راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحولی نوین در ITSM پرند با هوش مصنوعی مولد

گفت‌وگو با علی پرورش، مدیرعامل گروه فناوری پرند که می‌گوید ورود نرم‌افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات آنها به صنایع فولاد و خودروسازی مهم‌ترین دستاوردشان در سال ۱۴۰۳ بود

گروه فناوری پرند طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در توسعه یک راهکار بومی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) داشت و پس از خرید سورس نرم‌افزار و انتقال دانش، توسعه آن و دریافت گواهی افتا در سال ۱۴۰۲، مسیر جدیدی را با نرم‌افزار سرویا آغاز کرد؛ موضوعی که طبق صحبت‌‌های علی پرورش، مدیرعامل این گروه، آنها را به تنها ارائه‌دهنده یک محصول ITSM در کلاس جهانی، اما بومی و امن در ایران، تبدیل کرد. در گفت‌وگویی که با علی پرورش، مدیرعامل فناوری پرند داشتیم، به اقدامات آنها در یک سال گذشته و برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۴ دارند، پرداختیم. به گفته او، مهم‌ترین دستاورد پرند در یک سال گذشته ورودشان به صنایع فولاد و خودروسازی و استفاده از نرم‌افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات این گروه در این صنایع بود و در سال ۱۴۰۴ بر آن هستند تا با به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد در راهکار سرویا، مدیریت فناوری اطلاعات را به سطح جدیدی از کارایی، دقت و خودکارسازی برسانند.


توسعه کارکردهای حاکمیت و امنیت اطلاعات


تمرکز اصلی گروه فناوری پرند در سال ۱۴۰۳ در حوزه محصول، توسعه قابلیت‌های بالغ‌تر چارچوب ITIL 4، بهینه‌سازی سرویس‌ها و گسترش دامنه فعالیت‌ها به حوزه‌های کلیدی جدید، ازجمله نظام مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) و نظام حاکمیت اطلاعات و فناوری مبتنی بر COBIT 2019 و همچنین توسعه ماژول جدید GRC (حاکمیت، ریسک و انطباق) بوده است.

علی پرورش، مدیرعامل این گروه، درباره این موضوع می‌گوید: «با توجه به اهمیت روزافزون انطباق، امنیت و مدیریت ریسک در سازمان‌های بزرگ، مأموریت ما ارائه راهکاری بومی و یکپارچه برای مدیریت حاکمیت اطلاعات و فناوری، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت امنیت اطلاعات و انطباق با چارچوب‌ها و استانداردهای بین‌المللی بوده تا نیازهای این حوزه‌ها را به‌صورت امن، پایدار و با قابلیت پیاده‌سازی در صنایع مختلف برآورده سازیم. همچنین در سال ۱۴۰۳ و در حوزه راهکار، توانستیم توسعه نیروهای متخصص برای استقرار و پیاده‌سازی راهکار سرویا را بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم و حدود ۵۰۰ ساعت دوره آموزشی راهبری را برگزار کنیم، و از این طریق ضمن افزایش سطح توانمندی نیروهای سازمانی مشتریان، شرکای تجاری خود در صنایع متفاوت را نیز در این حوزه تقویت کردیم.»


۱۴۰۳؛ سال تثبیت و توسعه


پرورش سال ۱۴۰۳ را سال تثبیت و توسعه برای گروه فناوری پرند می‌داند و معتقد است که پس از سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های قبل برای توسعه راهکار بومی ITSM خود انجام داده بودند، در این سال توانستند به مرحله بهره‌برداری گسترده‌تر و افزایش سطح بلوغ محصول برسند. او می‌گوید: «ورود به حوزه‌های جدید مانند نظام مدیریت امنیت اطلاعات و نظام حاکمیت اطلاعات و فناوری و همچنین توسعه قابلیت‌های پیشرفته‌تر در نرم‌افزار سرویا، از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ما در این سال بود. در این مسیر، توانستیم بخش قابل‌توجهی از اهداف و برنامه‌های خود را عملیاتی کنیم. از جمله افزایش تعداد مشتریان، ارتقای سطح کیفی سرویس‌دهی، بهبود فرآیندهای داخلی و کسب سهم بیشتری از بازار. بااین‌حال، همچنان فرصت‌هایی برای توسعه بیشتر در سال‌های آتی وجود دارد و ما مصمم هستیم که با تقویت راهکارهای خود، مسیر رشد را ادامه دهیم.»


توسعه سریع و باکیفیت در حوزه محصول؛ چالش ۱۴۰۳


طبق صحبت‌های مدیرعامل گروه فناوری پرند، بزرگ‌ترین چالش آنها در یک سال گذشته مربوط به جذب و حفظ نیروی انسانی متخصص بود. او در این باره این‌طور توضیح می‌دهد: «با توجه به رقابت شدید در بازار کار فناوری اطلاعات و واقعیت‌های موجود در خصوص مهاجرت نیروی متخصص از کشور، این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی ما تبدیل شده است. بااین‌حال، برای مقابله با این چالش، تمرکز زیادی بر ایجاد محیط‌ کاری جذاب، ارائه فرصت‌های رشد شغلی و تقویت انگیزه تیم‌ها داشتیم. همچنین، برنامه‌های توانمندسازی و آموزش‌های تخصصی برای تقویت تیم فنی و عملیاتی پیاده‌سازی شد تا همواره بتوانیم نیروی انسانی خود را در سطح بالایی نگه داریم.»

از سوی دیگر، با رشد تعداد مشتریان و پیچیدگی نیازمندی‌های این گروه، چالش اصلی آنها در سال ۱۴۰۳ توسعه و بهینه‌سازی محصول به شکلی سریع و با کیفیت بالا بود. پرورش در این خصوص می‌گوید: «به همین دلیل، رویکردهای نوین در مدیریت پروژه و توسعه نرم‌افزار را به کار گرفتیم تا بتوانیم ویژگی‌های جدید را با سرعت بیشتر و کیفیت مطلوب‌تر ارائه دهیم. با توجه به رشد مشتریان، ورود به صنایع مختلف و تنوع نیازهای آنها، این چالش‌ها پیچیدگی بیشتری پیدا کرد و ما سعی کردیم با استفاده از فرآیندهای چابک و فناوری‌های نوین این نیازها را به بهترین نحو برآورده سازیم. همچنین به جهت توسعه بازار سعی کردیم با ایجاد شبکه‌ای از شرکای تجاری مجرب در صنایع، سرعت و کیفیت پیاده‌سازی و استقرار راهکار را به شکل مطلوبی، افزایش دهیم.»


به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد در راهکار سرویا


پرورش بر این عقیده است که در سال ۱۴۰۴، بزرگ‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو خواهند شد، پذیرش و پیاده‌سازی هوش مصنوعی در فرآیندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. او در این باره می‌گوید: «با توجه به پیشرفت‌های سریع در این حوزه و این‌که دنیای فناوری به‌طور فزاینده‌ای به سمت هوشمندسازی می‌رود، برای ما به‌عنوان یک شرکت فعال در این زمینه ضروری است که این تغییرات را به‌سرعت در راهکار سرویا بگنجانیم و به‌طور مداوم خود را با تحولات جدید هماهنگ کنیم. ما اعتقاد داریم که این چالش نه‌تنها یک تهدید، بلکه یک فرصت طلایی برای رشد و ارتقاست. در این راستا، در گروه فناوری پرند بر آنیم که با به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد (Generative AI) در راهکار سرویا، مدیریت فناوری اطلاعات را به سطح جدیدی از کارایی، دقت و خودکارسازی برسانیم. در واقع، ما این چالش را فرصتی برای پیشتازی در بازار و ارائه راهکارهایی فراتر از نیازهای فعلی مشتریان می‌بینیم. این مهم با ایجاد موردهای کاربرد مشخص و کاربردپذیر، در دستور کار گروه فناوری پرند قرار گرفته است.»

او همچنین می‌گوید که تغییرات سریع در نیازهای سازمان‌ها و فناوری‌های نوین در کنار فناوری اطلاعات مانند فناوری عملیاتی (Operational Technology) نیز برای آنها اهمیت داشته و خود را برای به‌کارگیری این فناوری‌ها و تطبیق با آنها آماده کرده‌اند: «تا همچنان بتوانیم به مشتریان خود خدمات نوآورانه و کارآمد ارائه دهیم.»


ورود به صنایع فولاد و خودروسازی؛ دستاورد ۱۴۰۳


بزرگ‌ترین دستاورد گروه فناوری پرند در سال ۱۴۰۳، ورود به صنایع جدید به ‌غیر از بانکداری و فناوری اطلاعات بود. مدیرعامل گروه فناوری پرند با بیان این موضوع می‌گوید: «تا پیش از این، تجربه گسترده‌ای در صنعت بانکداری داشتیم و هم‌اکنون بیش از ۱۰ بانک بزرگ کشور از جمله بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک رفاه کارگران و سایر بانک‌های بزرگ از نرم‌افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات سرویا استفاده می‌کنند. همچنین در بخش فناوری اطلاعات، همکاری‌های ارزشمندی با شرکت‌هایی چون شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت گلرنگ سیستم و شرکت مخابرات ایران داشتیم.»

طبق صحبت‌های او، در سال ۱۴۰۲، با عقد قرارداد با شرکت مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون ایریسا، وارد صنعت فولاد شدند و پروژه فولاد مبارکه را نیز آغاز کردند. او درباره این پروژه می‌گوید: «این پروژه نقطه‌عطفی در تغییر مسیر ما به سمت صنعت فولاد بود که از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه، در سال ۱۴۰۳ و با توجه به موفقیت‌های حاصل‌شده، تفاهم‌نامه‌ای با ایریسا منعقد کردیم که منجر به جذب سه کارخانه فولاد دیگر، از جمله فولاد هرمزگان شد.

این اقدام نشان‌دهنده قدرت نرم‌افزار سرویا و نقش حیاتی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در صنایع حیاتی مانند فولاد است. در همین راستا، ورود ما به صنعت خودروسازی از طریق پروژه‌های بزرگی مانند ایران‌خودرو و کرمان‌موتور، گامی مؤثر در گسترش کاربرد فناوری اطلاعات در صنایع مختلف بود. این تجربیات نشان داد که نرم‌افزار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می‌تواند نه‌تنها در صنعت بانکداری، بلکه در صنایع حیاتی مانند فولاد و خودروسازی نیز نقشی کلیدی در بهبود فرآیندها، افزایش بهره‌وری و تحول در عملیات ایفا کند.»


متمرکز بر سه محور استراتژیک در سال ۱۴۰۴


در سال ۱۴۰۴، تمرکز اصلی گروه فناوری پرند، برای توسعه بازار، بر سه محور استراتژیک قرار دارد. پرورش با بیان این موضوع درباره برنامه‌هایشان برای سال جدید می‌گوید: «اولین اولویت ما در سال ۱۴۰۴، توسعه راهکارهای مرتبط با محصول است که از آن جمله می‌توان به افزودن قابلیت‌های مرتبط با حوزه مدیریت حاکمیت، ریسک و انطباق، مدیریت سبد راهبردی سازمان، پشتیبانی از فناوری عملیاتی و ورود به حوزه‌های جدید مانند معماری سازمانی و خدمات منابع انسانی اشاره کرد.

دومین محور و برنامه ما، بهبود تجربه کاربری سرویا و همچنین بهره‌برداری از هوش مصنوعی مولد در سرویاست که این فناوری را در جهت خودکارسازی فرآیندها، شناسایی پیشگیرانه موضوعات و پیش‌بینی نیازها به کار خواهیم بست تا سرعت و دقت در تصمیم‌گیری‌ها را افزایش دهیم. سومین هدف ما در سال جدید نیز توسعه بازار از طریق آموزش نیروهای متخصص و افزایش تعداد شرکای تجاری برای افزایش سهم بازار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و ایجاد بازارهای جدید در راهکارهای مرتبط با محصول، و به صورت تخصصی بر اساس نیاز صنایع است.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.