پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تورم، سواد مالی و سرمایههای خرد سه ضلع یک بحران
تحلیل عضو هیئتمدیره پلتفرم میلی درباره استقبال کاربران از ابزارهای نوین سرمایهگذاری
سعید صادقی، عضو هیئتمدیره و معاون بازاریابی میلی معتقد است در شرایط تورمی که مسائل و چالشهای اقتصادی ارتباط مستقیمی با بحرانها و گرفتاریهای عمومی در دیگر ابعاد زیست اجتماعی دارد، ایجاد زیرساختی مطمئن و شفاف برای مدیریت داراییها ضرورتی اجتنابناپذیر است که میلی به آن توجه کرده است. او در ارائهای که عنوان آن «راهکارهایی برای حفظ ارزش دارایی و دسترسی همگانی به بازارهای مالی» بود، آمارهایی درباره رشد پلتفرم میلی هم داد.
بحران تورم و تغییر رفتارهای مالی مردم
به گزارش روابط عمومی میلی، یکی از موضوعاتی که کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و همینطور جامعهشناسان سالها درباره آن هشدار میدهند، تغییر ماهیت ذاتی شاخصهای اقتصادی و تأثیر آن بر مسائل اجتماعی و روانی شهروندان است. در سالهای اخیر کمتر کسی را میتوان سراغ گرفت که اثر تورم و کاهش ارزش پول ملی بر سطح دغدغههای اجتماعی و مالیشان را حس نکرده باشد. این بدان معنا است اگر همچنان جلو برویم و شرایط به همین منوال ادامه یابد، سطح دشوای تصمیمگیریهای مالی و میزان پذیرش ریسک برای خانوارها و کسبوکارها دشوارتر میشود و مردم نیز بیش از پیش بهسمت راهکارهای جایگزین برای حفظ ارزش و مدیریت داراییهایشان گرایش پیدا کنند.
صادقی درباره این وضعیت گفت: «در اقتصادی که ارزش پول ملی هر ماه چند درصد کاهش پیدا میکند، مردم بیش از آنکه به فکر افزایش سرمایه خود باشند، به دنبال راههایی برای حفظ ارزش داراییهایشان هستند. این تغییر رفتار، باعث شده است که سرمایهگذاریهای خرد اهمیت بیشتری پیدا کند و مردم به دنبال روشهایی باشند که با کمترین میزان ریسک، امکان حفظ ارزش دارایی را برایشان فراهم کند.»
عضو هیئتمدیره پلتفرم میلی یک هشدار هم داد: «نبود ابزارهای شفاف و قابلاعتماد در بازارهای مالی، احتمال تبدیل شدن بحران اقتصادی را به یک بحران اجتماعی دوچندان میکند.»
رشد چشمگیر میلی در میان ابزارهای مالی نوین
ناگفته پیداست که سرمایه ریسکپذیر نیست و اگر شهروندان احساس کنند شرایطی داراییهایشان را تهدید میکند، به جستوجوی امنترین مسیر میروند که نمونهاش هم در کشور ما کم نیست. کافی است بحرانهای بازار سرمایه و سقوط ارزش سهام در اواخر دهه ۱۳۹۰ را به یاد بیاورید. از آن سو نیز تحولات فناورانه و افزایش سطح دسترسی و فراگیری اینترنت و زیست آنلاین، افزایش قیمت رمزارزها و … استفاده از پلتفرمهای سرمایهگذاری دیجیتال را به ترندی محبوب و رو به گسترش بدل ساخته است. در یک سال و اندی اخیر نیز خریدوفروش آنلاین طلای آبشده به عنوان تازهترین روند شروع شده است. پلتفرمهای زیادی در این مدت متولد شدهاند که بزرگترین و امنترین و شفافترین آنها میلی است و سرعت رشد خیرهکنندهای دارد. این را میتوان از آمارهایی که درباره این پلتفرم در رویداد فیناپ ارائه شد و البته بارها مدیران این مجموعه بهصورت شفاف و روشن گفته و نوشتهاند، متوجه شد: «میلی در کمتر از یک سال موفق شده ۵.۵ میلیون کاربر جذب کند و تنها در بهمن امسال ماه، ۱.۵ میلیون کاربر جدید به این پلتفرم پیوستهاند.» صادقی در این باره گفت: «میلی یکی از سریعترین رشدها را در میان پلتفرمهای سرمایهگذاری ایران تجربه کرده است. افزایش تعداد کاربران میلی به بیش از ۵ میلیون نفر در کمتر از یک سال، نشان میدهد که مردم به دنبال راههای جدید و امن برای سرمایهگذاری در طلا هستند. این روند بهویژه در ماههای اخیر و همزمان با افزایش نوسانات اقتصادی شدت گرفته است.»
چرا میلی به انتخاب اول تبدیل شد؟
از زاویهای دیگر نیز افزایش چشمگیر کاربران میلی در شرایطی که پلتفرمهای بینام و نشان و بیهویت و نامطمئن و غیرشفاف خریدوفروش آنلاین طلا کم نیستند، نشانهای از تغییر الگوی رفتار مردم در مواجهه با پدیدههای اقتصادی مانند تورم است. در حالی که بسیاری از افراد در گذشته تنها از روشهای سنتی برای خریدوفروش طلا استفاده میکردند، میلی با توسعه زیرساختهای دیجیتال، ایدهپردازی، توسعه و سرمایهگذاری بر پلتفرمها و ابزارهای معاملاتی آنلاین، گزینه امنی پیش پای سرمایهگذاران خرد قرار داد تا از داراییهایشان محافظت کنند. میلی از همان ابتدا با عملکرد رضایتبخش و اعتمادسازی و پشتیبانی مناسب، به بازیگر اول حوزه خریدوفروش آنلاین طلای آبشده در کشور تبدیل شد و نام و برند خود را بر سر زبانها انداخت. میلی با ارائه امکان سرمایهگذاری با مبالغ خرد، دسترسی همگان را به بازار طلا تسهیل کرده است. برخلاف روشهای سنتی که نیاز به سرمایههای کلان دارد، کاربران میلی میتوانند با هر میزان بودجه، اقدام به خرید طلا کنند. امنیت داراییها نیز ازجمله دغدغههای مهم سرمایهگذاران است که میلی با ذخیره طلا در خزانههای معتبر بانکی آن را برطرف کرده و امکان تحویل فیزیکی طلا را نیز برای کاربران فراهم کرده است. در میلی قیمت خریدوفروش یکسان است، کارمزدها مشخص هستند و کاربران از هرگونه هزینه پنهان در امان خواهند بود و البته بر همین اینها نقدشوندگی سریع را نیز باید افزود. یعنی کاربران در هر لحظه از شبانهروز میتوانند دارایی خود را نقد کنند و بدون وقفه، به سرمایهشان دسترسی داشته باشند.
تأثیر شفافیت بر اعتماد کاربران
یکی از موضوعاتی که میلی را به برندی محبوب میان کاربران تبدیل کرده، توجهی است که به شفافیت نشان میدهد. میلی میگوید ساختار و ساختمان برند خود را بر امنیت، اعتماد و شفافیت قرار داده است. ارائه گزارشهای منظم از ذخایر طلا، انتشار رسیدهای رسمی از بانکهای عامل و تضمین اصالت طلا از جمله اقداماتی است که میلی در راستای تعهدش به شفافیت انجام میدهد.
صادقی در این زمینه توضیح داد: «اعتماد، مهمترین دارایی ما در میلی است. وقتی کاربران میبینند که تمامی ذخایر طلا در بانکهای معتبر نگهداری میشود، خریدهایشان با فاکتور رسمی انجام میشود و امکان تحویل فیزیکی طلا نیز وجود دارد، با اطمینان بیشتری از این پلتفرم استفاده میکنند. در واقع، ما تلاش میکنیم که سرمایهگذاری در طلا را برای همه افراد، بدون نیاز به دانش تخصصی یا سرمایه زیاد، در دسترس قرار دهیم.»
رهایی داراییها از چنگال تورم
درمجموع باید گفت تورم، چیزی فراتر از یک عدد در صفحههای گزارشهای اقتصادی است؛ جریانی است که در تاروپود زندگی نفوذ میکند و از عادتهای روزمره تا نقشههای آینده را زیر سایه خود میگیرد. در این میدان پرتنش، افزایش آگاهی مالی و دسترسی به ابزارهای قابل اعتماد و گشایش فرصتهای سرمایهگذاری برای همه، نوعی کلیدی برای رهایی است. میلی نامی است که بیشتر در بازار خریدوفروش آنلاین طلای کشور میدرخشد. بستری شفاف، امن، قابلاعتماد و در دسترس برای مردم تا سرمایههای خُردشان را از چنگال تورم و بیثباتیهای اقتصادی دور نگه دارند.
صادقی این صحبتها را در بیست و یکمین رویداد فیناپ بیان کرد.