پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانک مرکزی واگذاری تنظیمگری رمزارزها به وزارت ارتباطات یا صمت را پیشنهادی خطرناک و غیرمسئولانه خواند
بانک مرکزی در پاسخ به اظهارات معاون وزارت ارتباطات، با استناد به قانون و تأکید رئیسجمهور، خود را تنها نهاد قانونی برای تنظیمگری، نظارت و صدور مجوز در حوزه رمزارزها معرفی کرد و هشدار داد که واگذاری این مسئولیت به سایر نهادها خطرناک، غیراصولی و موجب تعارض نهادی است
بانک مرکزی با انتشار جوابیهای پاسخ احسان چیتساز، معاون سیاستگذاری و برنامهریزی توسعه فاوا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از منظر حقوقی، ساختاری و راهبردی در حوزه تنظیمگری رمزارزها داد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیسجمهور طبق مستندات قانونی در تاریخ ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳ در نامهای به رئیسکل بانک مرکزی، این بانک را متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تنها مرجع مجوزدهی، تنظیمگری، نظارت و ابلاغ دستورالعملهای موردنیاز این حوزه اعلام کرده است. در این جوابیه آمده است: با احترام به دیدگاههای مطرحشده از سوی احسان چیتساز، معاون محترم سیاستگذاری و برنامهریزی توسعه فاوا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذکر چند نکته کلیدی از منظر ضروری است.
مرجعیت تنظیمگری پولی و ارزی بر اساس قانون
بر اساس قوانین جاری کشور، از جمله قانون بانک مرکزی و شاید مجموعه مقررات موضوع، تنها نهاد رسمی سیاستگذار و تنظیمگر حوزه پول، اعتبار، و مبادلات ارزی در کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. رمزارزها صرفنظر از فناوری زیربنایی آنها در عمل کارکردهای پول، ابزار پرداخت، و مبادله ارزش را ایفا میکنند و به همین دلیل ذیل صلاحیت ذاتی و قانونی بانک مرکزی قرار میگیرند. هیچ نهاد دیگری، اعم از وزارت ارتباطات یا سایر دستگاهها، چنین جایگاهی در قوانین فعلی ندارد.
نگاه فناوریمحور به رمزارزها، اشتباهی راهبردی است
بیتردید رمزارزها دارای ابعاد فناورانه، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی هستند. اما این تنوع ابعاد بهمعنای تقسیم صلاحیت تنظیمگری بهصورت افقی میان نهادهای متعدد نیست. بلکه بهمعنای ضرورت مشورت و همکاری بینبخشی در ذیل رهبری نهادی واحد است. در همه نظامهای پیشرو دنیا، از جمله اتحادیه اروپا، بریتانیا، و سنگاپور، نیز نهاد تنظیمگر مالی یا بانک مرکزی، هدایتگر اصلی تنظیمگری رمزارزها است و نهادهای فناورانه صرفاً نقش مشورتی و تسهیلگر دارند. آنچنانکه مدیریت مجموعه متعددی در کشور از جمله بازار سرمایه، با بهرهگیری از ابزارهایی فناورانه صورت میپذیرد؛ اما آیا این به معنای انتقال نقش سازمان بورس و اوراق بهادار به مجموعه وزارت ارتباطات است؟
خطر تعارض نهادی و چندگانگی تصمیمگیری
اعطای نقش تنظیمگری مستقل به نهادهایی چون وزارت ارتباطات یا وزارت صمت در حوزهای بهشدت حساس و آسیبپذیر مانند رمزارزها، که در معرض جرائم مالی، فرار سرمایه، و تأثیر بر ثبات مالی کشور است، پیشنهادی بسیار خطرناک و غیرمسئولانه است. تنوع بازیگران نباید به پراکندگی تصمیمسازی منجر شود. بلکه باید در قالب ساختاری یکپارچه و با محوریت بانک مرکزی، از ظرفیتهای تخصصی سایر نهادها بهصورت هدفمند استفاده کرد.
عدم درک صحیح از پول دیجیتال بانک مرکزی
استدلالی که میگوید بانک مرکزی صرفاً باید بر CBDC نظارت کند، نادرست است. پول دیجیتال بانک مرکزی بخشی از چشمانداز آینده بانکداری دیجیتال است، اما تنظیمگری بازار رمزارزهای غیردولتی (اعم از توکنها، استیبلکوینها و صرافیها) نیز در راستای وظایف قانونی بانک مرکزی در مدیریت جریانهای نقدی، ثبات پولی، و مقابله با تأمین مالی تروریسم قرار دارد. به عبارت دیگر، بانک مرکزی مسئول «کارکردهای پولی»، نه صرفاً «ابزارهای پولی» است.
حقوق داده کاربران باید ذیل تنظیمگر اصلی دیده شود
پیشنهاد تدوین منشور حقوق داده کاربران و ضوابط تبادل داده، در جای خود ارزشمند و ضروری است، آنچنانکه تاکنون نیز هیچ شفافیتی در موضوعات متعدد مرتبط با حقوق کاربران از جمله نرخ کارمزد، مجموعه نگهداری دارایی عموم نزد پلتفرمها نیز شفاف نشده است؛ اما نباید به بهانه حفاظت از دادههای کاربران، حوزه تنظیمگری پولی به نهادهای غیراقتصادی واگذار شود. حفاظت از داده و محرمانگی اطلاعات، بخشی از چهارچوب کلان حکمرانی مالی و نیازمند همسویی با نظام ضدپولشویی و افشای ذینفعان است؛ امری که در صلاحیت اصلی نهادهای مالی و قضایی، نه فناورانه صرف، قرار دارد.
لازم به تأکید است که استفاده از ظرفیت تنظیمگران بخشی مانند وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، و حتی سازمان بورس و اوراق بهادار در سیاستگذاری، توسعه فناوری، و تقویت بسترهای نظارت بر اکوسیستم رمزارز بسیار مهم و ضروری است. اما مسئولیت تنظیمگری، مجوزدهی، نظارت، و مقابله با سوءاستفادههای مالی باید منحصراً با رهبری بانک مرکزی و در هماهنگی با نهادهای امنیتی، قضایی و مالی انجام شود. حرکت بهسوی ساختار چند نهادی بدون مرکز، تنها به تعارض، فساد و ریسکهای سیستماتیک منجر خواهد شد.
در پایان تأکید بر این نکته ضروری است که رئیسجمهور نیز در تاریخ ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳ به رئیسکل بانک مرکزی، این نهاد را متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تنها مرجع مجوزدهی، تنظیمگری، نظارت و ابلاغ دستورالعملهای موردنیاز این حوزه اعلام کرد. بر همین اساس و نظر به ضرورت تسریع در انتظام بخشی به کسبوکارهای فعال در حوزه رمزپول و در راستای تأکیدات ریاستجمهور طی نامه شماره ۱۷۶۱۲۲ مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۵، بانک مرکزی اقدامات مربوطه را در دستور کار قرار داده و اطلاعرسانی به تمام فعالان این حوزه نیز در ماههای گذشته انجام گرفته است.
به استناد اجزاء (۱۳) و (۱۴) بند (الف) و تبصره (۱) ماده (۴) و مفاد مقرر در ماده (۵۹) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ مجلس شورای اسلامی، تنظیمگری و ابلاغ انحصاری مقررات مرتبط با فعالیت در حوزه رمزپولها (رمزارزها) بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
نظر به اینکه تاکنون کسبوکارهای فعال در این حوزه مبادلات رمزپولها (رمزارزها)، هیچگونه مجوز فعالیتی از این بانک اخذ نکردهاند؛ طی چند ماه گذشته و با اطلاعرسانیهای عمومی به کسبوکارهای فعال، ضرورت رعایت الزامات حداقلی این بانک در مرحله شناسایی اولیه جهت تمدید روند فعالیت مشروط ایشان تا زمان اخذ مجوزهای قانونی مربوطه ابلاغ شد.
شایان ذکر است تا تاریخ ۱۵ اردیبهشتماه امسال، تعداد ۶۱ کسبوکار با پذیرش الزامات ابلاغی، تعهد به ارائه اطلاعات و مدارک لازم در راستای نظارت بر سلامت فعالیت ایشان و تکمیل اطلاعات ثبتی و تجاری، موفق به اخذ موافقت اولیه مشروط سه ماهه شده و درگاه پرداخت ایشان از حالت تعلیق خارج شده است.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهوری اسلامی ایران، ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۳ در نامهای به رئیسکل بانک مرکزی تأکید کرد: «به استناد اجزاء ۱۳ و ۱۴ بند الف و تبصره ۱ ماده ۴ و مفاد مقرر در ماده ۵۹ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تعیین موارد مجاز نگهداری و مبادله آن و همچنین تنها مرجع مجوزدهی، تنظیمگری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل موردنیاز این حوزه اعم از رمزپول (رمزارز)های جهانروا و پایه ثابت بوده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال و کسبوکارهای عرصه رمزپول (رمزارز)ها، اشخاص تحت نظارت بانک مرکزی محسوب میشوند و تأسیس و فعالیت آنها منوط به اخذ مجوز از این بانک است.
بر اساس نامه رئیسجمهور، بانک مرکزی به تمام دادهها و آمار و اطلاعات و اسناد نهادهای فعال در عرصه رمزپول (رمزارز)ها دسترسی مستقیم و دست اول خواهد داشت.