راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدرضا قدیری، مدیر تأمین دیجی‌شهر در گفت‌وگو با راه پرداخت: پلتفرم آنلاینی که نوسانات اقتصادی را به فرصت تبدیل می‌کند

مدیر تأمین دیجی‌شهر از روش‌های متنوع این پلتفرم آنلاین در تأمین کالا، مزایای خرید دیجیتال و کاهش زمان تحویل مرسولات می‌گوید

دیجی‌شهر یک پلتفرم آنلاین پیشرفته است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا کالاهای مختلف را از فروشندگان معتبر و تأمین‌کنندگان متعدد خریداری کنند. این بازارگاه با ارائه تنوع بالا در محصولات و رقابت میان تأمین‌کنندگان، سعی دارد تا بهترین قیمت‌ها و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. دیجی‌شهر  در شرایط اقتصادی و تورم کنونی با ارائه گزینه‌های خرید اقساطی و استفاده از کیف پول دیجیتال، تجربه خریدی راحت و مقرون‌به‌صرفه را برای کاربران فراهم کرده است.

 در ادامه گفت‌وگوی راه پرداخت با محمدرضا قدیری، مدیر تأمین دیجی‌شهر را می‌خوانید.


چگونه دیجی‌شهر تأمین کالا را در شرایط سخت تضمین می‌کند؟


بازارهای دیجیتال، از جمله حوزه فین‌تک، گاهی در تأمین کالاها با مشکلاتی مواجه می‌شوند، به‌خصوص به دلیل نوسانات بازار و شرایط اقتصادی. معمولاً تأمین‌کننده‌ها در این شرایط تصمیم می‌گیرند که کالاهایشان را به‌صورت موقت ناموجود کنند تا قیمت‌ها تثبیت شود و بعد اقدام به فروش کنند. قدیری دراین‌خصوص بیان کرد: «در دیجی‌شهر به دلیل همکاری با بازیگران اصلی خرده‌فروشی، چه در حوزه دیجیتال و چه در سایر دسته‌بندی‌ها این نوع مشکلات کمتر پیش می‌آید. همواره تلاش می‌کنیم که این نوع چالش را مدیریت کنیم و کالاها و خدمات را در دسترس نگه داریم تا تجربه نامطلوبی برای مشتری‌ها ایجاد نشود.»

دیجی‌شهر در بخش خرده‌فروشی با برند خود فعال است، بنابراین در مواقعی که نیاز باشد، وارد بازار می‌شود. به گفته مدیر تأمین این پلتفرم، این کار باعث می‌شود که مشکلاتی مثل نوسانات قیمت ارز، تعطیلی‌های ناگهانی و سایر چالش‌هایی که در یک سال اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، آسیب کمتری به مشتری وارد کند.


خرید سنتی یا دیجیتال؟ مسئله این است!


در بازارهای سنتی، خرده‌فروشان معمولاً در جایگاه سوم یا چهارم زنجیره تأمین قرار دارند. به‌عبارت‌دیگر، کالا پس از عبور از چندین واسطه به دست آن‌ها می‌رسد. این مسئله باعث ایجاد اختلاف قیمت زیادی می‌شود که درنتیجه باعث سردرگمی خریداران در زمان مراجعه به فروشندگان سنتی یا بازارهای عمده‌فروشی می‌شود.

قدیری با اشاره به این که در بسترهای آنلاین، مقایسه و مانیتورکردن قیمت‌ها بسیار راحت‌تر است و مشتری می‌تواند با خیال راحت انتخاب کند، عنوان کرد: «از سوی دیگر، تجربه نشان داده که خدمات پس از فروش در پلتفرم‌های آنلاین معتبر بهتر از بازارهای سنتی ارائه می‌شود. در حال حاضر تعداد فروشگاه‌های آنلاین در بازار بسیار زیاد است بااین‌حال بازارگاه‌های معتبر به دلیل قوانین مشخص و فرایندهای پشتیبانی قوی، عملکرد بهتری در پشتیبانی دارند، بنابراین در صورت خرید از آنها از خدمات پس از فروش بهتری بهره‌مند می‌شوید.»

تنوع تأمین‌کنندگان در بازارهای دیجیتال بیشتر است، بدین ترتیب مشتری گزینه‌های بیشتری برای خرید دارد. به گفته او، قوانین سخت‌گیرانه‌ای که در این فضا برای فروش کالا اعمال می‌شود، تضمین‌کننده اصالت کالاها و حمایت از مصرف‌کننده است. این ساختار باعث می‌شود که مشتری تجربه بهتری از خرید آنلاین داشته باشد.


دیجی‌شهر؛ رقابت، تنوع و تجربه خرید بهتر برای مشتریان


 قدیری با اشاره به اقداماتی که برای بهبود فرایندهای تأمین در دیجی‌شهر صورت‌گرفته گفت: «در اولین قدم تعداد زیادی تأمین‌کننده جذب کردیم؛ این کار چند هدف مهم داشت: ایجاد رقابت در بستر بازارگاه، هم از نظر قیمت و هم از نظر تنوع کالا، شناسایی و معرفی تعدادی از تأمین‌کنندگان به‌عنوان تأمین‌کنندگان کلیدی.»

به گفته او، این اقدامات باعث شد که دیجی‌شهر بتواند استانداردهای موردنظر را اعمال کند. بدین ترتیب یک همکاری برد – برد بین دیجی‌شهر و تأمین‌کنندگان شکل می‌گیرد که در نهایت به نفع مشتری تمام می‌شود.

مدیر تأمین دیجی‌شهر از راه‌اندازی سیستم مانیتورینگ قیمت در دیجی‌شهر خبر داد و عنوان کرد: «این کار انجام شد تا قادر به رصد کالاهای پرفروش و پرتقاضا، مثل مدل‌های جدید گوشی و لپ‌تاپ شویم و کنترل بهتری روی قیمت‌گذاری داشته باشیم.»

یکی دیگر از مسائل مهم در بازارگاه‌ها، تأمین کالا و تحویل سریع به مشتری است. دیجی‌شهر دراین‌خصوص مذاکراتی را با یک شرکت لجستیکی معتبر انجام داده که قرارداد آن به‌زودی اجرایی خواهد شد. این سرویس ابتدا به‌صورت آزمایشی در تهران راه‌اندازی می‌شود تا با هزینه کمتر، سرعت بالاتر و امنیت بیشتر، کالاهای خریداری‌شده را به دست مشتریان برسد.


کاهش زمان تحویل از ۱۰ روز به کمتر از ۵ روز


تغییرات اخیر دیجی‌شهر تأثیر چشمگیری بر عملکرد این پلتفرم داشته است.  قدیری دراین‌خصوص اظهار کرد: «پیش‌ازاین، زمان تحویل کالا به مشتریان بین ۷ تا ۱۰ روز بود، اما در حال حاضر حداکثر زمان پردازش سفارش از سمت فروشنده به ۴۸ ساعت کاهش پیدا کرده است. در این بازه، کالا یا باید به مشتری تحویل داده شود، یا به شرکت حمل‌ونقل، باربری یا سرویس لجستیکی ارسال شود.»

در حال حاضر، میانگین زمان تحویل سفارش‌ها در دیجی‌شهر به کمتر از ۵ روز کاری رسیده که کاهش چشمگیری نسبت به قبل کرده است. به گفته مدیر تأمین دیجی‌شهر، با اجرای قرارداد جدیدی که در حال نهایی‌شدن با یک شرکت لجستیکی معتبر است، این زمان حتی کمتر نیز می‌شود که می‌تواند تجربه بهتری برای مشتریان رقم بزند.


نوسانات بازار، تأمین کالا را مختل نمی‌کند


دیجی‌شهر همواره گروهی از تأمین‌کنندگان را به‌عنوان تأمین‌کنندگان کلیدی در کنار خود نگه می‌دارد تا در شرایط خاص، مانند نوسانات شدید بازار، کمبود کالا و افزایش قیمت ارز بتواند خلاها را جبران کند. قدیری دراین‌خصوص توضیح داد: «گاهی پیش می‌آید که به دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت، برخی فروشندگان از عرضه کالا خودداری می‌کنند، اما در دیجی‌شهر با استفاده از روابطی که با تأمین‌کنندگان اصلی داریم، برای حل این مشکل تلاش می‌کنیم تا مانع کمبود یا ناموجود شدن کالاها شویم.»

از سوی دیگر اگر کالایی به دلیل این نوسانات کمیاب شود و باعث نارضایتی خریداران شود، دیجی‌شهر به‌صورت مستقیم وارد بازار می‌شود و با خرده‌فروشی، این مشکل را حل می‌کند. هدف دیجی‌شهر این است که تأثیر نوسانات اقتصادی روی تنوع و موجودی کالاها به حداقل برسد.

بر اساس گفته‌های او، این موضوع به‌ویژه برای مشتریانی که از طریق دیجی‌شهر وام دریافت کرده‌اند، اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا این کاربران باید روی وام دریافتی خود کارمزد پرداخت کنند. تأخیر در تأمین کالا می‌تواند برای آن‌ها هزینه‌بر باشد. به همین دلیل، دیجی‌شهر تلاش می‌کند تا فرایند خرید این دسته از مشتریان سریع و بدون مشکل انجام شود.


از تأمین‌کنندگان برتر تا واردات مستقیم؛ راهکارهای دیجی‌شهر برای تأمین پایدار کالا


در طول فعالیت دیجی‌شهر، چند دلیل اصلی باعث ناموجود شدن کالاها شده است. مهم‌ترین آن‌ها نوسانات اقتصادی و کمبود تأمین‌کنندگان در برخی دسته‌بندی‌ها بوده است. برای حل این مشکل، اولین قدم این پلتفرم جذب تأمین‌کنندگان بیشتر بود. به همین دلیل، شرایط همکاری تسهیل شد. در مرحله بعد، تأمین‌کنندگان جدید با عملکرد بهتری شناسایی شدند.

دیجی‌شهر با تحقیقات میدانی و بررسی سوابق، تأمین‌کنندگانی را جذب کرد که در سایر بازارگاه‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند و توانایی تأمین پایدار کالاها را دارند. قدیری در این باره بیان کرد: «این همکاری هم برای تأمین‌کنندگان سودمند است و هم باعث رضایت مشتریانی شده که از طریق دیجی‌شهر وام دریافت کرده‌اند و انتظار دارند خریدشان بدون مشکل انجام شود.»

علاوه بر این، دیجی‌شهر در حال بررسی ورود مستقیم به حوزه بازرگانی است تا برخی کالاهای پرتقاضا را به‌صورت مستقیم وارد کشور کند. مدیر تأمین دیجی‌شهر دراین‌خصوص به توضیح بیشتری پرداخت: «این اقدام می‌تواند به ما کمک کند تا همیشه موجودی کالاهای موردنیاز کاربران را حفظ کنیم و تجربه خرید بهتری را ارائه دهیم.»


 از خرید حضوری تا خدمات گردشگری؛ برنامه‌های آینده دیجی‌شهر برای کاربران


قدیری با بیان این که دیجی‌شهر همواره از اضافه‌شدن تأمین‌کنندگان جدید استقبال می‌کند، اظهار کرد: «این امر در نهایت به نفع کاربران است. وقتی رقابت میان تأمین‌کنندگان بیشتر شود، قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود و تنوع کالاها نیز افزایش پیدا می‌کند. در برخی دسته‌بندی‌ها قیمت‌ها را رقابتی کرده‌ایم و موجودی کافی داریم بااین‌حال هنوز در برخی از گروه‌های کالایی رقابت ضعیف‌تر است. به همین دلیل، برنامه داریم که تأمین‌کنندگان جدیدی جذب کنیم تا در این دسته‌بندی‌ها نیز تنوع و قیمت مناسب‌تری ارائه دهیم.»

یکی از برنامه‌های در حال بررسی دیجی‌شهر، امکان خرید حضوری از تأمین‌کنندگان است. با این روش، کاربران دیجی‌شهر می‌توانند از طریق کیف پول خود، برخی از کالاها را مستقیماً و به‌صورت حضوری خریداری کنند. این طرح ابتدا در دسته‌بندی‌های مد و پوشاک و محصولات دیجیتال اجرا خواهد شد.

مدیر تأمین دیجی‌شهر با اشاره به توسعه سیستم لجستیک در تهران و کاهش زمان تحویل کالاها بیان کرد: «هدف ما این است که زمان ارسال برخی کالاهای سبک را از ۵ روز کاری به ۳ روز کاری برسانیم. علاوه بر این، برنامه داریم که کیف پول دیجی‌شهر را برای خرید خدمات گردشگری و توریستی نیز قابل‌استفاده کنیم تا کاربران بتوانند از این خدمات نیز بهره‌مند شوند.»


چگونه بازارهای دیجیتال خرید اقساطی را آسان‌تر کرده‌اند؟


باتوجه‌به شرایط اقتصادی و افزایش شدید قیمت کالاهای مصرفی که اکنون بیشتر به کالاهای سرمایه‌ای تبدیل شده‌اند، بازارهای سنتی قادر نیستند نیازهای مردم را تأمین کنند. قدیری دراین‌خصوص گفت: «قیمت‌ها به‌قدری بالا رفته که باتوجه‌به درآمد و دستمزد مردم، خرید این نوع کالاها به‌ویژه به‌صورت نقدی برای بسیاری از افراد دشوار شده است.»

از سوی دیگر، خرید اقساطی در بازار سنتی نیز با مشکلات زیادی همراه است؛ بسیاری از بانک‌ها وام نقدی ارائه نمی‌دهند، در این نوع خرید قسطی باید با مشکلاتی مانند چک، سفته و سودهای زیاد دست‌وپنجه نرم کرد.

به گفته مدیر تأمین دیجی‌شهر، بازارهای دیجیتال توانسته‌اند این مشکل را حل کنند، به‌ویژه برای کالاهای مصرفی. خرید اقساطی از طریق پلتفرم‌های آنلاین بسیار راحت‌تر شده است. کاربران می‌توانند به‌راحتی از کیف پول‌های دیجیتال استفاده کنند و از بستر آنلاین کالاهای موردنیاز خود را خریداری کنند.

فرایند خرید اقساطی می‌تواند در شرایط اقتصادی فعلی کمک بزرگی برای افرادی باشد که نیاز به خرید کالاهای مصرفی دارند؛ اما توانایی خرید نقد و یکجا را ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.