پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ارائه خدمات شخصیسازیشده در بانکداری تعبیهشده
گفتوگو با محمد احمدیآذر، رئیس هیئتمدیره شرکت چابک تجارت که در حوزه پشتیبانی و پرستاری از مشتریان فعالیت میکنند
شرکت چابک تجارت، یکی از بازوهای اجرایی بانک تجارت است که در سالهای اخیر مسیر تحول چشمگیری را تجربه کرده است. این شرکت در سال ۱۳۹۴ با هدف ارائه خدمات ویژه به مشتریان حقیقی و ایجاد باشگاه مشتریان آغاز به کار کرد و آنطور که از صحبتهای محمد احمدیآذر، رئیس هیئتمدیره این شرکت، برمیآید، امروز به یکی از بزرگترین ارائهدهندگان سرویسهای پشتیبانی مالی و پرستاری از مشتریان در بانکداری جامع تبدیل شدهاند.
در سال ۱۴۰۳، چابک تجارت با تمرکز بر ارائه خدمات شخصیسازیشده و توسعه اکوسیستمهای مالی، به سطح جدیدی از همکاری با مشتریان شرکتی، تجاری و حقیقی دست یافته است. به گفته او، این شرکت در سال ۱۴۰۴ قصد دارد با توسعه زیرساختهای آنلاین و استفاده از تحلیل داده، به ارائه خدمات شخصیسازیشده و پرو اکتیو بپردازد و مسیر جدیدی را در پشتیبانی از مشتریان و ارتقای تجربه مالی آنها رقم بزند. در ادامه گفتوگوی عصر تراکنش با محمد احمدیآذر، رئیس هیئتمدیره شرکت چابک تجارت را میخوانید.
تاریخچه شکلگیری و فعالیتهای چابک تجارت
چابک تجارت یکی از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت (تفتا) است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با تمرکز بر ارائه خدمات ویژه به مشتریان حقیقی در قالب باشگاه مشتریان بانک تجارت آغاز کرده است. محمد احمدیآذر، رئیس هیئتمدیره چابک تجارت، درباره مأموریتهای این شرکت میگوید: «چابک تجارت هماکنون بیش از یکمیلیون مشتری حقیقی فعال در حوزه باشگاه مشتریان دارد و یکی از بزرگترین شرکتهای ارائهدهنده سرویس ارزشافزوده در شبکه بانکی و کسبوکارهای کشور است.
این شرکت در سالهای گذشته با حرکت کردن بانک تجارت به سمت بانکداری جامع و توسعه اکوسیستمهای مالی کشور، مأموریتهای مهمتری پیدا کرده است؛ به صورتی که حالا در تمام لایهها اعم از مشتریان شرکتی و تجاری، کسبوکارهای کوچک و متوسط، اصناف و مشتریان حقیقی در حال ارائه خدمت است. در مدل بانکداری جامع نیازهای مشتریان در تمام لایههای گوناگون احصا و بستههای ارزش با نگاه به نیاز مشتری طراحی و ارائه میشود. در این مسیر و با پیچیدهتر شدن فضای کسبوکارها، بانکداری از مدلهای مرسوم فاصله گرفته و به سمت ارائه سرویسهای مالی در نقاط موردنیاز مشتری گسترده شده است.»
ضرورت شخصیسازی خدمات در بانکداری جامع
بنا بر گفتههای احمدیآذر، در بانکداری جامع، علاوه بر نیاز به شناخت دقیق چالشهای مالی مشتریان در فرایند کسبوکاری، نیازمند همراهی مشتریان از مشاوره مدیریتی درباره شناخت زیرساخت کنونی مشتریان، ارائه راهکارهای مالی متناسب با زیرساخت مشتریان، توسعه زیستبوم مالی درهمتنیده با کسبوکار مشتریان، آموزش مستمر و همراهی مشتریان در هر بخش و در نهایت پشتیبانی و پرستاری از مشتریان در زمان اجرا و ارائه سرویس است. او در این باره توضیح میدهد: «بانک باید در یک همراهی و همکاری مستمر، خدمات خود را به مشتریان عرضه کند. این پشتیبانی و پرستاری در لایههای بالای بانکداری جامع با شخصیسازی بالا و تطابق سرویسهای مالی با سیستمهای موجود مشتریان شکل میگیرد و در لایههای میانی از مدلهای ازپیشآمادهشده (Pre cooked) و استقرار نهایی استفاده میشود و در لایههای انبوه مانند مشتریان صنفی و مشتریان حقیقی به سمت سرویسهای سیستمی و فرایندهای اتوماسیون امتداد پیدا میکند.»
او میگوید در سالهای اخیر، همراستا با روند استقرار بانکداری جامع برای مشتریان بانک تجارت، چابک تجارت نیز فعالیت خود را بهسوی ارائه خدمات شخصیسازیشده برای مشتریان، آموزش، نگهداری و پشتیبانی مشتریان حقوقی و تقویت سیستمهای زیرساختی و اتوماسیون فرایند برای مشتریان اصناف و حقیقی توسعه داده است.
محورهای سهگانه فعالیت چابک تجارت در سال ۱۴۰۳
چابک تجارت در سال ۱۴۰۳ روی سه محور کلی تمرکز کرده بود: ۱. بازاریابی، و فروش محصولات و خدمات بانک، ۲. آموزش و استقرار و ۳. پشتیبانی و توسعه. او درباره فعالیتهایشان در این محورها بیان میکند: «شرکت با هدف بازاریابی مؤثر و مستمر محصولات و خدمات بانک و با تجهیز نیروی انسانی متخصص و منطبق شدن با نیازهای مشتری اقدام به بازاریابی و فروش محصولات و خدمات بانک به مشتریان حقیقی و حقوقی کرده است. این فرایند با حضور نیروی متخصص در محل مشتریان حقوقی و همچنین حضور تیم مشترییار در محل شعب جهت راهنمایی و فروش محصولات و خدمات مشتریان شخصی انجام میشود.
از سوی دیگر، سرویسها و خدمات انگیزشی باشگاه مشتریان بانک بهمنظور تعامل و وفادارسازی هرچه بیشتر مشتریان شخصی پیاده میشود. در حوزه استقرار سامانههای مالی یکپارچه برای مشتریان تجاری نیز باید بگویم که فرایند استقرار نیازمند شناخت، آموزش، پشتیبانی و اجرا در فازهای ابتدایی استقرار است. تیم متخصص چابک در کنار مشتریان این فرایند را همراهی و راهبری میکند. در بخش پشتیبانی و توسعه نیز در لایه مشتریان تجاری در زمان راهبری سامانههای یکپارچه مالی، تیم پشتیبانی علاوه بر راهنمایی مشتریان، درخواست توسعه از سوی مشتریان را بررسی و در تعامل با تیم توسعه، نیازهای اعلامی را تفسیر و راهبری میکند.»
طبق صحبتهای او، در لایه مشتریان خرد راهنمایی مشتریان حقیقی در خصوص کلیه سرویسها، محصولات و کانالهای بانک نظیر همراهبانک، اینترنتبانک و… از طریق مرکز تماس ۱۵۵۴ بهصورت شبانهروزی در حال انجام است که علاوه بر راهنمایی مشتریان، پیشنهادهای بهبود از سوی مشتریان اخذ، پالایش و به تیم توسعه محصولات و کانالها منتقل میشود: «پشتیبانی از شعب بانک بهعنوان کانال اصلی ارائه خدمت به مشتریان نیز به عنوان یکی از کلیدیترین ماموریتهای شرکت چابک در حال انجام است و تلاش میشود با هدف بهبود پاسخگویی به مشتریان و تسریع و بهبود کیفیت، پشتیبانی از این نقطه تماس با بالاترین کیفیت انجام شود.»
رضایت ۹۶ درصدی مشتریان
اعداد و ارقام گویای حجم عملیات انجامشده در چابک تجارت هستند. طبق صحبتهای رئیس هیئتمدیره این شرکت، در حوزه راهنمایی و پاسخگویی مشتریان حقیقی مرکز تماس ۱۵۵۴ بهصورت ۲۴ساعته و در تمام ایام سال به ارائه خدمات برای مشتریان میپردازد. او میگوید: «در سال گذشته با بیش از ۷۰۰هزار تماس پاسخگوی مردم بودهایم که این میزان تماس با سطح رضایت ۹۶درصد به مشتریان حقیقی بانک تجارت انجام شده است.»
یکی دیگر از شاخصهای مهم مراکز تماس، درصد تماسهای غیرتکراری است که در این زمینه نیز به گفته احمدیآذر، مرکز ۱۵۵۴ با شاخص ۹۰ درصد عملکرد بسیار قابلقبولی داشته است. او میگوید: «در بخش پشتیبانی شبکه شعب نیز این شرکت با پاسخگویی بیش از ۳۰۰ هزار تماس، نقش مؤثری در ارائه سرویسهای مناسب به مشتریان در سطح شعب داشته است. لازم به توضیح است در سالی که گذشت بانک تجارت فرایند استقرار سامانه بانکداری جامع جدید خود را با نام منظومه تجارت به اتمام رساند که در این میان پشتیبانی شعب در زمان استقرار زیرساختها و نرمافزارهای جدید، نقش بسزایی در راهاندازی منظومه تجارت با حداقل دغدغه در سطح مشتریان داشت.
در بخش باشگاه مشتریان نیز ارائه سرویسهای ارزشافزوده به یک میلیون نفر از مشتریان در طول سال، نشاندهنده گستره خدمات این شرکت در حوزه پرستاری مشتریان است. همچنین شرکت در طول سال ۱۴۰۳ توانسته بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خدمت / مشتری را از طریق مشترییاران در سطح شعب و محلهای درخواستی مشتریان شرکتی ارائه دهد و با راهنماییهای انجامشده، بهرهمندی از سرویسهای نسبتاً پیچیدهتری نظیر کالانو، تسهیلات قرضالحسنه غیرحضوری ازدواج، نصب و راهاندازی همراهبانک، سرویسهای مدیریت ثروت غیرحضوری و … را تسهیل کند.»
احمدیآذر سپس میگوید که در بخش بازاریابی و فروش، آموزش راهبری و پشتیبانی سیستمهای مالی تعبیهشده نیز، این شرکت با بیش از ۲۰۰ پروموشن آموزشی و راهاندازی سرویسهای مالی تعبیهشده و پشتیبانی پنج هزار مورد خدمات درخواستی از جانب مشتریان، نقش مؤثری در ارائه این خدمات بانک برای مشتریان حقوقی داشته است.
تمرکز بر بهبود تجربه مشتریان
مأموریت اولیه شرکت چابک تجارت این بوده که باشگاه مشتریان حقیقی بانک تجارت باشد و بهنوعی در حال انجام دادن فعالیتهای مربوط به مقوله Customer Caring است. یکی از مهمترین روندهای جهانی در بانکها به تجربه مشتری برمیگردد و این شرکت نیز روی این مسئله اقدامات زیادی انجام داده است. احمدیآذر در این باره میگوید: «بر اساس گزارش دیلویت بیش از ۷۰ درصد از مشتریان بانکها از هفده کشور گفتهاند که تجربه بهتر در ارائه سرویسهای مالی از سوی بانکها و نهادهای مالی دلیل مهم انتخاب بانک اصلیشان بوده است. با این اوصاف تمرکز ویژه بانکها بر ایجاد تجربه مناسب مشتریان، نقشی اساسی در افزایش پایه مشتری و نگهداشت او ایفا میکند. آنچه مهم است این است که فرایند بهبود تجربه مشتری یک فرایند مستمر است، زیرا با تغییرات فناورانه و بهبود زیرساخت و از طرفی بهبود عملکرد رقبا، شرکتها نیز باید در جهت ارتقای عملکرد خود در ارائه سرویسهای مالی گام بردارند. در این میان، شرکت چابک تجارت بهعنوان بازوی اجرایی ارائه خدمات به مشتریان، تلاش کرده همراستا با مأموریت بانک در ایجاد یک تجربه مالی دلنشین برای مشتریان، زیرساختها و توان نیروی انسانی خود را توسعه دهد.»
روندهای حاکم بر سرویسهای پرستاری از مشتریان در سال ۲۰۲۵
سرویسهای پرستاری از مشتریان در سال ۲۰۲۵ حول محورهای گوناگونی صورتبندی میشوند که چابک تجارت نیز میخواهد طبق آنها عمل کند. احمدیآذر در این باره میگوید که اولین مورد، ارائه خدمات شخصیسازیشده بر پایه هوش مصنوعی و شناخت بهتر مشتری است که تجربه رضایتبخشتری به مشتری منتقل میکند. دومین مورد نیز یکپارچهسازی زیرساختها و اطلاعات دادهای مشتریان از تمام مراکز داده بانک است که باعث میشود مشتری خدمات دریافتی از بانک را از یک هویت یکپارچه دریافت کند.
او در این باره میگوید: «ارائه تجربه یکسان در تمام نقاط تماس مشتریان هم سومین مورد است. علاوه بر این موارد، حرکت از مراکز تماس انفعالی به سمت مراکز تماس پرو اکتیو را هم داریم تا چالشها و مشکلات مشتریان قبل از بیان، پیشبینی و راهحل به مشتریان ارائه شود. مورد بعدی، بهرهگیری از سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی جهت اندازهگیری رضایت مشتریان در سفر خود است. در آخر هم باید به ارائه خدمات به مشتریان از کانالهای دیجیتال اشاره کنم. برای اینکه مشتری از فضای فیزیکی به سامانههای دیجیتال مهاجرت کند، لازم است مورد راهنمایی و آموزش قرار بگیرد و اشکالاتش برطرف شود. بانکها در دنیا تلاش میکنند با ارائه خدمات منحصربهفرد خود، مشتریان جدید را جذب و مشتریان کنونی خود را حفظ کنند. بانکها معمولاً علاوه بر جذب مشتریان جدید به دنبال حداکثرسازی سهم خود از کیف پول مشتریان هستند.
با این دو رویکرد بانکهایی همچون Citi با راهاندازی زیرساختهای نوین و آنلاین، یکی از برترین سرویسهای پشتیبانی مشتری در حوزه کارت را در سراسر جهان برای مشتریان خود ایجاد کردهاند که از شناخت رفتارهای نامتعارف و هشدار به مشتری گرفته تا ارائه پیشنهادهای هدفمند بر پایه اطلاعات مکانی، زمانی و رفتاری مشتریان را در بر میگیرد. بانک Banorte نیز بهمنظور تسهیل پشتیبانی و خدمات پایه به مشتریان مسن خود، برخی خدمات پشتیبانی را از طریق یک سیستم هوشمند در پیامرسان واتساپ به آنها ارائه میکند.»
استفاده از هوش مصنوعی در پشتیبانی از مشتریان
آنچه در پرستاری مشتریان در تجربیات موفق دنیا مشهود است، حرکت به سمت آموزش، راهبری و پشتیبانی مشتریان در کانالهای دیجیتال و بر پایه هوش مصنوعی است و در صورت نیاز استفاده از نیروی انسانی برای پشتیبانی مشتریان است. احمدیآذر با اشاره به این مسئله توضیح میدهد: «دستیارهای هوشمندی مانند Amica برای Amica Bank، Alexa برای Bank of America، Charlie برای HSBC، Jenna برای Wells Fargo، Olivia برای U.S Bank و Eno برای One Capital همگی با استفاده از تحلیل دادههای مستمر به دنبال خلق تجربه همراهی و آموزش و رفع مشکلات مشتریان در مقیاس هستند. در همین راستا، شرکت ما نیز در سال ۱۴۰۴ با بهرهمندی از خدمات شرکت داتا، خدمات هوشمند خود در حوزه پایش و تحلیل رضایت مشتریان در مراکز تماس، شناسایی زودهنگام و پرو اکتیو چالش و مشکلات مشتریان در کانالهای دیجیتال و همچنین راهاندازی چتبات هوشمند بر پایه تحلیل تماسهای مشتریان را در برنامه عملیاتی خود دارد که بهزودی از آنها رونمایی خواهد شد.»
بانکداری باز و امور مالی تعبیهشده؛ در کانون توجه جهان
در کلانروندهای کنونی بانکهای ایران و جهان، تمرکز بر ارائه خدمات یکپارچه به مشتریان در نقطه تقاضا و استفاده از راهکارهای مبتنی بر بانکداری باز و امور مالی تعبیهشده بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته است که روی بهبود تجربه مشتریان بهعنوان مهمترین عامل رقابت در فضای کنونی بانکداری نقش بسزایی دارد.
رئیس هیئتمدیره چابک تجارت با اشاره به این موضوع میگوید: «صنایع بانکی و بیمه به دلیل وجود دادههای ساختاریافته و سری زمانی، بالاترین نرخ آمادگی و پذیرش را در میان صنایع دیگر نسبت به هوش مصنوعی دارند. با ظهور هوش مصنوعی، تمرکز بر ارائه خدمات شخصیسازیشده بر پایه تحلیل مشتری و در نقطه تقاضای مشتری اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. در این میان آمادگی شرکتهای متقاضی استفاده از خدمات امور مالی تعبیهشده و آموزش، همراهی و توسعه زیرساختهای این خدمات با شرکتهای دریافتکننده آنها و همچنین راهنمایی و هدایت مشتری در بهرهمندی از سرویسهای نهایی از جمله نقشهای اساسی شرکت چابک تجارت است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که رویکرد بانکداری تعبیهشده نسبت به سایر خدمات پایه بانکی رویکردی پیچیدهتر همراه با فرایندهای چندلایه است. در نتیجه، راهنمایی و هدایت مشتریان در این مسیر نیازمند ایجاد زیرساخت دادهای مناسب و آنلاین است تا فرایند پشتیبانی بهدرستی و با درصد رضایتمندی بالایی انجام شود.»
اقدامات چابک تجارت در حوزه امور مالی تعبیهشده
اگر به صنایع نگاه کلان داشته باشیم، متوجه میشویم که درهمتنیدگی صنایع برای خلق ارزش بیشتر مدتهاست که موردتوجه کسبوکارها قرار گرفته است. صنایع مالی بهعنوان یکی از ارکان اصلی کسبوکارها تقریباً در تمام چرخههای خلق ارزش حضور دارند، اما به دلیل ساختارهای بسته و قوانین بالادستی و الزامات امنیتی، امکان گسترش خدمات مالی در راستای کسبوکارها بهسختی اتفاق میافتد. او با اشاره به این مسئله میگوید: «توسعه فناوریها در حوزه مالی و ظهور معماری سرویسگرا، امکان ارائه سرویسهای مالی با رویکرد بانکداری باز و توسعه سرویسهای مالی هممسیر با کسبوکارها و شکلگیری اتحادهای استراتژیک جهت خلق ارزشهای جدید، روندهای جدیدی در توسعه کسبوکارها بر پایه مدل بانکداری تعبیهشده ایجاد کرده است.»
به گفته او، کسبوکارها نیز همزمان با ظهور مدلهای مالی جدید، تلاش میکنند با ایجاد زیرساختهای موردنیاز، امکان سازگاری فرایندهای اداری و پشتیبانی خود جهت بهرهمندی از این سرویسها را فراهم کنند. شرکت چابک تجارت نیز همراستا با رویکرد نوین بانک تجارت در توسعه اکوسیستمهای جدید بر پایه نیاز مشتریان و مدنظر قرار دادن مدلهای بانکداری جامع در سال جاری، ارائه خدمات متنوع به مشتریان را کانون توجه خود قرار داده است. او میگوید: «در همین راستا، با توسعه مهارتهای نرمافزاری، نیروی انسانی و تجهیز زیرساختهای سختافزاری موردنیاز و همزمان، توجه ویژه به ابزارهای بر پایه تحلیل داده و هوش مصنوعی، مسیر آموزش، بازاریابی، راهبری و پشتیبانی برخی سرویسهای ارائهشده به مشتریان حقیقی و حقوقی، نقش خود را ایفا کرده است. این خدمات بهویژه در مدلهای مالی تعبیهشده نقش حیاتیتری به خود میگیرند. همچنین، بهمنظور استانداردسازی خدمات ارائهشده، شرکت اقدام به اخذ استاندارد ایزو مرتبط با مراکز تماس و امنیت اطلاعات کرده است که اقدامی بسیار ارزشمند و ضروری بود و به نتیجه رسیده است.»
با چالش جذب و نگهداشت نیروی انسانی مواجهیم
شرکت چابک تجارت مانند سایر شرکتهای فناوریمحور چالشهایی دارد که شاید مهمترینشان جذب و نگهداشت منابع انسانی و تأمین زیرساختها باشد. او در این باره توضیح میدهد: «چالشهای مرتبط با منابع انسانی در سالهای اخیر همواره از مهمترین چالشهای شرکتها بهخصوص شرکتهای فناور بوده است. در این زمینه شرکت چابک تجارت تلاش کرده با بهرهمندی از ظرفیت علمی دانشگاه تهران و ایجاد زیرساختهای بهروز منابع انسانی و استقرار سامانههای ارزیابی و نظامهای انگیزشی و ارتقای شغلی، آموزش حین خدمت و… زمینه جذب نیروهای مستعد و ارزنده و همچنین حفظ نیروهای متخصص و ارزشمند را فراهم کند.
علاوه بر این، در شرایط اقتصادی کنونی، تأمین سختافزارها و نرمافزارهای موردنیاز و تأمین مالی مناسب نیروها و ایجاد انگیزش در منابع انسانی از مهمترین چالشهای سال ۱۴۰۴ ما خواهد بود. بهطورکلی تداوم کسبوکار از منظر درونسازمانی و ارائه خدمات مستمر و بدون وقفه و باکیفیت به مشتریان اصلیترین دغدغه شرکت چابک است. در این زمینه برنامهریزیهای متناسب با هر خط کسبوکاری شرکت انجام شده تا سطح خدمات ارائهشده به مشتریان همیشه فراتر از استانداردهای کنونی باشد.»
برنامههای سال ۱۴۰۴
شرکت چابک تجارت برای سال ۱۴۰۴ برنامههایی دارد. طبق صحبتهای احمدیآذر، توسعه زیرساختها جهت ارائه خدمات آنلاین، شخصیسازیشده و پرو اکتیو به مشتریان بر پایه تحلیل داده و استفاده حداکثری از ظرفیت سرویسهای بر پایه هوش مصنوعی؛ توسعه زیرساختهای تخصصی سختافزاری، نرمافزاری و مغزافزاری پرستاری مشتریان جهت تنوعبخشی سبد مشتریان کنونی شرکت و توسعه فرایندهای اداری و مدیریتی و استقرار اتوماسیون فرایندها جهت چابکسازی مجموعه و پاسخگویی به نیاز مشتریان در اسرعوقت از برنامههای اصلی این شرکت برای سال ۱۴۰۴ است. او میگوید: «در انتها ضمن تشکر از تلاش همه همکارانم در شرکت چابک تجارت بابت دستاوردهای ارزشمندی که در سال ۱۴۰۳ به دست آوردند، امیدوارم در سال جدید فصل جدیدی از شکوفایی شرکت چابک تجارت را شاهد باشیم و نام شرکت بهعنوان سردمدار ارائه خدمات پشتیبانی و پرستاری مشتریان در میان شرکتهای این حوزه بدرخشد.»