پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چرا کسبوکارهای حوزه آموزش به سمت پلتفرمهای ابری VOD میروند؟
رشد بازار هوش مصنوعی مبتنی بر ابر یکی از مهمترین روندهای فناورانه این روزهای کسبوکارهای پیشرو است. تا جایی که طبق پیشبینیها این فناوری با افزایش سهم ۶۰.۳۵ میلیارد دلاری در صنایع در سال ۲۰۲۳ به ۳۹۷.۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.
به گزارش روابط عمومی آروانکلاد، پلتفرم ویدئویی ابری یکی از این محصولاتی است که با فناوری هوش مصنوعی توانسته زنجیره خدمات گستردهتری را به کسبوکارها ارائه دهد؛ این سرویس در واقع یک میزبانی ویدئو بر بستر ابر با هدف نگهداری و انتشار محتوای صوتی و ویدئویی است که به صاحبان محتوا کمک میکند تا بدون نگرانی از محدودیت پهنای باند، بهترین کیفیت پخش را با کاربران به اشتراک بگذارند؛ تطبیقپذیری، مدیریت دسترسی، گزارشگیری دقیق و پشتیبانی از ترافیک بالا از مهمترین ویژگیهای این محصول است.
در کنار انواع کسبوکارهایی که از این پلتفرمها استفاده میکنند، شاید تصور شود که کسبوکارهای حوزه آموزش سهم درخور توجهی نداشته باشند، اما طبق بررسیها، «آموزش» در کنار مواردی مانند پخش زنده ویدئویی (Video Streaming) جزو گزینههای ثابت استفاده از پلتفرمهای ویدئویی بر بستر ابر است. استفاده از زیرساخت ابری و هوش مصنوعی (AI and Cloud)، استفاده از امکانات سادهسازی شده، هوشمند و مناسب با کاربران جزو مهمترین انگیزه کسبوکارهای حوزه آموزش برای استفاده از این پلتفرمها است.
آروانکلاد هم با توجه به این روند جهانی، استراتژی توسعه محصولات VOD خود را مبتنی بر AIreached شدن این محصول تعریف کرده است. چرا که یکی از انواع کسبوکارهایی که ظرفیت روبهرشدی بر بستر پلتفرم ویدئوی ابری دارند، حوزه آموزش است. به همین دلیل آروانکلاد در کنار دیگر کسبوکاری مرتبط با پلتفرم ویدئویی، به توسعه این محصول متناسب با نیاز کسبوکارهای آموزشی میپردازد.
آروان با توجه به همین نیازمندیها، ویژگیهای هوشمند و پیشرفته این محصول را به شکل خودکار و با توجه به قابلیت ویدئوها به محصولات اضافه کرده است و مانند یک دستیار هوشمند، به بخش درخور توجهی از امکانات موردنیاز کاربران پاسخ میدهد. با استفاده از این ویژگی، کسبوکارهای حوزه آموزش میتوانند با فراغت از دغدغههای زیرساختی، زمان بیشتری را روی توسعه محصولاتشان صرف کنند و سریعتر محصول یا سرویسشان را به بازار عرضه کنند.
صنعت آموزش؛ ظرفیتی دور از کلیشه پلتفرم VOD
شاید تصور شود که تنها و مهمترین اهمیت پلتفرم ویدئویی زیرساخت ابری در پخش زنده ویدئویی (Video Streaming) باشد و صنعت آموزش در میان انواع کسبوکارهای استفادهکننده از پلتفرم ویدئو، سهمی جدی نداشته باشد. این در حالی است که بسیاری از صنایع حوزه آموزش مبتنی بر نمایش ویدئویی، به سمت زیرساخت ابری مهاجرت کردهاند و این حوزه را به دلیل دستیارهای هوش مصنوعی که امکانات ویرایش و افزونههای ویدئویی را برایشان به ارمغان میآورد، بسیار در دسترستر و نزدیکتر به دغدغه مخاطبانشان میبینند.
کسبوکارهای ایرانی با مدلی شبیه نمونههای بینالمللی سراغ پلتفرم ویدئو میروند
پلتفرم ویدئو در ایران از حدود سال ۱۳۸۸ در کشور شروع به فعالیت کردند و آروانکلاد هم از سال ۱۳۹۵ این محصول را به سبد محصولاتش اضافه کرد و تاکنون به بیش از ۱۵۰۰ کسبوکار سرویس میدهد. از سویی آروانکلاد سهم بازار حدود ۶۰ درصدی در صنعت کلاد کشور را دارد. به این ترتیب با در نظر گرفتن تعداد و فراوانی این کسبوکارهای استفادهکننده از پلتفرم ویدئوی آروان، میتوان به بینشی نسبی درباره مهاجرت به پلتفرم ویدئوی ابری در ایران رسید.
برای دقیقتر شدن این بررسی، آروانکلاد حدود ۱۵۰۰ کسبوکار ایرانی با بیشترین بازدید در پلتفرم ویدئویی خود را به عنوان معیار در نظر گرفت. نتیجه آن شد که «آموزش»، سومین حوزه مهم پلتفرم ویدئوی آروانکلاد را تشکیل میدهد.
در این بررسی آروانکلاد بیشترین استفاده را بر اساس نوع فعالیت در گروههای پلتفرم حوزههای پخش زنده ویدئویی، پلتفرمهایی با امکان بارگذاری محتوا از سوی کاربر (UGC)، ورزش، اخبار، آموزش و… تقسیم کرد.
کسبوکارهای حوزه Stream با بیشترین سهم (۴۵ درصد)، بعدازآن کسبوکارهای ورزشی با سهم ۲۱ درصد، اخبار با ۱۹ درصد و آموزش با سهم ۹ درصدی بعدازاین تقسیمبندیها قرار گرفتند.
سهم آموزش در میان حوزههای مختلف مشتریان آروان، میتواند نشان از همراستایی تقاضای بازار ایران در نسبت با روندها و ترندهای جهانی باشد؛ یعنی انواع کسبوکارهای استفادهکننده از پلتفرم ویددوی آروانکلاد دقیقه همان تناسبی از مصرف حوزه آموزش را نشان میدهند که در شرکتهای بزرگ تجاری بزرگ جهان وجود دارد.
اشکان عبدالملکی، مدیر محصول پلتفرم ویدئوی آروانکلاد، با توجه به اهمیت سهم رو به افزایش این محصول در کسبوکارهای کشور گفت: «تیم ما با رویکردی جدید وارد سال ۱۴۰۴ میشود؛ یعنی میخواهیم از یک پلتفرم ویدئویی به یک پلتفرم هوش مصنوعی برای مدیا (AI Platform For Media) تبدیل شویم. این رویکرد به ما کمک میکند تا با بهرهگیری از هوش مصنوعی بتوانیم علاوه بر بهبود زمان ورود به بازار (Time To Market)، هزینههای عملیاتی کاربرانمان را هم کاهش بدهیم. برای نمونه، اضافه کردن زیرنویس براساس زبان فایل ویدئویی، ترجمه به زبان انگلیسی، اضافه کردن توضیحات خودکار به کمک هوش مصنوعی و تگ براساس نوع محتوا، اصلیترین قابلیتهای سرویس VOD آروانکلاد در نسخه سال آیندهاش است. علاوه بر این قابلیتها، Player اختصاصی ما هم از ویژگیهایی است که در راستای گروه مشتری آموزشی به آن اضافه میشود؛ قابلیتهایی مثل Dual Screen, کارتها بهعنوان Quiz و … .»
چرا از نظر اقتصادی برای حوزه آموزش مهم است؟
فناوریهای ابری با مجموعه محصولات و خدماتی که در اختیار نهادهای آموزشی قرار میدهند به آنها کمک میکنند تا بدون نیاز به سرمایهگذاری سختافزاری و صرف منابع برای توسعه برخی نرمافزارها، در توسعه کسبوکار آموزشی مقیاسپذیر و انعطافپذیر باشند.
مانند تمام امکانات و مزایایی که صنعت کلاد برای کسبوکارها و کاربران نهایی آنلاین فراهم میکنند، پلتفرمهای ویدئو هم میتوانند این مزایا را برای محصولات و کسبوکارهای آموزشی ایجاد کنند؛ مانند مقیاسپذیری، انعطافپذیری، مدیریت دادهها، بهبود و مدیریت هزینهها.
بهعلاوه ویژگی نسلهای جدید AIReached شدن پلتفرمهای ویدئویی مبتنی بر هوش مصنوعی، برای دیجیتالمارکترها و کسانی که در حوزه آموزش و تولید محتوای ویدئویی فعالیت میکنند، بسیار مهم است. آنان میتوانند با سرعت و کیفیت بیشتری مواردی مانند زیرنویس هوشمند، واترمارک و… را با مدیریت دستیار هوش مصنوعی روی پلتفرمهای ویدئو اعمال کنند و زمان آزادهشده این موارد را به توسعه کسبوکارشان اختصاص دهند.
در ادامه، آروانکلاد به بررسی چگونگی صرفه اقتصادی این محصول در حوزه آموزش میپردازد:
بهرهوریهای عمومی: مدیریت هزینه عاملی حیاتی است که در مدل قیمتگذاری محصولات ابری در کسبوکارهای آموزشی مصداق دارد؛ یعنی ارائهدهندگان خدمات ابری اغلب با مدلهای قیمتگذاری پرداخت بهاندازه مصرف (pay as you go) هزینهها را بر اساس استفاده محاسبه میکنند.
بهرهوری اختصاصی: مجموعه محصولات ابری از جمله پلتفرمهای ویدئو و پخش زنده، سرور ابری، فضای ذخیرهسازی ابری، AI و… با فراهم آوردن زنجیرهای از ارزشها و پاسخ به نیازهای متنوع به کسبوکارهای حوزه آموزش کمک میکنند:
- کمک به تولید محتوای ویدئویی: پلتفرمهای ویدئویی، همکاریها و ارتباطات بهتری را بین دانشآموزان، معلمان و مدیران فراهم میکنند؛ ابزارهایی مانند کنفرانس ویدئویی، پلتفرمهای همکاری آنلاین و کلاسهای درس مجازی از تجربهی یادگیری تعاملی و جذاب، پشتیبانی میکنند.
- افزایش تجربه یادگیری شخصیسازیشده: Generative Ai با ایجاد محتوای اصلی و بهبود تجزیهوتحلیل دادهها، حوزه کسبوکارهای آموزش را بهطورکلی متحول میکند. این روند، تجربه یادگیری شخصیسازیشده را افزایش میدهد و ادغام آن در پلتفرمهای مبتنی بر ابر و وظایف اداری را کارآمدتر میکند.
- یادگیری چندگانه و از راه دور: علاوه بر اینها، روندهایی مانند فناوری واقعیت افزوده (XR)، یادگیری ترکیبی و از راه دور، یادگیری شخصی، آموزش مبتنی بر شایستگی و محاسبات بدون سرور نیز فرصتهای رشد این بازار را توسعه میدهند.
- افزایش بهرهوری و تمرکز: سرور ابری با تجمیع و یکپارچهسازی این فرآیندها، کارایی و بهرهوری مؤسسات آموزشی را افزایش میدهند.
- امنیت داده: سیستمهای متمرکز در فضای ذخیرهسازی ابری، امکان مدیریت، تجزیهوتحلیل دادهها را بهبود میبخشند. مؤسسات میتوانند حجم بالایی از دادهها را جمعآوری، ذخیره، تجزیهوتحلیل کنند و بینشی درباره عملکرد دانشپذیران، تخصیص منابع و کارایی عملیاتی به دست آورند. در واقع این رویکرد دادهمحور، تصمیمگیری و نتایج آموزشی را افزایش میدهد. بهعلاوه، مؤسسات آموزشی حجم وسیعی از دادههای حساس از جمله اطلاعات شخصی دانشآموزان، معلمان و کارکنان را مدیریت میکنند. راهکارهای ابری با افزایش امنیت هم در این بخش میتوانند نقش مؤثری برای کاربران نهایی بازی کنند.