پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
واکنش مدیران صرافیهای رمزارز به بحرانهای اخیر؛ از انتقال داراییها به کیف پولهای سرد تا اعمال محدودیت در انجام معاملات
سامان بیرقی، رئیس هیئتمدیره اوامپی فینکس؛ عیسی کشاورز، رئیس هیئتمدیره یوبیتکس و علیرضا یعقوبی، مدیرعامل رابکس در گفتوگو با راه پرداخت درباره وضعیت خدماتدهی این صرافیها و الزامات پلیس فتا صحبت کردند
در پی دستور پلیس فتا مبنی بر انتقال داراییهای دیجیتال صرافیهای رمزارزی به کیف پولهای سرد، مدیران سه صرافی اوامپی فینکس، یوبیتکس و رابکس در گفتوگو با راه پرداخت درباره اقدامات امنیتی، محدودیتهای ایجادشده و ادامه خدماترسانی در شرایط کنونی صحبت کردند. سامان بیرقی توقف فعالیت صرافیها را تصمیم درستی نداست و از تداوم خدمات بدون اختلال اوامپی فینکس خبر داد. علیرضا یعقوبی نیز تأکید کرد شرایط دیگر مثل قبل نیست و تصمیمات جمعی برای محدودسازی برخی خدمات گرفته شده است. عیسی کشاورز نیز از همراهی با سیاستهای ملی، محدودکردن معاملات پرریسک و تلاش برای حفظ امنیت دارایی کاربران گفت.
توقف سرویسدهی برخی صرافیها، تصمیم درستی نیست
سامان بیرقی، رئیس هیئتمدیره اوامپی فینکس، درباره وضعیت خدماتدهی این صرافی در شرایط فعلی توضیحاتی ارائه کرد. او با اشاره به تفاوت رویکرد اوامپی فینکس در مقایسه با سایر صرافیها اظهار داشت: «الگوریتم برداشت رمزارز در اوامپی فینکس بهگونهای طراحی شده که در نهایت یک فرد بر فرایند نظارت دارد؛ این امر امنیت را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهد. ما بخش عمده داراییها را در کیف پولهای سرد نگهداری میکنیم و تنها مقدار محدودی در کیف پولهای گرم قرار دارد. بررسیهای ما نشان میدهد که توقف خدمات در شرایط کنونی، اعتماد کاربران به اکوسیستم را کاهش میدهد.»
او افزود: «در این مدت، تمامی خدمات اوامپی فینکس پایدار بوده و هیچ اختلالی نداشتهایم. کاربران میتوانند بهراحتی واریز و برداشت انجام دهند. باوجود مشکلات گسترده در زیرساخت اینترنت کشور، تیم ما، بهویژه در دفتر مشهد، بهصورت لحظهای فعال است. تیم پشتیبانی ما نیز بهصورت ۲۴ ساعته و حضوری، خدمات لازم را به مشتریان ارائه میدهد.»
بیرقی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی، امنیت مهمتر است یا اعتماد کاربران، تأکید کرد: «در صورت رعایت پروتکلهای امنیتی، مشکلی ایجاد نخواهد شد. اگر اتفاقی مشابه آنچه برای نوبیتکس رخ داد، برای ما نیز پیش آید، نگهداری حجم زیادی از داراییها در کیف پولهای گرم با کنترل کاملاً اتوماتیک، امنیت را کاهش میدهد، زیرا اتوماسیون کامل، هرچند پیچیده نیست، اما آسیبپذیریهایی ایجاد میکند. در اوامپی فینکس، تمامی برداشتها بهصورت مرحلهبهمرحله بررسی میشود؛ بخشی از این فرایند توسط هوش مصنوعی و بخش نهایی توسط اپراتور انسانی انجام میگیرد. این روش امکان رصد دقیق تراکنشها را فراهم میکند و از خروج ناگهانی حجم زیادی از داراییها جلوگیری میشود. همچنین، کیف پولهای گرم ما بهصورت گسترده (expand) طراحی شدهاند، بهطوریکه هک یک کیف پول بهتنهایی نمیتواند کل سیستم را به خطر بیندازد.»
او ادامه داد: «در حال حاضر، بسیاری از صرافیهای رمزارز غیرفعال شدهاند، اما این دلیل نمیشود که ما نیز فعالیت خود را متوقف کنیم. بهعنوان مثال، نمیتوان گفت چون بانک سپه هک شده، بانک صادرات هم باید خدمات خود را متوقف کند، تنها به این دلیل که ممکن است هک شود. این توجیه منطقی نیست. پلیس فتا الزاماتی را برای افزایش امنیت اعلام کرده که اقدام مثبتی است، اما توقف سرویسدهی برخی صرافیها یا عدم دسترسی به پلتفرمهایشان تصمیم درستی نیست. ما باوجود مشکلات اینترنت، همچنان به ارائه خدمات ادامه میدهیم.»
بیرقی درباره حملات سایبری به اوامپی فینکس نیز توضیح داد: «ما روزانه با حملات متعددی مواجه هستیم که این موضوع از گذشته نیز وجود داشته است. اما با رعایت پروتکلهای امنیتی، این حملات مشکلی ایجاد نمیکنند. تیم امنیتی ما با ۲۸ متخصص در لایههای مختلف، بهصورت مداوم در حال نظارت است. نگهداری امن داراییهای کاربران فرایندی مشخص دارد که با رعایت آن و سرمایهگذاری مناسب در نیروی انسانی متخصص، میتوان چنین چالشهایی را مدیریت کرد.»
دیگر چیزی مثل روال قبلی نیست
علیرضا یعقوبی، مدیرعامل رابکس نیز در این باره اظهار کرد: «در حال حاضر اکثر صرافیها مشکل ارتباط با خارج از کشور را دارند و درعینحال، مشکلات شدیدتری در داخل کشور نیز وجود دارد. اینکه اکنون کسی بتواند مثل روال قبلی عمل کند، بسیار بعید است. ما در رابکس هم طبیعتاً با این مشکلات دستوپنجه نرم میکنیم و از طرفی هم مجبوریم با شرایط جنگی کنار بیاییم. حملاتی که اخیراً به رابکس یا برخی دیگر از صرافیها شده، به اندازه نوبیتکس نبوده و ما توانستیم جلوی این حملات را بگیریم. همچنین تفکیک بین کیف پول گرم و سرد هم اهمیت زیادی ندارد؛ زیرا ما این کنترلها را از ابتدا شروع کردهایم.»
او در ادامه افزود: «کنترل اصلی که ما در حال حاضر انجام میدهیم، این است که اجازه نمیدهیم ارتباط مستقیمی انجام شود. ما از ابتدا هم این سیاست را در پیش گرفتیم و به همین دلیل در حال حاضر مشکل خاصی نداریم. همکاران ما هم علیرغم اینکه تحت حملات متعدد بودهاند، هر کس به نحوی توانسته از این حملات جلوگیری کند. بااینحال به دلیل مشکلاتی که باتوجهبه وضعیت حال حاضر وجود دارد، در این شرایط همه ارتباطات مختل شده و این اختلال ارتباط بیشتر به کاربران لطمه میزند.»
یعقوبی تأکید کرد که قطعاً دیگر چیزی مانند روال قبلی انجام نمیشود. او بیان کرد که در ساعات اولیه حملات بر اساس تصمیمی که بهصورت جمعی در انجمن فینتک گرفتهاند، همه خدمات به مدت ۲۴ ساعت متوقف و پس از آن نیز طبق تصمیمی که در انجمن گرفته شد، خریدوفروش تتر را از ساعت ۲۱ تا ۹ متوقف کردهاند. او اظهار کرد: «سایر خدمات ما بهصورت مرتب انجام میشود و حتی ما در برداشت پول هم مشکلی نداریم؛ اما بههرحال شبکه بانکی مشکلات جدی دارد.»
هم کاربران و هم متصدیان صرافیها از انجام معاملات پرریسک خودداری کنند
عیسی کشاورز، رئیس هیئتمدیره یوبیتکس، نیز ابتدا به تشریح وضعیت کنونی این پلتفرم و ارائه خدمات به کاربران پرداخت. او با اشاره به دستور اخیر پلیس فتا مبنی بر انتقال تمام داراییهای صرافیهای رمزارزی به کیف پولهای سرد، اظهار داشت که در شرایط کنونی کشور، همه کسبوکارها، از جمله صرافیهای رمزارزی، موظفاند خود را با سیاستهای ملی همسو کنند تا تبعات خسارات احتمالی قابل مدیریت باشد.
کشاورز با اشاره به قطعی اینترنت بینالملل و کندی اینترنت داخلی، توضیح داد که ارائه خدمات شفاف و پایدار به کاربران با دشواریهای فراوانی برایشان همراه شده است. به گفته او، قطعی اینترنت بینالملل امکان دریافت دقیق قیمت رمزارزها از بازارهای جهانی را غیرممکن کرده و کندی اینترنت داخلی نیز باعث بیثباتی قیمتها شده است. همچنین، قطعی شبکههای اجتماعی مشکلات موجود را تشدید کرده است.
او در ادامه تأکید کرد: «در چنین شرایطی، هم کاربران و هم متصدیان صرافیها باید با حفظ خونسردی و شکیبایی، از انجام معاملات پرریسک خودداری کنند. به همین دلیل، یوبیتکس امکان انجام معاملات، واریز و برداشت را برای کاربران محدود کرده و معاملات متداول به روال سابق تا رسیدن به شرایط پایدار متوقف شده است.» کشاورز توصیه کرد که کاربران از انجام هرگونه واریز به پلتفرم یوبیتکس خودداری کنند و افزود که برداشتها بر اساس سیستم درگاه شاپرک همان سقف ۲۵ میلیون تومان خواهد بود و معاملات در حال حاضر تحت هیچ شرایطی به کاربران پیشنهاد نمیشود.
رئیس هیئتمدیره یوبیتکس با بیان اینکه این صرافی کاملاً منطبق بر سیاستهای فرماندهی امنیت سایبری کشور عمل میکند، اظهار داشت: «یوبیتکس با رعایت محدودیتهای اعلامشده، در تلاش است تا داراییهای کاربران را حفظ کند. تمام داراییهای موجود در کیف پولهای سرد یوبیتکس در مکان امن نگهداری میشوند، اما داراییهای موجود در کیف پولهای گرم، بهویژه تتر، با ریسک بالایی همراه هستند.» کشاورز افزود که این صرافی با ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته و تماسهای تلفنی مداوم، بهصورت اختصاصی در کنار کاربران است تا در شرایط کنونی به نیازهای آنها پاسخ دهد.
درباره انتقال داراییهای موجود در کیف پولهای گرم به کیف پولهای سرد، کشاورز توضیح داد که بخشی از این داراییها با موفقیت منتقل شده، اما بخشی دیگر هنوز منتقل نشده است. او گفت: «یوبیتکس در تلاش است تا این جابهجایی را طبق سیاستهای اعلامشده انجام دهد و دسترسیهای لازم را حفظ کند.»
توجه داشته باشید که این گفتوگو در روزهای گذشته انجام شده است و طبق اعلام کشاورز، یوبیتکس سرورهای خود را برای حفظ امنیت دارایی کاربرانش خاموش کرده است و تا اطلاع بعدی از دسترس خارج شدهاند.