری و تنظیمگری در حوزه بانک آغاز کردیم، ولی به تدریج در حال ورود به سایر لایهها از جمله حوزه پرداخت و خدمات فیزیکی هستیم. گام بعدی ما ورود جدی به صنعت بیمه است؛ بازاری که ظرفیت بسیار بزرگی دارد و هماکنون نیز با چالشهای ساختاری مشابهی روبهرو است. پس از آن، برنامه ما توسعه سرویسهایی است که در تقاطع چند حوزه (خدمات دوزیستی) قرار میگیرند؛ جایی که فناوری، بانک، بیمه و سایر زیرساختها به هم متصل میشوند. هدف ما این است که با شکلدهی یک معماری منسجم و چندلایه، بتوانیم خدماتی با ارزش افزوده بالا و متناسب با نیاز بازار ارائه دهیم.»