راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بحران بلیت قطار در آستانه سال نو؛ تقاضا ۱۰ برابر ظرفیت

باوجوداینکه گفته می‌شود ۳۲ میلیون تقاضا برای سفر با قطار در آستانه نوروز وجود دارد، فقط دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (حدود پنج درصد) موفق به خرید بلیت شده‌اند و این یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر از خرید بلیت جامانده‌اند.

به گزارش ایسنا، خرید بلیت قطار همواره یکی از چالش‌های مسافران بوده‌ است و این چالش معمولاً در ایام پر تقاضا مانند نوروز بیش‌ازپیش خود را نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که نوروز امسال نیز بسیاری از مسافران موفق نشدند بلیت مورد نظر خود را تهیه کنند یا در تهیه بلیت برگشت خود با چالش‌های بسیاری مواجه شدند.

آن طور که کارشناسان می‌گویند باتوجه‌به ایمنی بالای قطار، آسایش و راحتی سفر و همچنین قیمت بسیار مناسب، قطار جذاب‌ترین گزینه حمل‌ونقل بین مردم نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل است و به همین دلیل تقاضا برای سفر با قطار بسیار زیاد است؛ به‌طوری‌که این تقاضا تقریباً ۱۰ برابر ظرفیت ناوگان ریلی است که در طول سال وجود دارد.

از طرفی گفته می‌شود کمتر از هزار واگن فعال مسافری در شبکه ریلی داریم؛ ولی باتوجه‌به تقاضای بالای مردم، حداقل به ۳۰۰۰ واگن مسافری نیاز است.

بنا بر گفته این کارشناسان، باتوجه‌به اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی و به دلیل اینکه بین قیمت تمام شده این خدمات باقیمت بلیت عرضه شده فاصله قابل‌توجهی وجود دارد، هزینه‌ها و درآمدهای شرکت‌های ریلی مسافری هماهنگ نیست و این شرکت‌ها عمدتاً توان مالی لازم برای تعمیرات به‌موقع واگن‌ها و همچنین خرید واگن‌های نو را ندارند.

همچنین کارشناسان صنعت ریلی معتقدند این صنعت در کشور دچار عقب‌ماندگی‌هایی شده است و به تجارب دنیا در این زمینه توجهی نمی‌کنیم. از سوی دیگر منابع محدودی که در این حوزه وجود دارد به‌درستی مدیریت نمی‌شود و بعضاً حیف‌ومیل می‌شود.

کمبود بلیت قطار در آستانه ایام نوروز دغدغه وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن نیز شده است؛ به‌طوری‌که وزیر راه چندی پیش در خصوص  دسترسی به بلیت قطار گلایه‌هایی کرد و مدیرعامل راه‌آهن نیز ضمن اشاره به برابر نبودن عرضه و تقاضا از گپ‌هایی در سامانه فروش بلیت خبر داد و عنوان کرد که تدابیری اتخاذ شده تا جلوی این گپ‌ها گرفته شود.

البته اظهارات در خصوص کمبود بلیت قطار به اینجا ختم نشد و جبار علی ذاکری در نشست خبری که روز گذشته با حضور وزیر راه و برخی از معاونان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، در پاسخ به چرایی کمبود بلیت قطار گفت که مشکل اصلی کمبود بلیت قطار، عدم توازن بین عرضه و تقاضا است. ۳۲ میلیون متقاضی برای سفرهای نوروزی وجود دارد و این در حالی است که فقط دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توانستند بلیت بگیرند.

اظهارات مدیرعامل راه‌آهن به این معناست که فقط حدود پنج درصد از تقاضای حمل‌ونقل ریلی تأمین می‌شود و حدوداً ۳۰ میلیون نفر از خرید بلیت جامانده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست در واکنش به این موضوع اظهار کرد که ناترازی در ناوگان ریلی مشهود است و در حال بررسی روش‌هایی هستیم که بتوانیم میزان لوکوموتیو و واگن در حوزه باری و مسافری را افزایش و به خدمات‌رسانی در حوزه ریل شتاب دهیم.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.