پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل شرکت TSP وثوق اعلام کرد: کارمزدهای فعلی تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینههای شرکت را پوشش میدهد
شرکت توسعه اعتماد وثوق گستر، ارائهدهنده خدمات مالیاتی معتمد از گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا وابسته به هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ملت، با مجوز وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی، فعالیت خود را در اسفند ۱۴۰۲ آغاز کرد.این شرکت در کمتر از یک سال توانست در همایش سامانه مودیان و صورتحساب الکترونیک که با حضور رئیسجمهور برگزار شد، بهعنوان TSP برتر معرفی شود.
خسرو سرپیری، مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد وثوق گستر، در نشست خبری امروز در سالروز صدور مجوز شرکت وثوق به شرح شروع فعالیتهای این شرکت پرداخت و گفت: «بر اساس ماده ۲۶ قانون پایانههای فروشگاهی، شرکتهای معتمد مالیاتی باهدف تسهیل اجرای این قانون و ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان تشکیل میشوند. در همین راستا، هلدینگ بهسازان فردا در سال ۱۴۰۱ تحقیقات خود را آغاز کرد تا امکان مشارکت در این حوزه را بررسی کند. در نهایت، این مجموعه در اردیبهشتماه ۱۴۰۲ موفق به دریافت تأییدیه اولیه برای تأسیس شرکت معتمد از سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد شد و فرایند راهاندازی شرکت آغاز گردید. با پشتوانه هلدینگ بهسازان پرداخت، هیئتمدیره شرکت شکل گرفت و از شهریورماه ۱۴۰۲ مراحل اجرایی شرکت آغاز شد.»
او ادامه داد: «باتوجهبه پیچیدگی و سختی فرایند اخذ مجوز از سازمان امور مالیاتی برای شرکتهای معتمد، درخواست صدور مجوز ارسال شد و طی سه دوره ممیزی بررسی شد. در نهایت، در تاریخ ۱۵ اسفندماه، ساعت ۱۱، پیام تأیید مجوز از سامانه مجوزها دریافت شد و این شرکت بهعنوان نهمین TSP یا شرکت معتمد مالیاتی کشور معرفی شد.»
خسرو سرپیری درباره قانون مالیاتی پایانههای فروشگاهی گفت: « قانون پایانههای فروشگاهی در سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید، اما اجرای آن از سال ۱۴۰۱ آغاز شد. بااینحال، در جریان اجرا مشخص شد که نیاز به توسعه زیرساختها و درگیرشدن بیشتر مؤدیان وجود دارد. به همین دلیل، قانونی تحت عنوان قانون تسهیل تصویب شد که تمام مؤدیان مالیاتی را مشمول قانون پایانههای فروشگاهی کرد. بر اساس این قانون، تمامی فعالان اقتصادی کشور، بهجز برخی اشخاص حقیقی که سقف فروش مشخصی برای آنها تعیین شده، موظف به ثبت اطلاعات مالی خود در سامانه مالیاتی شدند.»
گسترش فعالیت در سراسر کشور با افتتاح شعب در استانهای مختلف کشور
او در ادامه به شرح خدمات و سرویسهای این شرکت پرداخت و گفت: «یکی از نخستین اقدامات ما، توسعه فعالیتها در خارج از تهران بود، چراکه اقتصاد کشور محدود به پایتخت نیست و مؤدیان مالیاتی در سراسر کشور حضور دارند. بر همین اساس، در خردادماه تصمیم به راهاندازی شعب گرفتیم و نخستین شعبه منطقهای خود را در استان البرز افتتاح کردیم. هدف ما تقسیم کشور به ۹ منطقه بود تا بر اساس این تقسیمبندی، شعب منطقهای راهاندازی شوند و طی سه سال، این شعب به دفاتر استانی تبدیل گردند. نخستین شعبه ما در خردادماه، همزمان با تغییرات در حوزه ریاستجمهوری، در کرج افتتاح شد و بهعنوان شعبه شمال غرب، استانهای البرز، قزوین، زنجان و گیلان را تحت پوشش قرارداد.»
او ادامه داد: «پس از آن، در تیرماه، شعبه خراسان یا شعبه شرق تأسیس شد که سه استان خراسان (شمالی، رضوی و جنوبی) را پوشش میدهد. طبق ماده ۲۲ قانون پایانههای فروشگاهی، شرکتهای TSP مجاز به داشتن نمایندگی نیستند و ملزم به تأسیس شعب رسمی هستند. پس از آن، شعبه ساری نیز فعالیت خود را بهصورت غیررسمی آغاز کرد و طی سه ماه گذشته در حال ارائه خدمات بوده است. مراسم افتتاح رسمی این شعبه برای اواخر اسفندماه برنامهریزی شده است. آخرین شعبهای که افتتاح کردیم، شعبه جنوب شرق بود که استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت پوشش قرار میدهد. این شعبه با مرکزیت زاهدان راهاندازی شد و گام دیگری در جهت توسعه خدمات مالیاتی در سراسر کشور محسوب میشود.»
۲۲ میز خدمت شرکت وثوق در ۲۲ استان کشور فعال هستند
خسرو سرپیری اشاره کرد که در حال حاضر ۲۲ میز خدمت این شرکت در ۲۲ استان کشور فعال هستند گفت: «سازمان امور مالیاتی فرایندی تحت عنوان میز خدمت را مطرح کرد که هدف آن ارائه خدمات حضوری به مؤدیان در ادارات مالیاتی استانها بود. باتوجهبه اینکه در حال حاضر حدود ۹ میلیون مؤدی مالیاتی در کشور وجود دارد که طی ۴ تا ۵ سال آینده همگی مشمول قانون پایانههای فروشگاهی خواهند شد، ضرورت ارائه خدمات گستردهتر احساس میشد. در این راستا، شرکتهای معتمد مالیاتی این امکان را دارند که در ادارات کل امور مالیاتی استانها میز خدمت مستقر کنند تا خدمات لازم را به مؤدیان ارائه دهند. در حال حاضر، ۲۲ میز خدمت در ۲۲ استان کشور فعال شده و به مؤدیان مالیاتی خدماترسانی میکنند.»
شرکتهای معتمد مالیاتی وظیفه دارند فرایندهای مالیاتی را برای مؤدیان تسهیل کنند
مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد وثوق گستر توضیح داد:«شرکتهای معتمد مالیاتی وظیفه دارند فرایندهای مالیاتی را برای مؤدیان تسهیل کنند و ابزارهای لازم را برای ارائه خدمات در اختیار آنها قرار دهند. این ابزارها شامل سامانه تحت وب، دستگاههای کارتخوان مالیاتی، و نرمافزارهای موبایلی است که مؤدیان از طریق آنها بتوانند صورتحسابهای خود را ارسال و مدیریت کنند. علاوه بر این، مجموعههای بزرگتر یا کسبوکارهایی با حجم بالای صورتحساب باید بتوانند از طریق وبسرویسهای مالیاتی اطلاعات خود را به سامانه ارسال کنند تا فرایند گزارشدهی برای آنها سادهتر و سریعتر شود.»
رشد سازمانی و گسترش تیمهای اجرایی
مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد وثوق گستر درباره افزایش نیروهای این شرکت گفت: «مجموعه وثوق فعالیت خود را در سال گذشته تنها با دو نفر آغاز کرد، اما از همان ابتدا ساختار سازمانی بهگونهای طراحی شد که از تکرار تجربیات ناموفق گذشته جلوگیری شود و خدماتی درخور به مؤدیان ارائه شود. در حال حاضر، این مجموعه دارای ۱۴۰ نیروی مستقیم در ستاد و استانهای مختلف کشور است. علاوه بر این، در مجموعه یاس که در حوزه کارتخوان مالیاتی فعالیت دارد، ۱۸۰۰ نیروی اجرایی مشغول به کار هستند. همچنین مجموعه به پرداخت با نزدیک به ۶۰۰ نیرو که بهعنوان یکی از سهامداران و همکاران ما، در توسعه خدمات مالیاتی مشارکت دارد. این همکاریها به ما امکان داده است که خدمات گستردهتری به مؤدیان ارائه دهیم.»
وثوق یکی از سه شرکت برتر مالیاتی کشور از میان ۱۷ شرکت معتمد مالیاتی کشور
سرپیری اشاره کرد باوجودآنکه کمتر از یک سال از آغاز فعالیت رسمی ما میگذرد، شرکت وثوق بهعنوان یکی از سه شرکت برتر از میان ۱۷ شرکت معتمد مالیاتی معرفی شد و گفت: «یکی از اتفاقات مهم سال جاری، برگزاری همایش ملی سامانه مؤدیان در ۴ اسفندماه توسط سازمان امور مالیاتی بود. در این رویداد که با حضور رئیسجمهور، وزیر اقتصاد و رؤسای سازمان مالیاتی برگزار شد، عملکرد شرکتهای معتمد مورد ارزیابی قرار گرفت. باوجودآنکه کمتر از یک سال از آغاز فعالیت رسمی ما میگذرد، شرکت وثوق بهعنوان یکی از سه شرکت برتر از میان ۱۷ شرکت معتمد مالیاتی معرفی شد. این انتخاب بر اساس شاخصهای متعددی از جمله گسترش شعب، راهاندازی میز خدمت و توسعه سامانههای نرمافزاری انجام شد که نشاندهنده عملکرد موفق این مجموعه در یک سال گذشته است. بااینحال، رویداد ۴ اسفند تأثیر مثبتی در تأیید عملکرد ما داشت و جایگاه مجموعه وثوق را بهعنوان یکی از شرکتهای برتر تثبیت کرد. این موفقیت حاصل امکانات و زیرساختهایی است که طی این مدت فراهم شده است.»
او در ادامه به مودیانی که نیازمند سرویسدهی هستند پرداخت و گفت: «در حال حاضر، مشتریان و مؤدیانی که باید به آنها خدمات ارائه کنیم، در حوزههای مختلفی فعالیت دارند. بهعنوان نمونه، در مجموعه به پرداخت، حدود ۱.۲ میلیون دستگاه کارتخوان میتواند تحت پوشش سرویسهای ما قرار گیرد. همچنین، در بانک ملت نزدیک به ۴۱ میلیون مشتری وجود دارد که بخش قابلتوجهی از آنها نیازمند سرویسدهی هستند. علاوه بر این، نزدیک به ۱۰۰ هزار تا مؤدی حقوقی داریم که باید سرویس برای آنها ارائه کنیم. در نهایت، هدف ما این است که با ابزارهای توسعهیافته، بتوانیم در سراسر کشور به بخش وسیعی از این بازار خدمات ارائه کنیم.»
۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری بر مجموعه وثوق در یک سال گذشته
سرپیری درباره سرمایهگذاری انجام شده بر این مجموعه در یک سال گذشته گفت: «در یک سال گذشته، سرمایهگذاری انجامشده در این مجموعه رقم قابلتوجهی بوده و حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم صورتگرفته است.»
کارمزد خدمات در مقایسه با فرایندی که در حال انجام است، پاسخگوی هزینهها نیست
او توضیح داد که کارمزد خدمات در مقایسه با فرایندی که در حال انجام است، پاسخگوی هزینهها نیست. حتی اگر برترین مجموعه از نظر تعداد صورتحسابهای ثبتشده در سامانه مؤدیان را در نظر بگیریم، میزان درآمد آن بههیچوجه با هزینههای صرفشده قابلمقایسه نیست. بر اساس مصوبات، بخشی از تعرفههای شرکتهای معتمد توسط سازمان برنامهوبودجه پرداخت میشود، اما این مبلغ در مقایسه با هزینههای عملیاتی پوشش کافی ندارد. در حال حاضر، کارمزدهای فعلی ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینههای انجامشده از محل کارمزد تأمین نشده است.
سرپیری درباره اهمیت شرکتهای معتمد مالیاتی گفت: «معتمدها شرکتهای حاکمیتی هستند که در رأس فعالیتهای مالیاتی کشور قرار گرفتهاند، چراکه در نهایت، کلیه فرایندهایی که شرکتهای مختلف اجرا میکنند، به این شرکتها بازمیگردد.»
مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد وثوق گستر در پایان به اهدافی که این شرکت در سال آینده دنبال میکند اشاره کرد و گفت: «یکی از اهداف اصلی برای سال آینده، ارائه ابزارهای متنوعتر و خدمات ویژه به صنوف و اتحادیه است. همچنین، توسعه زیرساختها و تأمین تجهیزات از دیگر برنامههای مهم خواهد بود. هدف نهایی، شناختهشدن بهعنوان برترین شرکت TSP در کشور است.»