راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش‌های مالی در مجامع سال مالی ۱۴۰۳ نشان داد؛ افزایش سهم و نقش شرکت‌های زیرمجموعه تفتا در اکوسیستم بانکداری و فین‌تک کشور

بررسی گزارش‌های ارائه‌شده توسط مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ تفتا در سال مالی گذشته و مقایسه شاخص‌ها نسبت به سال مالی ۱۴۰۲ نشان می‌دهد شرکت‌های این هلدینگ در سال مالی منتهی به سال ۱۴۰۳ عملکرد قابل‌قبولی داشته‌ و توانسته‌اند سهم و نقش این هلدینگ را در اکوسیستم بانکداری و فین‌تک کشور ارتقا دهند.

به گزارش روابط عمومی تفتا، مجامع شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ تفتا در بهمن‌ماه گذشته برگزار و با تأیید صورت‌های مالی سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۱۴۰۳ همراه شد. با بررسی گزارش‌های ارائه‌شده توسط مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ می‌توان رشد در شاخص‌های مختلفی مانند سود خالص، درآمد عملیاتی و دارایی‌های شرکت‌ها را مشاهده کرد.


عزم زفتا برای ورود به بازار رقابتی ارائه خدمات به کسب‌وکارها


سعید بخشایش، مدیرعامل شرکت زیرساخت فناوری تجارت ایرانیان، ضمن ارائه گزارش عملکرد سالانه این شرکت در مجمع سالانه، برنامه‌های زفتا را در راستای افزایش سهم بازار و ارائه خدمات جدید مبتنی بر فناوری‌های نوین در سال مالی آتی تشریح کرد.

بر اساس صورت‌های مالی، درآمد عملیاتی شرکت زفتا نسبت به سال مالی قبل ۲۲۳ درصد افزایش داشته است. این مهم در کنار کاهش هزینه‌های عمومی و اداری و مدیریت بهای تمام شده، منجر به رشد قابل‌توجه سود خالص شرکت در سال مالی ۱۴۰۳ شده است.

مسیح تفرشی، مدیرعامل هلدینگ تفتا، نیز در این جلسه گفت: «عزم زفتا برای حضور در عرصه رقابت و ارائه خدماتی فراتر از بانک تجارت بسیار مطلوب و شایان توجه است.»

او افزود: «سه حوزه افزایش امنیت، پشتیبانی و بازرگانی، حوزه‌هایی هستند که زفتا با اتکا به ظرفیت بسیار بالای خود می‌تواند و باید در آن‌ها به بازار ورود کند و دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد.»

تفرشی ادامه داد: «حوزه بازرگانی از جمله دریچه‌هایی است که می‌تواند زمینه‌ساز تعمیق فعالیت‌ها در زفتا باشد و انگیزه و امکان گسترش بیش از بیش دامنه‌های فعالیت شرکت را فراهم آورد.»

به گفته مدیرعامل تفتا در زمینه امنیت، نیازهای فراوانی در کسب‌وکارها وجود دارد چرا که ضرورت بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌بایست در سال‌های گذشته انجام می‌شد به علت شرایط خاصی که طی چند سال اخیر شاهدش بودیم، اکنون بروز و ظهور پیدا کرده؛ بنابراین بازار تشنه دریافت خدمات در حوزه امنیت است. این نیاز می‌تواند زمینه فعالیت و پیشرفت زفتا را بیش از گذشته فراهم آورد و اطمینان دارم مدیران و کارکنان این شرکت این فرصت را مغتنم می‌شمارند.


افزایش کاربران باجت به دو میلیون نفر به همت سیمرغ تجارت


محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت، نیز در جلسه مجمع سالانه این شرکت گزارش عملکرد خود را ارائه کرد. آمارهای مالی شرکت بیانگر رشد ۲۰۰ درصدی درآمد در سال مالی ۱۴۰۳ نسبت به سال مالی ۱۴۰۲ است.

به گفته اسماعیلی تعداد کاربران باجت که یکی از مهم‌ترین محصولات سیمرغ تجارت است تا پایان دی‌ماه سال جاری به ۲ میلیون نفر رسیده است. همچنین بالغ بر ۲۴۰ هزار نفر از کاربران باجت از خدمات خرید اعتباری ماهانه این اپلیکیشن استفاده کرده‌اند. بیش از ۱۴ هزار فقره وام ازدواج به صورت آنلاین از طریق باجت تخصیص یافته که ۱۲ درصد تعداد وام‌های ازدواج پرداخت شده توسط بانک تجارت را شامل می‌شود. این تعداد وام رقمی در حدود ۳.۳ همت ارزش داشته است. باجت همچنین توانسته است رکود زمانی ۱۵ دقیقه از زمان ثبت درخواست وام تا پرداخت آن به متقاضی را ثبت کند.


افزایش درآمد عملیاتی داتا


علی گل‌زاده، مدیرعامل داتا، در مجمع سالانه این شرکت با اشاره به چهار حوزه اصلی فعالیت این شرکت شامل «زیرساخت داده»، «تولید و استقرار سامانه‌های مبتنی بر داده»، «تحلیل داده و هوش مصنوعی» و «خدمات آموزش و تحقیق توسعه مبتنی بر داده و هوش مصنوعی»، عملکرد مالی این شرکت را تشریح کرد.
به گفته گل‌زاده، با افزایش درآمد عملیاتی داتا، سود خالص این شرکت در سال مالی ۱۴۰۳ به نسبت سال قبل از آن حدود ۲.۵ برابر شده است.

او در تشریح عملکرد مالی شرکت داتا گفت: «درآمد عملیاتی داتا در سال مالی ۱۴۰۳ از ۷۴.۷۳۱ میلیون ریال به ۴۲۵.۸۵۷ میلیون ریال افزایش ‌یافته و به‌این‌ترتیب، سود خالص از ۸۳۵۸ میلیون ریال در سال ۱۴۰۲، به حدود ۲۰.۰۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۳ رسیده است. رشد ارزش دارایی‌های شرکت داتا از حدود ۷۷.۲۸۵ به ۲۹۳.۴۸۸ میلیون ریال، افزایش سرمایه به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال و همچنین رسیدن سود انباشته به عدد ۲۳.۵۸۹ میلیون ریال نیز، از دیگر جزئیات قابل‌توجه صورت‌های مالی شرکت داتا در سال اخیر بوده است.»

مسیح مشهدی تفرشی، مدیرعامل هلدینگ تفتا، نیز ضمن تقدیر از عملکرد مالی داتا در دو سال فعالیتش، به اختصاص جایزه جشنواره دکتر نوربخش به یکی از محصولات داتا اشاره کرد و گفت: «این اتفاق مهر تأییدی بر موفقیت‌های داتا در مسیر خود است.»

او بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت: «ماهیت هوش مصنوعی ایجاب می‌کند که شرکت‌هایی مانند داتا پیش از هر چیز به توسعه دانش و ترویج فرهنگ و ضرورت به‌کارگیری هوش مصنوعی در کسب‌وکارها بپردازند تا زمینه درک و مشاهده بهبودهای آن برای کارکنان فعلی بانک فراهم شود.»


رشد سود خالص تجارت شایان


محمد رسول کاظمی، مدیرعامل شرکت تجارت شایان، در جلسه مجمع سالانه این شرکت گزارشی از عملکرد سال مالی گذشته و برنامه‌های آتی ارائه داد.

بر اساس این گزارش، سود خالص شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۳ با رشد چشمگیر ۱۶.۵ برابری نسبت به سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۲، از ۲.۰۵۲ میلیون ریال به ۳۵.۸۵۹ میلیون ریال افزایش یافته است. درآمد عملیاتی شرکت نیز در همین بازه زمانی، جهشی ۲.۷ برابری را تجربه کرده و از ۱۷۹.۸۶۷ میلیون ریال به ۴۹۴.۶۸۸ میلیون ریال رسیده است. علاوه بر این، شرکت موفق به جبران زیان انباشته خود شده و توانسته تراز مالی خود را مثبت کند.

محمد رسول کاظمی در ادامه ارائه خود، به دستاوردهای تحقق‌یافته از تکالیف مجمع سال قبل اشاره کرد و اعلام کرد که شرکت در سال مالی جاری، فاقد هرگونه بند حسابرسی بوده است؛ این موضوع نشان‌دهنده ارتقای چشمگیر در فرایندهای مالی و اجرایی شرکت است.

مسیح تفرشی نیز در این مجمع گفت: «سال آینده باید برای تجارت شایان سالی مملو از جهش و پیشرفت باشد. با توجه‌ به اینکه رقابت در ارائه خدمات این شرکت در ایران هنوز محدود است، باید از این فرصت استفاده کنیم تا فاصله خود را با رقبا افزایش دهیم. ورود هلدینگ تفتا و شرکت تجارت شایان به حوزه SCF ، یک تصمیم راهبردی و به‌موقع بوده و فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه در اختیار ما قرار داده است. علاوه بر این، برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش سرمایه شرکت به‌منظور تقویت زیرساخت‌ها و توسعه فعالیت‌ها باید در دست اقدام قرار گیرد. همچنین در سال آینده، تمرکز ویژه‌ای بر پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی و ارتقای امنیت سیستم‌ها را در دستور کار قرار داد و گفت این اقدامات، نه‌تنها باعث افزایش بهره‌وری و نوآوری در ارائه خدمات خواهد شد، بلکه شرکت را به یکی از پیشروان بازار در این حوزه تبدیل می‌کند.»


گام‌های موفق چابک تجارت در تحول مشتری‌مداری


علیرضا جالینوس، مدیرعامل چابک تجارت، در ابتدای نشست با ارائه گزارش عملکرد واحدهای مختلف شرکت، دستاوردهای چابک تجارت را در سال مالی گذشته تشریح کرد.

او ضمن تشریح بیشتر عملکرد مراکز تماس، واحد مشتری‌یار و باشگاه مشتریان، ابراز امیدواری کرد با گسترش فعالیت شرکت در حوزه مراقبت از مشتریان بانک تجارت، رضایت حداکثری مشتریان بانک جلب شود.

در ادامه جلسه مجمع، مسیح تفرشی ضمن ارزشمند دانستن دستاوردهای چابک تجارت در سال مالی گذشته و تقدیر از زحمات تمامی پرسنل این شرکت گفت: «چابک تجارت به‌عنوان بازوی اجرایی بانک در حوزه خدمات مشتری نه‌تنها مسئولیت پاسخگویی به تماس‌های مشتریان بانک تجارت را بر عهده دارد، بلکه باید با اجرای سیاست کاهش مراجعات حضوری، سهم خدمات دیجیتال را هرچه بیشتر افزایش دهد.»


سال ۱۴۰۴ سال بهره‌برداری از تلاش‌های تکنو تجارت


محمدحسین سجادی نیری، مدیرعامل تکنو تجارت، در مجمع عمومی سالانه شرکت توسعه کسب‌وکارهای نوگرای تجارت (تکنو تجارت) علاوه بر ارائه گزارش عملکرد، استراتژی‌های کلیدی این شرکت را برای سال ۱۴۰۴ تشریح کرد.
سجادی نیری گفت: «تکنو تجارت در مبحث سرمایه‌گذاری بر محورهای کلیدی نهادسازی، دارایی‌های دیجیتال، فناوری‌های مالی و تأمین مالی نوآورانه پافشاری می‌کند. ما در این راستا، ایجاد و توسعه نهادهای جدید مالی مانند CSP، نهاد امین و صرافی رمزارز را دنبال کرده‌ایم و با توجه ‌به مقدمات و مراحلی که طی شده، سال ۱۴۰۴ سال بهره‌برداری از این تلاش‌هاست.»

او افزود: «بنا بر گزارش مالی ارائه شده در سال گذشته، سود خالص تکنو تجارت ۲۵۰ درصد افزایش یافته است. این شرکت با افزایش سرمایه ثبتی به ۴۰۰ میلیارد تومان، در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و کاهش وابستگی به منابع مالی قبلی است. تکنوتجارت همچنین در تلاش است با راهبری بانک و شرکت‌های وابسته در بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعتبار مالیاتی، دامنه اثرگذاری خود در زیست‌بوم بانک تجارت را گسترش دهد. علاوه بر این، تکنوتجارت نقش فعالی در تسهیل همکاری میان کسب‌وکارهای موجود در پرتفوی خود با یکدیگر و سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری ایفا کرده است.»

تفرشی نیز بر اهمیت مدیریت فضای ابهام در نوآوری و نقش تکنو تجارت به‌عنوان بازوی نوآوری بانک تجارت تأکید کرد و گفت: «نوآوری همواره با عدم قطعیت و ابهام همراه است، اما سازمان‌هایی که جسارت پذیرش این ابهام را دارند و آن را به‌درستی مدیریت می‌کنند، می‌توانند مسیر پیشرفت را هموار کنند. تکنو تجارت باید بتواند در این فضای پرچالش، با تحلیل درست و تصمیم‌گیری هوشمندانه، فرصت‌های جدیدی را شناسایی و از آن‌ها بهره‌برداری کند.»


رشد درآمدهای عملیاتی تاتا در سال مالی ۱۴۰۳


مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توسعه ارتباطات الکترونیک تجارت ایرانیان (تاتا) با تقدیر حاضران در جلسه از عملکرد این شرکت همراه بود.

مژده قزل‌ایاغ، مدیرعامل تاتا، در این جلسه ضمن ارائه تصویر خطوط کسب‌وکار شرکت تاتا در ۷ حوزه اصلی فعالیت، به تشریح بخشی از اقدامات و عملکرد شرکت در زمینه‌های مختلف پرداخت؛ تکمیل استقرار و مهاجرت سامانه بانکداری متمرکز یا کربنکینگ منظومه تجارت، مدیریت حجم بالای سرویس‌ها و API ها، تولید و استقرار سامانه‌های مدیریت اعتباری و تسهیلات و تعهدات، آغاز تولید سامانه جامع ارزی بانک تجارت در یک پلتفرم به‌روز و منعطف، تولید بستر و فریم‌ورک تولید نرم‌افزار بهارستان و توسعه چابک و سریع سامانه‌های متنوع بر این بستر، تولید اپلیکیشن احراز و مدیریت هویت دیجیتال سُها، ارائه خدمات نوآورانه در حوزه سامانه چک امن الکترونیک (چکاد) و ارائه نسخه جدید از اپلیکیشن همراه بانک، مشارکت و ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری سرویس‌های غیرحضوری متنوع جهت استفاده و به‌کارگیری در محصولات زنجیره تأمین نوبانک تجارت توسط سایر شرکت‌های گروه و همچنین تقویت مستمر زیرساخت‌های عملیاتی و امنیتی و… طی سال ۱۴۰۳ از جمله این خطوط کسب‌وکار بود.

همچنین مدیرعامل تاتا در تشریح عملکرد مالی شرکت، رشد ۲۰۳ درصدی درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی ۱۴۰۳ صرفاً با افزایش تعداد ۴۵ نفر نیروی متخصص را از جزئیات قابل‌توجه صورت‌های مالی این دوره شرکت تاتا دانست.

مدیرعامل هلدینگ تفتا نیز ضمن تأکید بر نقش مؤثر شرکت تاتا در اکوسیستم فناوری اطلاعات بانک تجارت بر لزوم توجه به مدیریت ریسک با توجه ‌به محدوده وسیع فعالیت شرکت تاتا تأکید کرد و با اشاره به رشد گزارش شده در شاخص‌های مالی مختلف تاتا، از عملکرد این شرکت و مدیران آن تقدیر کرد.

همچنین مدیرعامل هلدینگ تفتا با توجه‌ به تولید سامانه‌ها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری کسب‌وکار اصلی بانک تجارت ‌از سوی شرکت تاتا، در خصوص ضرورت انجام ارزش‌گذاری محصولات تولید شده به‌عنوان دارایی‌های نامشهود و افزایش سبد دارایی‌های شرکت تاتا برای سال مالی آتی تأکید کرد.


کاهش پایانه‌های فروشگاهی فاقد تراکنش در ایران کیش


جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش منتهی به سال مالی آذر ۱۴۰۳، روز چهارشنبه بیست و چهارم بهمن‌ماه با حضور بیش از ۸۵ درصد سهام‌داران در هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

حمزه آقابابایی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش، در این مجمع به ارائه گزارش یکساله اهم اقدامات و فعالیت‌های شرکت در حوزه‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: «با حمایت سهام‌داران و تلاش همکاران در شرکت ایران‌کیش، سال آینده سالی متفاوت خواهد بود.»

او با اشاره به رشد ۹۳ درصدی مبلغ تراکنش اینترنتی، کاهش ۱۰ درصدی تعداد پایانه‌های فروشگاهی فاقد تراکنش، رشد ۸۱ درصدی درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۳ را از دستاوردهای عملکردی این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: «علاوه بر این، طی دوماهه اخیر بهبود در انعقاد قراردادهای بانکی و همچنین پیشبرد برخی پروژه‌های حیاتی از جمله سامانه خریدوفروش اعتباری سازمانی، در کنار سامانه‌ هاب فناوران مالی شاپرک دنبال شده است.»

منبع تفتا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.