راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وین کارت، فراتر از فرهنگ‌سازی مرسوم بانکداری الکترونیک

هرروزه شاهد معرفی محصولات جدید در دنیای ابزارهای الکترونیک و رقابت شرکت‌های تراز اول در این خصوص هستیم. معرفی ابزارهای هوشمند با توجه به توانایی آن‌ها در استفاده از دنیای مجازی تحت ارائه محصولات متفاوت الکترونیک همچون تلویزیون هوشمند، دستبند هوشمند، ساعت هوشمند و غیره نشان از پیشرفت سریع فناوری اطلاعات دارد. در بازارهای مالی نیز به تبعیت از این تغییرات با ورود تکنولوژی‌هایی مثل NFC روی گوشی‌های تلفن همراه، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت استفاده از امضاء دیجیتال به‌منظور تسهیل امور مشتریان و تکنولوژی RFID، بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی را در رقابت با یکدیگر جهت استفاده از فضاهای الکترونیک و تجهیزات جدید قرار داده است.

در سال‌های اخیر در ایران، بانکداری الکترونیک سوار بر موج پیشرفت تجهیزات الکترونیک و با توجه به تغییرات دنیای فناوری اطلاعات پیشرفت چشمگیری داشته است؛ اما مقایسه آمار کاربران اینترنت و تلفن‌های هوشمند و کاربران اینترنت بانک نشان می‌دهد، فضاهای مجازی هنوز جایگاه واقعی خود را در صنعت بانکداری پیدا نکرده‌اند. به‌طوری‌که تعداد کاربران اینترنت بانک در شبکه بانکی کشورمان در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۰ میلیون نفر بوده است. درحالی‌که تعداد کاربران اینترنت در همین زمان برابر با ۳۷ میلیون کاربر بوده است. از سوی دیگر در میان مشتریان شبکه بانکی، استفاده از کانال‌های فیزیکی برای دریافت خدمات یکسان، نسبت به کانال‌های مجازی در اولویت قرار دارد. به‌گونه‌ای که از مجموع تراکنش‌های خرید، ۹۷ درصد تراکنش‌های خرید از طریق پایانه‌های فروش انجام می‌شود و سایر درگاه‌های مجازی همچون موبایل و اینترنت سهمی کمتر از ۴ درصد را در تراکنش‌های خرید به خود اختصاص داده است. به‌این‌ترتیب با توجه به نگرانی‌ها و حساسیت افراد نسبت به انجام تراکنش‌های مالی از طریق تجهیزات هوشمند و در فضاهای مجازی، توجه به فرهنگ‌سازی در این خصوص و تشویق مردم به استفاده هر چه بیشتر از این تجهیزات و امکانات، علاوه بر کاهش هزینه زمان صرف شده برای دریافت خدمات، هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها را نیز به‌شدت کاهش خواهد داد.

با توجه به اینکه در حال حاضر در دنیا نگاه متفاوتی نسبت به بانکداری الکترونیک شکل‌گرفته و نسل بعدی بانکداری بی‌شک بانکداری بر اساس تلفن همراه خواهد بود، بر این اساس توجه به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه برای بانک‌ها به یک ضرورت پایه‌ای تبدیل شده است.

بانک سامان همان‌گونه که از بدو تأسیس بر بانکداری غیرحضوری توجه بسیار داشته است، در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان نخستین بانک کشور، سامانک (همراه بانک سامان) را تحت سیستم‌عامل IOS طراحی و در اپ‌استور قرار داد.

علاوه بر توجه به ارتقا کانال‌های الکترونیک و ورود به موقعیت‌های جدید در فضای مجازی، بانک سامان در سال‌های گذشته به تشویق مشتریان به دریافت رمز درگاه‌های الکترونیک نیز اقدام کرد و با برگزاری جشنواره و ارائه مشوق به مشتریان، آن‌ها را به استفاده از درگاه‌های الکترونیک تشویق کرده است. در سال ۹۱، محصول جاری ۲۴، به‌منظور تشویق مشتریان به استفاده از انواع درگاه‌های الکترونیک با ارائه امتیاز فعالیت و بازگشت وجه به‌حساب استفاده‌کنندگان از درگاه‌های الکترونیک سامان شکل گرفت. در سال ۹۲ نیز به‌منظور توسعه فرهنگ خرید از طریق کارت‌بانکی و بالا بردن سطح تعامل با دارندگان کارت‌خوان‌ها، جشنواره سکه باران سامانی برگزار شد. در همین راستا در سال ۹۳ با دریافت مجوزهای لازم از بانک مرکزی، محصولی جدید تحت عنوان «وین کارت» در اختیار مشتریان قرار گرفت.

Vian-Card-Index-way2pay-94-08-21

مشتریان این محصول، با در دست داشتن کارت خود می‌توانند از هر تراکنش الکترونیک روی انواع درگاه‌های الکترونیک امتیاز کسب کنند. در این محصول، برخلاف بسیاری از طرح‌ها و محصولات بانکی، مشتریان برای کسب امتیاز به استفاده از درگاه بانک سامان محدود نشده‌اند و با انجام تراکنش الکترونیک روی درگاه تمام بانک‌ها و دریافت انواع خدمات الکترونیک می‌توانند امتیاز کسب کنند. این رویکرد در تشویق مشتریان جهت انجام تراکنش‌های الکترونیک با توجه به ساده‌سازی و توجه به نیاز مشتریان در انجام تراکنش‌ها، بدون محدودیت در فعالیت‌های روزانه موردتوجه قرار گرفته است. بر اساس امتیازهای کسب‌شده مشتریان در قرعه‌کشی ماهانه شرکت داده می‌شوند و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود. همان‌طور که از این طرح مشخص است، انجام تراکنش الکترونیک و ایجاد فرهنگ استفاده از انواع درگاه‌های الکترونیک برای بانک سامان مهم تلقی می‌شود و بر این اساس مشتریان را تشویق به استفاده از درگاه‌های مجازی می‌کند تا به‌تدریج هم‌وطنان از سمت کانال‌های فیزیکی به سمت کانال‌های مجازی رهنمون شوند. آمار ۷ ماهه عرضه این محصول و استقبال گسترده مردم به‌ویژه در شهرستان‌ها از وین کارت و افزایش استفاده از کانال‌های الکترونیک در ماه‌های گذشته بیانگر موفقیت برنامه‌ریزی بانک سامان در هدایت مردم به سمت درگاه‌های مجازی است.

فاطمه قلمزن اصفهانی / معاون اداره تحقیق و توسعه بانک سامان

منبع: بانک سامان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.