پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در تولید و فروش کیوسکهای پرداخت، فراتر از انتظار پیش رفتیم
گفتوگو با هومن سپهری، مدیرعامل تندرنور که میگوید با وجود تمام چالشهای ۱۴۰۳ توانستند تمام برنامههایشان را عملیاتی کنند
تأمین و فراهمسازی زیرساختها و سختافزارها از جمله عواملی هستند که به طور مستقیم بر پیشرفت فناوریهای نوآورانه در هر کشوری تأثیر میگذارند و وجود شرکتهایی که بتوانند در این زمینه به طور مؤثر عمل کنند، برای رشد صنایع ضروری به نظر میرسد. تندرنور یکی از این شرکتهاست که همواره کوشیده در بخشهای مختلف اکوسیستم مالی کشور نقشآفرینی کند. بااینحال، فعالیتهای تندرنور تنها به حوزه سختافزار محدود نمیشود و این شرکت در بخش نرمافزار نیز تاکنون دستاوردهای قابلتوجهی داشته است.
در گفتوگو با هومن سپهری، مدیرعامل تندرنور، به بررسی روند توسعه این شرکت در سال ۱۴۰۳، چالشها و برنامههایشان برای سال جدید پرداختیم. به گفته سپهری، با توجه به پیشبینیای که آنها از سال ۱۴۰۳ داشتند، سعی کردند در این سال در برنامههایشان واقعبینانه رفتار کنند و همین موضوع باعث شد تمام برنامههایی را که در نظر گرفته بودند در یک سال گذشته عملیاتی کنند و در یک زمینه نیز حتی بیش از آنچه انتظار داشتند، پیش رفتند؛ آن هم تولید و فروش کیوسکهای پرداخت بود.
متمرکز بر خدمات سختافزاری و نرمافزاری صنعت پرداخت
شرکت تندرنور از سال ۱۴۰۲ خط کسبوکاری جدیدی را ایجاد کرده و آن هم طراحی و تولید دستگاههای کیوسک و میکروکیوسک است؛ خط کسبوکاری که در سال ۱۴۰۳ نیز روی آن متمرکز بودند. هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندرنور، با بیان این موضوع درباره اقداماتشان در سال ۱۴۰۳ میگوید: «ما در سالی که گذشت، همچنان تمرکزمان را بر سیستمهای پرداخت معطوف نگه داشتیم و این مسئله طیف مختلفی از محصولات و خدمات را در بر میگرفت؛ از تولید و فروش دستگاههای کارتخوان گرفته تا سرویس و تعمیرات آنها و همچنین تولید و ساخت کیوسکهای پرداخت.
در بخش نرمافزار نیز در یک سال گذشته بر ارائه راهکارهای جدید نرمافزاری برای فناوریهای جدیدی که در سال ۱۴۰۳ روی دستگاههای کارتخوان پیادهسازی شد، متمرکز بودیم؛ ازجمله سیستم کهربا که ما جزو پیشتازان پیادهسازی این سیستم بودیم و کهربا را برای شرکت پرداخت الکترونیک سپهر آماده کردیم. علاوه بر این، نرمافزار مدیریت اسناد الکترونیکی بانکی را برای بانک سامان توسعه دادیم، اقدامی که این بانک را به یکی از پیشروهای حوزه بایگانی و مدیریت الکترونیک اسناد تبدیل کرده است.»
تندرنور ۱۴۰۳ به روایت آمار
طبق صحبتهای سپهری، تندرنور در سال ۱۴۰۳، در زمینه تعمیر و پشتیبانی، مانند سالهای گذشته به شرکت پرداخت الکترونیک سامان خدمت ارائه کرد و همچنین موفق شد شرکت ایران کیش را به مشتریان خود اضافه کند. او میگوید: «نتیجه این اقدامات، تعمیر بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان برای این دو شرکت بود. در سال ۱۴۰۳ در مناقصات مختلفی برای شرکتهای آسان پرداخت پرشین، ایران کیش، پرداخت الکترونیک سپهر و پرداخت الکترونیک سامان شرکت کردیم و در مجموع توانستیم حدود ۱۹۵هزار دستگاه کارتخوان تولید کنیم و بفروشیم. از این بابت، میتوانیم بگوییم که از عملکرد خود در یک سال گذشته راضی هستیم.
همچنین موفق شدیم ۲۵۰ عدد کیوسک از طریق شرکت پرداخت الکترونیک سامان وارد بازار کنیم که استقبال بسیار خوبی از آنها شد. این کیوسکها در صنفهای داروخانه، بیمارستانی و شیرینیفروشیها بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. با توجه به کیفیت ساخت بسیار مستحکم و تماماً فلزی کیوسکها و امکاناتی که ارائه میدهیم، این کیوسکها توانستند در بازار اعتبار خوبی به دست آورند و توانستیم سفارشهای متعددی از اصناف برای سال آینده دریافت کنیم.»
۹۰ درصد از نیروی جوان متخصص؛ به فکر مهاجرت
وقتی صحبت از بزرگترین چالشهای سال ۱۴۰۳ میشود، مدیرعامل تندرنور جذب و نگهداشت نیروی انسانی را بزرگترین چالششان در سالی که گذشت قلمداد میکند و میگوید: «مسئله منابع انسانی بدل به یکی از معضلات جدی جامعه شده و بخش کاری جامعه و شرکتهای مهم را دچار چالش کرده است. توقعات نیروی انسانی بالا رفته و با توجه به وضعیت تحریمها و تورمها، نیروی انسانی انتظار دارد حقوق متناسبی دریافت کند. این مسئله باعث میشود رنج حقوقی همه سلسلهمراتب کاری در یک شرکت بهنوعی نیازمند بازتنظیم شود. اتخاذ چنین رویکردی با توجه به وضعیت درآمدی شرکتها در این چالشهای تحریمی و ارزی و درآمدی، دشوار خواهد بود.»
شرایط ارزی و کاهش ارزش ریال در سالهای اخیر، به این تصور نزد نیروی کار متخصص دامن زده است که با اشتغال در یک کشور دیگر و کسب درآمدی ارزی، میتواند رفاه بیشتری در زندگی داشته باشد. سپهری این تفکر را نوعی سراب تلقی میکند و توضیح میدهد: «نکته دیگر این است که وضعیت جامعه و تورم باعث شده که نیروهای بسیار خوب به فکر مهاجرت به یک مدینه فاضله بیفتند. هرچند که ما بهعنوان افرادی که عمر خود را در این زمینه گذاشتهایم و سابقه کار در خارج از کشور را داریم، به دوستان موعظه میکنیم که در آنسوی آبها هیچ خبری نیست و اگر هم خبری باشد، بهای گزافی دارد.
نهایتاً ما به راهنمایی کردن قشر جوان ادامه میدهیم، اما در ۱۰درصد مواقع موفق میشویم و در ۹۰درصد مواقع، این رؤیای فرار از وضعیت موجود و رسیدن به آن مدینه فاضله باعث میشود که جوانان به فکر مهاجرت بیفتند. متأسفانه این روند همیشه از بهترین نیروها آغاز میشود؛ نیروهایی که شاید شرکت سالها برایشان سرمایهگذاری کرده و تجربه کاری بسیار زیادی در فیلدهای خاصی که برای شرکت یا صنعت مهم است، به دست آوردهاند. طبیعتاً ما نیز مانند سایر شرکتها، تعدادی از نیروهای خوبمان را از دست دادهایم و این موضوع، یک تهدید دائمی است و حالت ویروسی دارد. یعنی اینکه یکی از شرکت میرود و دیگران نیز به این فکر میافتند که فلانی رفت و کار خوبی کرد، پس ما هم برویم.»
اهدافمان در ۱۴۰۳ واقعبینانه بود
باوجود پررنگ بودن چالش جذب و نگهداشت منابع انسانی، تندرنور بهعنوان یک شرکت ارائهدهنده زیرساخت و سختافزار در صنعت پرداخت، در سالی که گذشت با معضلات دیگری نیز دستوپنجه نرم کرده است. سپهری در این باره میگوید: «چالشهای دیگری که ما داشتیم، طبیعتاً شامل تحریمها، عدم ثبات نرخ ارز و تغییر دائمی آن میشد. مشکل اول ما در این بین تغییر دائمی نرخ ارز بود که حتی در یک بازه کوتاهمدت هم ثابت نمیماند. نهایتاً تصمیمات تنظیمی بانک مرکزی مبنی بر حذف ارز نیمایی و آزمایش روی ارز صادراتی باعث شد که ارزش آن به خاطر رقابت و نیاز شدید در اوایل سال، تنها یکی دو هزار تومان با ارز آزاد اختلاف داشته باشد. این موضوع برای ما که سفارشهای ارزی خود را پیشتر انجام داده بودیم و میخواستیم تأییدیه ارز بگیریم، چالش بزرگی بود. باید حتماً ارز را میگرفتیم، وگرنه تخصیص ارز برای دفعات بعد، تأیید نمیشد. با هر زحمتی که بود، مبالغ زیادی را تهیه کردیم و با گرفتن تسهیلات و سایر تمهیدات، انجام شد. حالا میبینید که ارز نیمایی کلاً برداشته شده و تالار مبادلات ارز تشکیل شده است.»
طبق صحبتهای سپهری، آنها پیشبینی کرده بودند که ۱۴۰۳ سال بسیار سختی باشد و طبیعتاً در برنامهها و اهدافی که گذاشته بودند، سعی کرده بودند که واقعبینانه رفتار کنند. او میگوید: «در نتیجه، ۱۰۰ درصد از آن چیزهایی که در نظر گرفته بودیم برای سال ۱۴۰۳ محقق شد و توانستیم آنها را عملیاتی کنیم. در یک زمینه، حتی بیش از آنچه انتظار داشتیم، پیش رفتیم و آن تولید و فروش کیوسکها بود که توانستیم فراتر از انتظارات خود عمل کنیم.»
مشکلات تأمین ارز و کاهش توان فروش
به گفته مدیرعامل تندرنور، با وجود تشکیل تالار تبادلات ارزی، هنوز هم شرکتهای تأمینکننده سختافزار باید زمان زیادی را صرف کنند تا ارز مدنظرشان را دریافت کنند. او توضیح میدهد: «مدت زمانی که برای تأیید ثبت سفارش و تخصیص ارز طول میکشد، هیچ بهبودی در آن حاصل نشده است. همچنان حدود ۸۰ روز زمان میبرد که بسیار طولانی است و باز هم برنامهریزی برای سفارشها را سخت میکند. علاوه بر این، تالار مبادلات نیز اکنون فاصله زیادی با ارز آزاد ندارد و حتی تهیه همان مقدار ارز هم در تالار مبادلات دچار چالش است. این مشکلات باعث میشود نهتنها برنامهریزی برای سفارشها و تهیه ارز برای واردات تجهیزات و قطعات که چرخ کارخانه تولید بچرخد، دچار چالش شود، بلکه از لحاظ مالی نیز قیمت تمامشده کالاهای تولیدی را بسیار بالا میبرد.
با این اوصاف، اولاً تهیه آن مقدار پول از لحاظ مالی شرکت را دچار چالش میکند و ثانیاً افزایش قیمت تمامشده، توان خرید دستگاه کارتخوان را برای شرکتهای پیاسپی پایین میآورد. بنابراین، یا نباید خرید کنند یا اگر میخواهند خرید کنند، باید تعداد دستگاههایی را که میخواهند بخرند به طور قابلتوجهی کاهش دهند. این چالش جدی برای ما تولیدکنندگان است و توان فروش ما را پایین میآورد و اگر نتوانیم بفروشیم، طبیعتاً تولید هم نباید انجام دهیم. به همین خاطر خواهش ما از قانونگذار، رگولاتور، بانک مرکزی، وزارت صمت و همه نهادهای مربوطه کشور این است که حتماً برای سال ۱۴۰۴ تمهیداتی را در این باره لحاظ کنند و دست از پشتیبانی شرکتهای دانشبنیان و تولیدی برندارند.»