راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاکسی‌مترها وسیله‌ای تزئینی روی تاکسی‌های اصفهان

سازمان تاکسیرانی دوسال پیش در اقدامی عجولانه درحالی رانندگان را مجبور به نصب تاکسی‌متر کرد که اکنون اکثررانندگان تن به استفاده از آن در این وسیله نمی‌دهند. اگر چه راننده تاکسی‌های اصفهان بنابر دستور و به اجبار با پرداخت هزینه میلیونی اقدام به نصب تاکسی متر بر روی تاکسی‌های خود کردند اما هیچ یک از رانندگان حاضر به استفاده از آن نیستند و عمده دلیل آن ما به التفاوتی است که کرایه نقدی ۵۰۰ تومان برای هر کورس تاکسی و استفاده از تاکسی متر دارد. به نوعی به صرفه نبودن استفاده از تاکسی مترها سبب شده که هیچ یک از رانندگان حاضر به استفاده از آن نشوند.

هر چند موضوع عدم استفاده از تاکسی مترها از سوی رانندگان را از سوی شورای شهر پیگیر شدیم و به وضوح الزام استفاده از تاکسی مترها از سوی رانندگان مطرح شده است اما کماکان تاکسی مترها بیشتر حکم یک وسیله تزئینی را دارد. البته شهرداری اصفهان لایحه نصب تاکسیمترها در تاکسی را بر اساس مطالبه شهروندان به شورا ارائه کرد و این طرح به اجرا گذاشته شد اما چرا در زمان حاضر که هیچ یک از رانندگان به قانون تمکین نمی‌کنند، نظارت دقیق و جدی‌ای صورت نمی‌پذیرد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: تمام رانندگان تاکسی که سامانه تاکسیمتر روی تاکسی‌های آنها نصب شده است، ملزم به استفاده از این سامانه هستند. حسین سقایی در این زمینه تاکید داشت: تعدادی بازرس نیز برای نظارت روی این موضوع در نظر گرفته شده و این افراد بازرسی‌های لازم را نسبت به استفاده یا عدم استفاده تاکسیرانان از این سامانه انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه با رانندگان متخلف در این بخش برخورد می‌کنیم، افزود: مردم نیز در زمان استفاده از تاکسی‌های دارای سامانه تاکسیمتر باید استفاده از این سامانه را از رانندگان تاکسی مطالبه کنند.

گفتنی است با وجودی که تاکسی‌رانی از نظارت بر استفاده از تاکسیمتر از سوی رانندگان سخن می‌گوید، اما تغییر محسوسی در استفاده از این دستگاه در میان تاکسی‌ها ایجاد نشده است و همچنان مشکل عدم استفاده از تاکسیمتر ادامه دارد.

از سوی دیگر سقایی که اذعان دارد مردم باید این موضوع را از راننده مطالبه کنند، به گفته بسیاری از مسافران، در صورت مطالبه این امر از راننده با این پاسخ که دستگاه خراب است یا اکنون سیستم قطع شده روبرو می‌شوند.

گویی نظارت‌های سازمان تاکسیرانی نیز کفایت نمی‌کند و با اینکه سامانه شکایات مردمی نیز در این خصوص راه اندازی شده است اما به دلیل دشواری پیگیری امور شکایت در ادارات مردم ترجیح می‌دهند، با وجود پرداخت هزین‌های اضافی خود را درگیر بروکراسی اداری برای پرونده‌ای که معلوم نیست پایان آن چه زمانی رقم بخورد، نکنند.

در شهر اصفهان ۱۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی پلاک قرمز تردد می‌کنند که تاکنون بیش از ۵ هزار مورد از این تاکسی‌ها به سامانه هوشمند تاکسی مجهز شده‌اند و تاکسیرانی اصفهان اعلام کرده که تاکسی‌های دیگر نیز باید در آینده‌ای نزدیک به این سامانه هوشمند مجهز شوند.

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان می‌گوید: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از تاکسی‌های پلاک قرمز فعال در سطح شهر اصفهان به سامانه تاکسیمتر مجهز شده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت مجهز شدن تمام تاکسی‌های فعال در سطح شهر به سامانه تاکسیمتر، تصریح می‌کند: پول خرد یکی از مشکلات تاکسی‌ رانان است که این مشکل با استفاده از سامانه تاکسیمتر برطرف می‌شود و این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این سامانه است.

.

نصب سامانه هوشمند بر روی ۵ هزار و ۲۹۴ تاکسی

تعدادی از رانندگانی که نسبت به تجهیز خودرو‌های خود به تاکسی‌متر اقدام نکرده‌اند، بالا بودن نرخ سود بانکی را یکی از دلایل این موضوع عنوان می‌کنند و تعدادی دیگر نیز عنوان می‌کنند که به دلیل بدهی به بانک، بانک نسبت به ارائه وام به آنها به منظور تجهیز خودرو‌های آنها به تاکسیمتر خود‌داری می‌کند.

این در حالی است که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: برای تشویق شهروندان بسته های اقساطی، قرض الحسنه و وام های ۵ ساله در اختیار رانندگان قرار می گیرد تا نسبت به خرید سامانه و نصب آن اقدام کنند.

علیرضا صلواتی بیان کرد: بسته تشویقی دیگری نیز در نظر گرفته شده است تا شهروندانی که از اصفهان کارت استفاده می کنند کرایه کمتر و رانندگانی که از سامانه هوشمند استفاده کنند کرایه بیشتری را دریافت نمایند و مابه التفاوت قیمت‌ها نیز از سوی شهرداری پرداخت شود. وی یکی از مهمترین اقدامات برای ایجاد شهر الکترونیک را راه اندازی سامانه هوشمند تاکسی می‌داند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: بر اساس برنامه تا نیمه اول سال ۹۴ تمامی تاکسی‌های شهر به سامانه هوشمند مجهز می‌شوند و در فازهای بعدی نصب سامانه بر روی سرویس‌های مدارس و آژانس ها اجرایی می‌شود.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.