راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاه گاردین به استارتاپ‌های موفق ایرانی

روزنامه گاردین به مناسبت برگزاری کنفرانس پل برلین به بررسی انقلاب استارتاپی سال‌های اخیر در ایران پرداخته است که شرح آن را در نوشته پیشین برایتان آورده‌ایم، گاردین در پایان گزارش نگاهی به چند استارتاپ موفق ایرانی انداخت و درباره کسب‌وکار هرکدام و بنیان‌گذارانشان نوشته است. استارتاپ هایی که همگی از سوی جوانان خلاق ایرانی بنا نهاده شده‌اند و به‌سرعت به موفقیت دست‌یافته‌اند. بخش اول این گزارش را می‌توانید با عنوان «از دیجی کالا تا حامی جو: انقلاب استارتاپ‌های ایرانی» در راه پرداخت ببینید. در ادامه به معرفی این استارتاپ‌ها می‌پردازیم.

.

Mamanpaz.ir / مؤسس: تبسم لطیفی

تبسم لطیفی موسس مامان‌پز
تبسم لطیفی موسس مامان‌پز

مامان پز یک سایت آنلاین توزیع خدمات غذاست که دست‌پخت مادران واقعی را در تهران به مشتریانی که غذای خانگی را به کنسرو و غذاهای بسته‌بندی ترجیح می‌دهند ارائه می‌دهد. روزانه حدود ۲۰۰ نفر از خدمات این سایت بهره می‌برند؛ مانند غذای سنتی و محبوب «لوبیاپلو با دست‌پخت مامان مریم» که ترکیبی از برنج، لوبیا سبز، گوشت ریز شده، گوجه و زعفران است و حدود ۲ یورو قیمت دارد.

تبسم لطیفی ۲۹ ساله که سایت مامان پز را تأسیس کرده پیش از انجام پروژه‌اش کارمند بانک بوده است. ایده‌ی اولیه با شرکت در یکی از استارت آپ های برگزارشده در تهران شکل گرفت و سال گذشته هم رسماً آغاز به کار کرد. لطیفی کار را به‌تنهایی آغاز کرد اما در حال حاضر چهار نفر در بخش دفتری و پنج موتورسوار برای تحویل غذا کارمند وی هستند. مامان پز برای سنجش کیفیت دست‌پخت مادران از روش‌های مختلفی مانند بازدید سرزده از آشپزخانه یا بررسی نظرات مشتریان و میزان رضایت آن‌ها استفاده می‌کند.

زمانی که لطیفی برای اولین بار آگهی نیاز به مادران سرآشپز را منتشر کرد با درخواست‌های بسیار زیادی از طرف خانه‌دارانی مرفه مواجه شد که هدفشان فعالیت اجتماعی با شعار «مادران سرپرست خانواده حواسشان به خانواده است.»

.

Hamijoo.com / مؤسس: محمد نورسی

محمد نورسی موسس حامی‌جو
محمد نورسی موسس حامی‌جو

حامی جو یک سایت آنلاین سرمایه‌گذاری اجتماعی است که هدف آن کمک به هنرمندان و پروژه‌های فیلم‌سازان ایرانی است، مانند سایت Indiegogo. در اقتصادی که با تحریم‌های بین‌المللی دست‌وپنجه نرم می‌کند، حامی جو به دنبال روشی متفاوت برای حمایت از فرهنگ و هنر است.

محمد نورسی، مؤسس ۲۸ ساله آن، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی است. او پیش‌ازاین هم در چند استارت آپ ناموفق شرکت کرده بود، اما آخرین پروژه‌اش به‌سرعت خود را نشان داد. در طی دو ماه از آغاز به کار، نورسی درصدد استخدام سه کارگر و کارمندان بیشتری است.

نورسی گفت: «تاکنون بیش از ۱۶۰ نفر برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های هنری از حامی جو استفاده کرده‌اند. در حال حاضر هم جمع‌آوری پول برای پنج پروژه در دست اقدام است که یکی از آن‌ها مستندی ساخته مهرداد اسکویی، فیلم‌ساز ایرانی برنده جایزه فیلم‌سازان مستقل است. مستند «رویاهای دم‌صبح» سومین قسمت از یک مجموعه سه‌گانه درباره کودکان ایرانی است که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند. صدور درخواست مجوز رسمی ساخت این مستند ۷ سال به طول انجامیده و هم‌اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد و حدود ۹۶ میلیون تومان از طرف ۲۳ نفر اعطا شده که تنها ۳۸ درصد هدف تعیین شده است.»

در پروژه‌ای دیگر آلبوم موسیقی از میثم آزاد تاکنون ۱۱۱ کمک به ارزش ۲۰ میلیون ریال دریافت کرده که ۱۰ درصد از بودجه در نظر گرفته شده است. به نقل از نورسی، یکی از مشکلات بزرگ پیش رو، ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند که به دلیل تحریم‌ها راهی برای انتقال پول از طرف آن‌ها نیست. «تعداد زیادی از هم‌میهنان در خارج از کشور برای کمک با ما تماس گرفته‌اند اما در حال حاضر امکان انتقال پولشان به ما وجود ندارد.»

نورسی که برای شرکت در کنفرانس iBridges به آلمان سفرکرده اولین سفر خارجی‌اش را تجربه می‌کند و امیدوار است سرمایه‌گذاران بزرگی را در آنجا ملاقات کند.

.

Takhfifan.com / مؤسس: نازنین دانشور

نازنین دانشور موسس تخفیفان
نازنین دانشور موسس تخفیفان

تخفیفان نسخه ایرانی سایت معاملات روزانه Groupon است که تخفیف‌های مختلف از رستوران و کافی‌شاپ تا بلیت کنسرت و تئاتر را عرضه می‌کند. این سایت بیش از یک‌میلیون ایمیل ثبت‌شده دارد و روزانه ۲۰ تا ۲۵ معامله در روز انجام می‌دهد.

نازنین دانشور، بنیان‌گذار این سایت، یکی از انبوه رو به رشد زنانی است که در عرصه شرکت‌های نوپا در ایران آغاز به کار کرده‌اند. وی سرمایه‌گذاری سودمندش در آلمان را ۴ سال پیش رها کرد تا در عوض یک زن کارآفرین در سرزمین مادری‌اش باشد. او با کمک خواهرش وب‌سایت را که در ابتدا فقط درزمینهٔ غذا و سرگرمی فعالیت می‌کرد راه‌اندازی کرد و با رشدی سریع به این وضعیت رسیده است. یکی از معاملات تبلیغ‌شده در این سایت در هفته گذشته ۷۰ درصد تخفیف بلیت کنسرت در تالار وحدت تهران بود. دانشور به‌عنوان مؤسس یکی از شرکت‌های نوپای ایرانی موفق با ۶۰ کارمند، جزء معدود کارآفرینان ایرانی بود که در سال گذشته به کنفرانس Silicon Valley دعوت شدند.

دانشور می‌گوید: «در ابتدای شروع پروژه، مردم ایران مشکوک بودند. چهار سال پیش، مردم نمی‌دانستند چه استارتاپ‌هایی کجاست و یا با دلهره به آن می‌پیوستند؛ اما امروز جدی گرفته شدند و مردم هم اعتمادشان را نشان داده‌اند.»

.

Aparat.com / مؤسس: محمدجواد شکوری مقدم

محمدجواد شکوری مقدم موسس آپارات
محمدجواد شکوری مقدم موسس آپارات

آپارات یکی از سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو در ایران است که شهرتی خانوادگی یافته. این سایت مانند یوتیوب همه‌چیز از کلیپ و فیلم تا ویدئوی گربه‌ها را نشان می‌دهد. همچنین، بنیان‌گذار آن، محمدجواد شکوری مقدم، مدیر اجرایی شرکت مادر آپارات، صبا ایده است که پشتیبان سایر شرکت‌های نوپای موفق در ایران مانند کلوب و میهن بلاگ است.

کلوب یک شبکه اجتماعی فارسی‌زبان با بیش از ۳ میلیون کاربر است و میهن بلاگ خدمات میزبانی بلاگ رایگان انجام می‌دهد. شرکت شکوری مقدم در ۱۰ سال پیش و با سه نفر آغاز به کار کرد و اکنون ۶۵ کارمند دارد. هرروز ۵ میلیون ویدئو در آپارات مشاهده می‌شود و ماهانه ۱۵۰ میلیون بازدیدکننده دارد. اخیراً آپارات سرویس جدیدی به نام فیلیمو (Filimo) معرفی کرده که نسخه ایرانی نت فلیکس (Netflix) است که در حال حاضر رایگان است. شکوری مقدم می‌گوید: مسدود کردن یوتیوب در ایران کمک شایان توجهی به موفقیت آپارات کرده است اما وی به حفظ کاربران در صورت رفع فیلتر یوتیوب امیدوار است: «نبود یوتیوب قطعاً به رشد ما کمک کرد اما برداشتن فیلتر با توجه به تأکید ما بر روی محتوای اصیل تأثیر کمی خواهد داشت.»

.

Digikala.com / مؤسسان: حمید و سعید محمدی

حمید محمدی یکی از دو موسس دیجی‌کالا
حمید محمدی یکی از دو موسس دیجی‌کالا

دیجی‌کالا یک سایت تجارت الکترونیک آنلاین مانند آمازون در ایران است. این سایت موفقیت بزرگی داشته و طبق رتبه‌بندی Alexa ششمین وب‌سایت پربازدید ایران و در نوع خود بزرگ‌ترین در خاورمیانه است. با حدود ۷۵۰۰۰۰ بازدید روزانه و ۳/۲ میلیون مشترک، ۸۵ تا ۹۰ درصد از تجارت الکترونیک ایران از طریق دیجی کالا انجام می‌شود.

دیجی‌کالا در سال ۲۰۰۷ توسط این دو برادر؛ حمید و سعید محمدی تأسیس شد. حمید محمدی دراین‌باره می‌گوید: ایده‌ی اولیه زمانی شکل گرفت که در پی خرید دوربین دیجیتال به‌صورت آنلاین وب‌سایتی ایرانی که اطلاعات کامل مدل‌های مختلف و بررسی آن‌ها را در خود داشته باشد وجود نداشت. دیجی کالا در ابتدا با یک دفتر اجاره‌ای کوچک در تهران و با ۷ کارمند و تنها با ارائه گوشی موبایل و دوربین دیجیتال آغاز به کار کرد.

هم‌اکنون ارزش دیجی کالا ۱۵۰ میلیون دلار است و ۷۶۰ کارمند دارد و در ۲۰ شهر ایران فعالیت می‌کند و روزانه ۴۰۰۰ هزار سفارش را ارسال می‌کند. خدمات تحویل یک‌روزه محصول در تهران و شهر کرج و روز بعد در سایر شهرها انجام می‌شود.

طبق گفته‌های محمدی، این شرکت از زمان تأسیس هرساله رشد ۲۰۰ درصدی را شاهد بوده. اگرچه ایرانیان به با دنیای بازرگانی خارج ارتباط و به کارت‌های اعتباری بین‌المللی دسترسی ندارند کارت‌های بانکی که بانک‌های ایرانی صادر می‌کنند به‌صورت آنلاین پاسخگوی نیاز داخلی آن‌هاست. دیجی کالا امروزه از گوشی‌های هوشمند گرفته تا کتاب، لوازم‌خانگی و آرایشی بهداشتی را به فروش می‌رساند.

آیا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها محمدی باید از نفوذ آمازون در ارسال محصول به ایران بترسد؟ وی این‌گونه پاسخ می‌دهد: «فکر نمی‌کنم آمازون تهدیدی برای ما باشد. حتی اگر به ایران به‌عنوان یک بازار بزرگ نگاه کنند، باید یک سایت آمازون فارسی‌زبان راه‌اندازی کنند و به گمان من برداشتن تحریم‌ها برای افرادی مانند ما بیشتر یک فرصت است تا تهدید.

سعید کمالی دهقان

منبع: ایکامیت / The Gaurdian

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.