راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترب گلد؛ محصول مشترک گروه مالی کاریزما و پلتفرم ترب رونمایی شد

گروه مالی کاریزما و پلتفرم ترب طی مراسمی که بعد از ظهر امروز ۶ اسفند ماه در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، از محصول مشترک خود به نام ترب گلد رونمایی کردند که نوعی ابزار سرمایه‌گذاری در طلای ۲۴ عیار است.

ترب گلد امکان سرمایه‌گذاری روی طلا با صدور همزمان بیمه زندگی به پشتوانه شمش ۲۴ عیار طلا با گواهی سپرده بانک مرکزی و تحت نظارت بیمه مرکزی است.

علی تیموری، مدیرعامل گروه مالی کاریزما در ابتدای این رویداد بیان کرد: «در سطح جهانی، روند تحول اقتصاد دیجیتال با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. یکی از مهم‌ترین عوامل این تحول، توسعه پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی است. این پلتفرم‌ها بر پایه زیرساخت‌هایی شکل گرفته‌اند که شاید در ظاهر چندان به چشم نیایند، اما نقشی کلیدی در رشد و توسعه آن‌ها دارند.»

او افزود: «در کشورهای مختلف، میزان پیشرفت اقتصادی تعیین‌کننده سطوح متفاوتی از خدمات مالی و پلتفرم‌های اعتباری است. راهکارهای پرداخت و سرویس‌های اعتباری، امکان ارائه خدمات مالی را بدون وابستگی به محدودیت‌های جغرافیایی یا فیزیکی فراهم کرده‌اند. این روند موجب شده تا کاربران بتوانند به‌راحتی، سریع و با اطمینان، خدمات مالی مورد نیاز خود را دریافت کنند.»

تیموری عنوان کرد: «گروه مالی کاریزما به‌عنوان یک نهاد مالی همواره در تلاش بوده است تا سرویس‌های متناسب با روندهای اقتصادی جدید را طراحی و عرضه کند. با این حال، ارائه خدمات نوین مالی در کشور ما به دلیل ساختارهای نظارتی و الزامات قانونی، با پیچیدگی‌های خاصی همراه است. هر تغییر یا نوآوری در این حوزه نیازمند عبور از چالش‌های متعددی است.»

به گفته او، در گروه مالی کاریزما برای توسعه این خدمات، زنجیره‌ای از کسب‌وکارهای مالی را در کنار یکدیگر قرار داده‌ایم تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های موجود در اکوسیستم مالی کشور بهره ببریم. هدف ما این است که خدماتی را طراحی کنیم که با ساختارهای جدید اقتصادی سازگار باشند و بتوانند نقش مؤثری در رشد کسب‌وکارهای پلتفرمی ایفا کنند.

مدیرعامل کاریزما اظهار کرد: «در سال‌های اخیر در کاریزما تلاش کرده‌ایم که با دیدگاهی نوآورانه به حوزه خدمات مالی نگاه کنیم. نتیجه این تلاش‌ها، طراحی و ارائه سرویس‌های جدیدی در اکوسیستم مالی کشور بوده است. در آینده نزدیک نیز سرویس‌های تلفیقی و نوینی را معرفی خواهیم کرد که می‌توانند کسب‌وکارهای حوزه تجارت الکترونیک را با راهکارهای مالی پیوند دهند.»

تیموری ادامه داد: «محصولی که امروز معرفی می‌شود، اولین گام در این مسیر است. ما به دنبال آن هستیم که انواع خدمات مالی را توسعه داده و در اختیار کسب‌وکارها قرار دهیم تا تجربه‌ای متفاوت و بهینه‌تر را برای کاربران پلتفرم‌های مختلف فراهم کنیم. این خدمات نه‌تنها یک فرصت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند، بلکه در آینده می‌توانند به ابزاری برای توسعه خرید و رشد کسب‌وکارها تبدیل شوند.»

او بیان کرد: «گروه مالی کاریزما در سال‌های اخیر، همکاری‌های استراتژیک عمیق‌تری را با کسب‌وکارهای نوین آغاز کرده است. امیدواریم که این همکاری مشترک، زمینه‌ساز ایجاد فضایی جدید و متفاوت برای کاربران باشد. هدف ما از این مشارکت، خلق ارزش، شفافیت و سهولت در ارائه خدمات مالی است و امیدواریم که در سال‌های آینده، این مسیر را با قدرت بیشتری ادامه دهیم.»

مدیرعامل کاریزما بر این باور است که ترب گلد در سال‌های آینده به عنوان ابزاری برای توسعه خرید افراد به کار می‌رود. هدف از این همکاری خلق ارزش، شفافیت و راحتی برای کاربران پلتفرم‌های کاریزما و ترب است.

تیموری تفاوت ترب گلد با پلتفرم‌های طلای آب‌شده را این گونه توضیح داد: «در این محصول به جای اینکه سرمایه‌گذاری تحت رگولاتوری بازار سرمایه باشد، تحت نظارت بیمه مرکزی انجام می‌شود. در این مدل، سرمایه‌گذار از زمان ورود، معادل میزان سرمایه‌گذاری خود، شمش طلا دریافت می‌کند که ارزش آن تضمین‌شده است. بیمه کاریزما نیز از محل ذخایر اولیه‌ای که خریداری کرده، این تخصیص را انجام می‌دهد.»

به گفته او، هر زمان که میزان ذخایر کاهش یابد، بیمه کاریزما مجدداً از طریق بورس کالا اقدام به خرید گواهی شمش می‌کند. در این حالت، نگهداری شمش‌ها به‌عهده بورس کالاست و مانند بازار سرمایه، این تراکنش‌ها از مالیات معاف هستند. در گذشته، امکان ارائه ابزارهای بیمه‌ای رقابتی و با بازده متناسب با بازار سرمایه وجود نداشت اما اکنون، بیمه کاریزما با تغییر رویکرد خود در بیمه‌های زندگی، موفق به دریافت مجوز از بیمه مرکزی شده است. به دلیل نوآورانه بودن این مدل، بیمه مرکزی یک انحصار چهار‌ساله به بیمه کاریزما اعطا کرده است.


ورود ترب به بازار ترکیه


علی بابایی، مدیرعامل ترب در مراسم رونمایی از ترب گلد گفت: «ترب با بهره‌گیری از فناوری، سرویس‌هایی را توسعه داده که به طور هم‌زمان برای خریداران و فروشندگان ارزش‌آفرین باشد. از جمله این سرویس‌ها، نشان ضمانت است که سال گذشته رونمایی شد. این نشان، به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر که دارای سابقه عملکردی مثبت و ضمانت‌های لازم هستند، اعطا می‌شود. اگرچه بسیاری از فروشگاه‌ها دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند اما کیفیت خدمات آن‌ها یکسان نیست. این سرویس به مشتریان کمک می‌کند که با اطمینان، فروشندگان مطمئن را انتخاب کنند. همچنین، فروشگاه‌هایی که این نشان را دریافت کرده‌اند، شاهد افزایش بازدید و ورودی‌های خود بوده‌اند.»

او افزود: «در حوزه هوش مصنوعی، سرویس دیگری توسعه یافته که به کاربران این امکان را می‌دهد تا محصولات موردنظر خود را از طریق یک بات شناسایی کنند. کاربران می‌توانند تصاویر محصولاتی که می‌پسندند را ارسال کنند و این سیستم، محصول مشابه را در همان بستر پیشنهاد می‌دهد. این فناوری از جستجوی تصویری و تحلیل محتوای ویدیویی برای بهبود تجربه خرید استفاده می‌کند.»

مدیرعامل ترب یکی از اهداف اصلی این مجموعه را ورود به بازارهای جهانی دانست و گفت : «در همین راستا، ترب اخیراً فعالیت خود را در بازار ترکیه آغاز کرده است. این پلتفرم در حال رشد است و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کاربر فعال جذب کرده است. با وجود رقبای محلی در این بازار، بررسی‌ها نشان می‌دهد که محصول ارائه‌شده از نظر کیفیت و قابلیت‌ها، مزیت رقابتی قابل توجهی دارد.»

بابایی تصریح کرد: «بر اساس داده‌های موجود، سالانه حدود ۳.۵ هزار میلیارد تومان (همت) در هزینه‌های خرید کاربران و تبلیغات فروشگاه‌ها از طریق سیستم ترب صرفه‌جویی می‌شود. این امر به طور مستقیم در راستای خلق ارزش برای خریداران و فروشندگان است.»

به گفته او، یکی از درخواست‌های مکرر فروشگاه‌ها در سال اخیر، فراهم شدن امکان خرید قسطی برای کاربران بوده است. از آنجا که حجم بالای کاربران می‌توانست چالش‌هایی در مدل‌های سنتی خرید اقساطی ایجاد کند، کاریزما راهکاری جدید را معرفی کرده است. این راهکار با تکیه بر سرویس سرمایه‌گذاری طلا که امسال رونمایی شد، به کاربران این امکان را می‌دهد که علاوه بر سرمایه‌گذاری روی طلای ۲۴ عیار، از دارایی خود به‌عنوان پشتوانه دریافت اعتبار استفاده کنند. این سرویس تحت نظارت سازمان بورس و بیمه مرکزی فعالیت دارد که امنیت و اطمینان کاربران را تضمین می‌کند. همچنین، زیرساخت ۲۴/۷ API به این سرویس اجازه می‌دهد که بدون پیچیدگی برای کاربران پیاده‌سازی شود.

مدیرعامل ترب بیان کرد: «کاربران ترب می‌توانند به دو روش از این سرویس بهره‌مند شوند: سرمایه‌گذاری روی طلا و خرید و فروش آن و دریافت اعتبار بر اساس دارایی خود و استفاده از آن در خرید قسطی. در حال حاضر، حدود ۱۰ فروشگاه این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد فروشگاه‌های ارائه‌دهنده این خدمات به‌زودی افزایش یابد. ترب گلد روی ادرس torob.com/gold در دسترس است.»


سرمایه‌گذاری در ترب گلد معاف از مالیات است


سجاد رامندی، مدیرعامل بیمه زندگی کاریزما در مراسم رونمایی ترب گلد اظهار کرد: «بیمه زندگی و مدیریت سرمایه شامل دو بخش اصلی است: پوشش بیمه زندگی و مدیریت سرمایه. در این ساختار، این دو بخش به‌طور مستقل تعریف شده‌اند و برای هرکدام مجوزهای لازم دریافت شده است.»

او افزود: «یکی از تغییرات مهم در این محصول، اختیاری بودن پوشش بیمه زندگی است. این امکان به مشتریان داده شده تا بر اساس نیاز خود، این پوشش را انتخاب کنند. همچنین، بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری این محصول از بین نرفته، بلکه در چارچوب جدیدی تعریف شده است. بخش مدیریت سرمایه به‌عنوان نقطه تمرکز این طرح در نظر گرفته شده و هدف آن بهره‌گیری از مزایای سرمایه‌گذاری تحت نظارت بیمه مرکزی است.»
رامندی بیان کرد: «در این مدل، رابطه یک به یک میان تعهدات بیمه و سرمایه‌گذاری‌ها حفظ می‌شود و به‌طور مستمر از طریق سازمان‌های نظارتی منتشر می‌شود. استعلام بیمه‌نامه از بیمه مرکزی امکان‌پذیر است، کارمزد یک درصدی در زمان برداشت دارد. همچنین این نوع سرمایه‌گذاری معاف از مالیات است.»

به گفته او، وقتی مشتری از سرویس ترب‌ گلد، طلا خریداری می‌کند، برای او بیمه‌نامه عمر و مدیریت سرمایه کاریزما صادر می‌شود. درواقع سرمایه‌گذاری روی طلا از طریق ترب به معنای صدور بیمه‌نامه زندگی کاریزماست. تفاوت و مزیت اصلی بیمه زندگی کاریزما با سایر بیمه‌های مشابه، اتکای ۱۰۰ درصد بر طلا بودن دارایی بیمه است. تمام بیمه‌نامه‌های قبلی براساس UL ایجاد می‌شد؛ یکی از مزیت‌ها و تفاوت‌های بیمه‌نامه جدید کاریزما حذف تناسب دربیمه‌نامه‌های قبلی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.