پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آستان، اپراتور گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک، سرویس استعلام نظاموظیفه را راهاندازی کرد
آستان، اپراتور گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک، سرویس استعلام نظاموظیفه را راهاندازی کرد. این سرویس به کسبوکارها و بانکها امکان میدهد تا بدون مراجعه حضوری، با دریافت کد ملی، وضعیت خدمت سربازی کاربران را استعلام کنند.
به گزارش روابط عمومی آستان، مائده علائی، مدیر توسعه کسبوکار آستان، در مورد سرویس استعلام نظاموظیفه توضیح داد: «سرویس استعلام نظاموظیفه با ارائه اطلاعاتی دقیق و بهروز از وضعیت خدمت وظیفه به کسبوکارها کمک میکند تا از وضعیت خدمت سربازی کاربران خودآگاهی کامل داشته باشند و در صورت لزوم، اقدامات لازم را انجام دهند.»
او همچنین به نقش بانکها اشاره کرد و گفت: «بانکها با توجه به الزام بانک مرکزی ج.ا.ا طی ابلاغیه ۹۷.۴۴۳۳۳۸ مورخ ۱۳۹۷.۱۲.۱۲ و ۰۲.۲۸۹۰۳۷ مورخ ۱۴۰۲.۱۱.۲۶ و با توجه به ماده ۱۰ قانون وظیفه عمومی جهت اعطای تسهیلات مربوط به حوزه اشتغالزایی، موظف به استفاده از سرویس استعلام نظاموظیفه عمومی هستند.»
علائی در ادامه بیان کرد: «کسبوکار و یا سازمانهایی که قصد دارند وضعیت نظاموظیفه کاربران خود را چک کنند برای مثال برای ثبتنام دانشگاه و یا دریافت تسهیلات از بانک، میتوانند بدون مراجعه کاربران به سازمان وظیفه عمومی یا مراکز پلیس + ۱۰، با دریافت کد ملی، وضعیت نظاموظیفه کاربران خود را استعلام بگیرند.»
او با اشاره به همکاریهای انجامشده برای ارائه این سرویس افزود: «سرویس استعلام نظاموظیفه با مشارکت فراجا و شرکت سامانههای تجاری نوآوران توسن (آستان) در بستر PGSB/GSB ارائه میشود. استعلام سرویس نظاموظیفه عمومی موجب صرفهجویی در زمان، هزینه، جلوگیری از مراجعههای غیرضروری و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان میشود.»
علائی در خصوص کاربرد این سرویسها برای بانکها توضیح داد: «سرویس استعلام نظاموظیفه عمومی یک سرویس آنلاین است که با ارائه یک سند قابل تائید و قابلاعتماد، به بانکها این امکان را میدهد تا از صحت وضعیت خدمت سربازی کاربران خود اطمینان حاصل پیدا کنند؛ که با وارد کردن کد ملی کاربر، مجاز (دارای کارت پایان خدمت / معافیت (و یا غیرمجاز (دارا نبودن کارت پایان خدمت / معافیت / کارت هوشمند) بودن کاربر را مطلع میشوند.»
او همچنین درباره دامنه استفاده از این سرویس گفت: «استعلام وضعیت نظاموظیفه، به منظور ارائه خدمات به دارندگان پایان خدمت، دارندگان کارت معافیت، سربازان در حین خدمت، مشمولان خدمت سربازی و همچنین افرادی که سربازی خود را به پایان رساندهاند راهاندازی شده است.»
علائی، مدیر توسعه کسبوکار آستان درباره دستاوردهای این شرکت گفت: «شرکت سامانههای تجاری نوآوران توسن (آستان) با تعاملاتی که با بیش از ۲۷ سازمان سرویسدهنده داشته، موفق به ارائه سرویسهای متعدد به بیش از ۱۳ بانک شده است.»
در پایان علائی در خصوص برنامههای آتی این شرکت بیان کرد: «یکی از حوزههای که بر آن متمرکز هستیم، همکاری با فراجا است تا بتوانیم خدمات تردد اتباع اعم از ورود و خروج را به بانکها ارائه دهیم تا در بهبود ارائه خدمات بانکها به اتباع سهیم باشیم.»