راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

9 بانک بزرگ به همکاری با فناوری پشتیبان بیت‌کوین روی آورده‌اند

بارکلیز، بی‌بی وی ای، کامانولت بانک استرالیا، کردیت سوئیس، جی پی مورگان، استیت استریت، رویال بانک اسکاتلند و یو بی‌اس، همگی به‌منظور تنظیم استانداردها و موافقت‌نامه‌های صنعت برای استفاده از بلاکچین در بانکداری، نوعی همکاری متقابل را شکل دادند. این همکاری‌ها به رهبری آرتری‌ (R۳)‌، شرکتی نوبنیاد با دفترهایی در نیویورک و لندن و سرپرستی دیوید راتر، مدیر‌عامل سابق ‌ای سی‌ای پی الکترونیک و کهنه‌کار ۳۲ ساله‌ی وال‌استریت، شکل گرفته است.

راتر می‌گوید که طرحشان ایجاد فناوری بلاکچین «یکپارچه» ای برای بانکداری و هم‌چنین توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی تجاری برای بانک‌ها و بنگاه‌های مالی است. او می‌گوید بانک‌های دیگری در این همکاری مشارکت دارند، ولی فعلاً نمی‌توان از آن‌ها نام برد. به گزارش فایننشال تایمز، گلدمن ساکس هم در این همکاری شرکت دارد.

بلاکچین، نرم‌افزاری است که پشتیبان و تنظیم کننده‌ی رمز پول (crypto currency) بیت‌کوین است. به بیان ساده‌تر، مالکیت بیت‌کوین پول و تراکنش‌های پرداخت‌شده از یک شخص به شخص دیگر را ثبت می‌کند. تراکنش‌ها از طرفین معامله آغاز می‌شود و سپس به پایگاه داده‌ی بلاکچین افزوده می‌شود و رشته‌ی طولانی از کدها تمام فعالیت‌ها را ثبت می‌کنند. اگر تراکنش‌های دیگری به یک حساب پولی افزوده شوند، این تراکنش در جای خودش وجود دارد و نمی‌تواند تغییر کند، همان‌طور که وقتی دیواری می‌سازید، نمی‌توانید آجرهایش را بردارید و تغییرشان دهید.

Bitcoin-Index-way2pay-94-07-06

این نرم‌افزار، نیاز به «واسط مورد اعتماد» بین طرفین تراکنش را از بین می‌برد، چراکه خودش همین کار را انجام می‌دهد. این موجب می‌شود که تراکنش‌ها در مقایسه با سیستم‌های کنونی مورداستفاده‌ی بانک‌ها، سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر انجام شوند. از همین رو بانک‌ها مشتاق‌اند که ببینند به‌جز بیت‌کوین، می‌توان از آن در سیستم کنونی سنتی هم استفاده کرد.

بلاکچین از فناوری لایه‌ی باز استفاده می‌کند، بدین معنی که همه می‌توانند آزاد و رایگان این تراکنش‌ها را ببینند و پایگاه داده‌ی خصوصی و داده‌ی پنهانی وجود ندارد. همه می‌توانند ببینند که اگر کسی از یک بیت‌کوین دزدیده‌شده استفاده کند چه اتفاقی می‌افتد و این سطح شفافیت این سیستم را نشان می‌دهد.

برترین بانک‌ها ازجمله بارکلیز، سیتی، سانتاندر و یو بی‌اس، همگی علاقه‌شان را نسبت به بلاکچین اظهار کرده بودند اما این نخستین بار است کهروی پروژه‌ای مشترک باهم کار می‌کنند. راتر می‌گوید حدود ۱۵ ماه پیش پس از بازدید ۳۰ شرکت بلاکچین و بیت‌کوین‌، به بانک‌ها روی آورد و سرمایه‌گذاری در این زمینه را مدنظر قرار داد. او می‌گوید: «این فناوری همان‌قدر ارزش سرمایه‌گذاری را دارد که اینترنت برای رسانه‌ها ارزش داشت.»

راتر می‌گوید آرتری «فهرست مطلوبات» شرکای بانکی‌اش را درباره‌ی انتظاراتشان از کاربرد فناوری بلاکچین طراحی کرده است که «همه‌چیز از صدور تا پاک‌سازی، حل اختلاف و قراردادهای هوشمند» را پوشش می‌دهد.

بارکلیز اخیراً اعلام کرده است که ۴۵ کاربرد بالقوه را برای فناوری بلاکچین شناسایی کرده است، درحالی‌که سانتاندر ۲۵ کاربرد را در نظر دارد. راتر می‌گوید: «من فکر می‌کنم به‌طورکلی ما قادر خواهیم بود طی یکی دو سال این فناوری را متناسب با هدفمان هماهنگ کنیم. این‌که چقدر طول می‌کشد با سیستم‌های موجود هماهنگ و یکپارچه شود چیز واضحی نیست که بخواهم دیدگاهم را درباره‌اش بیان کنم.» او می‌گوید: «ما هدفمان این است که نمونه‌های واقعی از نحوه‌ی کار این فناوری را تا سال آینده نشان دهیم.»

به‌عنوان بخشی از این همکاری، بانک‌ها هم در آرتری سرمایه‌گذاری می‌کنند. راتر می‌گوید: «من نمی‌توانم مبلغ دقیق را افشا کنم ولی بنا بر گزارش‌ها چند میلیارد دلار است. دیدگاه من نسبت به مشارکت بانک‌ها این است که عنصر انسانی ارزشمندتر است.»

اسکار ویلیامز

منبع: بازده

1 دیدگاه
  1. ناصر حقیقی می‌گوید

    واقعا فوق العاده بود با تشکر از زحمت های شما بابت این مطالب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.