راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجارت الکترونیک: سودمندترین روش برای کمپانی‌های B2B

فعالان عرصه B2B (معامله و خریدوفروش بین دو شرکت یا بیزینس) در حال انتقال به عرصه جدیدی برای جستجو، تحقیقات و خط‌مشی‌های مربوط به کسب‌وکار و فروش خود به نام digital-first هستند که می‌تواند برای آن‌ها رشد قابل‌توجهی را در تعداد معاملات در پی داشته باشد. Forrester (مرکز تحقیق و مشاوره در مورد مسائل مارکتینگ و خریدوفروش آنلاین) تخمین زده است که تجارت B2B در سال ۲۰۱۵ با رشد ۷۸۰ میلیارد دلاری روبرو خواهد شد و تا سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شود که این آمار به بیش از ۱٫۱ تریلیون برسد.

.

روند رشد تجارت الکترونیک B2B:

.

طبقه‌بندی‌های کلیدی

در حال حاضر بزرگ‌ترین طبقه‌بندی در عرصه تجارت الکترونیک B2B، نفت و فرآورده‌های نفتی است. همچنین از دارو و اقلام مربوط به درمان نیز می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین طبقه‌بندی‌های این عرصه نام برد. Forrester پیش‌بینی کرده است که این دو عرصه می‌توانند به داشتن بیشترین سهم در تجارت B2B ادامه دهند اما نسبت به بقیه طبقه‌ها و اقلام با نرخ پیشرفت کمتری روبرو خواهند بود. طبق گفته Forrester سریع‌ترین نرخ پیشرفت در ۵ سال آینده مربوط به طبقه «محصولات بادوام» خواهد بود. از محصولاتی که در این طبقه‌بندی قرار دارند می‌توان به خودرو و ابزار مربوط به آن، وسایل برقی و ماشین‌آلات اشاره کرد.

.

خط‌مشی خریداران B2B

فعالان عرصه B2B قطعاً تأمین‌کنندگانی را می‌خواهند که به آن‌ها در تأمین اقلام موردنیازشان کمک کرده و اقلامی که آن‌ها در سایت فروش محبوب خود قرار می‌دهند را تأمین کنند. آن‌ها به‌سرعت در حال تغییر دادن مسیر خود به سمت کارخانه‌هایی هستند که به‌صورت یکپارچه می‌توانند نیازهای آن‌ها را به‌صورت آنلاین رفع کنند. بنا به گزارش Forrester 74% خریداران B2B بیش از نیمی از خریدهایشان را در فضای مجازی جستجو می‌کنند و ۳۰% خریدهای آن‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که درصد خرید آنلاین در سال ۲۰۱۷ به چیزی نزدیک به ۵۰% برسد.

B2B-Index-way2pay-94-08-03

صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به خدمات مشتریان

کمپانی‌های فعال در عرصه B2B با استفاده از روش تجارت آنلاین می‌توانند فرصت بسیار خوبی برای کم کردن هزینه‌های مربوط به خدمات مشتریان پیدا کنند و می‌توانند به‌وسیله فروش آنلاین مقدار بسیار زیادی از هزینه‌های خود را کم کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از سیستم تجارت الکترونیک و انجام تمامی مراحل فروش از دریافت سفارش گرفته تا انجام کارهای مربوط به ارسال سفارش به مقدار قابل‌توجهی صرفه‌جویی انجام دهند. البته این صرفه‌جویی مستلزم وجود یک بستر مناسب و صحیح تجارت الکترونیک و البته داشتن یک استراتژی مدون در این عرصه است.

.

مشتریان آنلاین سودمندتر هستند

Forrester گزارش داده است که کمپانی‌هایی که سیستم خود را به سازوکار آنلاین مجهز کرده و در این عرصه فعالیت دارند مشتریان پروپاقرص تر، میانگین سفارش بیشتر و میزان فروش بیشتری را نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند و البته به تعداد مشتریان آن‌ها که درخواست‌هایشان را در طول زمان تکرار می‌کنند نیز افزوده‌شده است.

کمپانی Grainger یک مثال عالی از کمپانی‌های B2B است که تغییراتی که برای ورود به عرصه تجارت الکترونیک لازم است را به‌سرعت انجام داد و امروز به‌تبع این تغییرات به‌صورت قابل‌توجهی در حال سود بردن در حد و اندازه‌های کلان هست. این کمپانی اخیراً گزارش داده است که ۹۴٫۳% رشد سود آن‌ها از طریق فروش آنلاین و البته موبایل به‌دست‌آمده است. ۳۶% فروش آن‌ها در سال ۲۰۱۴ از کانال اینترنت و فروشگاه‌های آنلاین بوده است و قطعاً اگر این آمار در سال ۲۰۱۵ به ۵۰% هم رسید نمی‌توان از آن تعجب کرد زیرا عرصه فروش آنلاین به‌شدت در حال رشد و پیشرفت است.

برای نیل به موفقیت‌های بیشتر در آینده، کمپانی‌های B2B باید روند رشد این عرصه را به خوبی درک کرده و برای سرمایه‌گذاری در عرصه تکنولوژی و خلاقیت استراتژی دیجیتالی مؤثری را مورداستفاده قرار دهند.

اشکان علینقیان

منبع: ایکامیت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.