پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
زیتک از سال آینده در استارتاپهای هوش مصنوعی سرمایهگذاری میکند
زیتک (مرکز نوآوری زرینپال) که بهتازگی در استارتاپ شاپینو سرمایهگذاری کرده است، در نشست خبری امروز به جزئیات سرمایهگذاری و برنامههای آینده این مجموعه پرداخت.
نشست خبری زیتک با حضور مرتضی دانش، مدیرعامل زیتک و علی امیری رئیس هیئتمدیره زرین پال، مصطفی امیری، مدیرعامل زرینپال و همچنین علیرضا دارستانی مدیرعامل شاپینو برگزار شد.
سرمایهگذاری هوشمند، از زرینبیت تا زرینکراود
علی امیری، رئیس هیئتمدیره زرینپال، در نشست خبری زیتک با اشاره به تجربه دوساله این مجموعه در سرمایهگذاری، بر اهمیت تیمهای استارتاپی بهعنوان عامل کلیدی موفقیت تأکید کرد.
امیری به پروژههای موفقی اشاره کرد که با حمایت زرینپال انجام شدهاند، از جمله زرینبیت (فعال در حوزه رمزارزها)، نئوزرین (بانکداری باز) زریناکسپرس (مارکتپلیس با دو سال و نیم سابقه) و زرینکراود که بهعنوان یک کسبوکار بالغ، تا پایان سال ۱۵۰ میلیارد تومان تأمین مالی جمعی را محقق خواهد کرد.
او همچنین از توسعه مرکز نوآوری زیتک و سرمایهگذاری در استارتاپ شاپینو خبر داد؛ یک موتور جستجوی هوشمند در حوزه مد و پوشاک که با حمایت اولیه یکتانت شکلگرفته و اکنون پنج ماه است زیر چتر زیتک فعالیت میکند.
امیری هدف از تأسیس مرکز نوآوری را ایجاد نظم و همافزایی میان کسبوکارهای زیرمجموعه دانست و گفت: «ما میخواهیم همه این مجموعهها زیر یک پرچم واحد فعالیت کنند و از ظرفیتهای یکدیگر بهرهمند شوند.»
رگولاتوری، چالش همیشگی فناوری در ایران
مصطفی امیری، مدیرعامل زرینپال، در نشست خبری با مروری بر ۱۵ سال فعالیت این شرکت، از چالشهای پیشروی فناوری در ایران سخن گفت. او با ابراز تأسف از سختیهای موجود در مسیر توسعه تکنولوژی گفت: «چرا فناوری باید بااینهمه دشواری، فضای خود را باز کند؟ این یک افسوس بزرگ است.»
امیری با اشاره به شرایط پیچیده کسبوکارها در سالهای اخیر، از تغییر رویکرد زرینپال در سه سال گذشته خبر داد و گفت: «ما با تمرکز بر توانمندسازی مجموعههای کارآمد، سرمایهگذاری را آغاز کردیم و اکنون قصد داریم کسبوکارهای خود را نهتنها در ایران، بلکه در کشورهای منطقه نیز توسعه دهیم.»
او تأکید کرد که تکنولوژی، چه بخواهیم و چه نخواهیم، مسیر خود را پیدا خواهد کرد و زرینپال در تلاش است تا با درنظرگرفتن تحولات منطقه، نقشی پیشرو در این عرصه ایفا کند.
زیتک؛ تکمیل زنجیره ارزش زرینپال با سرمایهگذاری هوشمند
مرتضی دانش، مدیرعامل زیتک، در نشست خبری این مجموعه اعلام کرد که تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد تومان در این استارتاپ سرمایهگذاری شده و حدود یکچهارم از سهام شاپینو در اختیار زیتک قرار دارد.
او با ارائه گزارش سالانه سرمایهگذاری این مجموعه، استراتژی زیتک را تکمیل زنجیره ارزش زرینپال از طریق حمایت از استارتاپهای آیندهدار عنوان کرد و گفت: «هدف ما تبدیلشدن به یک سرمایهگذار کلیدی در اکوسیستم نوآوری و کمک به رشد استارتاپهایی است که میتوانند آینده پرداخت و فناوریهای مالی را متحول کنند.»
دانش مأموریت زیتک را حمایت از استارتاپهای خلاق از طریق ارائه سرمایه مالی، منتورینگ و دسترسی به بازار دانست و تأکید کرد: «سرمایهگذاری هوشمند ما فقط تأمین مالی نیست؛ بلکه بازار، شبکه ارتباطی و تجربه را نیز در اختیار استارتاپها قرار میدهیم.»
او با اشاره به شبکه ۴۰۰ هزار کسبوکار زرینپال، این ظرفیت را عاملی مؤثر در تسریع جذب مشتری و رشد استارتاپها عنوان کرد و گفت: «ترکیب سرمایه، تجربه و بازار، مسیر موفقیت استارتاپها را کوتاهتر و مطمئنتر میکند.»
زیتک تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه به اکوسیستم نوآوری تزریق کرده است
زیتک تاکنون در ۱۱ شرکت استارتاپی سرمایهگذاری کرده که حاصل آن ایجاد ۲۴۰ فرصت شغلی و تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه به اکوسیستم نوآوری بوده است. همچنین، این مجموعه با ارائه ۲۲۰۰ ساعت مشاوره و محتوای آموزشی رایگان به تیمهای استارتاپی، نقش فعالی در توانمندسازی آنها ایفا کرده است.
مرتضی دانش، مدیرعامل زیتک، در این نشست با اشاره به برنامههای سال آینده، از تمرکز ویژه بر سرمایهگذاری در استارتاپهای حوزه هوش مصنوعی خبر داد. او همچنین تأکید کرد که حوزههای رمزارزها، تجارت الکترونیک و راهکارهای پرداخت همچنان در اولویت سرمایهگذاری این مجموعه خواهند بود.
دانش هدف زیتک را در سال پیشرو، نوآوری در هر قدم و رشد در هر فرصت توصیف کرد و از برنامههایی همچون گسترش سبد سرمایهگذاری به سمت فناوریهای نوین، تقویت اکوسیستم فینتک از طریق همسرمایهگذاری، و همکاری با نهادهای دولتی برای حمایت از پروژههای پایدار و نوآور خبر داد.
او در ادامه بیان کرد که زیتک محدودیتی در سقف سرمایهگذاری ندارد و مدتزمان حضور استارتاپها در پرتفوی این مجموعه نیز متغیر است. او با اشاره به چالشهای کارآفرینان در مواجهه با شکست، و گفت: «برخی بنیانگذاران حاضر به پذیرش شکست نیستند، درحالیکه توانایی مواجهه با شکست، مهارتی ضروری برای کارآفرینان و سرمایهگذاران است.»
هوش مصنوعی در خدمت خرید پوشاک آنلاین شاپینو
علیرضا دارستانی، مدیرعامل شاپینو در ادامه این نشست مبنی بر اینکه فروش آنلاین پوشاک در تاریخ تجارت الکترونیک ایران با چالشهایی مواجه بوده و چرا در این حوزه فعالیت کردند گفت: «هوش مصنوعی بازار را متحول کرده و باور داریم که جستجوهای توصیفی و تصویر که در جاهای دیگری مثل دیجیکالا نیز در حالت آزمایشی قرار دارند، به رشد این موضوع کمک میکند بااینحال کاربران به خرید فیزیکی پوشاک علاقه خاصی دارند و ما سعی کردیم این موضوع را در پلتفرم خود نیز لحاظ کنیم و ما باور داریم لیدر بازار پوشاک آنلاین خواهیم شد.»
دارستانی در ادامه صحبتهای خود در این نشست گفت: «داستان شکلگیری شاپینو به این صورت است که ما سالها پیش در یک شرکت فعال بودیم و در زمان کرونا که خرید آنلاینترند شده بود، توجهمان به این بازار بزرگ جلب شد و دیدیم که در حوزه خرید پوشاک آنلاین، خلأهای زیادی وجود دارد. احساس کردیم لیدر بازاری نیز وجود ندارد و بیشتر خریدهای مردم در شبکههای اجتماعی اینستاگرام انجام میشود و باید روی این موضوع تمرکز کنیم.»
دارستانی اعلام کرد در دیماه ۱۴۰۰ اولین راند سرمایهگذاری خود را از مجموعه یکتانت جذب کرد و چند ماه پیش دومین راند سرمایهگذاری را از زی تک جذب کرده است: «لباس در فرهنگ ایرانیان همیشه نشاندهنده جایگاه اجتماعی فرد بوده است. شصت سال پیش در ایران اولین مغازههای پوشاک بعد از انقلاب صنعتی در ایران شکل گرفتند. اولین برندهای پوشاک کفش بلا بوده و در دهه هفتاد و هشتاد شمسی، با ظهور فروشگاههای آنلاین موضوع فروش اینترنتی پوشاک نیز مطرح شد. این اتفاق با موج فروشگاهها در شبکههای اجتماعی رشد کرد و سوشال کامرس به خرید اینترنتی پوشاک خیلی کمک کرد.»
به گفته دارستانی چالشهای خرید لباس در دنیای امروزی به مواردی چون پراکندگی فروشگاهها و عدم شفافیت قیمتها و تصمیمگیری پیچیده برمیگردد و شاپینو قصد دارد این موارد را با کمک تحلیل رفتار مشتریان و فروشندگان و با ابزارهای AI حلوفصل کند. او در این زمینه بیشتر توضیح داد و گفت: «ما جستجو بر اساس توصیف داریم که در آن درخواست مشتری در بیش از ۱۵۰۰ فروشگاه میگردد و نزدیکترین مورد را به شما نشان میدهد. همچنین جستجوی تصویری را داریم که کاربر عکس محصولی که دوست دارد را به پلتفرم نشان میدهد و موتورهای جستجو بعد از چرخیدن در فروشگاهها، نزدیکترین لباس به تصویر دریافت شده را به کاربر نشان میدهد.»
مدیرعامل شاپینو باور دارد که برندها اگر در شاپینو باشند میتوانند رشد زیادی پیدا کنند. او گفت: «افزایش دیدهشدن در بین مشتریان هدف، ابزارهای حرفهای فروش، قرارگرفتن در بستر هوشمند خرید پوشاک و امکان پیداکردن محصول توسط کاربر و خرید حضوری از ویژگیهای جذاب ما برای فروشندگان فعال در پلتفرم شاپینو است.»
دارستانی در پایان صحبتهای خود اعلام کرد: «بیش از ۶۰۰ هزار کاربر ماهانه و بیش ۱۵۰۰ فروشگاه فعال و ۶۰ هزار نصب اپلیکیشن آمارها و دستاوردهای ما در طول مدتزمان فعالیت ماست، آن هم بدون اینکه هیچ تبلیغی داشته باشیم.»
به گفته دارستانی برندهای معتبری چون گراد، مارال چرم، تولیکا، شیکو، آلما جین و… در حال حاضر در شاپینو فعالیت دارند. او ابراز امیدواری کرد که پس از همکاری با زرین پال، روزبهروز به تعداد برندهای حاضر در شاپینو اضافه شود و این تعداد در سال آینده به چند دههزار مورد برسد.