راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

USSD آزادراهی که همچنان بر روی تراکنش‌ها باز خواهد ماند

محدودسازی بستر ارتباطی USSD از طرف شرکت شاپرک که با دستور بانک مرکزی به اجرا گذاشته شد، صرفاً با هدف کاهش مخاطرات موجود در این کانال به لحاظ استفاده مستقیم از اطلاعات بانکی افراد صورت گرفت. مسلماً تصمیم بانک مرکزی به‌عنوان حافظ منافع و سرمایه‌های مشتریان بانکی کاهش سهولت و کوچک‌سازی گسترده کاربری بانکداری الکترونیک نبوده و هدف غائی کنترل سرعت مطمئنه در آزادراه USSD و به حداقل رساندن تلفات احتمالی در نظر گرفته شده است. در خصوص کانال مورد بحث بایستی به موارد زیر دقت نظر بیشتری معطوف شود:

1- کانال USSD امکان انتقال داده را از فضای آزاد صوت فراهم کرده است، بنابراین هرکجا که بتوان با گوشی تلفن همراه ارتباط صوتی برقرار نمود می‌توان مطمئن بود که ارتباط داده‌ای مبتنی بر USSD هم قابل‌دسترس است.

2- هنوز در بسیاری از مناطق کشور و حتی کلان‌شهرها نیز دسترسی به شبکه دیتا (در حد GPRS هم) وجود ندارد و مشتریان بانکی قادر به استفاده از برنامه‌های مبتنی بر شبکه داده نیستند.

3- برخلاف تلاش‌های متعددی که سال‌های گذشته برای اختصاص زیرساخت مناسب و منحصر به شبکه بانکی برای پیام کوتاه صورت گرفته است اما هنوز این امکان فراهم نشده و پیامک‌های بانکی نیز از سرورها و بسترهای عمومی با تأخیر و تعلل قابل‌توجهی انتقال می‌یابند که برای انجام تراکنش‌های بانکی سریع مناسب نیست.

4- گرچه تلفن‌های همراه هوشمند به نسبت قابل‌توجهی رشد پیدا کرده و ظاهراً در دست هر شهروند یک دستگاه دیده می‌شود ولی صرفاً نمی‌توان تمامی راه‌حل‌ها را به همین دستگاه‌ها معطوف داشت. هنوز هستند افراد بسیاری که از گوشی‌های غیرهوشمند استفاده می‌کنند.

5- هر روزه شاهد معرفی فناوری‌های جدیدی در عرصه‌های مختلف زندگی هستیم اما به‌کارگیری آن‌ها یک‌شبه و دفعتاً نمی‌تواند صورت گیرد. مثل شبکه‌های دیجیتالی صداوسیما که هنوز در کنار آن‌ها پخش شبکه‌های اصلی و قدیمی به‌صورت آنالوگ در حال انجام است.

6- ممکن است گسترش برنامه‌های کاربردی پرداخت همراه و راه‌اندازی روش‌های پرداخت برون‌خط مثل کیف پول الکترونیکی از بار کانال‌هایی مثل USSD که عمدتاً پرداخت‌های خرد را به دوش کشیده‌اند بکاهد، ولی به‌طور کامل جایگزین آن نخواهد شد.

نتیجه آنکه حیات و ممات کانال USSD در درجه اول وابسته به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پایدار و قابل‌دسترس در همه‌جا و گسترش همه‌جانبه ارتباطات داده‌ای در سرتاسر کشور است. تراکنش‌های بانکی بیش از آنکه به پهنای باند بالا و بسترهای پرظرفیت برای انتقال داده‌های حجیم محتاج باشند، به دلیل حجم بسیار اندک ترافیکی، نیازمند بسترهایی با قابلیت دسترسی و امنیت بالا می‌باشند. با توجه به برنامه‌های ارائه‌شده از طرف فراهم‌کنندگان این زیرساخت‌ها و خروجی معادلاتی که از موازنه هزینه و منفعت برای ایجاد زیرساخت‌های ارتباط داده‌ای در اقصی نقاط کشور در اپراتورهای تلفن همراه دیده می‌شود، امید چندانی به دسترسی همه وقت و همه جایی به شبکه ارتباطات دیتا در آینده نزدیک وجود ندارد و به نظر می‌رسد نظام بانکی کشور بایستی در کنار گسترش روش‌های جدید و به‌کارگیری فناوری‌های نوین به روش‌هایی که صرفاً مبتنی بر زیرساخت ارتباط دیتا نیستند تا چند سال آینده توجه داشته و ایمن‌سازی این کانال را به‌سرعت به اجرا در‌آورد، در غیر این صورت باید همچون سال‌های شروع بانکداری الکترونیک، آستین بالا زده و شبکه بانکی خود متولی ایجاد بسترهای ارتباطی مورد نیاز گردد.

مجید نوری؛ کارشناس فناوری‌های بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.