راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مساله کمبود منابع انسانی متخصص

گفته می‌شود که حدود صد هزار نفر دارای مدرک دکترای بیکار داریم. گفته می‌شود که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار به میلیون‌ها نفر خواهد رسید. همین‌طور خیل روبه رشد پزشکان بیکار را داریم و الخ. در سال‌های گذشته هم مدام در هر نقطه‌ای که شده دانشگاهی برپاشده به نحوی که الآن در برخی مناطق دسترسی به دانشگاه آسان‌تر از دسترسی به مدرسه شده است! اما این‌همه خروجی دانشگاه نتوانسته پاسخگوی عطش صنعت باشد. علی‌الخصوص به‌ویژه در فضای فناوری‌های مالی به دلیل ماهیت پیچیده فعالیت‌های مالی و فناوری‌های موردنیاز آن و ماهیت بین‌رشته‌ای که دارد نیاز به نیروهای متخصص بسیار شدید است. پس چرا فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند؟ از طرف دیگر شرکت‌ها گلایه می‌کنند از نبود متخصص و کارشناس و فارغ‌التحصیل مناسب. همه ناراضی‌اند! چرا؟

گفته می‌شود در کشورهای پیشرفته انتخاب و گسترش آموزش عالی و دانشگاهی بر مبنای استراتژی توسعه کلان آن کشور صورت می‌گیرد. به عبارتی هر کشوری می‌داند که در سال‌های آینده مزیت رقابتی‌اش چیست و برای همین مزیت رقابتی دست به تربیت نیروهای مختلف می‌زند. وقتی ما ندانیم که می‌خواهیم کجا باشیم این می‌شود که درگیر خشکسالی هستیم؛ اما صنایعی مانند فولاد و خودرو معدن و کشاورزی داریم که قاتل آب هستند و از طرف دیگر بااینکه همه می‌گویند باید دنیای دیجیتال را دریابیم اما خروجی محسوسی از دانشگاه‌ها نداریم که نشان دهد برای دنیای دیجیتال آماده هستیم. ما اکنون تعداد زیادی فارغ‌التحصیل داریم اما این نیروهای تازه‌نفس حداقل چند سال باید در شرکت‌ها کار کنند تا مبانی کار را یاد بگیرند و تازه همین افراد بعد که به کار مسلط شدند مهاجرت می‌کنند کانادا و استرالیا و ما می‌مانیم دست از پا درازتر.

در مدتی که در فضای بانکداری و پرداخت الکترونیکی فعالیت می‌کنم مدیران مختلفی به من گفته‌اند که مشکل زیادی در جذب منابع انسانی مناسب دارند. حتی یکی بار یکی از مدیران گفت که ما نمی‌دانیم این فارغ‌التحصیل‌های شریف و تهران و امیرکبیر چه می‌شوند و به کجا می‌روند؟ در شرایطی که همه ما می‌دانیم آینده ما نوآوری پایدار در فضای دیجیتال است اما دست‌به‌کار خاصی برای آموزش نزده‌ایم و با نگاهی به سیلابس‌های درسی دانشگاه‌ها می‌بینیم که چقدر فاصله دارد با فضای واقعی کار امروز. دقت کنید که داریم درباره مهندسی شیمی و وضعیت پالایشگاه‌ها صحبت نمی‌کنیم که بگوییم مشکل سخت‌افزاری داریم. داریم درباره فضای دیجیتالی صحبت می‌کنیم که مسئله سخت‌افزار اولویت اول آن نیست. همان امکانات نرم‌افزاری که در اختیار مایکروسافت و اپل و گوگل هست تا حد خوبی در اختیار ما هم هست.

در سال‌های آینده اگر آموزش نیروهای انسانی جدی گرفته نشود با چالش‌های وحشتناکی روبه‌رو خواهیم شد. وقتی به‌اندازه کافی سرباز و درجه‌دار و افسر نداشته باشیم، حضور سردارها و بزرگان ما را به هیچ جایی نمی‌رساند.

رضا قربانی

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.