راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وین کارت، فراتر از فرهنگ‌سازی مرسوم بانکداری الکترونیک

هرروزه شاهد معرفی محصولات جدید در دنیای ابزارهای الکترونیک و رقابت شرکت‌های تراز اول در این خصوص هستیم. معرفی ابزارهای هوشمند با توجه به توانایی آن‌ها در استفاده از دنیای مجازی تحت ارائه محصولات متفاوت الکترونیک همچون تلویزیون هوشمند، دستبند هوشمند، ساعت هوشمند و غیره نشان از پيشرفت سريع فناوری اطلاعات دارد. در بازارهای مالی نيز به تبعيت از اين تغييرات با ورود تکنولوژی‌هایی مثل NFC روی گوشی‌های تلفن همراه، ايجاد زیرساخت‌های لازم جهت استفاده از امضاء دیجیتال به‌منظور تسهيل امور مشتریان و تکنولوژی RFID، بانک‌ها و ساير مؤسسات مالی را در رقابت با یکدیگر جهت استفاده از فضاهای الکترونیک و تجهيزات جدید قرار داده است.

در سال‌های اخير در ایران، بانکداری الکترونیک سوار بر موج پيشرفت تجهيزات الکترونیک و با توجه به تغييرات دنیای فناوری اطلاعات پيشرفت چشمگیری داشته است؛ اما مقایسه آمار کاربران اينترنت و تلفن‌های هوشمند و کاربران اینترنت بانک نشان می‌دهد، فضاهای مجازی هنوز جایگاه واقعی خود را در صنعت بانکداری پيدا نکرده‌اند. به‌طوري‌که تعداد کاربران اینترنت بانک در شبکه بانکی کشورمان در سال 1393 حدود 20 میليون نفر بوده است. درحالی‌که تعداد کاربران اينترنت در همین زمان برابر با 37 میليون کاربر بوده است. از سوی دیگر در میان مشتریان شبکه بانکی، استفاده از کانال‌های فيزیکی برای دریافت خدمات یکسان، نسبت به کانال‌های مجازی در اولویت قرار دارد. به‌گونه‌ای که از مجموع تراکنش‌های خرید، 97 درصد تراکنش‌های خرید از طريق پایانه‌های فروش انجام می‌شود و ساير درگاه‌های مجازی همچون موبایل و اينترنت سهمی کمتر از 4 درصد را در تراکنش‌های خرید به خود اختصاص داده است. به‌این‌ترتیب با توجه به نگرانی‌ها و حساسیت افراد نسبت به انجام تراکنش‌های مالی از طريق تجهیزات هوشمند و در فضاهای مجازی، توجه به فرهنگ‌سازی در این خصوص و تشویق مردم به استفاده هر چه بیشتر از این تجهيزات و امکانات، علاوه بر کاهش هزینه زمان صرف شده برای دریافت خدمات، هزينه‌های عملیاتی بانک‌ها را نيز به‌شدت کاهش خواهد داد.

با توجه به اینکه در حال حاضر در دنیا نگاه متفاوتی نسبت به بانکداری الکترونیک شکل‌گرفته و نسل بعدی بانکداری بی‌شک بانکداری بر اساس تلفن همراه خواهد بود، بر این اساس توجه به زیرساخت‌ها و سرمايه‌گذاری‌های لازم در این زمینه برای بانک‌ها به یک ضرورت پایه‌ای تبدیل شده است.

بانک سامان همان‌گونه که از بدو تأسیس بر بانکداری غیرحضوری توجه بسیار داشته است، در سال 1391 به‌عنوان نخستین بانک کشور، سامانک (همراه بانک سامان) را تحت سیستم‌عامل IOS طراحی و در اپ‌استور قرار داد.

علاوه بر توجه به ارتقا کانال‌های الکترونیک و ورود به موقعیت‌های جدید در فضای مجازی، بانک سامان در سال‌های گذشته به تشویق مشتریان به دریافت رمز درگاه‌های الکترونیک نیز اقدام کرد و با برگزاری جشنواره و ارائه مشوق به مشتریان، آن‌ها را به استفاده از درگاه‌های الکترونیک تشویق کرده است. در سال 91، محصول جاری 24، به‌منظور تشویق مشتریان به استفاده از انواع درگاه‌های الکترونیک با ارائه امتیاز فعالیت و بازگشت وجه به‌حساب استفاده‌کنندگان از درگاه‌های الکترونیک سامان شکل گرفت. در سال 92 نيز به‌منظور توسعه فرهنگ خرید از طریق کارت‌بانکی و بالا بردن سطح تعامل با دارندگان کارت‌خوان‌ها، جشنواره سکه باران سامانی برگزار شد. در همین راستا در سال 93 با دریافت مجوزهای لازم از بانک مرکزی، محصولی جدید تحت عنوان «وین کارت» در اختیار مشتریان قرار گرفت.

Vian-Card-Index-way2pay-94-08-21

مشتریان این محصول، با در دست داشتن کارت خود می‌توانند از هر تراکنش الکترونیک روی انواع درگاه‌های الکترونیک امتیاز کسب کنند. در این محصول، برخلاف بسیاری از طرح‌ها و محصولات بانکی، مشتریان برای کسب امتیاز به استفاده از درگاه بانک سامان محدود نشده‌اند و با انجام تراکنش الکترونیک روی درگاه تمام بانک‌ها و دريافت انواع خدمات الکترونیک می‌توانند امتیاز کسب کنند. این رویکرد در تشویق مشتریان جهت انجام تراکنش‌های الکترونیک با توجه به ساده‌سازی و توجه به نیاز مشتریان در انجام تراکنش‌ها، بدون محدودیت در فعالیت‌های روزانه موردتوجه قرار گرفته است. بر اساس امتیازهای کسب‌شده مشتریان در قرعه‌کشی ماهانه شرکت داده می‌شوند و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شود. همان‌طور که از این طرح مشخص است، انجام تراکنش الکترونیک و ایجاد فرهنگ استفاده از انواع درگاه‌های الکترونیک برای بانک سامان مهم تلقی می‌شود و بر این اساس مشتریان را تشویق به استفاده از درگاه‌های مجازی می‌کند تا به‌تدریج هم‌وطنان از سمت کانال‌های فیزیکی به سمت کانال‌های مجازی رهنمون شوند. آمار 7 ماهه عرضه این محصول و استقبال گسترده مردم به‌ویژه در شهرستان‌ها از وین کارت و افزايش استفاده از کانال‌های الکترونیک در ماه‌های گذشته بیانگر موفقیت برنامه‌ریزی بانک سامان در هدایت مردم به سمت درگاه‌های مجازی است.

فاطمه قلمزن اصفهانی / معاون اداره تحقیق و توسعه بانک سامان

منبع: بانک سامان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.